https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/guardian-tiche-motory-predstavuji-problem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Guardian: Tiché motory představují problém

23.3.2005 11:12 | LONDÝN (EcoMonitor)
Britští technici na počátku března představili první prototyp motocyklu poháněného vodíkovým motorem. Motocykl je poháněný palivovým článkem velikosti kufříku na dokumenty, který se plní vysoce stlačeným vodíkem. Nádrž je umístěna před sedadlem a motor dokáže na jedno naplnění ujet přes 160 kilometrů, zrychlit na 90 kilometrů v hodině dokáže za dvanáct sekund. Motorka poháněná vodíkovým palivovým článkem patří mezi takzvané ENV, tedy emisně neutrální vozidla.
 

"Hodně motorkářů už dneska řekne, že mašiny jsou tichý až moc. Tím rachotem chtějí říct: Podívej se na mě, jakej jsem borec," říká Jeff Stone.
Ilustrační foto: Adrian Pingstone/Wikimedia Commons

Vodíkový pohon je sám o sobě téměř zcela tichý, vydává hluk asi jako zapnutý laptop. Aktivisté bojující proti nadměrné hlukové zátěži se těší na stroje, které nebudou burácet a při jejich jízdě se nebude třást zem. Jenže Harry Bradbury, výkonný ředitel továrny Intelligent Energy, která motorky vyrábí, k tomu říká: "Nikdo nemá zájem vyrábět zcela tiché motocykly. A jestli se výroba rozjede, chceme do našich strojů dodávat zdroj mírného hluku." Podle něj by mělo být každé dvoustopé vozidlo vybaveno uměle vytvářeným zvukem motoru, který by se používal v oblastech s hustou zástavbou, aby varoval chodce i další vozidla. Mimo města, v otevřené venkovské krajině, by se dal zvuk motoru vypnout, aby si řidič mohl vychutnat tichou jízdu.

Společnost Intelligent Energy doufá, že se jí podaří zaujmout některého z velkých výrobců motorových vozidel a uzavřít s ním smlouvu. Výzkumná střediska společností BMW, Mazda nebo Toyota sama pracují na koncepci vodíkového automobilu.

Na rozdíl od ochránců životního prostředí, reagují motorkáři zlobně na představu zcela tichého motoru. Jeff Stone z Britské motocyklové federace (BMF) si myslí, že právě hluk je to, co mnoho příznivců láká k jízdě na motorce. "Hodně motorkářů už dneska řekne, že mašiny jsou tichý až moc. Tím rachotem chtějí říct: Podívej se na mě, jakej jsem borec."

Vodíkové články se zdají být slibnou alternativou ke spalovacím motorům, i když dnes jeden článek přijde na 15 000 liber. Peter Wakeham, ředitel Společnosti pro snižování hlukové zátěže (NAS), říká, že motocykly patří mezi nejhorší zdroje hluku. Wakeham si myslí, že vyvinutí zcela tiché motorky je velký úspěch, nicméně dodává: "Je to přece jenom porážka - vyrobit zcela tichý motor a uměle k němu přidat hluk..."

Podle článku Andrewa Clarka na Guardian Unlimited 16. 03. 2005


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

KN

Kristýna Novotná

21.10.2023 21:05
To je jasný. Stejně jako elektromobil, elektrické koloběžky, atd. Jezdí rychle, ale nejsou slyšet. Já bych se na takové motorce bála jet. Manžel si koupil BMW S a taky mám na ni strach. I když dělá pravidelný servis, objednává díly z https://www.bohemiabike.cz/bmw-s/ , tak pořád to jsou jenom dvě kola. Jsem proto ráda, když se v pořádku vrátíme domů :-) .
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist