https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/kdyz-za-valky-utocily-bombardery-na-evropu-rana-byla-chladnejsi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

fotogalerie uvnitřKdyž za války útočily bombardéry na Evropu, byla rána chladnější

12.7.2011 02:00 | LONDÝN (Ekolist.cz)
"Létající pevnosti" (letadla B-17) míří k útoku nad Evropu a za nimi zůstávají mračna zplodin.
"Létající pevnosti" (letadla B-17) míří k útoku nad Evropu a za nimi zůstávají mračna zplodin.
Foto | Annette Ryan / EurekAlert!
Jak ovlivňuje letecká doprava počasí a globální klima? Vědce tato otázka zajímá již dlouho, zjistit to však není snadné. Mimo jiné proto, že kvůli husté letecké dopravě je obtížné získat představu, jak by vše vypadalo, kdyby letadla nelétala.
 

Britští klimatologové se proto pokusili o pozoruhodný experiment – obsáhlým studiem archivních materiálů se pokusili zjistit, jak byly klimatické poměry ovlivňovány mohutnými nálety spojeneckých letadel na Evropu během druhé světové války. A proč zrovna zvolili tento zdánlivě krkolomný postup? Především proto, že z té doby existuje překvapivě velké množství meteorologických údajů a zároveň je možné k dnům s mnoha přelety přiřadit pro srovnání dny, kdy bylo nebe prázdné.

Výsledek? Jak uvádí studie zveřejněná časopisem International Journal of Climatology, je možné se domnívat, že mohutné mraky zplodin za letadly ochladily ranní a dopolední teploty zhruba o 0,8 stupňů. Sami vědci varují, že z jejich pozorování není možné činit velké závěry. Zdůrazňují však, že přesto jejich výzkum význam má. Ukazuje, že podobná metodologie může z archivních zdrojů přinést cenné poznatky.

Nebe plné bílých plynů…

"Pamětníci přeletů velkých formací bombardérů vzpomínali, že po letadlech na nebi zůstávala bílá mračna zplodin," říká hlavních autor výzkumu profesor Rob MacKenzie z Birminghamské univerzity. "Proto nás napadlo, že spojenecké bombardování za druhé světové války vytvářelo environmentální experiment. Z něj by dnes mohlo vyplynout, do jaké míry mohou mračna za letadly ovlivnit toky energie přicházející k Zemi a od Země," dodává s tím, že to vše je cenný materiál pro studium současných otázek spojených s vlivem letecké dopravy na klima.

Podstatou jejich mravenčí práce bylo vyhledat srovnáním meteorologických pozorování a záznamů o přeletech letadel vhodný časový interval. V něm muselo být možné srovnat záznamy o teplotách v dni mohutných útoků při jasném počasí bez mraků se záznamy následujícího dne, kdy letadla nelétala.

Výběr nakonec ukázal, že ideální studijní materiál poskytuje 11. květen 1944 ve srovnání s dnem následujícím. Podle vědců se zdá být statistiky průkazné, že nad kouskem území Anglie, přes nějž tehdy letadla přelétala, byly to ráno o necelý stupeň nižší teploty.

"Podstatné pro nás je především to, že podle všeho je možné záznamy o útocích z druhé světové války použít pro pochopení procesů ovlivňujících současné klima," dodává MacKenzie.


reklama

Nálet bombardérů během druhé světové války

předchozí    další
Nálet bombardérů během druhé světové války.
Nálet bombardérů během druhé světové války.
Licence | Volné dílo (public domain)
Nálet bombardérů během druhé světové války.
Nálet bombardérů během druhé světové války.
Nálet bombardérů během druhé světové války.
Ilustrační foto letadel za druhé světové války.
 
Další informace |
Podrobnější informace viz článek časopisu International Journal of Climatology.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist