Je ekologičtější vlak, nebo letadlo? Záleží na vytíženosti, uvádí studie

"Cestovat ve vlaku je ekologičtější než letadlem, ale vybudování sítě letišť vytváří nižší dopad na životní prostředí a méně emisí než vybudování sítě vysokorychlostní železnice," uvedl šéf Ineco Sergio Vázquez.
Dopad na životní prostředí tak u železnice výrazně ovlivňuje vytíženost tratě a také terén, kudy železnice vede. Emise při výstavbě totiž výrazně zvyšují některé inženýrské stavby, například tunely. Ineco se snaží odhadnout, ve kterých případech se vlak stává na střední a dlouhé vzdálenosti ekologičtějším dopravním prostředkem než letadlo.
"Když je poptávka nízká nebo terén hodně členitý, tak tento bod zlomu (ve prospěch vlaku) nemusí vůbec nastat," uvedla jedna z autorek studie María Lópezová Mateosová.
Studie společnosti přináší také srovnání emisí mezi některými vnitrostátními vysokorychlostními tratěmi a leteckými spoji na střední vzdálenost. V případě tratě Madrid - Sevilla, která začala fungovat na začátku 90. let, průměrná emise na cestujícího ve vlaku je zhruba poloviční ve srovnání s letadlem díky délce provozu tratě i její velké vytíženosti. U tratě Madrid - Barcelona, která začala plně fungovat v roce 2008 a která snížila letecký provoz mezi oběma městy, je průměrná emise na cestujícího ve vlaku stále o deset procent vyšší než u letadla. Badatelé ale předpokládají, že díky vysoké vytíženosti tratě se brzy tento poměr obrátí ve prospěch železnice.
Snížit znečištění vytvářené dopravou podle studie vyžaduje zaměřit se na oblasti, které generují největší množství emisí. U vysokorychlostních tratí to je využití materiálů a postupů s nižšími emisemi skleníkových plynů, u letadel pak zavádění ekologičtějších paliv a motorů.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (14)

Karel Zvářal
18.7.2025 11:50smějící se bestie
18.7.2025 12:24po většině Evropy, rozhodně vlak, za podmínek dostatku elektrické energie z JE.
Richard Vacek
18.7.2025 16:23Ale ekologičtější? To nezajímá snad ani zelené, když si vybírají kam pojedou/poletí na dovolenou.
Petr Blažek
18.7.2025 17:34 Reaguje na Richard VacekPetr Elias
18.7.2025 18:43 Reaguje na Petr BlažekPetr Blažek
19.7.2025 19:20 Reaguje na Petr EliasUž ze samotného principu je jednodušší spravovat pouze cílové stanice, než se starat o tisíce kilometrů kolejových drah, zvláště vysokorychlostních. Ty jsou prakticky v celé délce oplocené a střežené kvůli riziku teroristických útoků.
Petr Elias
20.7.2025 08:56 Reaguje na Petr BlažekBřetislav Machaček
20.7.2025 11:23 Reaguje na Petr Blažekteroristy vytvářejí z možných partnerů. Když je
prioritou hrocení vztahů, tak dojde i na násilí,
ale jsou země, kde se terorismu nebojí a ptám se
PROČ? Proč jsou státy schopné neznat v praxi co
je terorismus a země žijící v panické hrůze z
terorismu? Mimochodem žádný plot nezastaví ani
ty teroristy, ale zastaví je pouze vzájemná
tolerance a nikoliv nekompromisní jednání. Ty
ploty jsou u VRT hlavně nutné kvůli velké zvěři
a bohužel i kvůli sebevrahům, aby vlaky nestály
co pár kilometrů kvůli srážkám se zvěří a lidmi.
Teroristu plot nezastaví i kdyby byl z betonu
a tři metry vysoký stejně, jako třeba zloděje.
Slavomil Vinkler
19.7.2025 08:08 Reaguje na Petr Blažek
Dorian Černý
18.7.2025 18:20 Reaguje na Richard Vacekvaber
19.7.2025 08:43Velké letadlo má čtyři takové motory,spotřeba paliva bude tuny za hodinu ,nevím. V každém případě čtyři motory jsou max.výkon 200MW elektrických což je ,díky bídné účinnosti turbíny min. 600MW tepelných.
Takže nám v 10km létají slušně velké elektrárny, co emitují hodně ,hodně nečistot.
Břetislav Machaček
20.7.2025 11:05 Reaguje na vaberOsobně by mi nevadila NUTNÁ doprava a nebo i ta ZBYTNÁ na více dnů.
Je mi na zvracení z plýtvání, když se dnes létá na víkendové pobyty
a nebo krátké týdenní dovolené místo dvoutýdenních, ale několikrát
za rok. Je to dáno cenou paliv a nízkými náklady společností, které zákonitě něco odrbávají. Mým původním vzděláním je motorařina a vím své o účinnosti všech spalovacích motorů. U leteckých motorů je to
doslova katastrofa s jakou plýtvají palivy hlavně při startu.
Malou velikost a hmotnost těch motorů kompenzuje plýtvání palivem
k dosažení potřebného výkonu. Pro letadla je velikost a hmotnost
pohonných jednotek důležitější, než například pro lokomotivy,
kterým nějaká ta tuna navíc až tak nevadí a mohou mít úspornější
typy motorů, ale v poměru k výkonu větší a těžší. U letadel je
problém spalin a nespáleného paliva ve výškách, kam se spaliny
z pozemní dopravy dostanou omezeně a nespálené palivo už vůbec.
Co vše ty spaliny a nespálené palivo způsobuje se mlčí, protože
se to nehodí do krámu dnešní společnosti, ale i laik tuší, že
to není košér.