https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/je-ekologictejsi-vlak-nebo-letadlo-zalezi-na-vytizenosti-uvadi-studie
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Je ekologičtější vlak, nebo letadlo? Záleží na vytíženosti, uvádí studie

18.7.2025 11:14 (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
Rychlovlaky jsou výrazně ekologičtějším dopravním prostředkem než letadlo při vysokém vytížení tratě. Uvádí to studie španělské státní společnosti Ineco, o které informoval deník El País. Studie se zaměřila na srovnání emisí mezi některými železničními a leteckými spoji ve Španělsku. U vysokorychlostní železnice velká část emisí připadá na výstavbu infrastruktury, zatímco u letecké dopravy převážnou část znečištění způsobuje provoz letadel.
 
Podle odhadu Ineco u vysokorychlostních tratí tvoří 95 procent celkových emisí výstavba, čtyři procenta provoz vlaků a jedno procento údržba. Čím více se trať používá, tím rychleji se podaří počáteční emise amortizovat. U letišť je situace přesně opačná. Jen tři procenta emisí v životním cyklu připadá na fázi budování infrastruktury, zbytek pak na provoz a údržbu.

"Cestovat ve vlaku je ekologičtější než letadlem, ale vybudování sítě letišť vytváří nižší dopad na životní prostředí a méně emisí než vybudování sítě vysokorychlostní železnice," uvedl šéf Ineco Sergio Vázquez.

Dopad na životní prostředí tak u železnice výrazně ovlivňuje vytíženost tratě a také terén, kudy železnice vede. Emise při výstavbě totiž výrazně zvyšují některé inženýrské stavby, například tunely. Ineco se snaží odhadnout, ve kterých případech se vlak stává na střední a dlouhé vzdálenosti ekologičtějším dopravním prostředkem než letadlo.

"Když je poptávka nízká nebo terén hodně členitý, tak tento bod zlomu (ve prospěch vlaku) nemusí vůbec nastat," uvedla jedna z autorek studie María Lópezová Mateosová.

Studie společnosti přináší také srovnání emisí mezi některými vnitrostátními vysokorychlostními tratěmi a leteckými spoji na střední vzdálenost. V případě tratě Madrid - Sevilla, která začala fungovat na začátku 90. let, průměrná emise na cestujícího ve vlaku je zhruba poloviční ve srovnání s letadlem díky délce provozu tratě i její velké vytíženosti. U tratě Madrid - Barcelona, která začala plně fungovat v roce 2008 a která snížila letecký provoz mezi oběma městy, je průměrná emise na cestujícího ve vlaku stále o deset procent vyšší než u letadla. Badatelé ale předpokládají, že díky vysoké vytíženosti tratě se brzy tento poměr obrátí ve prospěch železnice.

Snížit znečištění vytvářené dopravou podle studie vyžaduje zaměřit se na oblasti, které generují největší množství emisí. U vysokorychlostních tratí to je využití materiálů a postupů s nižšími emisemi skleníkových plynů, u letadel pak zavádění ekologičtějších paliv a motorů.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.7.2025 11:50
Zaměřit se jen na produkci spalin (na kus) je hodně zavádějící a krátkozraké. Vzpomeňme lockdown a návrat srážkovýc poměrů do +- normálu. Tak jako pozemní doprava ničí nezpevněné cesty (po dešti většina nesjízdných), podobně velké stroje oslabují/rozptylují pohaněč oblačnosti, tedy J-stream, ve kterém letíc po směru šetří palivo. Trolí Déčka na tom nic nemění, nadále budou velebit královy nové šaty.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

18.7.2025 12:24
No,
po většině Evropy, rozhodně vlak, za podmínek dostatku elektrické energie z JE.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

18.7.2025 16:23
Ekologičtější? Podstatné je snad to, co je levnější/rychlejší. Samozřejmě můžeme si vymýšlet spoustu dalších parametrů - třeba co umožní pasažérovi se skvěle seznámit nebo kdy získá skvělou kondici.
Ale ekologičtější? To nezajímá snad ani zelené, když si vybírají kam pojedou/poletí na dovolenou.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

18.7.2025 17:34 Reaguje na Richard Vacek
Docela nedávno proběhlo internetem srovnání evropských železničních a leteckých cen . Na celé čáře zvítězila letecká doprava, takovým největším bombónkem bylo, myslím Benátky-Brusel , cesta vlakem 13x dražší než letadlem.
Odpovědět
PE

Petr Elias

18.7.2025 18:43 Reaguje na Petr Blažek
Ono to chce číst celé články. Ve střední Evropě jim vyšlo, že jsou železnice levnější. Dražší jsou v západní Evropě. ;) A je to převážně kvůli vysoce zvýhodněným nízkonákladovým aerolinkám. ;)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

18.7.2025 19:56 Reaguje na Petr Elias
1*
Odpovědět
PB

Petr Blažek

19.7.2025 19:20 Reaguje na Petr Elias
Nevím kde jste přišel k tomu, že nízkonákladové aerolinky jsou více zvýhodňovány než železnice. Opak je pravdou. výstavba a provoz všech železnic je vysoce dotováno národními státy, právě ze zelených důvodů. Jenže bohužel většina těchto molochů nedokáže snížit své vnitřní náklady.
Už ze samotného principu je jednodušší spravovat pouze cílové stanice, než se starat o tisíce kilometrů kolejových drah, zvláště vysokorychlostních. Ty jsou prakticky v celé délce oplocené a střežené kvůli riziku teroristických útoků.
Odpovědět
PE

Petr Elias

20.7.2025 08:56 Reaguje na Petr Blažek
Tak si tu analýzu projděte, má to cca 100 stran....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.7.2025 11:23 Reaguje na Petr Blažek
Teroristických činů se bojí pouze ti, kteří si ty
teroristy vytvářejí z možných partnerů. Když je
prioritou hrocení vztahů, tak dojde i na násilí,
ale jsou země, kde se terorismu nebojí a ptám se
PROČ? Proč jsou státy schopné neznat v praxi co
je terorismus a země žijící v panické hrůze z
terorismu? Mimochodem žádný plot nezastaví ani
ty teroristy, ale zastaví je pouze vzájemná
tolerance a nikoliv nekompromisní jednání. Ty
ploty jsou u VRT hlavně nutné kvůli velké zvěři
a bohužel i kvůli sebevrahům, aby vlaky nestály
co pár kilometrů kvůli srážkám se zvěří a lidmi.
Teroristu plot nezastaví i kdyby byl z betonu
a tři metry vysoký stejně, jako třeba zloděje.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.7.2025 08:08 Reaguje na Petr Blažek
No letecká doprava naprotitomu neatomizuje krajinu. Přechod zvěře přes VRT je skoro nemožný.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

18.7.2025 18:20 Reaguje na Richard Vacek
Mě to třeba zajímá. Letadlem jsem nikdy neletěl a ani s tím nehodlám začínat, auto nemám a na elektrokole zapínám motor jenom když jedu do kopca (což u nás na rovině neni moc často).
Odpovědět
RV

Richard Vacek

19.7.2025 07:07 Reaguje na Dorian Černý
Máte blízko k amišům.
Odpovědět
va

vaber

19.7.2025 08:43
Kdysi v r.2008 se stavěl na Kladně špičkovací zdroj el. energie. Má výkon 50MW elektrických. Pohon je motor ,plynová turbina z letounu Boeing.
Velké letadlo má čtyři takové motory,spotřeba paliva bude tuny za hodinu ,nevím. V každém případě čtyři motory jsou max.výkon 200MW elektrických což je ,díky bídné účinnosti turbíny min. 600MW tepelných.
Takže nám v 10km létají slušně velké elektrárny, co emitují hodně ,hodně nečistot.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.7.2025 11:05 Reaguje na vaber
Letecký průmysl je odvětví, které se umí obhájit za každou cenu.
Osobně by mi nevadila NUTNÁ doprava a nebo i ta ZBYTNÁ na více dnů.
Je mi na zvracení z plýtvání, když se dnes létá na víkendové pobyty
a nebo krátké týdenní dovolené místo dvoutýdenních, ale několikrát
za rok. Je to dáno cenou paliv a nízkými náklady společností, které zákonitě něco odrbávají. Mým původním vzděláním je motorařina a vím své o účinnosti všech spalovacích motorů. U leteckých motorů je to
doslova katastrofa s jakou plýtvají palivy hlavně při startu.
Malou velikost a hmotnost těch motorů kompenzuje plýtvání palivem
k dosažení potřebného výkonu. Pro letadla je velikost a hmotnost
pohonných jednotek důležitější, než například pro lokomotivy,
kterým nějaká ta tuna navíc až tak nevadí a mohou mít úspornější
typy motorů, ale v poměru k výkonu větší a těžší. U letadel je
problém spalin a nespáleného paliva ve výškách, kam se spaliny
z pozemní dopravy dostanou omezeně a nespálené palivo už vůbec.
Co vše ty spaliny a nespálené palivo způsobuje se mlčí, protože
se to nehodí do krámu dnešní společnosti, ale i laik tuší, že
to není košér.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist