Handelsblatt: Brusel se chystá prolomit zákaz prodeje aut se spalovacími motory
Komise nedávno informovala, že reformu předpisu přesune z roku 2026 už na konec letošního roku. Uspíšení revize žádalo několik členských států EU včetně České republiky či Slovenska. Z rozhovoru Handelsblattu s Tzitzikostasem ale vyplývá, že by přece jen mohla komise s revizí přijít až v příštím roce. "Tvrdě pracujeme na tom, abychom byli připraveni do 10. prosince. Je tu ale možnost, že to bude trochu později," uvedl eurokomisař.
Strany německé vlády se minulý týden dohodly, že budou u Evropské komise prosazovat zmírnění zákazu. Kancléř Friedrich Merz kvůli tomu poslal předsedkyni EK Ursule von der Leyenové dopis, v němž mimo jiné požadoval, aby bylo možné po roce 2035 prodávat i automobily s "vysoce efektivními spalovacími motory" či auta s hybridním pohonem.
Tzitzikostas listu Handelsblatt řekl, že byl dopis v Bruselu přijat velmi pozitivně. Dodal, že komise je "otevřená všem technologiím" a že v nové úpravě zohlední veškerý technologický vývoj, včetně role bezemisních a nízkoemisních paliv a pokročilých biopaliv. Podle komisaře je to důležité, aby byl zajištěn hospodářsky udržitelný a sociálně spravedlivý přechod ke klimaticky neutrálním pohonům.
Podle Handelsblattu potvrdily také dva další zdroje z komise, že v revizi budou připuštěny i vozy se spalovacími motory, pokud budou na biopaliva či na syntetická paliva.
"Chceme se držet svých cílů, musíme přitom ale brát ohled na aktuální geopolitický vývoj. Musíme dbát na to, abychom neohrozili svou konkurenceschopnost a zároveň abychom pomohli evropskému průmyslu udržet si technologický náskok," řekl Tzitzikostas Handelsblattu.
Německo je největší ekonomikou v Evropě a největším obchodním partnerem České republiky. Řada českých firem je na výkonu německého hospodářství závislá. Mnoho českých firem patří mezi subdodavatele německých automobilek, které se potýkají s konkurencí z Číny i s potížemi při přechodu k elektromobilitě.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (15)
Jan Šimůnek
2.12.2025 14:39smějící se bestie
2.12.2025 14:57si zřejmě myslí, že se nejenom tímto zachrání,
no !
pepa knotek
2.12.2025 15:13Anyr
2.12.2025 15:19Michal Ukropec
2.12.2025 20:01 Reaguje na AnyrPavel Hanzl
2.12.2025 16:58Robert Seifried
2.12.2025 20:20Jan Šimůnek
3.12.2025 09:45Až bude za spalováky rovnocenná a ekologičtější náhrada (což procpávané elektromobily nejsou ani náznakem), tak k ní lidé spontánně přejdou, jako přešli z koní a volských potahů na auta.
vaber
3.12.2025 09:50V dnešní době to neplatí a čistotu chceme, tak se musí auta zakázat úplně.
Znám i mladé lidi co auto nemají a ani po něm netouží,do práce jezdí městskou dopravou, na výlety jezdí vlakem a nákupy vozí v kočárku .Na co víc je potřeba auto, ještě jako kočkolap.
Lukas B.
3.12.2025 09:59 Reaguje na vaberJan Šimůnek
3.12.2025 14:02A jak chcete vyrábět čistou energii? Jediné, co mě napadá, by bylo, že by Parlament EU zrušil první termodynamický zákon (nebo raději rovnou všechny) a energii by vyráběla perpetua mobile.
Zatím máme energii špinavou, jako třeba uhlí, nebo ještě špinavější, jako jsou OZE.

Česko v Bruselu opět prosazovalo zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od 2035
Ředitelství silnic pokračuje v přípravě přeložky I/9 na Českolipsku, doplní podmínky ekologů
Německo bude v EU prosazovat zmírnění zákazu aut se spalovacími motory