https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/kolik-oxidu-uhliciteho-uvolni-do-ovzdusi-rytim-pudy-divoka-prasata-neni-to-zanedbatelne-zjistili-vedci
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kolik oxidu uhličitého uvolní do ovzduší rytím půdy divoká prasata? Není to zanedbatelné, zjistili vědci

25.7.2021 07:02 | PRAHA (Ekolist.cz)
Většina uhlíku uloženého v půdě se uvolňuje do ovzduší působením lidské činnosti, především změnou ve využívání půdy. Vědce z University of Queensland a University of Canterbury ale v nové studii zajímalo, kolik uhlíku, respektive oxidu uhličitého, se dostává do ovzduší rozrýváním půdy, které mají na svědomí divoká prasata. Ta patří mezi světově nejrozšířenější pozemské savce.
 
Podle studie uvolňuje prase divoké na celém světě rytím půdy asi 4,9 milionu tun oxidu uhličitého ročně. To pro představu odpovídá emisím ze zhruba 1,1 milionu aut.

“Divoká prasata jsou invazní druh, který se dobře rozmnožuje a mnohde nemá přirozené predátory. Navíc jsou jako traktor - při hledání potravy dokážou rozrýt celé pole. Tím ale dochází k uvolňování značného množství uhlíku do atmosféry,” komentuje vedoucí studie Christopher O'Bryan.

Ve studii vědci vytvářeli modely vycházející z odhadované hustoty populací prasete divokého v různých oblastech. Podle odhadu mohou prasata v současnosti rozrývat mezi 36 000 a 124 000 km2 půdy. “Ačkoliv se jedná o značný rozptyl, představuje i spodní hranice opravdu velké množství půdy. Rytí půdy navíc nemá vliv jen na její kvalitu a emise oxidu uhličitého, ohrožuje také biodiverzitu a zajištění dostatku potravy,” pokračuje O'Bryan.

Pro klima tak může stále rostoucí množství divokých prasat představovat reálnou hrozbu. “To my lidé jsme prasatům umožnili rozšíření do oblastí, kde se dříve přirozeně nevyskytovala. Měli bychom tento invazní druh začít regulovat, protože může velmi brzy představovat velké riziko pro další vznik emisí skleníkových plynů,” uzavírá spoluautor studie Nicholas Patton.


reklama

 
foto - Mráčková Lucie
Lucie Mráčková
Autorka je spolupracovnice Ekolist.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (80)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VM

Vladimir Mertan

25.7.2021 07:44
Je to komické sledovať, čo ešte všetko zistia vedci pri skúmaní príčin globálneho oteplenia.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.7.2021 09:08 Reaguje na Vladimir Mertan
Jo, na co všechno nepřijdou.

A není všem dnům konec !
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

25.7.2021 07:51
Skôr by sa mali vedci zamerať na zistenie spôsobu, ako uhlík do pôdy uložiť. Bolo by to oveľa užitočnejšie, ako ho ukladať niekam do čadičových štruktúr. Tak napríklad uhlíkom obohacujeme pôdu pri zaorávaní slamy a rastlinných zbytkov a pri hnojení maštalným hnojom. To ale nie je taký lukratívny biznis ako priemyselné zachytávanie CO2.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

25.7.2021 08:27 Reaguje na Vladimir Mertan
dneska se hnůj v podstatě nepoužívá, obsahuje farmaka a antibiotika a stává se tak rezistentní pro biologické rozložení...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

25.7.2021 08:36 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Používá. Bohužel i do bioplynek, což je zvěrstvo.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

25.7.2021 08:38 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Je divná doba, kdy se kráva vykadí a hovniválové se tomu kravinci vyhýbají širokým obloukem.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

25.7.2021 08:07
A kolik skleníkových plynů uvolní lidé trpící meteorismem? Na to by se měli aktivisté zaměřit a takovým jedincům individuálně upravit jídelníček, aby se zabránilo oteplování planety. Akorát nevím, co v případě, že by někteří nedisciplinovaní jedinci odmítli ten jídelníček změnit. Logicky se nabízí utracení nedisciplinovaného jedince, protože ten nic neznamená. Důležité je přežití populace, ale s ohledem na pseudohumanitu společnosti by to asi neprošlo.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

25.7.2021 08:30 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
to není humanita to je ekologie za každou cenu, je dobré si dávat pozor, aby to do takových mezí nesklouzlo.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

25.7.2021 08:37 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ekologie za skoro každou cenu se už dneska provádí. Takže se akorát upraví parametry.
Odpovědět
va

vaber

25.7.2021 08:53
a to jako kdyby prasata neryla do půdy ,bude CO2 v půdě zůsávat, až se v něm všichni udusíme?
proč už za ty stamiliony let není půda samý uhlík, když v ní zůstává,
jaké jsou stabilní sloučeniny uhlíku které by mohly zůstat v půdě miliony let?
nestabilní sloučeniny není možno považovat za uložený uhlík
Odpovědět
DA

DAG

25.7.2021 09:24
Tak přesně takové zprávy podrývají celospolečenskou důvěru v řešení nárustu CO2 v atmosféře.
Co si tak po přečtení takového článku může člověk pomyslet?
Ještě by měli vyzkoumat zahrádkáře, kteří okopávají zeleninu, zemědělce, kteří ořou pole, stavby silnic, domů a vlastně čehokoliv co rýpe do země.
Boj za klima se s takovouto za chvíli stane fraškou a lidé se politikům vzbouří.
A nebo to bude jako za komunistů. Budou si myslet, že je to nesmysl nebudou nic říkat uzavřou se do sebe a budou si žít svůj život mimo tuto realitu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.7.2021 09:40 Reaguje na DAG
1**
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

25.7.2021 09:48 Reaguje na DAG
A do p..ele. Dneska ráno jsem přesadil jednu pokojovku. Takovou dost velkou Sanevierii. Takže jsem vlastně taky ropácký hajzl podílející se na oteplování Země.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

25.7.2021 09:58 Reaguje na DAG
Presne tak. Snad narod jeste uplne nezpitomel z tehle vsudypritomne propagandy, ktera se v rukou pricinlivych hlupaku, co ji ovladli (i globalne) zmeni casem v antipropagandu. Boj za klima se s takovouto za chvíli stane fraškou a... Co bude potom tezko rict, predpovidat budoucnost je osidne...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.7.2021 12:33 Reaguje na Miloš Zahradník
Bohužel, národ skutečně zblbnul propagandou a ve volbách na podzim se to asi potvrdí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.7.2021 10:46 Reaguje na DAG
Bohužel, máte pravdu, dnešní přeinformovaná doba nahrává všemožným manipulacím i přímo hlupáckým teoriiím, což bude asi i tato.
Odpovědět
JH

JH

25.7.2021 12:49 Reaguje na DAG
Vědci jenom zjistili, že rytí prasat může zvýšit produkci CO2. To je všechno. Útok na zahrádkáře jste si z toho udělal ve své hlavě.
Odpovědět
DA

DAG

25.7.2021 15:00 Reaguje na JH
Já jen upozornil na absurditu. Zahrádkáři byli návrh, kam se mají učenci příště zaměřit ;)
Odpovědět
JH

JH

25.7.2021 18:58 Reaguje na DAG
Vědci jsou od toho aby sbírali informace. Třeba o prasatech, o zahrádkářích. Já v tom nic absurdního nevidím.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

25.7.2021 19:29 Reaguje na JH
1*
Odpovědět
DA

DAG

25.7.2021 19:59 Reaguje na JH
Já ano. Každá studie stojí peníze, čas a energii.
To vše by se mělo věnovat nějakým smysluplným směrem.
Těchto vědeckých studií od doktorantu jsem na vysoké viděl tuny. Dostali 50-60 tisíc a pak plodili přesně tyhle věci.
A víte co se stalo pak. Maximálně, že to visí někde na serveru. Praktická použitelnost nula.
A přesně takto dopadne i tato studie o ničem.
Odpovědět
JH

JH

25.7.2021 20:52 Reaguje na DAG
A co je to smysluplný směr? Vědu nemůžete dělat jen k praktickému využití. Potřebujeme i základní výzkum, který zkoumá zdánlivě neužitečné věci. Bez toho se nic "smysluplného" nebo dokonce "prakticky použitelného" dělat nedá. Já úplně nevím, jaký smysl má studie o rytí prasat, ale nedovolil bych si tvrdit, že je o ničem.
Odpovědět
ig

25.7.2021 21:25 Reaguje na JH
Věda která se zabývá konjunkturálním tématem (dnes nové zdroje CO2, dříve nové poznatky o životě V.I.Lenina) je vždycky na draka :-)
Odpovědět
JH

JH

25.7.2021 21:55 Reaguje na
Ještě že u nás máme konjunkturu odborníků, kteří u piva dokážou kvalifikovaně hodnotit nejen fotbal, ale i směřování vědy.
Odpovědět
ig

25.7.2021 22:56 Reaguje na JH
Omlouvám se, jestli se Vás ten Lenin nějak dotknul...
Odpovědět
JH

JH

26.7.2021 05:59 Reaguje na
Nevím, co nám kdy přinesly nové poznatky o Leninovi, ale nové poznatky o zdrojích CO2 jsou určitě užitečné z několika důvodů. O produkci CO2 se dnes všude mluví a často ne zcela objektivně. Proto je na místě zjišťovat jeho skutečnou produkci z různých zdrojů. A samotná produkce CO2 je poměrn+ě cenným zdrojem informací o biologické aktivitě půdy, o hromadění organické hmoty atd.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

26.7.2021 08:34 Reaguje na
Obecne bych rekl, ze korektne delany vyzkum at jiz v oboru historie (stav ruske spolecnosti pred 100 - 120 lety se zamerenim na tehdejsi hlavni politicke figury) nebo pedologie (bilance CO_2 v pude a jeji ovlivneni cinnosti divokych prasat) je v poradku - v obou pripadech. Otazkou, jako vzdy ve vedeckem vyzkumu je zda to prislusny vedec dela z nadseni pro problem, ktery povazuje on sam za dulezity nebo zda to dela z duvodu snadnejsiho ziskani financni podpory pro svuj vyzkum. Spatne je, kdyz se dulezitost nekterych zkoumani z ideologickych duvodu zvelicuje (a je politiky podsouvano, jake reseni toho vedeeckeho problemu bude preferovano) a vedecky problem se tak zpolitizuje. Tak to bylo se studiem zivota V.I. Lenina v minulem rezimu - a zdali tomu tak je v dnesnim rezimu pri studiu ruznych aspektu vlivu CO_2 na klimat nechme radeji bez komentare a k rozsouzeni historii :)
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

27.7.2021 09:15 Reaguje na DAG
Tak zrovna orba už je na červeném seznamu neekologických agrotechnických zásahů. V taxonomii je agrotechnika vedoucí k emisi uhlíku z půdy označována za nepříznivou k životnímu prostředí a klimašílenci proti ní mohutně bojují. Bez ohledu na následky. Ale stavby silnic a domů, aspoň zatím, zeleným mozkům v EK a EP nevadí. Boj za klima je v současném podání opravdu fraška.
Odpovědět
JO

Jan Olejníček

25.7.2021 09:41
To už není ani vtipné. Co takhle vyčíslit, kolik CO2 vyprodukují sami vědci, během těchto naprosto zbytečných výzkumů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.7.2021 10:44
Ta prasata vyrývají fosilní uhlík, ony dokážou vyrývat ve velkém hnědé uhlí?? Fakt?

Nebo si pán neráčil všimnout, že klimatickou změnu dělá POUZE uhlík fosilní, nikoliv oběhový?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.7.2021 11:45
Teď už jen počkat na další studii, která zjistí kolik CO2 uvolní staří lidé v domovech důchodců a navrhnout rázná opatření k zamezení tohoto nežádoucího jevu. Takový zelený fašismus.

Zdá se vám to nesmyslné ? Velkou bouři vyvolala v Německu píseň na ekologické téma v podání dětského sboru, kterou odvysílal kanál Westdeutscher Rundfunk (WDR). Text líčí babičku jako neekologické čuně
(v němčině též svině), které jezdí v SUV, na motorce a velkou výletní lodí. Babičce vyčítá neekologické chování, kromě způsobů přepravy (na motorce jezdí v pečovatelském domě místo invalidního vozíku) třeba to, že často smaží kotlety, které levně kupuje ve výprodeji.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.7.2021 11:53 Reaguje na Miroslav Vinkler
No to tu samozřejmě nesmí chybět. Zelený fašismus a odkaz na satirickou verzi dětské písničky ,,Meine Oma fährt im Hühnerstall Motorrad,,. :D :D
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.7.2021 12:20 Reaguje na Petr Eliáš
A zelený satirismus vypadá takto :

Meine Oma fährt im Hühnerstall Motorrad, Motorrad, Motorrad
Das sind tausend Liter Super jeden Monat
Meine Oma ist' ne alte Umweltsau

[Strophe 2]
Meine Oma sagt: „ Motorrad fahren ist voll cool, echt voll cool, echt voll cool „
Sie benutzt das Ding im Altersheim als Rollstuhl
Meine Oma ist 'ne alte Umweltsau

[Strophe 3]
Meine Oma fährt mit' m SUV beim Arzt vor, beim Arzt vor, beim Arzt před
Überfährt dabei zwei Opis mit Rollator
Meine Oma ist 'ne alte Umweltsau

[Strophe 4]
Meine Oma brät sich jeden Tag ein Kotelett, ein Kotelett, ein Kotelett
Weil Discounter-Fleisch so gut wie gar nichts kostet
Meine Oma ist 'ne alte Umweltsau

[Strophe 5]
Meine Oma fliegt nicht mehr, sie ist geläutert, geläutert, geläutert
Stattdessen macht sie jetzt zehnmal im Jahr' ne Kreuzfahrt
Meine Oma ist doch keine Umweltsau
Meine Oma ist doch keine Umine

V češtině a jadrně : Moje babička je stará ekologická svině.
Stejně jako někteří diskutující - opět "satira".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.7.2021 12:31 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vhodně provedený překlad dělá divy.
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.7.2021 12:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Vážně míněná satira na německé důchodce za životní styl, který si vydobyli prací a sociálním systémem. Celkem drsné, ten překlad je správně. Vy máte zřejmě vnuky v Rakousku, podobná kultura. Držím vám palce, ať si váží starší generace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.7.2021 13:21 Reaguje na Jarka O.
Čurina zcela normální, dětská, jen naši panikáři jsou podělaní i za ušima úplně z čehokoliv.
Největší hysťák je bral, když fakt hrozilo, že přijmeme asi 50 (slovy PADESÁT!!) syrských děcek!!

Když si představím, že by Vintona za záchranu židovských dětí Angláni chtěli postavit před soud a za hulákání "ani jednoho", by všechny poslali zpět Hitlerovi do koncentráku, tak je mi trochu šófl.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

25.7.2021 14:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Na té kauze s padesáti sirotky je pár zádrhelů:
1) Sýrie neumožňuje žádné adopce svých nezletilců do zahraničí
2) V Česku nebylo zajištěno, jakým způsobem budou ti sirotci umístěni a jak bude prováděna následná péče.
3) V řeckých táborech tito sirotci existovali akorát ve vlhkých snech Šojdrové, která se tím chtěla zalíbit vyskoprevoschoditěľstvu v Bruseli. Všichni kontaktovaní jedinci byli starší a tudíž nesplňovali statut nezletilého sirotka.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.7.2021 10:00 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
ad 1) Sýrie se to netýká, ty děcka jsou přece už jinde.
ad 2) Čistá lež, byly zajištěny pěstounské rodiny, hlásilo se víc lidí než bylo dětí.
ad 3) Zase jen demagogie, malé bezprizorní děti tam byly taky.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

25.7.2021 14:25 Reaguje na Jarka O.
Na té satiře je největší hnus, že ti důchodci svou usilovnou prací vydobyli určitý životní standart, který ti vnuci bez jakýchkoliv skrupulí využívají, ale jinak si o ty důchodce otírají držky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.7.2021 10:01 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To si otírají jen čeští demagogové.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.7.2021 12:42 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jo no. Stanice WDR (nevím jaké má spojení se ,,zelenými,,) se za to omluvila. Němci to zkritizovali. Ale bohužel, odborníci jako např. Klaus hned usoudili že se němci zbláznili. A někteří ostatní si zřejmě myslí, že ta satira má vystihovat nějaké ,,oficiální stanovisko,, zelených. No, k s míchu... :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.7.2021 12:16 Reaguje na Miroslav Vinkler
To je ono. Němčouři si dělají srandu, demagogicky doblblí čecháčci se z toho můžou hrůzou podělat a s mohutným mediálním šílenstvím z toho vytvoří terorismus. Normálka, jak dycky.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

25.7.2021 12:38 Reaguje na Pavel Hanzl
zkuste toto...potěší :-) https://www.youtube.com/watch?v=nu9Khec5OCQ&t=2s
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.7.2021 13:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo, Němci si dělají srandu s Energiewende a přiblblí čecháčci to žerou i s navijákem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.7.2021 13:23 Reaguje na Miroslav Vinkler
Dělají si srandu ze všeho, ale dost solidně to plní.
A to čecháčky vytáčí doruda, protože sami nejsou schopni udělt ani ťok.
Odpovědět
kk

karel krasensky

25.7.2021 14:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Fy mit vyhoda stumbafuhrer Hansl že nedostat moskova mrtfice.Kde nyc neni ani smrt nebere
Odpovědět
ig

25.7.2021 11:52
Lidský mozek vyprodukuje přibližně 150 g CO2 denně, v klidu méně. Tito vědci by pro snížení emisí CO2 udělali nejvíc, kdyby přestali přemýšlet.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.7.2021 12:34 Reaguje na
Zato vaše suvéčko ten CO2 ze vzduchu odbourává.
Odpovědět
ig

25.7.2021 13:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud vezmeme za nulu Teslu S (o které jsem reálně uvažoval) se spotřebou 20 kg hnědého uhlí / 100 km, tak vycházejí moje emise záporně :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.7.2021 14:00 Reaguje na
Teslu nesmíte nabíjet z naší zoufale uhelné sítě.
Do nádrže dýzlu taky necpete seno určené pro koně.
Pořiďte si fve a nabíjejte doma z panelů.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

25.7.2021 14:10 Reaguje na Pavel Hanzl
No, to je rada nad zlato :-)
Pane ig, to nedělejte, to by se v podmínkách ČR vůbec nevyplatilo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.7.2021 14:25 Reaguje na Jaroslav Studnička
Návratnost střešní FVE je u nás řádově 8 let, pokud s tím nabíjíte auto, tak asi 4 roky.
To nepočítám, že na to můžete dostat dotaci, pak je odpis ještě kratší.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

25.7.2021 14:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Pro nadpoloviční většinu lidí v ČR jsou Vaše rady na hov.... Bydlí totiž v bytových domech. Je to asi 55%. V současné době je v bytových domech obsazeno zhruba 2.100.000 bytů. Většina bytových domů nemá žádné garáže, takže nabíjení elektromobilů přes noc nepřipadá v úvahu. Kromě toho celá řada majitelů bytových domů nesouhlasí ani s parkováním elektromobilů ve svých garážích, natož s jejich nabíjením, z pochopitelných důvodů. A teď té nadpoloviční většině můžete vykládat něco o návratnosti FVE.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

25.7.2021 16:09 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
FVE není posvátná kráva a řešení pro všechny nabijet auta pomocí FVE je blbost. Chtěl bych vidět blba, který si na střechu domu bude dávat FVE aby mohl dojet pro rohlíky do krámu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.7.2021 16:46 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Chtěl bych vidět blba, který FVE považuje za posvátnou krávu a elektromobil má jen k tomu, aby jezdil pro rohlíky.
Odpovědět
ig

25.7.2021 18:24 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To se snadno spraví. Při průměrném nájezdu rodiny 20,000 km ročně je to 4 MWh ročně, při faktoru využití panelů 25 % (když jezdím, nenabíjím, ddto když je zataženo) to vychází na 120 m2 panelů, což je střecha slušného rodinného domu. Stačí ty lidi všechny přestěhovat do rodinných domků (a co by ne, místa je dost a jednou jsme průmyslový a ne zemědělský stát) a je pro vždy vystaráno. Teď ještě stejným způsobem vyřešit topení a máme tu ten ráj co už dávno slibují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.7.2021 09:55 Reaguje na
Klasický hrubý výpočet říká, že instalovaný 1 kWp dá za rok u nás 1 MWh. A to je asi 6m?.
Takže 4MWh dá 24 m2 panelů a ne 120.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.7.2021 09:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud ovšem jezdíte jen v noci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.7.2021 09:50 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Normální auto stráví asi 90% své životnosti na parkovišti.
Tam se má nabíjet.
A je celkem jedno, jestli před prací nebo na sídlišti, nebo z domácí fve.

Na 100 km jízdy musíte nabíjet malé elktroauto celý průměrný den z asi 30 m2 fv panelů.
A to stojí většinou před bytem nebo prací.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

25.7.2021 17:19 Reaguje na Pavel Hanzl
:-))), to by bylo oopravdu praktické.
Auto je nejpohodlnější používat v zimním období, to vám FVE moc baterku do auta nenabije.
Pokud s autem jezdíte do zaměstnání, tak přes den auto doma taky nenabijete ze své FVE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.7.2021 16:42 Reaguje na Jaroslav Studnička
Panely mají být jak v Americe nad parkovišti pro zaměstnance.

Faktem je, že v zimě (3 měsíce) má fve bídný výkon, to by bylo potřeba dokrmit ze sítě.
Ale 9 měsíců je v phodě, to se vám zdá málo?
Výhoda je, že se ví předem, kdy nastanou hubené měsíce (listopad, prosinec, leden) a centrální distributor tak ví, kdy musí navýšit výrobu.
Odpovědět
ig

25.7.2021 15:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Když nabíjet, tak strčením do zásuvky. Předělávat kvůli tomu barák se mi zrovna nechce - to už končí normální spotřební chování typu "koupím - zapojím - funguje" ale stává se z toho něco mezi kutilstvím a aktivismem. Pro mě za mě, ať si to dá na střechu soused, já od něj tu elektřinu koupím za běžnou cenu, ale nechci se v tom hrabat víc než je nutné. Třeba od osmi večer do osmi ráno by mi ji mohl prodávat, přes den jsem v práci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.7.2021 09:46 Reaguje na
Střešní fve vám postaví firma na klíč.
Jen musíte pochopit nějaké spínače a předvolby preferencí atd. ale proti novému autu napěchovanému asistenty to bude asi brnkačka.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.7.2021 11:56
Užitečný výzkum. Ale chápu že hodně zdejších ,,diskutérů,, ho nepochopí a bude se tomu vysmívat. :-)
Odpovědět
JH

JH

25.7.2021 12:38
Rozrývání půdy přispívá k rozkladu části organické hmoty, která by jinak zůstala vázaná v půdě. Vzniká CO2, který uniká do atmosféry. Různé formy kypření a narušování půdy jsou přirozené procesy, které mají svůj význam a prase jenom dělá svoji práci. Ale příliš intenzivní rytí příliš mnoha prasat může škodit. Já myslím, že závěry studie dávají smysl. To samozřejmě neznamená, že musíme okamžitě vyhubit prasata.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.7.2021 13:25 Reaguje na JH
To je všechno normální koloběh uhlíku v atmosféře.
Horší by bylo, kdyby se ta prasata doryla až na uhelné zásoby a to uhlí sežrala a vyprděla. Pak by se začala chovat skoro jak lidi.
Odpovědět
JH

JH

25.7.2021 13:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Celkem dost uhlíku je vázáno v půdním humusu. Ten se jednou do atmosféry vrátí, ale z praktického hlediska dlouhodobě leží v půdě a není v atmosféře.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.7.2021 14:01 Reaguje na JH
Jistě, je to lepší než nic, ale je to stále oběhový uhlík (i když ten cyklus je delší), kdežto fosilní ležel pod zemí na věky věkův ámen.
Odpovědět
JH

JH

25.7.2021 14:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Já myslím, že i ten "oběhový" uhlík může přispívat k nárůstu CO2 v atmosféře.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.7.2021 14:27 Reaguje na JH
Krátkodobě možná trochu ano, ale zase se to vyrovná.
Když vyhoří rozsáhlé lesy, jde uvolní do vzduchu CO2, ale zase se uvolní prostor pro rychlerostocí dřeviny, které ho zase pohlcují.
Odpovědět
JH

JH

25.7.2021 14:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Když např. uděláte z travního porostu ornou půdu, klesne obsah humusu v půdě a zpátky už ho nedostanete. Ty rychlerostoucí lesy CO2 pohlcují, ale je otázka, jestli pohltí všechen. Ten váš oběh bude dokonale fungovat jen za předpokladu, že toky CO2 z atmosféry a do atmosféry jsou stejné, což nemusí být pravda.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.7.2021 09:43 Reaguje na JH
Ten uhlíkový koloběh se sám sice vyvažuje na součtovou skoronulu, ale nepatrně se stále mění.
Pokud změna teploty atmosféry se přirozeně mění rychlostí asi +-1°C za 10 tisíc let, tak se mění obsah CO2 především rozmrzáním a zamrzáním permafrostů.
Celé čtrtohory se střídaly doby ledové s meziledovámi a koncentrace CO2 kolísala mezi 200-300 ppm.
Dnes je asi 412 ppm.
Odpovědět
JM

Jan Marján

25.7.2021 15:54 Reaguje na JH
Na druhou stranu to rytí podporuje vsakování vody do půdy. Dnes se uvažuje o mechanickém narušování hrabanky v jehličnatých lesích. Asi to prasata nestíhají.
Odpovědět
JH

JH

25.7.2021 19:00 Reaguje na Jan Marján
Jak jsem říkal, prase dělá svoji práci.
Odpovědět

Jirka Černý

25.7.2021 20:43
Njak jsem tu chytil problematiku dobíjení elektrických aut když se s nimi jezdí do práce. Nevím kolik si to při nabíjení bere, ale když jsem na velkém pracovišti obvykle je tam dostatečně dimenzovaný naftový agregát a každému je putna co si na to kdo připojí. Že to není ekologické? Eko moc ne, ale logické docela dost.
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.7.2021 23:09
Divočáci dodaji do vzduchu 4,9 mil. t CO2 ročně. To je dost, takže z hlediska ochrany vzduchu před CO2 by bylo pozitivní začít jíst maso z divočáķů. Rádi s rodinou pomůžem, protože řízky i guláš z jejich masa jsou moc dobré. Jenže divočina se zatím nedá v žádném řeznictví koupit. Doufám, že ta praktická studie přispěje k tomu, aby se divočina v řeznictvích konečně objevila. :-)
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

27.7.2021 09:30 Reaguje na Jarka O.
Máte možnost, myslivecká sdružení maso prodávají. Nebo třeba Lesy ČR mají prodejní místa: https://www.zlesanastul.cz/mapa/.
Držím vám palce při boji za příznivější klima, s rodinou se též ochotně již mnoho let zapojujeme.
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.7.2021 18:52 Reaguje na Marcela Jezberová
Díky, neznám, podívám se a třeba doporučím jiným :-). My máme naštěstí známého lesáka, tak u nás není situace při boji proti prasatům a jejich odsouzeníhodné činnosti tak beznadějná. ;-)
Odpovědět
VP

Vít Pátek

26.7.2021 11:42
Opravdu by mě zajímalo, když si to vedoucí studie dovolil tvrdit obecně, zda vědí a jsou schopni nějak doložit, jak velkou částí svého rytí divoká prasata "ohrožují biodiverzitu". (A jak velkou částí ji naopak podporují.)
A výrok "měli bychom tento invazní druh ZAČÍT regulovat" prokazuje opravdu mimořádnou míru mimoňství. Je zcela nepochopitelné, jak si může přírodovědec zabývající se divokým prasetem nevšimnout, že jeho značně (byť ne optimálně) intenzivní regulace už pár desítek let probíhá...
Odpovědět
EP

Eva Pejsková

5.8.2021 15:18
Asi někdo konečně zešílel. Ve srovnání s celosvětovou orbou polí a spalováním odpadů ve spalovnách je činnost divočáků zanedbatelná! A kolik CO2 vyprodukuje 8 miliard lidí dýcháním?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist