https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/handelsblatt-brusel-se-chysta-prolomit-zakaz-prodeje-aut-se-spalovacimi-motory
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Handelsblatt: Brusel se chystá prolomit zákaz prodeje aut se spalovacími motory

2.12.2025 09:34 (ČTK) | Jaromír Mrhal
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropská komise (EK) se chystá prolomit zákaz prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Napsal to list Handelsblatt, který se odvolává na rozhovor s eurokomisařem pro dopravu Apostolosem Tzitzikostasem a na dva své zdroje v EK. Podle komisaře hodlá Brusel zohlednit nová technologická řešení a vývoj. Revizi by přitom komise mohla navrhnou proti původním plánům až v příštím roce.
 
Evropská komise, Evropský parlament a Rada EU, která zastupuje členské státy, se před třemi lety dohodly, že se od roku 2035 přestanou v unii prodávat auta se spalovacími motory. Cílem kompromisu bylo snížit emise skleníkových plynů, a bojovat tak proti klimatickým změnám. Součástí dohody byla i klauzule, že unijní exekutiva v roce 2026 přezkoumá, zda je dohoda v současné podobě dosažitelná s ohledem na situaci na trhu, vývoj nových technologií, ale i ekonomické dopady.

Komise nedávno informovala, že reformu předpisu přesune z roku 2026 už na konec letošního roku. Uspíšení revize žádalo několik členských států EU včetně České republiky či Slovenska. Z rozhovoru Handelsblattu s Tzitzikostasem ale vyplývá, že by přece jen mohla komise s revizí přijít až v příštím roce. "Tvrdě pracujeme na tom, abychom byli připraveni do 10. prosince. Je tu ale možnost, že to bude trochu později," uvedl eurokomisař.

Strany německé vlády se minulý týden dohodly, že budou u Evropské komise prosazovat zmírnění zákazu. Kancléř Friedrich Merz kvůli tomu poslal předsedkyni EK Ursule von der Leyenové dopis, v němž mimo jiné požadoval, aby bylo možné po roce 2035 prodávat i automobily s "vysoce efektivními spalovacími motory" či auta s hybridním pohonem.

Tzitzikostas listu Handelsblatt řekl, že byl dopis v Bruselu přijat velmi pozitivně. Dodal, že komise je "otevřená všem technologiím" a že v nové úpravě zohlední veškerý technologický vývoj, včetně role bezemisních a nízkoemisních paliv a pokročilých biopaliv. Podle komisaře je to důležité, aby byl zajištěn hospodářsky udržitelný a sociálně spravedlivý přechod ke klimaticky neutrálním pohonům.

Podle Handelsblattu potvrdily také dva další zdroje z komise, že v revizi budou připuštěny i vozy se spalovacími motory, pokud budou na biopaliva či na syntetická paliva.

"Chceme se držet svých cílů, musíme přitom ale brát ohled na aktuální geopolitický vývoj. Musíme dbát na to, abychom neohrozili svou konkurenceschopnost a zároveň abychom pomohli evropskému průmyslu udržet si technologický náskok," řekl Tzitzikostas Handelsblattu.

Německo je největší ekonomikou v Evropě a největším obchodním partnerem České republiky. Řada českých firem je na výkonu německého hospodářství závislá. Mnoho českých firem patří mezi subdodavatele německých automobilek, které se potýkají s konkurencí z Číny i s potížemi při přechodu k elektromobilitě.


reklama

 
Jaromír Mrhal
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

2.12.2025 14:39
Proč prolomit? Je to jejich bezcenný nesmysl, tak ať ho prostě zruší.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.12.2025 14:55 Reaguje na Jan Šimůnek
1*
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.12.2025 14:57
A to si ti současní v Bruseli,
si zřejmě myslí, že se nejenom tímto zachrání,
no !
Odpovědět
pk

pepa knotek

2.12.2025 15:13
Prohlášení EK by mohlo vypadat asi takto: několik let jsme usilovně pracovali na zákazu a teď budeme pilně pracovat na jeho zrušení a vy evropští obyvatelé nám dál pěkně přispívejte na naše platy o jakých se vám ani nezdá, děkujeme.
Odpovědět
Anyr

Anyr

2.12.2025 15:19
No jo no. Socky nemají prachy na nová auta. Tak budoucnost a příroda půjde stranou jako obvykle, nic překvapivého :)
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

2.12.2025 20:01 Reaguje na Anyr
Ano. Je mi 60, a jsem socka. Koupili jsme si byt v paneláku, a na první nové auto jsme dosáhli teprve před dvěma týdny. Alespoň je na vás soudruhu vidět, co jsou ekologisti zač. Nenávistná deviantní partaj co opovrhuje i svými předky.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

2.12.2025 16:30
Takové nesmysly by bruselská šlechta vůbec neměla navrhovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.12.2025 16:58
Čína má taky zákaz spalováků v roce 35 a vůbec nemudruje nad tím, že to odloží.
Odpovědět
RS

Robert Seifried

2.12.2025 20:20
V tomto článku je všechno dobře. Ochrana přírody je jedna z nejvyšších priorit, ale ne jediná. Vše musí být v rovnováze. Zákaz spalovacích aut a jejich úplná náhrada auty elektrickými je čirý nesmysl a stejně extrémní ideologie jako třeba komunismus. Navíc elektromobilní technologie není ještě akceptovatelně vyvinutá a infrastruktura je zcela v plenkách. Všechno, co je v tomto článku napsáno, zní velmi rozumně.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.12.2025 09:13
nihil novi. pamatujete na perestrojku, chozrasčot, glasnost...
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.12.2025 09:45
to Anyr 2.12.2025 15:19
Až bude za spalováky rovnocenná a ekologičtější náhrada (což procpávané elektromobily nejsou ani náznakem), tak k ní lidé spontánně přejdou, jako přešli z koní a volských potahů na auta.
Odpovědět
va

vaber

3.12.2025 09:50
Když budeme vyrábět čistou el energii, bude i ekologická výroba aut a dobrých spolehlivých baterií ,budou mít elektroauta smysl a spalovací se musí zakázat.
V dnešní době to neplatí a čistotu chceme, tak se musí auta zakázat úplně.
Znám i mladé lidi co auto nemají a ani po něm netouží,do práce jezdí městskou dopravou, na výlety jezdí vlakem a nákupy vozí v kočárku .Na co víc je potřeba auto, ještě jako kočkolap.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.12.2025 09:59 Reaguje na vaber
a v hipsterský kavárně baští avokádový tousty a chlemtají sojový laté. ovšem kdo jim tu kavárnu zazásobuje aby měli co chlemtat?
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.12.2025 14:02
to vaber 3.12.2025 09:50
A jak chcete vyrábět čistou energii? Jediné, co mě napadá, by bylo, že by Parlament EU zrušil první termodynamický zákon (nebo raději rovnou všechny) a energii by vyráběla perpetua mobile.
Zatím máme energii špinavou, jako třeba uhlí, nebo ještě špinavější, jako jsou OZE.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.12.2025 18:43 Reaguje na Jan Šimůnek
bohužel je to tak. k občasným zdrojům je nutno držet "horkou zálohu". argumentaci fantastickým podílem oze na vyprodukovaných terrawatthodinách musíme totiž poopravit just-in-time cenou těchto terrawatthodin, která se u oze někdy dostane do záporných čísel.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist