https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/ford-predstavil-navrh-solarniho-auta-pouziva-technologii-z-majaku
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

video uvnitřFord představil návrh solárního auta, používá technologii z majáků

3.1.2014 01:51 | PRAHA (Ekolist.cz)
Koncept vozu Ford C-MAX Solar Energi
Koncept vozu Ford C-MAX Solar Energi
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Ford Company
Automobilka Ford představila vůbec první studii hybridního elektromobilu, který je zcela nezávislý na nabíjecí síti. Podle inženýrů kombinuje nejlepší vlastnosti nabíjecího systému ze sítě a speciálních solárních panelů. Ty využívají speciální zvětšovací skla koncentrující sluneční svit, jejichž princip se původně osvědčil na majácích.
 

Koncept vozu nazvaného Ford C-MAX Solar Energi využívá hybridní pohon na konvenční paliva a elektřinu. Jeho celkový dojezd je téměř 1000 kilometrů, čistě na elektřinu ujede maximálně něco přes 33 kilometrů.

Zásadně se ale liší od běžných hybridních elektromobilů tím, že jeho střecha je pokrytá solárními panely, a proto nepotřebuje připojovat do sítě.

Aby se maximálně zkrátila doba nabíjení přes solární panely, využívá auto takzvané Fresnelovy čočky, původně vyvinuté pro námořní majáky. Ty zvětšují stejně jako klasická čočka, ale jsou lehčí a plošší. Pro dobíjení ze slunce ale využívá speciální přístřešek, který sluneční paprsky koncentruje. Tím se podle vědců z Georgijského technologického institutu (GIT) osmkrát zvýšila schopnost absorbovat sluneční energii.

Solární panely mají kapacitu 8 kilowatt. Dokáží navíc "stopovat slunce", když se postupně přesouvá od východu na západ. Díky tomu prý během jednoho dne získají stejný objem energie, jako kdyby se auto nabíjelo čtyři hodiny ze sítě. S autem tak prý bude možné denně jezdit, aniž by ho bylo potřeba připojovat k nabíjecí stanici. Podle Fordu by energie získaná přímo ze slunce měla být dostatečná pro 75 procent všech jízd. Nicméně možnost vůz připojit do běžné elektrické sítě je zachována.

Spotřeba ropných paliv by měla být podle firmy Ford skutečně velmi malá. V městeckém provozu výrobce počítá se spotřebou 2,18 litru na 100 km, na dálnici 2,35 l/100 km a kombinovaná spotřeba by neměla přesáhnout 2, 35 l/100 km. Firma odhaduje, že typický řidič by díky solárnímu autu ročně snížil produkci emisí skleníkových plynů o čtyři tuny oxidu uhličitého.

Ford chce koncept vozu dál testovat a pak se rozhodne, zda je vhodný pro běžnou výrobu.


reklama

Další informace |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist