https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/hnuti-duha-podalo-rozklad-k-casti-d3-stavbu-to-muze-zdrzet
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Hnutí Duha podalo rozklad k části D3, stavbu to může zdržet

10.12.2020 01:17 | Č. BUDĚJOVICE (ČTK)
Hnutí Duha vychází z odborného názoru, podle nějž je úsek z Českých Budějovic k hranicím s Rakouskem ekologicky nejcitlivější, a dává tak největší smysl vést D3 tunelem.
Hnutí Duha vychází z odborného názoru, podle nějž je úsek z Českých Budějovic k hranicím s Rakouskem ekologicky nejcitlivější, a dává tak největší smysl vést D3 tunelem.
Hnutí Duha napadlo vedení trasy dálnice D3 v části Třebonín - Kaplice nádraží. Může to zpomalit stavbu úseku dlouhého 8,5 kilometru, který chtělo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začít stavět příští rok na jaře a na kterou má od listopadu stavební povolení z ministerstva dopravy. Na twitteru o tom dnes informoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Mluvčí Hnutí Duha Aleš Miklík ČTK řekl, že dálnice by měla vést tunelem, protože by to bylo ekologicky nejlepší.
 

Mátl uvedl, že Hnutí Duha napadlo vedení trasy dálnice, chce, aby vedla tunelem. ŘSD teď vybírá zhotovitele stavby. "Rozklad (podaný Hnutím Duha) může oddálit termín zahájení stavby," uvedl Mátl. Odhadované náklady na stavbu jsou 2,4 miliardy korun bez DPH. Firmy, které chtějí zakázku získat, mohou podávat nabídky do letošního prosince.

Hnutí Duha vychází z odborného názoru, podle nějž je úsek z Českých Budějovic k hranicím s Rakouskem ekologicky nejcitlivější, a dává tak největší smysl vést D3 tunelem. "Jde o to, že nebyla vypořádána naše připomínka vést tento úsek v tunelové variantě. Před vydáním rozhodnutí nebyli účastníci řízení seznámeni s obsahem spisu, tím byl porušený správní řád. Připomínkovali jsme i řízení EIA, náš postoj je konzistentní," řekl Miklík.

ŘSD má na úsek stavební povolení a jakmile vybere firmu, je připraveno okamžitě začít stavět. ČTK to dnes řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Jak dlouho se může kvůli rozkladu Hnutí Duha stavba zdržet, nechtěl uvést. "Chápeme to jako snahu blokovat stavbu. Mimo jiné má stavba územní rozhodnutí, souhlas všech, kudy a jak má vést. Má všechna platná stanoviska, jak se má postavit a provozovat, aniž by ničila životní prostředí," řekl Rýdl.

Začít stavět chtělo ŘSD v březnu či dubnu příštího roku. Stavbu plánuje na tři roky. Zahrne deset mostů a jednu mimoúrovňovou křižovatku.

V jižních Čechách staví ŘSD od jara 2019 obchvat Českých Budějovic. Bude mít dvě části: úsek Hodějovice - Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné - Staré Hodějovice za 5,28 miliardy.

V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.


reklama

 
Václav Koblenc
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MM

Martin Macek

10.12.2020 08:22
Obávám se, že tady Duha přestřelila. S požadavkem tunelu se vytasili pozdě a nemají to ani nijak vyargumentované (kromě obecně formulované ochrany krajinného rázu). Kdyby požadovali pár ekoduktů v migračních trasách zvěř tak by měli nějakou šanci na úspěch, ale zahrabání celého úseku pod zem v momentě kdy bylo vydáno stavební povolení a stavba prošla procesem EIA, jim nikdo neschválí. Jejich počínání se mi v tomto případě zdá kontraproduktivní.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.12.2020 08:50 Reaguje na Martin Macek
jestli mi někdo z přítomných diskutérů dokáže technicky vyargumentovat, jakým způsobem lze v tomto území stavět tunel a proč jej proboha stavět a kde vzít vůbec nadloží nad výrubem (Valík, kde při ražbě překážely kořeny stromů budiž smutným mementem), rozšíří mi obzory a zahrnu jej vděkem.

územně rozhodnutá a stavebně povolená trasa a niveleta vede po plochých vrších a víceméně kopíruje rozvodí Vltavy a Malše - kdybychom trvali na tunelu, museli bychom k trase přidat smyčku abychom trefili nějaký kopec, ale nakonec proč ne, v tomto kraji se traduje půvabná historka o stařičkém mocnářovi, co byl slavnostně svezen vlakem po fungl nové trati, a durdil se, že co je to za trať, když na ní chybí tunel, a tak císařpánovi kvůli kos tratě přeložili pár desítek metrů do boku a jeden zcela zbytečný tunel přidali.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.12.2020 09:32 Reaguje na Lukas B.
Nechci se vyjadřovat k danému úseku z technického hlediska,
ale pouze z hlediska termínu podání rozkladu. Čekat s tím
rozkladem na všechna povolení, včetně EIA, smrdí potížismem,
ne-li přímo ekoterorismem vůči všem lidem v místech, kde
trpí dopravou, která by mohla být přesunuta na dálnici.
Nefandím zbytečným dopravním stavbám, ale pokud vzrůstá
silniční doprava na úkor jiných způsobů dopravy, tak jiná
cesta než co nejrychlejší dostavba páteřní sítě dálnic
není. Hnutí DUHA se tak pasuje do pozice diktátora, který
se sice ohání ochranou přírody, ale na úkor životního
prostředí obyvatel kolem přetížených komunikací. Zde
očekávám rozhodné a rychlé rozhodnutí soudu včetně
rozsudku o škodách vzniklých zdržením výstavby. Pouze tak
si různé spolky rozmyslí, kdy vstupovat do řízení o stavbě
a nebudou do nich vstupovat až na poslední chvíli a nebo
dokonce blokovat již schválené stavby. O stavbě se už
diskutuje mnoho let a všechna povolení nyní má, proto
nepovažuji za moudré chtít zásadně přepracovat nyní projekt.
To slušný člověk a ani spolek nedělá, to dělá pouze někdo
trucovitý a bojující proti společnosti jako celku.
Odpovědět
MK

Michal Kratochvíl

11.12.2020 07:39 Reaguje na Břetislav Machaček
Máte recht.
Odpovědět
MG

Milan G

10.12.2020 15:41
Pro Ekolist, proč jste mi vymazali můj příspěvek? V čem porušoval pravidla diskuse?
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.12.2020 18:16 Reaguje na Milan G
lidově řečeno, "kálel jste s čertem na jednu hromadu", nebo spíš přesněji "čert kálel s Vámi na jednu hromadu", tedy na Váš kontroverzní, byť hraniční a slušně formulovaný diskusní příspěvek, bylo reagováno místním proslulým trolem, a moderatizátorovi došla trpělivost, nekálel se s tím a smazal celé vlákno.
nebo se mýlím? možná někdo z týmu ekolistu upřesní.
Odpovědět
MG

Milan G

10.12.2020 18:31 Reaguje na Lukas B.
Ježišmarjá, neříkejte mi, že se vrátil Velký Bořek s botou. Pánbůh s námi a zlé pryč :-)

Jinak co se týká toho smazání, kvalifikuji to jakože cenzor souhlasí s tímhle svinstvem co provádí nátlakový spolek hnutí duha, to je smutné.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.12.2020 18:48 Reaguje na Milan G
ono je to asi těžké. redaktorováním na ekolistu si asi nikdo za rok nevydělá na vily na petřinách a jachty v karibiku, a tak to dělají srdcaři. a ti se logicky rekrutují z enviro podhoubí a nejsou názorově neutrální (nutno poctivě dodat, že se někdy upřímně pokoušejí o skutečnou žurnalistiku a někdy se to i daří - ostatně, proto sem chodím)
Odpovědět
re

regis24

10.12.2020 18:24
Kdyby někdo nevěděl co je ekoterorismus, tak tohle je krásný případ a potvrzuje, že Hnutí Duha je ekoteroristická organizace.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

10.12.2020 19:59
Problémem dálnice D3 není ani tak úsek z Budějc na hranice, ale hlavně ten úsek přes Posázaví. To zničí krajinný ráz více.
A navíc, už máme D4, tak proč trasovat D3 panenským územím, s mnoha mosty a tunely, když by stačilo ubourat kus zdi konopišťské obory a jet po trase stávající silnice číslo 3.
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

10.12.2020 20:06
Bude Hnutí Duha protestovat i proti masivní výstavbě FV a V elektráren?
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

11.12.2020 09:01 Reaguje na Karel Tejkal
Hnutí Duha bude z principu protestovat proti všem , kteří včas nezaslali sponzorský příspěvek.
Odpovědět
MK

Michal Kratochvíl

11.12.2020 07:35
Tamní silnice je lemována nepřehlednými horizonty, mnoha zatáčkami, plnou čárou a mnoha magory, kterým to nevadí a předjíždějí čára nečára, horizont nehorizont... výsledkem je mnoho pomníčků a zapálených svíček. Kdyby byla hotová dálnice, smrťáků by výrazně ubylo. Nikomu nic zlého nepřeji, ale možná až si tam někdo z Hnutí Duha nebo jejich blízkých upraví v lepším případě auto a obličej, možná svůj postoj přehodnotí. Takhle si sympatie veřejnosti těžko kdy získají.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.12.2020 08:21 Reaguje na Michal Kratochvíl
ono je to s tou prospěšností dálnice (lokálně/globálně eko/eko) takové vachrlaté. má své pro a proti.
1. vymístí tranzitní dopravu mimo sídla, zrychlí ji a emise z nákladní dopravy na přepravenou tunu nákladu klesnou zhruba o třetinu až polovinu (většina paliva je u náklaďáku spotřebována do kopců a na rozjezdy, při jízdě po rovině ustálenou rychlostí žere kamion překvapivě málo).
2. výrazně vzroste bezpečnost dopravy. směrově oddělená doprava bez úrovňových křížení přináší dramatické zvýšení bezpečnosti na osobokilometr, u smrtelných nehod o 1-2 řády (!).
3. množství spotřebovaného palivo osobní dopravou vzroste. protože osobáky spotřebují většinu paliva na překonání odporu vzduchu, který roste s druhou mocninou rychlosti. na druhou stranu klesnou emise "sajrajtů" z obrusu brzd a pneumatik, sajrajtů produkovaných při nízkých a vysokých otáčkách motoru atd.
4. globálně ekonomicky je dálnice přínos. lokálně ne, aspoň tedy zpravidla ne (snad jen pokud se jedná o malebné lázeňské místo nebo předměstí metropole). osídlené zatáčky na hlavním tahu často ze silnice žijí, ve vesnici o sto číslech jsou dva motoresty, řeznictví, železářství, zelinářství, autobazar, pumpa... po odlivu dopravy na dálnici tam je sice klídek, ale chcípne pes a místní živnostníci zkrachují a zákazníky přetáhnou korporáty provozující dálniční odpočívadlo a supermarket.
5. ti ňufáčci-plyšáčci. nejsem zcela přesvědčen, že nějak víc trpí při přecházení dálnice, než státovky. kór když mají na dálnici plot, ekodukty a pořádnou světlost propustků
6. a ten hluk. při dálničních rychlostech je dominantní hluk od pneumatik, a ten se dá, netvrdím že snadno a lacino, řešit protihlukovkou. tunel hluk odstíní prakticky dokonale, to jo. ale něco za něco. tunel je něco jako fabrika nebo hlubinný důl, musí se monitorovat, větrat, hlídat, mít hasiče atd. - to žere prachy i energii.
7. no a ten vodní režim, mokřady, podzemní voda. tunel je sice hezké zaklínadlo, ale povrchové vedení dálnice je takové přátelštější a nedrénuje celé kopce.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.12.2020 12:20 Reaguje na Lukas B.
Ta trojka platí při plynulé jízdě, ne při nekonečném poskakování a stání v koloně. A pokud bude díky dálnici doprava plynulejší, tak bude tato i v tomto směru přínose.
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.12.2020 09:07
Hnutí Duha jen škodí. Překáží výstavbě veřejně prospěšných struktur, a kde ji nemůže zarazit, tak ji alespoň nesmyslně zdržuje a prodražuje.

Je třeba volit politiky, kteří jim nedají ani korunu ze státního a ještě na ně budou v krátkých a nepravidelných intervalech posílat finanční inspekce.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist