https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/klimatickou-politiku-eu-je-treba-prehodnotit-shodli-se-havlicek-a-hampl
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Klimatickou politiku EU je třeba přehodnotit, shodli se Havlíček a Hampl

23.1.2025 19:50 | PRAHA (ČTK)
Karel Havlíček na Solární konferenci 2021.
Karel Havlíček na Solární konferenci 2021.
Zdroj | Ekolist.cz
Klimatická politika Evropské unie vznikla v době levných energií a nízkých výdajů na obranu. Kvůli novým prioritám, které nastaly po pandemii, ruské invazi na Ukrajinu a energetické krizi, ji ale bude nutné přehodnotit. Současně s těmito novými prioritami není v silách evropských států klimatickou politiku financovat. Na konferenci Excellence in Finance v Praze se na tom shodli místopředseda Sněmovny Karel Havlíček (ANO) a předseda Národní rozpočtové rady Mojmír Hampl.
 
Podle Hampla vznikla současná klimatická politika EU v době, kdy unie využívala levný plyn z Ruska, nemusela vydávat významný podíl veřejných rozpočtů na obranu a těžila z globalizace. O všechny tři tyto výhody ale EU od roku 2019 přišla a musí nyní financovat i další priority kromě dekarbonizace. "Nové priority dohromady s prioritou dekarbonizace nejsou financovatelné ani v bohaté Evropě," řekl Hampl. Unie se podle něj musí rozhodnout, jakou prioritu si vybere, pokud nechce prudce zvyšovat své zadlužení.

"Evropská klimatická politika mohla vzniknout v dobách minulých na bázi dobrého úmyslu, ale nastala pandemie, energetická krize a máme válku za humny. To jsou základní změny," připojil se Havlíček. Podle něj nemůže EU trvat na cílech, které si nastavila v jiné situaci, ale přizpůsobit se nové době.

Havlíček apeloval na přijetí opatření ke zvýšení energetické a surovinové soběstačnosti Evropy. Podle něj nestačí nahradit závislost v dovozu plynu z Ruska za stejnou závislost na dovozu této suroviny z Kataru a ze Spojených států. Zároveň vyzval ke zrušení připravovaného systému emisních povolenek ETS 2, který se má týkat dopravy a vytápění pro domácnosti, a k reformě systému ETS 1, který už nyní funguje v průmyslu a energetice.

Hampl nicméně neočekává, že by se už fungující systém povolenek ETS 1 zcela zrušil. Podle něj by to znamenalo příliš velký zásah do obchodních modelů energetických firem, který by mohl rozkolísat celý evropský trh. Hampl považuje za realističtější drobnější úpravy systému, jako stanovení stropu pro maximální cenu povolenky.

Od cen povolenek se odvíjí i ceny energií. Havlíček přitom upozornil, že kvůli drahým energiím ztrácí evropské firmy konkurenceschopnost vůči americkým.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (34)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

23.1.2025 20:24
Bylo jen otázkou času, kdy nějaké dítě vykřikne "Jé, král je nahý!".
Odpovědět
sv

s v

23.1.2025 22:21 Reaguje na Karel Zvářal
Ano, burešova podržtaška havlíček je nahá. Evidentně už zapomněl jak ještě před burešovým podpisem green dealu jezdil do Bruselu a blábolil cosi o zelených ponožkách.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.1.2025 07:29 Reaguje na s v
Ano, pamatuji, že již pře válkou jste o tom mluvil s p. okresním hejtmanem.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

24.1.2025 08:49 Reaguje na Slavomil Vinkler
https://neovlivni.cz/databaze-lzi-babis-a-green-deal/
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.1.2025 08:49 Reaguje na Slavomil Vinkler
Havlíček je samozřejmě populista a oportunista. nicméně někdy se stane, že se populista a oportunista (v jedné osobě) ocitne na správné straně hřiště.

je samozřejmě velmi smutné, jak dopadla smiřovací proevropská reálpolitika stran kdysi pravicových a jak se rozpizly do naprosté beznázorovitosti a jejich vládnutí je od vládnutí oportunistů k nerozeznání. není nakonec ten populista menší zlo?
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.1.2025 08:51 Reaguje na Lukas B.
rozplizly přirozeně. aby mě to tady nesmázlo z sprosté slovo východního původu. ikdyž nakonec to slovo není tak špatně a nepostrádá kouzlo nechtěného...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.1.2025 10:55 Reaguje na Lukas B.
Nevím, jaký rozdíl ve výsledku je mezi oportunistou a populistou, pokaždé stát výrazně poškodí a musí to po něm někdo spravovat. Což je celkem normální postup, jenže u nás pachatel ještě mohutnými obstrukcemi a demagogickými kampaněmi blokuje i tu nápravu a má šanci vyhrát příští volby. To bude regulérní tragédie.
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.1.2025 12:01 Reaguje na Pavel Hanzl
když je náhodou veřejné mínění rozumné (a i to se někdy stává), potom populistický oportunista stojí na správné straně. což je případ Trumpa a pravděpodobně i Havlíčka. to ovšem nijak neimplikuje, že budou stát na správné straně v okamžiku, kdy veřejné mínění bude žádat nějakou hovadinu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.1.2025 14:43 Reaguje na Lukas B.
No právě. Hlavně Havlíček kecá pokaždé něco jiného, ale v principu šlape kremelskou brázdu. Což je pro nás to nejhorší, co může být.
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.1.2025 14:54 Reaguje na Pavel Hanzl
já si myslím, že žádnou kremelskou brázdu nešlape. je to chytrý oportunista (a skoro jej chci pochválit, řekl bych že je i technokrat), říká to, co chtějí voliči slyšet a když to bude říkat, tak vyhraje volby.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

24.1.2025 17:04 Reaguje na Lukas B.
Matouš 7:16-20 CSP
Dobrý strom nemůže nést špatné ovoce ani prohnilý strom dobré ovoce. Každý strom, který nenese dobré ovoce, bývá vyťat a hozen do ohně. Poznáte je tedy po jejich ovoci. - co ten (doplňte vulgarizmus dle libosti) pindá, je úplně jedno. Už ukázal, stejně jako jeho šéf, co za příslib dotačního penězotoku dokážou...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.1.2025 17:51 Reaguje na Lukas B.
A tohle je to zlo. My jsme ve válce a mašlonka, který nás zradí, bo vůbec nechápe, co se děje, je horší, než otevřený nepřítel. Stačí se podívat na Slovensko.
Odpovědět
sv

s v

24.1.2025 21:31 Reaguje na Lukas B.
Čo si predstavujetě pod takýmto pojmom technokrat, kefalín. V případě havlíčka jedině někoho kdo prodává nefunkční vodičky smrtelně nemocným. Mimochodem havlíčkovi věří jen ten co žere seno.
Odpovědět
sv

s v

24.1.2025 21:49 Reaguje na Lukas B.
Tou stranou (velkou) máš evidentně na mysli agenta bureše, který má ve spolupráci s havlíčkem nejen green deal na krku.
Odpovědět
AI

Animoid II

24.1.2025 23:44 Reaguje na s v
Tak jest.
Odpovědět
AI

Animoid II

24.1.2025 23:44 Reaguje na Karel Zvářal
Dítě Havlíček sice vykřiklo, ale protože problematice zjevně vůbec nerozumí, nenavrhlo žádné řešení.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

23.1.2025 20:26
To jsou nějaké divné úvahy. Přece podle opravdových odborníků na energetiku je její dekarbonizace naopak možnost, jak energii zlevnit. Nebo že by se, nedej bože mýlili?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.1.2025 07:09 Reaguje na Jiří Svoboda
Nejenom mýlí, oni u toho ještě blbnou, masírují společnost !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.1.2025 10:56 Reaguje na Jiří Svoboda
Je to možnost zlevnění, ale nesmí to šéfovat ropáci. My máme 40% el. z uhlí a cenu máme mezi nejvyššími.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

23.1.2025 21:58
Tak to su v šoku. Před pěti rokama na stejně finančnické konferenci určitě Zelenou dohodu chválili a těšili se na její implementaci. Tyhle zprávy o tom, jak se byznys potřebuje zbavit řešení klimatické krize tu budou každej den?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.1.2025 08:51 Reaguje na Dorian Černý
vy budete asi opravdu liberálně zelenej, neb se domníváte, že to co platilo před pěti lety musí platit i za pět let.
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.1.2025 10:34 Reaguje na Jaroslav Řezáč
ano, dokud byl lacinej plyn z ruska, tak bylo krátkodobě výhodné se tvářit, že to tak bude napořád. teď, když se zjistilo, že lacinej plyn z ruska není a nebo má nějaký podstatný háček, se energetická bezpečnost stává prioritou a celý greendeal s občasnými zdroji zálohovanými plynem se ukazuje jako malování vzdušných zámků.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.1.2025 19:52 Reaguje na Lukas B.
EU je pytel blech a jakákoliv domluva je těžce byrokraticky přetížený a trvá neúměrně dlouho.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2025 22:27
"Havlíček apeloval na přijetí opatření ke zvýšení energetické a surovinové soběstačnosti Evropy. Podle něj nestačí nahradit závislost v dovozu plynu z Ruska za stejnou závislost na dovozu této suroviny z Kataru a ze Spojených států."
Stryc Drmola si asi nevšiml, že EU buduje maximální kapacity v OZE, bo tím získáváme energetickou nezávislost. Neráčil sdělit, co bude dělat jeho vláda.
Dále si nevšiml, že ani Katar, ani USA nám nevyhrožují napadením, zničením, připojením do své sady otroků, případně jadernou apokalypsou a hlavně nevraždí ve velkém u sousedů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2025 22:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale zase cením, že na druhou stranu byl na ČT24, hovořil celkem rozumně, nelhal, vládu napadl asi jen 3x a celkově působil, že mu nešibe.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.1.2025 07:08
Na to, bylo už včera pozdě !
Odpovědět
PE

Petr Elias

24.1.2025 08:32
Jééé, koblihářův poskok. :D

,,Když se na jaře roku 2021 vrátil tehdejší ministr průmyslu Karel Havlíček (ANO) z jednání Evropské komise o chystané zelené legislativě, prohlásil: „Česká republika otočila kormidlem. Odjíždím z Bruselu jako podporovatel obnovitelných zdrojů, mám zelené i ponožky.“ Dodal, že za Česko odkýval řadu greendealových ústupků výměnou za slib, že z Bruselu přijde víc peněz na dotace.,,
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.1.2025 10:46 Reaguje na Petr Elias
Přesně tak, ten mašlonka předminulý týden mohutně ujišťoval ukrajinského velvyslance, že i jeho vláda nepoleví v podpoře Ukrajiny a dnes tvrdí, že ihned zarazí muniční iniciativu.
A děsně se divil, že nám Amíci nechtějí dát nejmodernější čipy, že si máme stěžovat v Bruselu, který tak nenávidí.
Asi si myslí, že jsou úplně blbí, že nečtou co kde kdáká a pak se nepodívají ani na volební preference. Co je to preboga za šmejda?
Odpovědět
KV

Karel Valenta

24.1.2025 18:47
"Hampl považuje za realističtější drobnější úpravy systému, jako stanovení stropu pro maximální cenu povolenky."
Velmi dobrý názor.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.1.2025 09:04 Reaguje na Karel Valenta
Mě uniká i nesmyslné obchodování s povolenkami, Proč? Je to daň a s daněmi se nekšeftuje, ne?
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

25.1.2025 08:36
Myslím si, že Havlíčka i Hampla dokáže přehodnotit jen Chocholoušek.
Nejhorší jejich diagnóza je ta, že nemají žádné řešení, ale jen poukazují na druhé prstem. To oni, to oni. Takoví Onisté.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.1.2025 09:02 Reaguje na Zdenek Wenzel
Bacha, tady je podstatný rozdíl!!! Hampl není politik, ale ekonom a on nenavrhuje žádná řešení, na to jsou právě politici, to je jejich kaše.
Fakt, že dezolátní politici (nejen z ANO) nejsou nikdy schopni nějaké reálné řešení nabídnout, není problém Hampla, ale jejich.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

25.1.2025 13:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud Hampl mluví z cesty a kope za fosilní lobbisty, tak je stejný pacient jako Havlíček.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.1.2025 10:20 Reaguje na Zdenek Wenzel
U pana Hampla jsem nikdy nezaznamenal nějaký lobbing čehokoliv, vždy se vyjadřuje přísně ekonomicky a logicky. Jestli něco někde plácá, dejte mi link.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist