https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/fiala-cr-nesouhlasi-se-stanovenim-dalsiho-klimatickeho-cile-jak-ho-navrhla-ek
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Fiala: ČR nesouhlasí se stanovením dalšího klimatického cíle, jak ho navrhla Evropská komise

2.7.2025 17:49 | PRAHA (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Česko nesouhlasí se stanovováním dalšího klimatického cíle, jak ho dnes navrhla Evropská komise (EK). Je potřeba mít na paměti prosperitu a ekonomické aspekty, řekl po jednání vlády premiér Petr Fiala (ODS). Komise navrhla jako závazný cíl pro rok 2040 snížení emisí oxidu uhličitého o 90 procent ve srovnání s rokem 1990.
 
Některé státy včetně Česka měly výhrady, chtěly tento krok odložit. "Klimatické cíle už máme nastaveny. Je potřeba je rozumným způsobem plnit a třeba i upravovat některé věci, na kterých jsme se třeba v minulosti nějakým způsobem domluvili, abychom neohrožovali konkurenceschopnost Evropy," řekl Fiala. Nepovažuje za rozumné stanovit si natvrdo další cíl.

Podle komise stanovení cíle pro rok 2040 poskytne jistotu investorům, inovacím, posílí vedoucí postavení evropských podniků v průmyslu a zvýší energetickou bezpečnost Evropy. Posílí rovněž předvídatelnost a stabilitu, kterou investoři a podniky potřebují při přechodu EU na čistou energii.

Fiala uvedl, že se stejně budou státy 90 procentům blížit, byť asi ne úplně v celé Evropě. Domnívá se, že je naopak potřeba některé věci korigovat a přizpůsobovat realitě, aby se lidem nezdražovalo bydlení či pohonné hmoty. V tomto ohledu připomněl, že ČR získala podporu kvalifikované většiny států EU pro úpravu připravovaného systému emisních povolenek ETS 2. Návrh počítá například se zastropováním ceny povolenek nebo s úpravou systému obchodování s nimi.

Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) k návrhu závazného cíle snížení emisí do roku 2040 uvedl, že pro Česko není realistický. "Chceme znát konkrétní dopady do jednotlivých sektorů," napsal na síti X. Za klíčový považuje též dostatek peněz z Modernizačního fondu pro transformaci chemického průmyslu, ocelářství, sklářství, výrobu cementu a dalších energeticky náročných odvětví. "Snižování emisí je nutné, my ho podporujeme a daří se nám v něm, ale bez realistických podmínek a férového financování není transformace možná," dodal ministr.

Návrh nových klimatických cílů musí získat souhlas členských států i Evropského parlamentu. Předchozí klimatické cíle EU vyžadovaly rovněž i jednomyslné schválení šéfy unijních států a vlád na Evropské radě. Projednání na summitu EU se ale nyní podle informací ČTK nestihne, protože dánské předsednictví by chtělo mít souhlas s návrhem na stole již v září, na jednání unijních ministrů životního prostředí. Do té doby se přitom žádná Evropská rada nekoná, další je až na konci října.

Stanovení dílčího cíle má zajistit dosažení hlavního deklarovaného cíle sedmadvacítky, a sice takzvané uhlíkové neutrality do roku 2050. V současnosti má EU také cíl snížit množství emisí o 55 procent do roku 2030 oproti roku 1990.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (17)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Dorian Černý

Dorian Černý

2.7.2025 18:18
Proč nám dělá premiéra agent fosilního průmyslu?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.7.2025 18:22 Reaguje na Dorian Černý
A proč by nám měl velet nikým nevolený Cimrman (agent z.šílenství)?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.7.2025 20:07 Reaguje na Dorian Černý
Bo jsme ropácká země, máme nejnižší podíl elektřiny z OZE (jen 13%) a potom ji máme logicky nejdražší.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

2.7.2025 23:48 Reaguje na Pavel Hanzl
S vyšším podílem OZE rozhodně levnější nebude. To jste si zase něco vymyslel a teď to budete opakovat dokola jako kolovrátek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.7.2025 13:31 Reaguje na Jaroslav Studnička
A čím? Tak proč státy s větším podílem OZE ji mají levnější?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

3.7.2025 18:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Již jsem vám to psal. Jenže to se vám zase nehodí do ideologické škatulky.

Ceny našich aukcí rozhodně zlevnění el. energie nepřinesou.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.7.2025 09:21 Reaguje na Pavel Hanzl
....energie nejdražší nemáme.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.7.2025 13:31 Reaguje na Emil Bernardy
No tak skoro, někdo tvrdí, že v paritě ano. Tož nevím.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.7.2025 17:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Já energetik nejsem,ale když dojde na tyto diskuze tak se předvádějí tabulky že není důvod k panice,ale jen co jedna bába říkala,a výše je totéž.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.7.2025 09:27 Reaguje na Emil Bernardy
Důvod k panice skutečně není, ale skutečnost, že jsme nejhorší z celé EU ve využívání OZE, (pouze 13%) problém skutečně je. I Maďaři, kteří doplácí na cha cha "levný" ruský plyn, mají daleko větší výkony ve fve.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

4.7.2025 12:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Problém to opravdu není. Máme jiné zdroje, které nám zajišťují nižší produkci CO2.

V našich podmínkách opravdu není smysluplné soupeřit s jinými státy v podílu OZE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.7.2025 17:38 Reaguje na Jaroslav Studnička
Nemusíme soutěžit, ale je blbý být poslední s nejmenším podílem OZE a 40% z uhlí. Do takového státu se investoři nepohrnou, zvláště, když to vezme do rukly loupežnická klika a asi tendr na Dukovany zablokuje. Drmola se o to snažil už teď, asi noty z Kremlu.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

4.7.2025 21:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Dojmolog Hanzl a jeho "asi" v akci.

To si vykládejte svému doktorovi v Černovicích.

OZE není měřítkem, měřítkem je produkce CO2.
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.7.2025 21:26
To měli říkat dřív - místo toho, aby zelené šílenství podepisovali.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.7.2025 06:39 Reaguje na Viktor Šedivý
Po bitvě je každý generál. Myšlenka GD je dobrá, pokud bude realistický, tj časem korigovaný. A Gréta je produkt téhle sebevražedné, hysterické politiky. Mnohem horší je to s tvůrcem GD, ve fci sice už není, ale louky si vodí stále.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.7.2025 17:40 Reaguje na Viktor Šedivý
Grýndýl je v princilu správný a hlavně naprosto nutný. Ale dnes by bylo dobré ho odsunout an druhou kolej (jede stejně samospádem) a řešit primárně Ruskou hrozbu.
Odpovědět
sv

s v

4.7.2025 19:21 Reaguje na Viktor Šedivý
Takovou míru kritiky agenta bureše bych od tebe nečekal viktorku.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist