Evropská komise navrhla emisní normu Euro 7, auta má zdražit nejvýše o tisícikoruny
Výrobci automobilů dávali již během přípravy normy najevo obavy ze zvýšených nákladů v době, kdy začali ve velkém vyvíjet elektrické vozy. Podle Bruselu nebudou muset automobilky kvůli normě používat nové technologie a přechod na Euro 7 se promítne do ceny nových aut nejvýše v řádech několika tisíc korun.
Státy EU vedené českým předsednictvím se koncem října shodly s europoslanci na pravidlech, která od roku 2035 prakticky znemožní prodej nových aut s klasickými spalovacími motory. Podle komise je však pravděpodobné, že se ještě do poloviny století bude po evropských silnicích pohybovat pětina benzinových a dieselových aut a až polovina nákladních vozů se spalovacími motory. Proto chce komise dále zpřísnit současná emisní pravidla.
"Kromě toho, že monitorujeme a podporujeme elektrifikaci vozového parku, chceme omezit také emise, které zhoršují znečištění vzduchu a ohrožují naše zdraví," prohlásil eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton, který návrh normy prezentoval. Oxidy dusíku a pevné částice z automobilové dopravy v ovzduší podle něj způsobují více než 70 000 předčasných úmrtí v zemích EU ročně a nový emisní standard by měl tyto počty snížit.
Ve srovnání se současnou normou se nemají změnit požadavky týkající se emisí oxidů dusíku u benzinových aut, která budou mít nadále povoleno 60 miligramů na kilometr. Tato úroveň začne nově platit i pro diesely, které podle standardu Euro 6 mohou vypouštět 80 miligramů na kilometr. Zpřísnit by se měly také normy pro nákladní automobily.
Komise odhaduje, že ve srovnání s dosavadní normou by měla Euro 7 zajistit do roku 2035 snížení emisí oxidů dusíku o 35 procent, u pevných částic pak o 13 procent. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 procent emisí oxidů dusíku a 39 procent pevných částic.
Nová norma také zdvojnásobí počet najetých kilometrů a stáří auta, do nichž bude plnění emisního standardu vyžadováno. Nově půjde o 200 tisíc kilometrů a deset let užívání vozu. Rozšíří se i spektrum teplot, v nichž bude muset auto normu plnit.
Vůbec poprvé navrhuje komise stanovit také limity pro pevné částice produkované brzdami a mikroplasty uvolňující se z pneumatik. Chce rovněž, aby měly vozy čidla umožňující kdykoli emise zkontrolovat.
Unijní exekutiva předložila návrh více než rok po původně očekávaném termínu. Podle svých činitelů v něm chtěla zohlednit situaci automobilek čelících složité ekonomické situaci a nutnosti přejít na elektrické vozy. Podle Bretona nebudou muset kvůli normě vyvíjet žádné nové technologie a vystačí s důslednějším využitím těch dosavadních. Komise odhaduje, že pořizovací náklady nového auta by po zavedení nových standardů měly vzrůst o 90 až 150 eur (2200 až 3700 Kč).
Ekologické organizace v této souvislosti návrh kritizují a hovoří o nedostatečné úrovni snížení emisí.
Podle českého ministra dopravy Martina Kupky zafungoval realistický přístup a emisní limity se u osobních aut nezpřísnily. "Pro ČR je v rámci dalšího vyjednávání důležité se zaměřit na fungování normy Euro 7 u nákladních automobilů a autobusů. Zde vidím hlavní úskalí předkládaného návrhu, bude nutné jednat o jeho revizi. Návrh Balíčku Euro 7 pro tato vozidla je dle našeho názoru velmi složitý a nákladný a neodpovídá současnému úsilí o rozvoj ekologické hromadné dopravy a přepravy zboží," uvedl Kupka.
Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) návrh kritizuje. Podle jeho vyjádření bude znamenat vyšší náklady na vozidla s velmi omezenými ekologickými přínosy a riskuje zpomalení přechodu na dopravu s nulovými emisemi. Tuzemské Sdružení automobilového průmyslu navrženou normu považuje za kontraproduktivní, protože místo zlepšování emisí v dopravě fakticky odklání tolik potřebné zdroje investic do technologií bateriových, potažmo vodíkových vozidel a současně povede k omezení nabídky cenově dostupných modelů.
"Návrh stanovuje neúměrně přísné limity pro nákladní vozidla, může omezit nabídku dostupných osobních vozidel v nižších kategoriích a hrozí také odčerpáním omezených zdrojů, které je třeba investovat do elektrifikace a naplnění klimatických cílů," uvedl prezident sdružení Martin Jahn. Termín poloviny roku 2025 navíc podle něj neumožní výrobcům osobních aut se na změnu připravit, což povede k propadu nabídky automobilů na trhu.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (32)
Miroslav Vinkler
11.11.2022 04:08Zbyněk Šeděnka
11.11.2022 09:04 Reaguje na Miroslav Vinklersmějící se bestie
11.11.2022 10:59 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaNa rozdíl od současnosti.
Zbyněk Šeděnka
11.11.2022 12:11 Reaguje na smějící se bestieViktor Šedivý
11.11.2022 14:38 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJo, jak to říkali v rádiu Jerevan? Лучше уже было.
Zbyněk Šeděnka
11.11.2022 19:57 Reaguje na Viktor ŠedivýPavel Hanzl
13.11.2022 14:39 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaV tržním systému výrobce prodává své výrobky tomu, kdo dá nejvyšší cenu, prostředníkem bývá burza.
Naproti v našem soc. systému se dodává (neprodává!!!) tomu, kdo je kamarád s Carem Nejvyšším.
Proto naše fabriky valily výrobky tam, kam chtěl expandovat sovětský komunismus. Korea, Vietna, Laos, Jemen, Kambodža?, Sýrie, Libye, Egypt, Nigérie, Irák, Kuba Venezuela, Nikaragua, Chile atd. atd. atd.
Obchodovalo se v "konvertibilním rublu", což byly zcela iluzorní peníze, které ve světě nikdo neuznával.
Celkem nikoho až tak nepálilo, jestli ty dodávky ty země platí, nebo ne. Bo my měli suroviny z Ruska skoro zadara a lidé tu taky nebyli placeni penězi. Kčs byla jen poukázka, která měla za hranicemi hodnotu hajzlpapíru.
Proto to celé tak mohutně řachlo a proto jsme měli po plyšáku tak gigantické pohledávky skoro všude, které ovšem nikdo nikdy nezaplatil.
Zan K.
11.11.2022 13:03 Reaguje na Miroslav Vinklersmějící se bestie
11.11.2022 06:08Doufám, že v době, kdy má to nařízení nesmyslné vstoupit v platnost, nebude už komise ani současná EU ! Takže ty jejich nesmysle zaniknou.
Viktor Šedivý
11.11.2022 14:40 Reaguje na smějící se bestieNěmci rozpouštějí vývojové týmy, schopné dělat motory a převodovky. Za pár let jim zbydou jen haly, kde se z čínských dílů budou skládat elektromobily.
Pavel Hanzl
13.11.2022 14:50 Reaguje na Viktor ŠedivýRichard Vacek
11.11.2022 06:12Zbyněk Šeděnka
11.11.2022 09:01Pavel Hanzl
11.11.2022 09:04 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
11.11.2022 09:06 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
11.11.2022 21:29 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaSvatá Prostoto
11.11.2022 14:14 Reaguje na Pavel HanzlLukas B.
11.11.2022 11:33Zbyněk Šeděnka
11.11.2022 12:15 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
11.11.2022 12:34 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaPavel Hanzl
11.11.2022 21:35 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaPavel Hanzl
13.11.2022 14:46 Reaguje naPavel Hanzl
13.11.2022 14:54 Reaguje na Lukas B.Měl byste zkusit dýchat aspoň 2 minuty (déle nedoporučuji, to už hrozí smrt) ten "přečištěný vzduch" z výfuku dýzláku!! Je v něm maximum CO2, nějaký dusík a kyslík blízko nule.
Jaroslav Vozáb
11.11.2022 13:33Cestu z bludného kruhu asi lobisté z Bruselu nenajdou. Politické proklamace nepomohou, oni jsou také fyzikální a chemické limity. Vzápětí i ty ekonomické. Lobisté a politici kopou na sebe ne na obyvatele.
Technicky je řešení nějaký typ plug in hybridu a elektrifikace dálnic, ale nemáme ani normu. Ani o ni nevedeme diskuzi. Obří baterie v čisté elektro-mobilitě budou ke své povaze vždy nebezpečné. V naftě zhasne i sirka...
Svatá Prostoto
11.11.2022 14:17 Reaguje na Jaroslav Vozáb... a horší se to a horšit se to bude. To je nezvratné.
Viktor Šedivý
11.11.2022 14:42 Reaguje na Svatá ProstotoNebude jich moc, to je pravda, ale "uhlíkové cíle" budou splněny.