https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/francouzska-lodenice-zacne-prodavat-zaoceanske-lode-s-plachtami
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Francouzská loděnice začne prodávat zaoceánské lodě s plachtami

24.2.2021 11:36 | PAŘÍŽ (ČTK)
Plachty připomínají obří žaluzie.
Plachty připomínají obří žaluzie.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | CHANTIERS DE L'ATLANTIQUE / Vimeo.com
Francouzská loděnice chce letos začít prodávat obří luxusní lodě poháněné systémem pevných plachet vyrobeným z karbonu a laminátu, který by měl i při dlouhých zaoceánských plavbách umožnit využití levnější a ekologičtější větrné energie. Firma Les Chantiers de l’Atlantique vyvíjí prototypy už deset let, nyní chce vyzkoušet sílu pohonu u plachty o ploše 1200 čtverečních metrů umístěné na 95 metrů vysokém stěžni, napsal list The Times.
 

Šéf loděnic Laurent Castaing řekl, že provozovatelé osobní lodní dopravy jsou ochotní zaplatit za dodávky plavidel s pevnými plachtami stovky milionů eur a že nejspíš už letos podepíše první kontrakty. "Jsme napřed před našimi konkurenty," řekl Castaing.

Plachty, které připomínají obří žaluzie, čeká letos ještě další zkouška. Tentokrát má v docích Saint-Nazaire na pobřeží Atlantiku projít zátěžovým testem systém 20 metrů dlouhých a šest metrů širokých panelů o celkové ploše 1200 čtverečních metrů, který by mohl pohánět lodě dlouhé až 200 metrů.

Menší verze plachtoví už s úspěchem otestoval francouzský jachtař Jean Le Cam během plaveb přes Atlantik. "U velkých lodí je problém s odolností a klasické plachty se snadno trhají. Plachta z kompozitních materiálů je ale velice pevná," tvrdí zástupci loděnice.

Silenseas from CHANTIERS DE L'ATLANTIQUE on Vimeo.

Firma uvádí, že instalace plachet u zaoceánských lodí by mohla snížit emise i o více než polovinu. Plavidla budou mít nadále motory pro případ nouze, bezvětří či pro precizní manévrování v přístavech.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Viktor Šedivý

24.2.2021 18:17
Kdy přijdou galéry? :-/
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

25.2.2021 07:31 Reaguje na Viktor Šedivý
To chce nohy do teplé vody. Uvidíte, že se vám uleví... hlavně zhluboka dýchat :)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.2.2021 21:13
Otázka pro matematické talenty, kterých je tu něurékom: Mohla by jet proti větru loď, která by byla osázena větrnými vrtulemi a poháněla by ji elektřina jen z nich? Nebyl by drift větší, než výkon motorů?
Odpovědět
ig

25.2.2021 04:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Mohla, zde je důkaz: https://www.youtube.com/watch?v=oKqC5JsurOk
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2021 07:48 Reaguje na
Fakt dobrý, ale jak velká by musela měla být vrtule, aby utáhla tanker?? Ale víc malých vrtulí a palubu komplet pokrýt fve panely (možná i ty vrtule) tak by to třeba vyšlo, ne?
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

25.2.2021 07:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Což oto, dosáhnout se dá skoro všeho, ale pokud se bavíme o účinnosti tohoto řešení co popisujete, tak ta je oproti využití běžných (konstrukčně a materiálové optimalizovaných) plachet dost nízká.

U plachet použijete "sílu větru" přímo k vyvození reakční síly. U toho co popisujete je cesta mezi "silou větru" po reakci dosti komplikovaná a cestou ztrácí na účinnosti.

Takto máte prostě jen plachty. Žádné strojní díly vykonávající rotační nebo lineární pohyb se ztrátami třením nebo jinými ztrátami.

Jednoduché, a ve spojení s nějakým doplňkovým bezemisním pohonem dokonalé.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2021 08:07 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Kde je pan Šimůnek, aby vám vystvětlil, že je to naprostý nesmysl, že Kolumbus na vítr nikdy nikam nemohl doplout, pouze na gigantické dotace?
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

25.2.2021 12:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Pan Šimůnek už není co býval... už mu pomalu docházejí bláboly asi :)
Odpovědět
MG

Milan G

25.2.2021 13:13 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Jste nemocný, jděte se léčit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2021 20:01 Reaguje na Lukáš Kašpárek
On přece neměl problémy plácat to samé dokola. Nestalo se mu něco? Nesežral ho koronáč?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2021 20:05 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Proti větru se jet nedá. Křižování je vopruz a efektivita mizerná, ztráty dynamo - motor je snad 2x 10%, to by neměl být problém. Horší je drift, čím více vrtují, tím silnější. Určitě je to už 100x spočítané.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

25.2.2021 07:14
Některé "staré technologie" jsou natolik funkční (toto je přesně ten případ), že se je vyplatí i oprášit a použít pro budoucnost. Tady v tomto případě snad ani není o čem spekulovat. Dobrý příklad rozumného uvažování křížícího se se zodpovědností!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.2.2021 09:45
Jó a taky místo letadel zavést dopravu vzducholoděmi a jezdit všude koňmo
a nebo pěšky. Hlavně nepočítat už CO2 z prdů a exkrementů. Až nás koronáč
zredukuje na desetinu, tak se splní i vlhký sen aktivistů o čistějším
vzduchu, o zastavení oteplování a práci z domova. Vše si každý vyrobí
a vypěstuje na PC a proud přiteče rovnou z větru a slunce. Proboha lidi
pohánět takové kolosy plachtami je jako tahat vlaky koňmi a orat kravami.
Vracet se až tak zpět je nesmysl protože to není pouze plout po větru
a nebo křižovat, ale i o efektivitě toho křižování. Pokud bude plavba
trvat 2 x déle v závislosti na počasí, tak i ten výlet na zaoceánské
lodi bude pouze pro ty, kterým čas a peníze nic neříkají a je jim fuk,
kdy dorazí do cíle. Bral bych úsporu cca 20%, ale rovnou 50% je pouze
sen. To by lidé plachetnice nikdy neopouštěli a nešli cestou páry
a motorů. Malý jaderný reaktor v nitru lodi by byl bez CO2, bylo by
mu ukradené, zda fouká protivítr a může být na moři i rok v kuse bez
doplnění paliva. Ještě mu zbude energie na odsolování vody a čištění
vody odpadní. Takto fungují vojenské lodě i ledoborce a tu se vracejí
k plachtám. Prostě směšný způsob návratu o dvě století zpět.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist