https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/firmy-vyrabejici-komponenty-do-aut-neplanuji-kvuli-elektromobilite-propousteni
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Firmy vyrábějící komponenty do aut neplánují kvůli elektromobilitě propouštění

22.3.2024 10:38 | ČESKÉ BUDĚJOVICE (ČTK)
Foto | jc_cards / pixabay
Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v souvislosti s nástupem elektromobility propouštění zaměstnanců. Někteří experti přitom tvrdí, že elektroauta způsobí pokles pracovních míst v automobilovém průmyslu.
 

"Podle mých odhadů nám tak minimálně 20 let elektromobilita nebude dělat žádné problémy. Její rozvoj je pomalý a bude nějakou dobu trvat, než se stane výraznější na celosvětovém poli a jestli se vůbec stane. V současnosti stále po světě tvoří zhruba 90 procent automobily na klasické motory. A i kdyby najednou začal platit zákaz jejich výroby, my musíme po určitou dobu zajistit výrobu náhradních dílů," řekl ČTK předseda představenstva společnosti Brisk Mojmír Čapka.

Brisk vyrábí hlavně zapalovací svíčky a snímače ovlivňující vstřikování paliva do motoru. Její loňské tržby podle předběžných výsledků poprvé překročily hranici miliardy korun a zisk byl přibližně 100 milionů korun. Brisk zaměstnává 550 lidí.

Českobudějovická firma Robert Bosch, která vyrábí komponenty do aut, patří k největším zaměstnavatelům v Jihočeském kraji, zaměstnává 3600 lidí. "Zakázek máme dostatek. Rozhodně žádné propouštění nepřipravujeme," uvedla za Bosch Barbora Schellová.

Rozvoji elektromobility se postupně přizpůsobuje japonská nadnárodní skupina JTEKT, která má v Česku čtyři závody na výrobou součástek pro automobilový průmysl. Dva provozuje v Plzni a po jednom v Pardubicích a Olomouci. "Obrat našich závodů je přes 12 miliard korun a zaměstnáváme téměř 2000 zaměstnanců. V Plzni a Pardubicích vyrábíme komponenty a montujeme finální sestavy systémů řízení do automobilů. Přechod na elektromobilitu nemá žádný produktový dopad na tyto závody, neboť systém řízení je nutný jak v autě se spalovacím, tak s elektrickým motorem," řekl ČTK Petr Novák z evropské centrály japonské nadnárodní skupiny JTEKT Corporation, kde má na starost automobilový průmysl.

V Olomouci skupina JTEKT vyrábí ložiska pro automobily. "V tamní továrně řešíme dopad (elektromobility) větším zaměřením na diverzifikaci zákaznického portfolio a navýšení poměru průmyslových zákazníků a prodeje do distribuce. Tento poměr se již blíží téměř 50 procentům prodeje. Co se týče dopadu na zaměstnanost, tak v žádném závodě neplánujeme zásadní snižování. Případné pokles počtu zaměstnanců bude souviset s navyšováním produktivity práce a případným globálním vývojem prodeje automobilů, kterým naše výrobní závody dodávají," dodal Novák.

Ani výrobce aut Škoda Auto pokles počtu míst nečeká. "S nástupem elektromobility dochází ve výrobě k neustálé modernizaci, tedy větší robotizaci a automatizaci. Cílem je ulehčit zaměstnancům jejich pracovní náplň a zlepšit obecnou ergonomii pracovního procesu. Menší počet pracovních postupů a kroků ale neznamená snížení pracovní síly při výrobě elektrovozů," uvedla za automobilku Ivana Povolná. Pracovní místa podle ní nezaniknou, může se ale změnit jejich náplň a zaměření. Škoda Auto, která je součástí německého koncernu Volkswagen, zaměstnává zhruba 37 000 lidí.

Výroba elektrických aut loni v Česku stoupla o 34 procent na rekordních 180 887 elektromobilů, uvedlo v lednu Sdružení automobilového průmyslu. Z toho téměř 109 000 elektroaut připadalo na Škodu Auto a přes 72 000 na nošovickou automobilku Hyundai. Toyota zatím elektromobily ve své kolínské továrně nevyrábí. Celkem se loni v Česku vyrobilo téměř 1,4 milionu automobilů, výroba se tak vrátila k předcovidovým objemům.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist