https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/fotopast-zachytila-jak-vlky-zastavil-mobilni-elektricky-ohradnik
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ovce před vlky ochránil mobilní elektrický ohradník. Důkazem je snímek z fotopasti

18.1.2022 16:49 | JANOVICE V PODJEŠTĚDÍ (ČTK)
V minulém týdnu ukázala fotopast několik šelem u zapůjčeného ohradníku, vlci ho ale nepřekonali a ovce zůstaly v bezpečí.
V minulém týdnu ukázala fotopast několik šelem u zapůjčeného ohradníku, vlci ho ale nepřekonali a ovce zůstaly v bezpečí.
Zdroj | AOPK
Agentura ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK) pomáhá chovatelům na Liberecku s ochranou jejich stád před vlky. Mobilní elektrický ohradník zapůjčila chovatelům z Janovic v Podještědí, jejichž stádo loni na podzim vlci napadli. V minulém týdnu ukázala fotopast několik šelem u zapůjčeného ohradníku, vlci ho ale nepřekonali a ovce zůstaly v bezpečí, informovala mluvčí agentury Karolína Šůlová.
 

"Na podzim vlci v tomto místě strhli čtyři ovce, jedna další pak musela být utracena. Zjistili jsme, že zabezpečení stáda není dostatečné. Nabídli jsme proto chovatelům zapůjčení elektrického ohradníku do doby, než budou moci sami zajistit adekvátní ochranu stáda, a pomohli s jeho instalací. Takový ohradník totiž prokazatelně snižuje riziko napadení ovcí vlky. Určitě také pomůže to, že chovatelé si nyní pořizují pastevecké psy," doplnil Jakub Čejka z libereckého pracoviště AOPK.

Vlci se v Libereckém kraji vyskytují už několik let. V roce 2014 je potvrdily fotopasti v CHKO Kokořínsko - Máchův kraj, zhruba ve stejné době se objevily informace o jejich výskytu i v Jizerských horách a na Frýdlantsku. Fotopasti tam ale jejich výskyt potvrdily až předloni v říjnu. Potvrzený je výskyt vlků i v Českém Švýcarsku a Lužických horách. Podle chovatelů ztrácejí plachost a člověka se nebojí.

Vlk ale do české krajiny patří stejně jako hospodářská zvířata, oponují ochránci přírody. "Vlci pomáhají regulovat přemnožená prasata divoká, srnce či jeleny, která okusem působí velké škody lesníkům i zemědělcům. Přemnožená spárkatá zvěř totiž tvoří přes 90 procent vlčího jídelníčku. Pastva hospodářských zvířat zase krajinu udržuje, aby nezarůstala," řekl ředitel AOPK František Pelc.

Elektrický síťový ohradník, zdroj pulsů a další příslušenství zapůjčila agentura také chovateli u Heřmanic v Podještědí, kde také loni na podzim vlci zaútočili a usmrtili několik ovcí. "Zatím nemáme hlášeno, že by po instalaci ohradníků došlo k dalšímu útoku na chovaná zvířata, byť je hospodářství vzdáleno jen několik kilometrů od jednoho z center výskytu vlčí smečky," řekl Čejka. Ohradníky jsou podle něj rychlou a účinnou pomocí chovatelům. "Klíčové je, aby si vlci nezvykli chodit do ohrad," dodal.

Chovatelé mohou čerpat na ochranu stád dotace a stát vyplácí také kompenzace za kusy prokazatelně zabité vlky. První náhrady za škody způsobené vlkem vyplatil Liberecký kraj v roce 2015, tehdy to bylo 6000 korun, letos už více než stonásobek - 630 000 korun. Třeba škody působené kormorány rybářům byly loni ještě téměř o polovinu vyšší - kraj rybářům na náhradách vyplatil přes 900.000 korun. Kraj nevyplácí peníze ze svého, náhrady poskytuje ministerstvo financí.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (78)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.1.2022 17:38
Elektrický síťový ohradník do naší krajiny patří.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.1.2022 18:08 Reaguje na Karel Zvářal
A vlk také ne !
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

19.1.2022 10:45 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ale patří!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.1.2022 11:53 Reaguje na Karel Pavelka
Jde však kde a v jakém množství !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

21.1.2022 10:59 Reaguje na smějící se bestie
v naší silně urbanizované krajině kolik mají vlci na výběr? Vlci nemůžou za to, že jsme doprznili všude krajinu nějakou zástavbou...
Odpovědět
RT

Richard Toman

23.1.2022 08:08 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Trochu paradox, ne? Jedním z hlavních navrhovaných opatření ochrany přírody kvůli "soužití" s vlkem je v podstatě oplocení všeho, co souvisí se zvířaty, chovanými lidmi. Nedoprzni se krajina ještě více? A co na to ostatní zvířata, co bohužel nejsou takovou modlou?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

18.1.2022 20:27 Reaguje na Karel Zvářal
Patřit může, jako ohrada proti útěku zvířat - ne proti vlkům.
Kolik těchto záznamu mají a odkud všade ?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

19.1.2022 13:21 Reaguje na smějící se bestie
V okolí mého bydliště sice zatím vlci neoperují, ale zdejší ohrady chrání ovce a kozy před problémovými psy a lidmi.
Odpovědět
kk

karel krasensky

19.1.2022 06:42 Reaguje na Karel Zvářal
Výbornou a učinnou sít proti vlkum vyvinul v minulosti Wilhelm Brenneke.
Odpovědět
JM

Jiří Malík

19.1.2022 07:47 Reaguje na Karel Zvářal
Chcete psát ovce bez ohradníku či ohrad? Ale no tak. Předpisy pro pastvu je beztak vyžadují.
Odpovědět
Jaroslav Havel

Jaroslav Havel

19.1.2022 10:30 Reaguje na Jiří Malík
Jiriku, ty mas hlavu rychlejsi nez ruce dneska. Ja vim, ty ovce spis pises, nez pases, ale chtit to po chvatelich? Posli odkaz na ty predpisy, jake tam jsou pozadavky a podminky. Matne si pamatuju ze ohrada ma udrzet hlavne chovane zvire uvnitr.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

19.1.2022 12:56 Reaguje na Jaroslav Havel
Z Vašich chvatelů soudím, že i Vaše hlava je dnes rychlejší než ruce.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.1.2022 17:23 Reaguje na Majka Kletečková
No a když si přečtu Váš výtvor paní Kletečková, tak bych řekl, že jste začala "bumbat" moc brzy.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.1.2022 18:35 Reaguje na Jiří Malík
Viz. níže.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.1.2022 18:53
já bych tedy nerad zvedal nějaký karkulkovský hysterie, ale jako dítě jsem právě mezi janovicemi a heřmanicemi trávíval prázdniny a měl jsem od rodičů i staroušků dovoleno tak od zhruba pěti let mizet do lesa na celé dopoledne nebo odpoledne, a s sebou jsem míval o dva roky mladšího bratříčka a následně po odložení plen i sestřenici a bratrance (minus 4 a minus 6 let). se tam příležitostně zeptám sousedů - rodičů se školáky a předškoláky, co jako oni na to.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.1.2022 18:57 Reaguje na Lukas B.
mimochodem, z Janovic znám jako ovcaře akorát pana Kaše, srtnatého to bojovníka proti těžbě na Tlustci, ostatně, na svoji svatbu jsem kdysi právě od něj koupil šťastnou roční ovci na rožeň, to jsou jeho ovce?
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.1.2022 18:59 Reaguje na Lukas B.
srdnatého bojovníka přirozeně, míval snad fousy, ale jako srstnatého bych jej fakt neoznačil. mea culpa, omlouvám se za překlep.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

19.1.2022 10:47 Reaguje na Lukas B.
A co tím jako chtěl básník říci? Že nyní by to nešlo? Nesmíte se dívat na nesmyslné filmy, kde vlci rozbíjejí i dveře loveckého srubu, aby sežrali lidi uvnitř...
Odpovědět
DA

DAG

23.1.2022 06:31 Reaguje na Lukas B.
No dneska s vycházkou končí děti na hranici signálu wifi :)
Odpovědět
DA

DAG

23.1.2022 06:31 Reaguje na Lukas B.
No dneska s vycházkou končí děti na hranici signálu wifi :)
Odpovědět
DA

DAG

23.1.2022 06:31 Reaguje na Lukas B.
No dneska s vycházkou končí děti na hranici signálu wifi :)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.1.2022 19:20
Lidská společnost dává za plot zloděje, vrahy a jiné škůdce. Vlkomilové
zase kořist a brzo i lidi, kterým zakáží rušit šelmy v jejich teritoriu.
Ploty, ploty, ploty a co bude mezi ploty? Bude to ještě vůbec příroda?
A pro koho? Pro pár hladovějících šelem lovících uvnitř plotů? Je to
moudré?
Odpovědět
Hu

Hunter

18.1.2022 19:37
Mám otázku. Ono teď v zimě je stádo ovcí na pastvě? Takže vlci nepřekonali ohradník, když tam žádný ovce nebyly?
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.1.2022 19:41 Reaguje na Hunter
chachachachá! to mě věru nenapadlo. ale ovce tam možná byly.
předpokládám, že je to oplocená pastvina (výběh), na ní přístřešek, a u něj klec, do které se co týden kydne koláč sena.
Odpovědět
Hu

Hunter

18.1.2022 20:25 Reaguje na Lukas B.
No na zimu jsou ovce obvykle zavřené ☺.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.1.2022 20:27 Reaguje na Hunter
obvykle je to tak u chovu s ekonomickou motivací (aby toho méně sežraly) a tomu odpovídá počet ovcí, aby to ekonomicky dávalo smysl (stovky). v zájmových chovech to není nutné, zvláště, nemá-li chovatel k dispozici "zadarmo" vhodný ovčinec.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

19.1.2022 12:50 Reaguje na Lukas B.
V okolí krajského města, kde bydlím, mají ovce i kozy venku celoročně. Jsou to nanejvýš desítky zvířat a jejich chov je pro jejich majitele užitečný koníček. A venku na pastvě má své ovce i můj známý na Novohradsku (jejich počet v zimě osciluje v různých letech kolem stovky zvířat), toho ovce částečně živí, prodává jejich maso a kůži a bere na ně dotace za udržování bezlesí .
Ve všech případech ale mají zvířata možnost schovat se před nepohodou pod bytelným přístřeškem.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.1.2022 19:17 Reaguje na Majka Kletečková
Váš známý měl možní zatím pouze štěstí. Nebo má zatím štěstí, že pase na dohled krajského města. Klidně se může stát, že mu to štěstí jednou dojde.
Chorvatsko: Smečka vlků zabila 87 ovcí ve stáji. Všechno se stalo v obci Štikada, jen pár metrů od domů. Vlci překonali elektrický plot, ostnatý drát, zranili pasteveckého psa a vnikli do stáje, kde zabili 87 ovcí. A ne poprvé. V posledních třech týdnech, při dvou vlčích útocích, přišla tato rodina o 120 kusů dobytka.
Příslušné ministerstvo potvrzuje, že autorizovaný odborník vyšetřil útok vlků.
„Stanovil, že ovce ve stodole byly zabity při útoku vlků, opatření přijatá k prevenci škod, jako je výška plotu, jeho konstrukce a dveře stodoly byly dobře provedeny a vlci je přesto překonali.“
Odpovědět
Sl

Slovan

19.1.2022 17:37 Reaguje na Hunter
Jistěže takové chovy jsou a mnohá plemena to snáší úplně v pohodě. Z mého pohledu je to i chov lepší pokud si to člověk umí zařídit tak, jak má.
Odpovědět
FM

Ferdinand Mravenec

18.1.2022 19:49
"Vlk ale do české krajiny patří stejně jako hospodářská zvířata." Podle stejného vzorce patří do české krajiny medvěd, stejně jako rosomák a mnohé další (nikoli bezpečné) velké šelmy. Hodnocení toho, jakou kořistí se vlci živí, bych ponechal bez závěru, protože absolutně není možné vyhodnotit veškeré vývržky a trus vyskytujících se smeček. Obecně se ví, že šelma vyhodnocuje lov nejsnadnější kořisti a tou rozhodně není spárkatá, černá a jelení zvěř. Postavíte-li vlka k volbě kořisti mezi divokou (byť nemocnou, raněnou či přestárlou) zvěří a hospodářskými zvířaty, zvolí krávu, ovci či kozu proto, že pudově cítí relativní bezpečí takového lovu (zvlášť, když se člověk musí omezit jen na přihlížení ztrátám). Dlouho a poutavě by o tom dokázali vyprávět například postižení chovatelé v Arnolticích, Bulovce a Horní řasnici...
Odpovědět
JM

Jiří Malík

19.1.2022 07:43 Reaguje na Ferdinand Mravenec
Nejste informován. Hodnocení o skladbě potravy je dokonce až 99 % divoké zvěře. A to na základě trvalého rozboru trusu od všech smeček v ČR, který je setrvale sbírán již roky. Takže nemusíte to ponechávat bez závěru. Ten závěr je, ke jasný a je uveden v článku. Váš text je lživý. Navíc studie prokazují, že pokud si vlk může vybrat, loví divokou. Není možné hodnotit vývržky? To máte pravdu. Vlci žádné vývržky nemají. To jste si spletl s dravými ptáky, člověče. Chovatelé vypráví dlouho i poutavě. Jednak proto, že si dost vymýšlí a jednak proto, že špatnou ochranou stád naučili vlky chodit do děravých či zcela nedostatečných ohrad. Na Broumovsku, kde také poutavě vypráví, j podle oficiálního průzkumu až 90 % ohrad proti vlkům nevyhovujících. Zkuste nejdřív věc nastudovat, než začnete psát své mimózní dojmy.
Odpovědět
JM

Jiří Malík

19.1.2022 07:43 Reaguje na Ferdinand Mravenec
Nejste informován. Hodnocení o skladbě potravy je dokonce až 99 % divoké zvěře. A to na základě trvalého rozboru trusu od všech smeček v ČR, který je setrvale sbírán již roky. Takže nemusíte to ponechávat bez závěru. Ten závěr je, ke jasný a je uveden v článku. Váš text je lživý. Navíc studie prokazují, že pokud si vlk může vybrat, loví divokou. Není možné hodnotit vývržky? To máte pravdu. Vlci žádné vývržky nemají. To jste si spletl s dravými ptáky, člověče. Chovatelé vypráví dlouho i poutavě. Jednak proto, že si dost vymýšlí a jednak proto, že špatnou ochranou stád naučili vlky chodit do děravých či zcela nedostatečných ohrad. Na Broumovsku, kde také poutavě vypráví, j podle oficiálního průzkumu až 90 % ohrad proti vlkům nevyhovujících. Zkuste nejdřív věc nastudovat, než začnete psát své mimózní dojmy.
Odpovědět
JM

Jiří Malík

19.1.2022 07:43 Reaguje na Ferdinand Mravenec
Nejste informován. Hodnocení o skladbě potravy je dokonce až 99 % divoké zvěře. A to na základě trvalého rozboru trusu od všech smeček v ČR, který je setrvale sbírán již roky. Takže nemusíte to ponechávat bez závěru. Ten závěr je, ke jasný a je uveden v článku. Váš text je lživý. Navíc studie prokazují, že pokud si vlk může vybrat, loví divokou. Není možné hodnotit vývržky? To máte pravdu. Vlci žádné vývržky nemají. To jste si spletl s dravými ptáky, člověče. Chovatelé vypráví dlouho i poutavě. Jednak proto, že si dost vymýšlí a jednak proto, že špatnou ochranou stád naučili vlky chodit do děravých či zcela nedostatečných ohrad. Na Broumovsku, kde také poutavě vypráví, j podle oficiálního průzkumu až 90 % ohrad proti vlkům nevyhovujících. Zkuste nejdřív věc nastudovat, než začnete psát své mimózní dojmy.
Odpovědět
JM

Jiří Malík

19.1.2022 07:43 Reaguje na Ferdinand Mravenec
Nejste informován. Hodnocení o skladbě potravy je dokonce až 99 % divoké zvěře. A to na základě trvalého rozboru trusu od všech smeček v ČR, který je setrvale sbírán již roky. Takže nemusíte to ponechávat bez závěru. Ten závěr je, ke jasný a je uveden v článku. Váš text je lživý. Navíc studie prokazují, že pokud si vlk může vybrat, loví divokou. Není možné hodnotit vývržky? To máte pravdu. Vlci žádné vývržky nemají. To jste si spletl s dravými ptáky, člověče. Chovatelé vypráví dlouho i poutavě. Jednak proto, že si dost vymýšlí a jednak proto, že špatnou ochranou stád naučili vlky chodit do děravých či zcela nedostatečných ohrad. Na Broumovsku, kde také poutavě vypráví, j podle oficiálního průzkumu až 90 % ohrad proti vlkům nevyhovujících. Zkuste nejdřív věc nastudovat, než začnete psát své mimózní dojmy.
Odpovědět
Jaroslav Havel

Jaroslav Havel

19.1.2022 08:20 Reaguje na Jiří Malík

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
RJ

Robert Jirman

19.1.2022 08:30 Reaguje na Jaroslav Havel
kvalita Vašeho příspěvku taky není nijak valná-)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

19.1.2022 08:44 Reaguje na Jiří Malík
Nevím, co pan Malík měl za informace. Z tříletého výzkumu Portugalsko jasně dominovala hospodářská zvířata.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

19.1.2022 10:49 Reaguje na Miroslav Vinkler
NO tak srovnávat vysušené Prtugalsko s přemírou dobytka s naší petsrou a chladnější zemí je dost mimo mísu...
Odpovědět
Sl

Slovan

19.1.2022 12:46 Reaguje na Karel Pavelka
On Vinkler vždy zapomene dodat, že v tom Portugalsku to bylo z důvodu velkého nedostatku přirozené potravy ve zkoumané oblasti. Ostatní výzkumy tvrdí opak... ty už ale nezmíní.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.1.2022 18:45 Reaguje na Karel Pavelka
Chcete snad tvrdit, že v tom Portugalsku a Španělsku hned vedle není zvěř? Co tak zjištění, že je ji tam víc než u nás?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.1.2022 10:15 Reaguje na Jiří Malík
Včera jsem našel nádherně ohlodanou kostru srny liškami
a myslíte, že z rozboru jejich trusu bych došel k názoru,
že ji ulovily? Nikoliv, tak hloupý nejsem, ale co sběr
padlin vlky kolem cest, tratí, uhynulých kusů díky AMP
a jiným nemocem? Jsou tedy lovci a nebo v nouzi jako ty
lišky konzumenty padlin? Kde berete tu jistotu, že zvěř
loví a nebo pouze konzumují kadavéry, což dokážou i lišky,
jezevci, ptáci atd.? Ikonizace vlků jako lovců "přemnožené" zvěře je na vodě a platí maximálně pro muflony, mláďata
a březí samice. Dospělý kus, či dokonce samec je pro ně
rizikem, kterému se při možnosti snadnějšího úlovku vyhnou.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

19.1.2022 10:51 Reaguje na Břetislav Machaček
Nemátě ponětí a tom, co lze získat za údaje z trusu šelem a konkrétně vlků, je toho hodně. Ale pod mikroskopem, ne pouhým okem.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.1.2022 11:23 Reaguje na Karel Pavelka
Vy určitě poznáte, zda to byl úlovek a nebo tu
zvěř srazilo auto! Nenechte se vysmát vědátore,
to nezjistí ani Colombo. Vzorek nemá asi úmrtní
list s původem smrti a pachatelem. Když tomu
chcete věřit, tak věřte, protože komu schází
logika, tak mu nezbývá než věřit.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.1.2022 11:25 Reaguje na Karel Pavelka
Vy určitě poznáte, zda to byl úlovek a nebo tu
zvěř srazilo auto! Nenechte se vysmát vědátore,
to nezjistí ani Colombo. Vzorek nemá asi úmrtní
list s původem smrti a pachatelem. Když tomu
chcete věřit, tak věřte, protože komu schází
logika, tak mu nezbývá než věřit.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

19.1.2022 13:06 Reaguje na Břetislav Machaček
V NPŠ je zdokumentována řada případů jelení zvěře, která byla v lese ulovena smečkou vlků. Zvlášť v zimě, když je sníh, tak lze nalézt dost stop jejich úspěšného lovu.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

19.1.2022 17:17 Reaguje na Majka Kletečková
On přece není hlupák. On ví že stopy v NPS byly vyrobeny ekologisty. Ví také naprosto přesně že vlk nelovi, ale čeká u silnice až mu auto něco srazi. A když nesrazi, tak si prostě zajde na nejbližší jatka pro půlku krávy. 🙂
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.1.2022 18:54 Reaguje na Majka Kletečková
No a proč by to nemělo být zdokumentováno? Zdokumentováno je spousta věcí. Třeba na Polaně zdokumentovali, že vlkům padá za oběť množství silných a zdravých, chovných jelenů a přitom slabých kolouchů se tam najde dost.
No a NP Šumava bude za chvíli řešit proč se tam nelíbí rysům a toulají se na značné vzdálenosti mimo park.
Odpovědět
Sl

Slovan

19.1.2022 20:30 Reaguje na Jarek Schindler
Machaček: "Ikonizace vlků jako lovců "přemnožené" zvěře je na vodě a platí maximálně pro muflony, mláďata
a březí samice. Dospělý kus, či dokonce samec je pro ně
rizikem, kterému se při možnosti snadnějšího úlovku vyhnou."

Schindler: "vlkům padá za oběť množství silných a zdravých, chovných jelenů a přitom slabých kolouchů se tam najde dost."

- Tak komu z vás má člověk vlastně věřit? Řekl bych, že oba plácáte nesmysly, takže raději těm odborníkům co ta zvířata studují,

Odkud čerpáte informace o tom, že se rysům "nelíbí" v NP Šumava? Že se toulají jedinci hledající jiná teritoria není nic neobvyklého. V NP Šumava se rysům naopak náramně daří. Jenom na Trojmezí je potvrzen výskyt 5 rysů a na Smrčině 6.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.1.2022 21:31 Reaguje na Slovan
Pokud pan Macháček mluví o březích samicích a mláďatech tak mluví o jarním a letním období. Já jsem reagoval na paní Kletečkovou, sníh a zimní období. Jelen bez paroží či s ještě nevytlučeným parožím se vlkům nepostaví. S hotovým parožím se jelen jednomu, dvěma vlkům postaví. Když se tam následně objeví dalších pět je to pro něj fatální. Co tak se podívat na tu Polanu nebo jinam na Slovensko a popovídat si s místními co jsou s vlky v kontaktu celý rok? Jen jim prosím neříkejte, že tam mají vlků málo nebo, že potřebují ještě větší ochranu.
Odborníci co vlky studují? To myslíte Pelce, Kutala či Malíka?
No a zase. Neumíte číst? Nenapsal jsem, že se rysům "nyní" nelíbí. Napsal jsem , že budou " za chvíli" řešit to nelíbení. A víte proč za chvíli?
Takže jsk jinak, zase Slovanská dojmologie a překrucování?
Jinak ano, všeobecně platí, že každá šelma si rozmyslí útok při kterém by mohla být zraněna. Zranění znamená nemožnost lovit.Vlci to mají trochu jinak ale i u nich platí, že zranění je zranění a ovce se nebrání, takže nezraní.
Odpovědět
Sl

Slovan

20.1.2022 11:10 Reaguje na Jarek Schindler
Počkejte. Takže u vás může být spousta kolouchů i v zimě, zatímco u Machačka ne? Trošku jste se nám do toho zamotal, nemyslíte? Žádné specifikování ročního období ani v jedno příspěvku prostě není. Paní Kletečková pouze konstatovala, že se ty ulovené kusy dají najít nejlépe v zimě, což je pravda.
Já na Slovensko jezdím pravidelně jak na vandry tak za rodinou. Ještě nějaká rada?
Ano, pana Kutala myslím a dále třeba pana Hulvu.

Cituji: "No a NP Šumava bude za chvíli řešit proč se tam nelíbí rysům a toulají se na značné vzdálenosti mimo park." - já to chápu tak, že se jim tam jaksi nelíbí už teď, proto se toulají na velké vzdálenosti a proto to bude muset správa NP Šumava za chvíli řešit.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.1.2022 17:17 Reaguje na Slovan
No tak to chápete tak nějak po Slovansky a jako obvykle špatně. Těžko se bavit s někým kdo nechápe co znamená pojem "hned" a co "za chvíli". Navíc ta chvíle byla použita s určitou nadsázkou a může trvat několik let. Jde spíš o to, že hlavní potravou pro rysa je srnčí zvěř a té v těchto nadmořských výškách zase tolik není. Pokud se tam rozšíří ve větší míře vlci tak prostě ten rys nebude mít časem co žrát. Na myšičkách, což je zase jeden z omylů pánů vědců prostě nevyžije. No a málo potravy značí větší teritoria a větší teritoria značí že jich v hranicích NP bude míň. No a míň teritorii potom znamená větší rozptyl rysů do okolní krajiny.
Jinak nevím proč bych měl čekat? Čekat, že dostanete rozum opravdu nebudu. Nedočkal bych se.
Kolouch je zvíře do jednoho roku věku a nevím proč by tedy neměl být i v zimě. Ani pan Macháček nikde nepíše, že není. To že jezdíte na Slovensko má znamenat co? Jezdí tam spousta lidí a přesto většina z nich lidi co mají skušenosti například z těmi vlky, nepotká.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.1.2022 18:03 Reaguje na Slovan
Pokud tvrdíte, že ,"Žádné specifikování ročního období ani v jedno příspěvku prostě není", tak buď nevite o čem mluvite nebo záměrně lžete.
Mě ke specifikaci ročního období stačí " mláďata
a březí samice". Ty březí samice aby ta březost byla hendikepem se v naší přírodě najdou pouze na jaře.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

19.1.2022 11:39 Reaguje na Karel Pavelka
S Matláčkem se nemá cenu bavit. Za chvíli budete označen za vlkomila a ekologistu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.1.2022 15:39 Reaguje na Petr Eliáš
Odpovězte tedy vy, jak z vlčího trusu poznáte,
zda bylo zvíře uloveno a nebo sraženo autem
a nebo vlakem. Pak kritizujte logický dotaz,
pokud to dokážete.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

19.1.2022 16:45 Reaguje na Břetislav Machaček
Rozborem trusu se dá zjistit, že na Šumavě je hlavní složkou potravy divoká zvěř, hlavně ta spárkatá, ale nedá se zjistit, zda potrava byla vlky ulovena nebo nalezena mrtvá. To plyne z jiných pobytových znaků – např. ze stop ve sněhu nebo blátě – daleko od silnic a železničních tratí. V šumavském národním parku byla zaznamenána řada případů, kdy vlci ulovili nějaké divoké zvíře. Jejich nejtypičtější kořistí podle mnohých zdokumentovaných případů bývají jeleni (viz foto na https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/vlk-ulovil-na-sumave-jelena.A170223_133322_budejovice-zpravy_khr). Jsou o tom prý četné doklady i z rakouské a bavorské části Šumavy.
Odpovědět
Sl

Slovan

19.1.2022 17:23 Reaguje na Břetislav Machaček
Z mého pohledu se opět jen snažíte tu diskuzi odvést do naprosto zbytečné myšlenky. Nikoli logické.
Vlk je predátor a jako každý jiný predátor všude po světě i on samozřejmě nepohrdne mršinou. Příroda je tak nastavena a brání se tak šíření různých nemocí. I to je jedna z jeho pozitivních vlastností. Neexistuje však jediný důkaz pro vaše tvrzení, že si vlk takto získává většinu své potravy a není tedy primárně lovec divokých zvířat. Vzhledem k tomu, kolik mu zde běhá jídla je to jednoduše nesmysl. Počet sražené mrtvé zvěře, která se bude povalovat támhle u silnice bude u nás minimum. Při střetu s divokou zvěří je totiž vždy nutné zavolat policii, a to bez ohledu na výši škody. Vzniká totiž škoda mysliveckému sdružení a spousta řidičů si opravu hradí z pojišťovny. Notabene pokud se jedná o takovou ránu, která to zvíře dokáže usmrtit.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.1.2022 19:06 Reaguje na Slovan
Je "spousta ran " od aut či vlaků, které zvěř neusmrtí ihned. Zvěř může po takových srážkách odejít i na velkou vzdálenost a tam zhasnout.
Ještě jsem nedostal odpověď na otázku: "jak je možné, že vlk , přesto že by měl být lesní zdravotní policií, nesnižuje počet divokých prasat a AMP se kupodivu šíří z míst kde jsou vlci dlouhodobě rozšířeni právě po migračních trasách vlků. Zajímavé, že platí, není vlk, není AMP. A nebo, vyskytne se vlk, čekejte AMP.
Odpovědět
Sl

Slovan

19.1.2022 20:44 Reaguje na Jarek Schindler
"Důležité jsou však i jejich další ekosystémové role, např. sanitární funkce. Vlci a rysi totiž loví převážně slabé a nemocné kusy, což vede k celkové větší míře fitness u jejich kořisti. Např. na Slovensku se pouhých 7% z případů prasečího moru registruje v oblastech se stálým výskytem vlka. Nemocné kusy totiž byly vlky včas uloveny a nákaza se nemohla dále šířit."

Zdroj: https://fsv.cuni.cz/sites/default/files/uploads/files/MACENAUER%20Ale%C5%A1%20BP.pdf

Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.1.2022 22:43 Reaguje na Slovan
To už opravdu nemyslíte vážně. Kdy byla psaná ta diplomka? Od kdy se AMP šíří Slovenskem? Porovnejte mapu vyskytu vlků a jejich šíření do Evropy s mapou šíření AMP. Pokud nebudete vědět na kterou mapu se zrovna díváte tak je lehce zaměníte jak jsou stejné.
Kudy se dostal AMP do Německa? Nebylo to přesně v místech kudy se do Německa šířil i vlk?
A ekosystémová role?
Ředitel Národního parku De Hoge Veluwe Seger Emmanuel baron van Voorst . Celý park jsme museli oplotit a doufali, že se tam vlk nedostane. Přes všechny preventivní opatření se vlci dostali do parku a likvidují dlouhodobě budovaný ekosystém.
Zajímavé.
Odpovědět
Sl

Slovan

20.1.2022 10:59 Reaguje na Jarek Schindler
Ten "park" je už pěkných pár desítek let plně oplocený. To není kvůli nějakému vlkovi a pokud by zde nebyli chováni mufloni, nebyl by vlk vlastně ani problém. Pokud však v onom plotě najde díry, holt se tam ten vlk dostane a pak pro něj nejsou volně pobíhající a nechráněné ovce (muflon) problém a dokáže je celkem snadno zabít.
Dneska je internet a kdo chce, ten si podobné vaše lži dokáže ověřit. Vy vlka viníte ze všeho z čeho ho vinit můžete. Důkaz jste však stále žádný nepředložil a ani nepředložíte, protože žádný není.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.1.2022 17:54 Reaguje na Slovan
Vemte to prosím pěkně od začátku. První je vaše tvrzení o AMP a 7%.
Jako druhé potom třeba to, že na Slovensku se oblasti s výskytem vlka a divočáka ne všude překrývají a četnost divočáka také není všude stejná. Zajímavé je, že oblasti s nejvyššími stavy divokých prasat zatím AMP nejsou zasaženy. Jak je to možné? Není tam vlk.
O parku asi tolik. Že tam byl plot? Ano byl. Jde o to jaký. "Provincie Gelderland s přítomností vlků na jejich území souhlasila pouze pod podmínkou, že bude postaven kolem parku plot, kterým vlk neprojde. Přesto se každý plot ukázal pro vlky jako překonatelný".
No a jak se k tomu staví někteří "takyochranáři".
"V posledních měsících byly podél 40kilometrového plotu nalezeny desítky děr“, řekl strážce parku Jacob Leidekker televizi NOS .“Některé byly vytvořeny lidmi, kteří chtěli vstoupit do parku zdarma, ale další prokazatelně se záměrem usnadnit vlkům vniknutí do parku.“
Tak co na to Slovane?
Ano, máme internet a hodně informací si každý může dohledat a vaše lži i ověřit.
Já vlka z ničeho neviním. Viním lidi co se snaží divoké zvíře dosadit do kultůrní krajiny bez ohledu na následky.
A důkazy? Důkazy o čem?
Že vlk například potřebuje krajinu s minimální lidnatostí?
Odpovědět
Sl

Slovan

22.1.2022 14:10 Reaguje na Jarek Schindler
Ten plot je tam furt stejný. Nebyl tam zřízen kvůli přítomnosti vlka v oblasti, je tam postaven již dlouho a to ze dvou důvodů - aby tam nikdo nelezl zadarmo (protože financování parku je silně závislé na příjmu ze vstupenek - jako jediné v zemi) a aby zvěř neutíkala do okolí a návštěvníci tedy měli mnohem větší šanci ji vidět.
Ten park je totiž součástí Veluwe, což je oblast s rozlohou cca. 1000 km2 a která je i součástí Natura 2000. Je rozlehlá a řídce osídlena. Takže zvěř by se mohla přesunout jaksi jinak.
Není překvapením, že se tam vlkům daří. Že někdo udělá díry v plotě který by jinak nepřekonal není jeho vina. Pokud tedy neumí lítat...
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

22.1.2022 16:47 Reaguje na Slovan
Nemusíte mi tady překládat něco co si přečtu v článku .
www.vlktravunezere.cz/situace-v-zahranici/ostatni-staty/holandsko-vlky-nechteji-ani-v-narodnim-parku/
O tom plotě je toho v tom článku dost aby si každý mohl udělat názor. Že tam byl je fakt. Že ho upravovali je potom tím druhým faktem. Že se najdou blbečci co musí lézt přes plot? Na rozdíl od vás, co to považujete za samozřejmost, to já považuji za ubohost. No a ještě větší ubohost je tam potom dělat ty díry "pro vlky". No alespoň je jasně vidět jak moc to máte v hlavě popletené.
Odpovědět
Hu

Hunter

20.1.2022 09:47 Reaguje na Slovan
Až na to, že si pletete KMP a AMP. A těch 7% je jen proto, že v areálu výskytu vlka na Slovensku jsou početní stavy černé zvěře nízké, nikoliv však jako důsledek působení vlka, ale nejedná se pro černou zvěř atraktivní lokality. Jinak ČR je KMP prostá od roku 1997 i bez vlků :-).
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.1.2022 18:19 Reaguje na Jiří Malík
Pan Malík a jeho 99%. Tak něco ze světa. Ředitel Národního parku De Hoge Veluwe je rozlobený z průniku vlků na území parku. Hlavní důvod je obava z likvidace chovu muflonů. Oproti tomu naši pracovníci AOPK v CHKO Broumovsko likvidaci muflonů vítají.
Park je v soukromém vlastnictví a ředitel a majitel pozemku Seger Emmanuel van Voorst se postavil proti možnému příchodu vlků již v roce 2019. Tehdy řekl, že teorie, že vlci se budou živit hlavně divokou zvěří, je „naprostý nesmysl“.
"Jakmile vlk ochutná skopové, nebude běhat za jelenem. Ovce se již nebudou moci pást, pokud se v oblasti budou nacházet vlci, a nemohou je odradit ani ploty. "Žijeme v zemi se 17 miliony obyvatel, ne v Serengeti.“
Celý článek na: vlktravunezere.cz/situace-v-zahranici/ostatni-staty/holandsko-vlky-nechteji-ani-v-narodnim-parku/
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.1.2022 18:42 Reaguje na Jiří Malík
No a mimozní dojmy pana Malíka v konfrontaci s realitou.
Pastevec Luigi Farina byl vždy považován za „vzorového“ chovatele. Je mezi prvními, kteří se zaměřili na výzkum, inovace a krátký dodavatelský řetězec v Itálii u chovu ovcí ve spojení s ekologickým přístupem. Proti vlkům si postavil nejmodernější zabezpečení. Přesto při jediném útoku vlků přišel o 54 ovcí.
Kvůli obavě z útoků vlků investoval do nejmodernějšího zabezpečení svých pozemků a stájí.
I přes všechnu snahu v polovině srpna mu vlci roztrhali 20 ovcí a dalších 34 zemřelo udušeno v zoufalé snaze zachránit se. Zabila je ta konstrukce, která je měla chránit před vlky.
"Je to tragédie, kterou stále nemohu zvládnout" - říká Farina - "investoval jsem obrovské částky výběrem ochrany před vlky, která je považována za nejlepší."
A další: Začátkem letošního roku, v pondělí 3.ledna 2022, došlo k likvidačnímu útoku vlků na vzácné plemeno domácích ovcí Brogna z provincii Verona v severovýchodní Itálii, původní plemeno a oficiální dědictví biologické rozmanitosti Itálie.Z celkového počtu 75 ovcí ve stádu je 9 ovcí zabitých, 7 zraněných a umírajících, z nichž 4 byly později utraceny, 5 chybí.„Když nestačí ani 120 cm vysoký elektrický plot a dva psi plemene Maremmano-Abruzzese ovčák, kteří musí hlídat pastvinu i stáj, jak mám zajistit přežití našich ovcí? Více na : vlktravunezere.cz
Věřím , že pan Malík by chovateli dobře poradil. Co by poradila paní Kletečková. Že dva psi jsou málo?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.1.2022 20:02 Reaguje na Jiří Malík
Měl bych dotaz na "informovaného" pana Malíka. Jde se také dočíst:" V současné době je v Holandsku nízký počet vlků, v jednotkách kusů. Přesto působí značné škody.Chovatelé ovcí v Nieuw-Vossemeer jsou úplně otrávení vlkem, který jim tři noci za sebou zabíjí ovce."
Kde ten vlk, při tomto vytížení ještě vezme čas, aby naplnil těch ochranáři předepsaných 99% svého jídelníčku?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.1.2022 20:06 Reaguje na Jarek Schindler
To je pěkné, ten má zřejmě namířeno za ovečkami do UK, jen čeká na vhodný trajekt:-)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.1.2022 20:38 Reaguje na Karel Zvářal
On ho třeba nějaký zelený na pobřeží" sebere" a převeze. Vždyť i na Britských ostrovech a v Irsku byl vlk původním druhem. Přece byste jim ,tedy těm Angličanům, Skotům, Velšanům a Irům nechtěl sebrat tu možnost kochat se divočinou u nich doma. Ten pocit divočiny hned za barákem a tahlé vytí svolávající se smečky.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.1.2022 20:52 Reaguje na Jarek Schindler
Nevím, jak s vlky, ale (re)introdukci rysa chystali, bylo to zmíněno v dokumentu (tuším ze Skotska) na NG či AP. 4 kusy v aklimatizační obůrce (spíše klecích) apaticky čekaly na den D. Pokud tam kdy žil, muselo to být hodně dávno a byl zřejmě brzo vyhuben. Jsem proto zvědav, kdy se objeví zpráva, jak (a zda vůbec to nakonec povolí) ten projekt pokračuje.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.1.2022 22:51 Reaguje na Karel Zvářal
O rysech nevím. Navíc velká část té Skotské krajiny mu asi vyhovovat moc nebude. Přece jen je vázaný na les. Vlk tam žil na 100%. Napadá mě třeba Irský vlkodav. Plemeno přímo vyšlechtěné k lovu vlků.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

20.1.2022 08:41 Reaguje na Jarek Schindler
Jih Skotské vrchoviny má lesa dostatek, stejně jako spárkaté, zajíců a lišek, navíc je řídce osídlen v porovnání se zbytkem UK. A i tam byla 2-3x pozorována puma, evidentně uniklá ze soukromého chovu. Ti rysové pocházeli zřejmě z evropských nadbytečných koťat (viz. např. naši ostravští) a ten zookoutek, či co to bylo, jim poskytl azyl k lenošivému životu. Zda se někdy k introdukci rozhodnou, je jen na jejich úřadech, podmínky k životu by měli dobré. Ti rysové z toho letitého dokumentu to určitě nebudou, osobně bych spíše byl pro odchyt našich (evropských) divokých a vypuštění jinde, než risk s polodomestikovanými lenochy bez loveckých pudů.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.1.2022 18:34
1) Hustá silniční a železniční síť (na které hyne zvěř) do dnešní krajiny patří, resp. tam je. 2) Síť elektovodů (na které hynou ptáci, tj. zejména, dravci, sovy, krkavcovití, labutě aj.) do dnešní krajiny patří, resp. tam je. 3) Velké, chemicky ošetřované lány (s fatálním dopadem na vše živé) do dnešní krajiny patří, resp. tam jsou. 4) Komíny, šachty, nezakryté nádrže, prosklenné stěny (na/ve kterých hynou ptáci do dnešní urbánní krajiny patří, resp. tam jsou. Atd., atp.

Frázi, že “něco někam patří” bytostně nesnáším, není-li současně řečeno i to B). Ano, vlk patří tam, kde nepůsobí opakovaně škody člověku (např. Šumava). Všude jinde by měl zasáhnout člověk-lovec a odkázat vlka, resp. jeho počty, do patřičných mezí. Neboť i člověk-pastevec do dnešní krajiny patří!-)

Představa, že ty el. síťové ohradníky budou NAPŘÍČ (jak se dnes s oblibou frázuje) naší zemí, je pro mě nepředstavitelná fantasmagorie. Jsem od začátku proti tomuto nesmyslu. Nechť si nevážení fanatici vezmou příklad s Rakouska nebo Švýcarska a porovnají naše počty vlků s jejich. Takovou salámovou metodou “postupně navyšovat” počty, aniž by byla přednesena nějaká strategie, je hodna laických vlkofilů, nikoliv však odborníků na šelmy.

Nakonec i dnešní zpráva ze Skandinávie hovoří za vše, a nějaké odsudky za přiměřený odlov tam chybí, neb jsou logické. Migrující stáda sobů nejde obehnat ohradníky, pastevečtí psi by jejich dlouhé přesuny nezvládali, a musela by jich být početná parta, aby odolali útoku mohutného severského vlka. Takže vlci tam jsou, a je jich právě tolik, aby se předcházelo konfliktům s člověkem. Podobný přístup si umím představit i u nás.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.1.2022 19:02 Reaguje na Karel Zvářal
Nemám co dodat. Bohužel někteří to slyšet nechtějí a budeme asi
zažít i to, že to nebude pouze téma pro Ekolist, ale i pro politiky
v celostátní diskusi, zda vlci všude a nebo pouze v NP. On pouhý
"medvídek" u Brandýsa ukázal, jakým problémem to bude u Prahy a
ne jako dosud "NĚKDE" v pohraničí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.1.2022 19:04 Reaguje na Břetislav Machaček
Opravuji a dodávám: "budeme asi muset".
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.1.2022 19:54 Reaguje na Břetislav Machaček
A jinak děkuji za lajk, toho gůgloví jelitáši nejsou schopni ani za mák, muzejník jakbysmet...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.1.2022 19:32 Reaguje na Břetislav Machaček
Pevná bariéra ještě neznamená, že šelmy, které celou noc krouží kolem ohrady, nezpůsobí škodu. Jak by asi pan Malík spal, kdyby věděl, že mu v zahradě brouzdá hrdlořez s cílem vniknout do domu?-)) A tak se u ovcí projeví silný zánět vemene, který může vést i k úhynu, minimálně tedy ke ztrátě mléka a špatnému růstu jehněte. A o udušení ovcí při úprku před vlky byla nejedna zpráva. Tyto ("nepřímé") škody se těžko prokazují, neb krev nevidět, ztráta tedy nebyla způsobena žádná...

Takže vlci (iluzorně) mají zachránit naše lesy (viz. zdravé skandinávské-), ale při politice vlkofilních nedouků způsobí zánik pastevního hospodářství.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.1.2022 20:05 Reaguje na Karel Zvářal
Vy to víte, já to vím, ale nedouk to nejenom
neví, ale ani vědět nechce. Nezbývá než si vypít
ten kalich hořkosti do dna, až nebudou spásány
louky a vlci budou papat čivavy paniček v parcích
měst. Takový ňufík s mašličkou je snadnější kořist
než statný kňour a panička už zařídí ten odstřel.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist