https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/intersucho-na-tretine-uzemi-jsou-tri-nejhorsi-stupne-pudniho-sucha
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Intersucho: Na třetině území jsou tři nejhorší stupně půdního sucha

5.5.2025 19:45 | BRNO (ČTK)
Vyprahlá zem.
Vyprahlá zem.
Foto | Victor Ranedo / Ekolist.cz
Na třetině území České republiky jsou aktuálně tři nejhorší stupně intenzity půdního sucha a s ohledem na předpověď počasí na dalších devět dnů se bude sucho nadále mírně zhoršovat. Ve značné části republiky prší podprůměrně od začátku roku. Horší situace je na Moravě, v Čechách je sucho slabší nebo žádné. Kromě sucha potrápí zemědělce až do poloviny příštího týden možnost výskytu ranních mrazů či přízemních mrazíků, vyplývá z informací na webu projektu Intersucho.
 
Deště, které v posledních dvou měsících přicházely, dokázaly vždy jen krátce sucho zmírnit. Nejhorší situace je už několik týdnů v Kraji Vysočina, v sousední části jižních Čech, ve velké části Zlínského kraje, v Moravskoslezském kraji a také v celé oblasti Jeseníků a horního toku Moravy. Málo vody je i na jižní Moravě, ale v tomto případě je to v podstatě normální stav. Intenzitu sucha vědci určují jako poměr aktuální zásoby vody v půdě do jednoho metru a průměru za léta 1961 až 2015.

Silné bouřky a intenzivní déšť, před nímž varovali meteorologové před uplynulým víkendem, zasáhly malou část území. Ve dvou třetinách republiky napršelo jen do pěti milimetrů vody. Navíc do soboty byly velmi vysoké teploty, takže se zvyšoval výpar a vegetace už nyní spotřebovává hodně vody pro svůj růst. "Tento týden se příliš deště nečeká. Na většině území budou týdenní úhrny jen několik milimetrů nebo vůbec. Nejvíce srážek bude na jihozápadě republiky, tam může napršet i okolo 15 milimetrů za týden. Maximální teploty mohou do středy překročit 15 stupňů Celsia, poté se ještě mírně ochladí na maxima mezi 12 a 14 stupni. Noční teploty začnou od středy padat pod pět stupňů a až do poloviny dalšího týdne se prakticky nevyhneme riziku spojenými s pozdními mrazy," uvedli tvůrci Intersucha.

Podle předpovědi bude příští týden nejmenší zásoba vody v půdě na jižní Moravě, v povrchové vrstvě do 40 centimetrů může klesnout relativní nasycení pod 20 procent. Zde už se také začíná silněji projevovat kumulovaný stres, což znamená, že rostliny jsou vystavené dlouhodobějšímu nedostatku vláhy, nejvíce na Znojemsku. Tomu odpovídají i pravidelná hlášení zemědělců, kteří na jižní Moravě očekávají dopad sucha na objem výnosů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (20)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

5.5.2025 20:54
Velmi silně mi to připomíná rok 2015, kdy bylo v zimě taky málo vody - sněhu a jaro bylo stejně suché. A dopadlo to jako nejhorší kůrovcová kalamita a krajina se vzpamatovávala několk let.
Zvláštní, je naši ropáčci požád nic nechápou a čadí, co to jde a hlavně: blokují jakoukoliv pozitivní změnu.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.5.2025 20:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Zákon o zachování energie a hmoty pořád platí- to, že je u nás sucho, je bohatě vyvažováno intenzivními srážkami jinde, třeba i nad oceány. Co je na tom k nepochopení?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2025 06:47 Reaguje na pavel peregrin
Pouze to, že většina naší populace není schopna pochopit, že tohle je důsledek klimatické změny a tu je nutno brzdit. Jak prosté milý Watsone.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.5.2025 21:59 Reaguje na Pavel Hanzl
o půdním suchu bylo napsáno tolik, že už to nemá ani smysl to komentovat neb se stejně nic nezměnilo.
Rozorávají se další vrstvy půdy, vodní a větrná eroze pořád. Změny v přístupu v podstatě nulové a zhutněný profil půdy, který není schopen propouštět vodu do spodních vrstev.
Přívalové deště, které pokaždé vyoranou vrstvu a čím dál méně úrodnou půdu splachuje do řek, obcí a kanálů je jasné, že zemědělství skvétat nemůže, protože už není na čem. Biologická hodnota je nulová a ještě si to postříkají chemií, která zabijí nejen plevel ale vše živé...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.5.2025 06:20 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pokud neprší, tak je půdní sucho.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.5.2025 07:36 Reaguje na pavel peregrin
ano, ještě, že je...zemědělci mají mantru na kterou to můžou hodit...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.5.2025 15:32 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Neplácejte nesmysly. O zemědělství nevíte nic, tak se tady neztrapňujte.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.5.2025 09:07 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Přívalový déšť je od slova přívalový, což je naprosto jiný pojem, než déšť klasický. Při něm to spláchne i půdu ze svažité louky a pokud ta voda zasákne, tak může uvolnit i
sesuv půdy. Je to prostě nadbytek vody v krátkém čase a na
něho je lék pouze za cenu nákladných opatření jako vynětí
pozemků z půdního fondu a jejich zalesnění, tvorba valů
k zachycení splavené půdy, přehrad a poldrů. Toto vše ale
narazí na statisíce drobných vlastníků, kterých je často
na 1 ha i deset a ti se musí oslovit, musí se spolu taky
dohodnout a stanovit rozumnou cenu a nikoliv vyděračskou.
Pak je tu možné vyvlastnění, ale to naráží na neochotu
státu jít do rizika právních sporů o nezákonném jednání,
zda jde o veřejný zájem a nebo zájem jednotlivců, které
přívalové katastrofy ohrožují. I samotné obce a lidé mají
často máslo na hlavě, když nenechají vodě s bahnem volnou
cestu a staví ji do cesty překážky zatrubněním a můstky
přes potok ke každé nemovitosti. Potok pak vypadá jako
had u kterého se střídají můstky s malými kousky volného
toku a ty propustky nikdo ani nečistí, natož při lijáku.
Máte naivní představu, že ty vlastníky půdy zajímá, zda
budou mít místní opatření na jejich půdě zabraňující těm
katastrofám? Je zajímá hodnota jejich pozemku, kterou se
změnou kategorizace půdy sníží cena a výpadkem bude taky
dosavadní pachtovné na zemědělsky využívané půdě. Kdo se
bude starat o údržbu pozemku vyjmutého z hospodaření na
stavbu meze, valu, poldru atd.? Chudá obec a nebo kdo?
Poradím vám návrat před rok 1989, kdy vše patřilo státu
a ten stavěl bez zdlouhavých výkupů a bez peněz na ty
výkupy. U nás tak postavili za rok po povodni poldr a
po povodni roce 1997 ho stačili zkapacitnit, aby se plně
vypořádal s loňskou zářijovou povodní. Dnes podobná stavba
v sousední vsi nemá ani po 20 letech ukončené výkupy půdy
a pochybuji, že ke zbytku výkupů někdy dojde. Lidé jsou
totiž různí a mnozí dokonce škodolibí, když brání ochraně
nemovitostí jiných se kterými mají třeba nějaké spory.
Jinak půda jako celek je výsledkem porevolučního vztahu
k půdě. O svoji půdu se někteří starají dobře, ale jiní
macešsky, protože perspektiva dlouhodobé efektivity je nula.
Každý hospodaří tak, že mu to vynáší nyní a neuvažuje o tom,
zda bude vůbec hospodařit za rok. Pak tu jsou pachtýři,
kterým mnohdy na kvalitě půdy nezáleží vůbec, když mohou
už zítra přijít o pronájem, tak proč do půdy investovat
třeba biomasu a hnůj. Chápete, že systém je na prd, když
se biomasa z polí odváží a nevrací zpět na pole, ale
spálí se v teplárnách a nebo zredukuje v bioplynkách?
Zemědělci prodávají hnůj zahrádkářům, místo aby ho vraceli
polím a nebo ho maří v bioplynkách. Taková půda nebude
nikdy zadržovat tolik vody jako půda s biomasou a ty vaše naivní představy nikdo plnit dobrovolně se ztrátou nebude!
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.5.2025 20:55
A až to bude nejméně potřeba, začne pršet- myšleno pro zemědělskou činnost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2025 20:57 Reaguje na pavel peregrin
Leda by nezačalo, to je ještě horší varianta.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.5.2025 20:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Ono začne, a jak píšu- až už to nebude potřeba, ale s tím se nedá nic dělat. Dochází pouze k přetransformování, nic víc.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.5.2025 09:34 Reaguje na pavel peregrin
Včera zaplavil přívalový déšť starověké město Petra
a vyžádal si evakuaci turistů a smrt dvou osob.
Takže prší, ba až leje jako z hydrantu tam, kde je
pravidlem spíše sucho. A nebo si pouze nepamatujeme
na hladomory zaviněné suchem, chladným a mokrým
létem, kdy u nás kombajny z pole vytahovali pasákem? Pamatuji sucha, kdy nevzešly jařiny a kukuřice,
nebo naopak mokra, kdy osiva shnila v kalužích na
polích. Od toho tu byly meliorace snažící se vždy
nastolit v půdě ideální stav. Zavodnit, odvodnit,
ale nespoléhat se pouze na ideální počasí. Když
dnes vidím pole kdysi s funkční meliorací a dnes
na nich stojí několik dní po deštíčku kaluže, či
naopak nevyužívané závlahové kanály, kterými
voda zbytečně odtéká, tak se mi chce brečet. Já
si totiž ještě pamatuji, jak ty můstky k polím
přes ty kanály sloužily jako hradítka a zpětně
drenážemi napájely odspoda půdu a naopak tu
přebytečnou odváděly, aby plodiny nevyhnily. Za
posledních 35 let údržba kanálů i drenáží nulová
a výsledkem je cyklické vysušení do stavu, že
půda má metr hluboké pukliny, kam vleze dlaň ruky
a nebo na jich stojí kaluže ve kterých shnije úroda.
Já mám zahradu na pozemku kdysi vyrvanému bažině
a bez 110 let starých drenáží se neobejdu stejně,
jako od hnoje, kompostu a zaorání zbytků rostlin.
Tu biomasu dokonce odebírám od sousedů, drenáže čistím a dělám totéž, co moudří předci, že co půdě beru, tak ji zase vracím a nebo i více, když ji chci vylepšovat. To jsem udělal 9 tunami kompostu a 5t.
písku a v plánu mám dalších 5 tun písku pro lepší
propustnost původně jílovité půdy. Kdo se stará,
ten sklízí, kdo ne, tak pouze brečí.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.5.2025 15:34 Reaguje na Břetislav Machaček
Máte pravdu, ale vykládejte to nedoukům.
Odpovědět
pk

pepa knotek

6.5.2025 10:43
Podle ČHMU se očekává, že období do 1. června bude teplotně průměrné až podprůměrné. Srážkově očekáváme první týden předpovědi (5.-11.5.) podprůměrný, další tři týdny (12.5.-1.6.) průměrné. Ale strašit se bude furt něčím pořád dokola.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

6.5.2025 13:18 Reaguje na pepa knotek
S těmi předpovídanými srážkami máte pravdu, tak to tak snad dopadne. A prý "studený máj, v stodole ráj", takže vlastně ideální stav. A ovocné stromy odkvetly, takže již snad nic nepomrzne.
Odpovědět
va

vaber

7.5.2025 08:04 Reaguje na pepa knotek
Dle předpovědí prší stále, stačí se dívat na https://www.chmi.cz/predpovedi/predpovedi-pocasi/ceska-republika/tydenni-,
tam předpovídají déšť stále, ale realita je ,že prší tak jednou za měsíc a průtoky řek jsou na minimu.
U nás mrzne ráno jak praští a uvídíme co pomrzne. Škoda, protože stromy kvetly hodně.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

7.5.2025 12:30 Reaguje na vaber
Já mám na všech stromech již malé plůdky a ty by měly nějaký lehčí mrazík vydržet. Jak moc u vás mrzne ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.5.2025 07:06 Reaguje na pepa knotek
Pokud máte zimu srážkově podprůměrnou, velmi podprůměrný je i začátek jara a výhled do začátku července je průměrný, tak už jede velmi solidní sucho. Zvláště v tom, že ten průměr vypadá dle kratších předpovědí jako přílišný optimismus.
Odpovědět
FD

František Dvořák

7.5.2025 08:29
Na zemědělství jsme se vykašlali. Převedli jsme ho na devastující a stále vychvalující plantážnictví. Půda se neobdělává a dnes neexistuje žádná, která má jakous, takous strukturu a je schopna vodu ve svém profilu zadržet. 2 dny prší, na poli jsou bahniska, 2 dny svítí slunce, pole je suchem rozpraskané. Ale já vidím, že vše je hrozně jednoduché. Vyvážíme dovážíme přes půl světa. Tedy, bude-li sucho, vyvezeme ho. Bude-li potřeba vodo, dovezeme. A není o čem přemýšlet.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.5.2025 06:56 Reaguje na František Dvořák
Po pádu bolševika se ministr Lux velmi snažil o obnovení selského stavu. Privatizací a především navracení půdy majitelům, dotacemi a td. atd. jenže přetržka dvou generací byla už příliš dlouhá a k sedlačení se moc lidí vracet nechtělo. Takže za ministrů za ČSSD, (Fencla, Palase) a privatizačních loupežníků Babiše, Tomana, Jandejska atd. se prosadilo původní, jézédácko - průmyslové zemědělství, které si ještě přitáhlo obrovské dotace z EU a výsledek je vidět zcela zřetelně. Sice se za Fialy začali preferovat sedláci, pořád máme největší výměry polí na jednu farmu z celé EU a průmyslníci berou nejvíc. A ještě jezdí na luxusních traktorech placených z EU protestovat do Prahy proti EU. Tak čemu se čemu?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist