https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/experti-udrzitelnost-se-stala-spotrebitelskym-zajmem-je-ukolem-pro-firmy-i-stat
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Experti: Udržitelnost se stala spotřebitelským zájmem, je úkolem pro firmy i stát

6.4.2022 02:03 | PRAHA (ČTK)
Lidé v dnešní společnosti jsou podle Říhové ovlivňováni informacemi, ale jsou po nich zároveň lační. Mnohem více než dříve se zabývají původem potravin a jejich složením.
Lidé v dnešní společnosti jsou podle Říhové ovlivňováni informacemi, ale jsou po nich zároveň lační. Mnohem více než dříve se zabývají původem potravin a jejich složením.
Foto | Joshua Rawson-Harris / Unsplash
Udržitelnost se podle výzkumné agentury GfK stala spotřebitelským zájmem. Téměř každá druhá domácnost ze tří už v minulosti přestala nakupovat výrobky nebo služby, které měly negativní dopad na životní prostředí. Za udržitelné výrobky je podle Svazu a obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) ochotno si připlatit až 70 procent zákazníků. Současnou situaci plnou změn je potřeba nejen u spotřebitelů, ale také u firem a státu využít k obratu přístupu k okolnímu prostředí. Všichni by se měli naučit odpovědnosti. Na konferenci Retail Summit to řekli Hana Říhová z GfK a prezident SOCR Tomáš Prouza.
 

Lidé v dnešní společnosti jsou podle Říhové ovlivňováni informacemi, ale jsou po nich zároveň lační. Mnohem více než dříve se zabývají původem potravin a jejich složením. Řeší dopady výroby a spotřeby na životní prostředí, hledají smysl spotřeby. Říhová uvedla, že se nejvíce obávají plastového odpadu, následuje změna klimatu a znečištění vod. Pro ochranu životního prostředí však podle dat GfK nedělá společnost dost podle 47 procent lidí. "Udržitelnost je imperativem úspěšných značek," řekla dále Říhová.

Lidé při nákupech hledají podle Říhové rovnováhu mezi fyzickým zdravím a duševní rovnováhou. Každý druhý Čech tak uzpůsobuje nákupy potravin a nápojů zdravotním omezením vlastním nebo členům své rodiny. Zákazníci se zajímají o obsah soli, cukru, laktózy nebo lepku, uvedla Říhová. Doplnila, že na zdravou stravu vědomě dbá 38 procent lidí, čtvrtina cíleně omezuje spotřebu masa.

Například společnost Lidl si dala závazek, že do roku 2025 sníží o pětinu obsah přidaného cukru v prodávaných výrobcích vlastních značek, stejný cíl si dala u soli. Letos chce dosáhnout toho, že veškerý prodávaný čaj bude certifikovaný, stejně jako bavlna v nabízeném sortimentu. Na konferenci to řekl Michal Farník, jednatel řetězce Lidl ČR odpovědný za nákup a marketing.

Trvalá udržitelnost je podle Prouzy součástí strategie zhruba 50 procent firem působících na tuzemském trhu. Neziskové organizace změnily přístup, vedou aktivní kampaně k tématu, snaží se lidi vzdělat. "I stát začíná o udržitelnosti aktivně mluvit a vyžadovat ji," řekl.

Prouza je přesvědčen, že nyní je ideální čas vytvořit strategii udržitelnosti napříč odvětvími. Situace zároveň umožňuje zabývat se odpovědností. Evropa je podle něj nejvíce inovativní částí světa, podnikatelé dokážou vyvinout, vyrobit a prodat produkty s nejvyšší přidanou hodnotou. K těmto krokům je k dispozici také potřebný kapitál, dodal.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

6.4.2022 06:02
Ze všeho dělají moc velkou " vědu ".
Ceny potravin budou rozhodující.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.4.2022 07:06 Reaguje na smějící se bestie
Tam, kde se postaví sklad, obilí neroste. Kde krajinu vylejete betonem, nežije nic. Zase se bude vyrábět méně a kvalitně bez ku.rvitek. Jediným smyslem bezbřehé výroby bylo personalizace bohatství a chudoba veřejných sektorů, což má za následek velké tisknuti peněz a tedy i inflace a to je taky důvod, proč ji máme skoro nejvyšší v Evropě díky Babišovi, který v době růstu ekonomiky neušetřil nic ani před kovidem
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

6.4.2022 08:18
Pojem "udržitelnosti" se stal oblíbenou doménou výrobců všeho možného s jediným cílem - dosažením zisku.

Zde bych pouze odkázal na to, že trvalá udržitelnost je definována jako vyvážený vztah mezi ekonomickým růstem, sociální soudržností a životním prostředím.
A protože papír snese všechno , tak se v praxi uplatňuje pouze a jenom kritérium č.1 - vydělej ať to stojí, co to stojí.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.4.2022 15:09
" Za udržitelné výrobky je podle Svazu a obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) ochotno si připlatit až 70 procent zákazníků."

Jasně, pokud teda budou ve slevě:-))).

Kdyby místo vymýšlení píčovin a trenýrek do zvonu a ptaní se raději vylezli z těch kanclů a šli se podívat, co lidé v těch obchodech skutečně nakupují.
Odpovědět

Viktor Šedivý

8.4.2022 21:42 Reaguje na Svatá Prostoto
Lidé kupují levný šunt, co jiného. Těm, co k tomu chtějí nějakou legendu, přidá výrobce cedulku Eko, Bio, Fair trade atp.

No tak teď jsme svědky nástupu nového štítku "Udržitelnost".


Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist