Ford představil návrh solárního auta, používá technologii z majáků

Koncept vozu nazvaného Ford C-MAX Solar Energi využívá hybridní pohon na konvenční paliva a elektřinu. Jeho celkový dojezd je téměř 1000 kilometrů, čistě na elektřinu ujede maximálně něco přes 33 kilometrů.
Zásadně se ale liší od běžných hybridních elektromobilů tím, že jeho střecha je pokrytá solárními panely, a proto nepotřebuje připojovat do sítě.
Aby se maximálně zkrátila doba nabíjení přes solární panely, využívá auto takzvané Fresnelovy čočky, původně vyvinuté pro námořní majáky. Ty zvětšují stejně jako klasická čočka, ale jsou lehčí a plošší. Pro dobíjení ze slunce ale využívá speciální přístřešek, který sluneční paprsky koncentruje. Tím se podle vědců z Georgijského technologického institutu (GIT) osmkrát zvýšila schopnost absorbovat sluneční energii.
Solární panely mají kapacitu 8 kilowatt. Dokáží navíc "stopovat slunce", když se postupně přesouvá od východu na západ. Díky tomu prý během jednoho dne získají stejný objem energie, jako kdyby se auto nabíjelo čtyři hodiny ze sítě. S autem tak prý bude možné denně jezdit, aniž by ho bylo potřeba připojovat k nabíjecí stanici. Podle Fordu by energie získaná přímo ze slunce měla být dostatečná pro 75 procent všech jízd. Nicméně možnost vůz připojit do běžné elektrické sítě je zachována.
Spotřeba ropných paliv by měla být podle firmy Ford skutečně velmi malá. V městeckém provozu výrobce počítá se spotřebou 2,18 litru na 100 km, na dálnici 2,35 l/100 km a kombinovaná spotřeba by neměla přesáhnout 2, 35 l/100 km. Firma odhaduje, že typický řidič by díky solárnímu autu ročně snížil produkci emisí skleníkových plynů o čtyři tuny oxidu uhličitého.
Ford chce koncept vozu dál testovat a pak se rozhodne, zda je vhodný pro běžnou výrobu.
reklama