Hotel Adalbert: první ekologicky šetrný hotel v ČR
„V zahraničí je trend ubytovacích služeb dávat najevo zájem o životní prostředí. Rozvoj turistického ruchu je u nás na vzestupu a proto jsme rádi, že i v České republice je hotel, který splnil kritéria pro získání ekoznaček. Věřím, že brzy bude podobných hotelů více,“ řekl při předávání ocenění ministr Ambrozek.
![]() |
|
| Ministr životního prostředí Libor Ambrozek s ředitelem hotelu Adalbert Filipem Kühnelem při prohlídce hotelových pokojů. | |
| Foto: Martin Mach/EkoList |
Jednou z motivací, proč se hotel Adalbert pustil do certifikačního procesu, byla zpětná vazba od zákazníků, kteří jsou ze zahraničí na unijní ekoznačku zvyklí. Druhou motivací pak bylo osobní přesvědčení ředitele hotelu Filipa Kühnela: „Beru jako svou morální povinnost dělat něco pro životní prostředí. Tak proč to nedělat ve svém zaměstnání?“
Pro získání certifikátu Ekologicky šetrná služba musí žadatel splnit celou řadu kritérií, týkajících se omezování spotřeby energií, vody a produkce odpadů. Naopak má být podporováno využívání obnovitelných zdrojů a látek šetrných k životnímu prostředí. Pokud je žadatel splní, má nárok i na ekoznačku Evropské unie. Splnit požadavky směrnice se hotelu Adalbert povedlo i díky tomu, že vznikl poměrně nedávno, v roce 2003, a při samotné stavbě se již počítalo například s úsporami energií. „Většina úprav nutných k certifikaci byla kosmetických, pár změn bylo trochu těžší,“ říká Filip Kühnel k náročnosti certifikace. Některá kritéria certifikátu se nepodařilo naplnit. Například fotovoltaické kolektory na střeše nepovolili památkáři, protože hotel se nachází v areálu Břevnovského kláštera.
„Pro splnění podmínek certifikátu je potřeba zvládnout spoustu dílčích podmínek, které třeba ani nejsou nijak náročné, ale je pak potřeba je udržet jako celek,“ říká Kühnel. S tím například souvisela i nutnost vycvičit personál hotelu a vysvětlit jim nová pravidla provozu, například co se týče úklidu apod. Jednou z dalších změn je, že pokud si zákazník nepřeje jinak, jsou lůžkoviny a ručníky prány po třech dnech, aby se snížily dopady z častého praní. „Trochu jsme měli obavy, jak zákazníci vezmou zavedení dávkovačů na mýdlo místo jednorázových balení. Ale hosté si to pochvalují, protože se jim s dávkovačem lépe manipuluje,“ říká Kühnel. „Také jsme nainstalovali úsporné baterie, které mají menší průtok vody. Ale to je věc, které si host vůbec nevšimne.“
„Velkou úlohou je také vychovávat naše zákazníky. Poskytujeme jim informační servis o tom, v čem jsou naše služby ekologicky šetrné. Oni se zde mohou přiučit a zavádět podobné věci u sebe doma,“ poukazuje na další aspekt certifikace Kühnel. Osvěta a informovanost zákazníků jsou totiž důležitou podmínkou pro získání certifikace. Hotel dává svým zákazníkům informační materiál, kde se mohou dočíst základní informace o šetrnosti provozu. V hotelu jsou například zaizolovaná okna, výrobky na jedno použití se používají jen omezeně a jsou preferovány ekologicky šetrné výrobky, odpady se důsledně třídí, v objektu jsou úsporné zářivky atd.
![]() |
||
| Libor Ambrozek si v hotelové koupelně prohlíží cedulku, která vybízí hosty hotelu Adalbert k ekologicky šetrnému chování. | ||
| Foto: Martin Mach/EkoList |
Host je také vyzván, aby se zapojil například tím, že si může regulovat teplotu ve svém pokoji pomocí termostatické hlavice na topení, aby při odchodu zhasínal, nenechával zbytečně protékat vodu při holení či čištění zubů. Na každém pokoji jsou úsporné baterie a odpadkové koše na papír a plasty. Zákazníkům je také doporučena městská hromadná doprava k cestám po Praze. „Hosty ale do ničeho nenutíme. Jen jim dáváme možnost se zapojit, pokud sami chtějí,“ říká Filip Kühnel.
Ekoznačka Ekologicky šetrná služba je součástí českého národního systému ekoznačení, podobně jako Ekologicky šetrný výrobek. Logo je stejné (zelené stylizované E), liší se pouze názvem. Podobně jako držitelé známky Ekologicky šetrný výrobek, i poskytovatel Ekologicky šetrné služby musí kromě obecných standardů kvality splnit také environmentální kritéria. Ta jsou kompatibilní s kritérii Evropské komise pro udělení známky The Flower.
Unijní ekoznačku, tzv. Květinu (The Flower) z českých firem získala kromě hotelu Adalbert semilská firma Hybler Textil, vyrábějící především bytový textil, ložní prádlo apod. O udělování unijní a národní ekoznačky viz článek Podnikatelé mohou pro své výrobky a služby žádat o českou i unijní ekoznačku (9. března 2005).
reklama
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Libor Dostálek
19.4.2020 20:56
Tak to je silná káva i pro mě !!! - 26. 4. 2006 - Jakub KašparMilý Cizinče z Česka (tak si překládám Váš nickname), Vaší domácnosti i životnímu prostředí jistě prospěje, budete-li šetřit vodou, energií a třídit odpad. Vaše domácnost ovšem, předpokládám, není zboží ani službou, nabízenou (nabízeným) na trhu, tudíž ekologická šetrnost Vaší domácnosti má význam pro vás a životní prostředí, ale nikoli pro klienty či zákazníky, neb pravděpodobně žádné nemá. Naproti tomu ekologikcky šetrné výrobky a služby zákazníky mají. A ti je poznají mezi všemi ostatními, jejichž výrobci a poskytovatelé na životní prostředí kašlou, poznají právě podle značky Ekologicky šetrný výrobek/Služba. Je to zkrátka a dobře spotřebitelská informace, podobně jako Made in Czech Republic nebo Czech Quality. A proto je dobře, že Hotel Adalbert, když všechna ta opatření udělal, tu známku má a svým zákazníkům se tak prezentuje. A každý další hotel, penzion apod., který udělá totéž, může dostat značku také.Kde je propaganda? Kde vymývání mozků? Nebo Vy snad kromě reklamy žádnou informaci o výrobcích nepotřebujete pro svoji spotřebitelskou volbu? Zcela neanonymně Jakub Kašpar, MŽP |



