Guardian: Tiché motory představují problém
"Hodně motorkářů už dneska řekne, že mašiny jsou tichý až moc. Tím rachotem chtějí říct: Podívej se na mě, jakej jsem borec," říká Jeff Stone. | |
Ilustrační foto: Adrian Pingstone/Wikimedia Commons
|
Vodíkový pohon je sám o sobě téměř zcela tichý, vydává hluk asi jako zapnutý laptop. Aktivisté bojující proti nadměrné hlukové zátěži se těší na stroje, které nebudou burácet a při jejich jízdě se nebude třást zem. Jenže Harry Bradbury, výkonný ředitel továrny Intelligent Energy, která motorky vyrábí, k tomu říká: "Nikdo nemá zájem vyrábět zcela tiché motocykly. A jestli se výroba rozjede, chceme do našich strojů dodávat zdroj mírného hluku." Podle něj by mělo být každé dvoustopé vozidlo vybaveno uměle vytvářeným zvukem motoru, který by se používal v oblastech s hustou zástavbou, aby varoval chodce i další vozidla. Mimo města, v otevřené venkovské krajině, by se dal zvuk motoru vypnout, aby si řidič mohl vychutnat tichou jízdu.
Společnost Intelligent Energy doufá, že se jí podaří zaujmout některého z velkých výrobců motorových vozidel a uzavřít s ním smlouvu. Výzkumná střediska společností BMW, Mazda nebo Toyota sama pracují na koncepci vodíkového automobilu.
Na rozdíl od ochránců životního prostředí, reagují motorkáři zlobně na představu zcela tichého motoru. Jeff Stone z Britské motocyklové federace (BMF) si myslí, že právě hluk je to, co mnoho příznivců láká k jízdě na motorce. "Hodně motorkářů už dneska řekne, že mašiny jsou tichý až moc. Tím rachotem chtějí říct: Podívej se na mě, jakej jsem borec."
Vodíkové články se zdají být slibnou alternativou ke spalovacím motorům, i když dnes jeden článek přijde na 15 000 liber. Peter Wakeham, ředitel Společnosti pro snižování hlukové zátěže (NAS), říká, že motocykly patří mezi nejhorší zdroje hluku. Wakeham si myslí, že vyvinutí zcela tiché motorky je velký úspěch, nicméně dodává: "Je to přece jenom porážka - vyrobit zcela tichý motor a uměle k němu přidat hluk..."
Podle článku Andrewa Clarka na Guardian Unlimited 16. 03. 2005
reklama