Komisař pro klima: Zákaz prodeje aut se spalovacím motorem k roku 2035 platí
Agentura Bloomberg dnes uvedla, že Itálie znásobila tlak na revizi unijního plánu, protože automobilový průmysl má i bez toho dost vážné problémy s přeměnou výroby tak, aby vyhověl požadavkům na přechod k elektromobilitě. Itálie a Česko preferují širší škálu možností nad rámec bateriových elektrických aut a vozidel na vodíkový pohon, píše Bloomberg. Odvolává se na návrh textu, do kterého měl možnost nahlédnout. Země žádají, aby chystaná revize plánu, kterou avizovala Evropská komise (EK), byla přesunuta z roku 2026 už na příští rok.
Evropský automobilový průmysl má problémy s plněním unijních klimatických cílů. Jednak čelí konkurenci z Číny, jednak se mezi lidmi snižuje poptávka. Vítězství Donalda Trumpa v prezidentských volbách ve Spojených státech také vyvolává obavy z dodatečných cel, zejména pro německé výrobce, kteří do USA vyvážejí více vozidel než do kterékoli jiné země.
"Odvětví se teď nachází v kritickém bodě a čelí velmi náročným úkolům v souvislosti s výrobou, zaměstnaností a globální konkurencí, které vyžadují naléhavý a koordinovaný zásah na úrovni EU,“ stojí v návrhu dokumentu, z něhož cituje Bloomberg. "Konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu musí zůstat ústředním bodem politiky EU," píše se dále. Text dokumentu se ve finální verzi ještě může změnit.
Evropská komise bude jednat se zástupci odvětví, "aby v podstatě formulovala, jak můžeme utvářet tuto zářnou budoucnost, jak se můžeme držet cílů, jak můžeme zajistit předvídatelnost", řekl Hoekstra na slyšení v Evropském parlamentu (EP). "Mnoho generálních ředitelů automobilek, se kterými jsem hovořil, řeklo, že ty cíle splnit dokážou," řekl Hoekstra, aniž jmenoval konkrétní společnosti.
Hoekstra řekl, že odvětví ale požaduje větší veřejné investice do infrastruktury pro nabíjení elektromobilů. "A já si myslím, že je to spravedlivý požadavek," dodal.
Evropská komise už na žádost Německa souhlasila s úpravou změn pro vyřazení aut se spalovacím motorem k roku 2035 tak, aby i po tomto termínu umožnila prodej automobilů na e-paliva. Ta se vyrábějí pomocí zachyceného CO2 a elektřiny z obnovitelných zdrojů. Teoreticky mohou být stoprocentně bez emisí.
"Co nemohu udělat, protože to byl proces, kde trvalo dosažení konsenzu velmi dlouho, je prolomit to, na čem jsme se u aut dohodli," řekl Hoekstra na otázku zákonodárců, zda by Brusel zvážil i větší roli biopaliv.
Výrobci automobilů varovali, že unijní limity stanovené pro auta u emisí CO2 na příští rok nemohou splnit. Připravují se tak na pokuty v řádu miliard eur. Hoekstra řekl, že tyto obavy mohou být přehnané, vzhledem k relativně nízkým pokutám, kterým výrobci aut v EU čelili za nedodržení emisních cílů stanovených už na rok 2020. Německé automobilce Volkswagen hrozily sankce přesahující 100 milionů eur (2,5 miliardy Kč).
Hoekstra usiluje o to, aby jej Evropský parlament na příštích pět let potvrdil ve funkci komisaře pro klima, ve které je od loňského října. Slyšení v EP Hoekstra absolvoval dnes, o schválení nové Evropské komise by měl europarlament rozhodnout koncem tohoto měsíce.
reklama
Ekolist je ve finanční tísni. Prosíme, pomozte mu ji překonat!
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (53)
Richard Vacek
7.11.2024 20:02Viktor Šedivý
7.11.2024 20:28 Reaguje na Richard VacekJiří Vavřík
8.11.2024 07:19 Reaguje na Viktor ŠedivýMichal Uhrovič
8.11.2024 08:19 Reaguje na Viktor ŠedivýTo jako myslíte vážně?
Viktor Šedivý
9.11.2024 22:46 Reaguje na Michal UhrovičDnes uměle zvýšené ceny energií a nesmyslné povinnosti a regulace vyženou pryč jakýkoli průmysl z EU.
Škody na životech budou následovat, protože ve zpustošené ekonomice nebude na kvalitní zdravotní péči ani na ochranu prostředí.
Petr Elias
8.11.2024 08:36 Reaguje na Viktor Šedivýpepa knotek
8.11.2024 08:45 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
8.11.2024 09:00 Reaguje na pepa knotekLukas B.
8.11.2024 10:47 Reaguje na Petr Eliascož ovšem nijak neomlouvá propagátory jízdy na evropském mrtvém koni. ty slavné závazky taky pomalu erodují, z dohnat a předehnat na neztratit stopu. záchrana planety rituální ekonomickou sebevraždou evropy fakt není dobrý nápad.
pepa knotek
8.11.2024 11:00 Reaguje na Petr EliasViktor Šedivý
8.11.2024 14:48 Reaguje na Petr EliasA to, co bude zbývat, budou mít dávnou koupené Arabové, Indové atp.
Po komunistech zbyl neudržovaný prales. Po těchhle zbyde poušť.
s v
8.11.2024 18:30 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
9.11.2024 22:48 Reaguje na s vMichal Uhrovič
8.11.2024 09:42 Reaguje na pepa knoteks v
8.11.2024 18:30 Reaguje na pepa knoteks v
8.11.2024 18:27 Reaguje na Viktor ŠedivýPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Pavel Hanzl
8.11.2024 13:35 Reaguje na Richard VacekVladimir Mertan
7.11.2024 20:08Dorian Černý
8.11.2024 00:34Vladimir Mertan
8.11.2024 06:06 Reaguje na Dorian ČernýIreno, po přečtení tvého dopisu,
jsem se rozhodla oprášit své znalosti z češtiny
a usedla k psacímu stolku.
Také jsem byla taková nána jako ty, samá ruka, samá noha.
A také jsem si myslela, že se nevdám.
Ba dokonce, neměla jsem ani takovou perspektivu,
jakou máš dneska ty.
Vyšla jsem ze 7.třídy a táta mi našel práci v JZD.
Jako dnes vidím na vratech nápis
"PLÁN SPLNÍME, KDYBY NA CHLEBA NEBYLO".....
Honza Honza
8.11.2024 06:43+ Babišovo odmítnutí důchodové reformy a další zadlužení o 100 mld
+ další miliardy na válku po bratrském objetí Trumpa s Putinem
polovina našeho průmyslu - montoven spřažených s automobilkami se připravuje propouštět a zavírat pobočky
Takhle to vypadá, když konzervativní pravicová strana, která by měla podporovat velkoprůmysl se pod vedením EU změní na levicový ekologický spolek, který řeší průmysl metodou- zakážeme prodej dřeva, aby ho bylo víc.
Klaus, kterému se dnes každý posmívá, před tím varoval, aby se nám pak všem v EU neposmívali jiní!
A to by p. Hanzl chtěl federaci v EU!
Pavel Hanzl
8.11.2024 07:28 Reaguje na Honza Honza- tomu nerozumím, Babiš pořád odmítá naprosto vše a roztočil dluhovou spirálu a blokuje jeji brždění.
- tohle se očekává výrazné (v lepším případě), ale my na té válce taky výrazně vyděláváme a bez práce statisíc Ukrajinců bychom měli těžké problémy.
- ty problémy autom. průmyslu vážné skutečně jsou, ten zákaz je nesmysl, v tom máte pravdu.
- tady nevím o jakou pravicovou stranu jde, Babiš jako velkokapitalista je dezolát a ne pravičák.
Evropské problémy jsou zopůsobeny především tím, že se nebyla schopna integrovat do formy federace (Dragiho zpráva). Konec spalováků v roce 35 i emisní povolenky mají i v Číně, konec uhlíku v roce 50 mají i v USA a v roce 60 v Číně.
Honza Honza
8.11.2024 09:14 Reaguje na Pavel HanzlO jakou pravicovou vládu? No přece o naši 4koalici, která naběhla EU! Vy jste z té kritiky a vývoje situace taky celý zblblý!
A federace- vždyť vidíte, kam to celé směřuje! Ke kolapsu!
Pavel Hanzl
8.11.2024 09:29 Reaguje na Honza HonzaPřečtěte si Dragiho zprávu (nebo nějaký výklad) a tam jasně píše, že hlavní problém EU je její nejednotnost. A pokud se rozpadne, tak právě vinou separatistů, suverenistů a dalších putinových pátých kolon, což je jeho záměr.
Honza Honza
8.11.2024 11:20 Reaguje na Michal UhrovičPrezident nemá dělat potíže fungující vládě. Když ministr vidí, že je tlačen k nefunkci jeho oboru, odstupuje. Pokud Babiš sestaví vládu s ODS, není problém. Problém je vést stát k bankrotu. Tam bych jako prezident udělal vše, aby bankrot nebyl. Kdyby to nešlo, tak bych odstoupil.
Pavel Hanzl
8.11.2024 13:27 Reaguje na Honza HonzaHonza Honza
8.11.2024 13:45 Reaguje na Pavel Hanzlpepa knotek
8.11.2024 08:07Břetislav Machaček
8.11.2024 09:10volící stále tytéž hrobaře ekonomiky. EU potřebuje bohužel zažít takovou
hospodářskou krizi, aby se do ní vrátil zdravý rozum. Ta krize otevře
oči obyvatelům zaslepených životem na dluh u kterého uvěřili, že dlužit
je normální a že bez dluhů dnes nelze existovat. Zadlužený je dnes kdekdo
od občanů, přes podniky, spolky , instituce, po státy i samotné EU a to
je ten hospodářský úspěch EU žít na dluh? Ale kdeže, všeho dočasně!
s v
8.11.2024 18:33 Reaguje na Břetislav MachačekPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Miroslav Vinkler
8.11.2024 09:27To ovšem zeleným inkvizitorům nestačí, sodovkáč se musí utlouct , i kdyby na chleba nebylo.
Očividná neschopnost, lépe řečeno, slaboduchost bruselského vedení a jejich národních slouhů, je do nebe volající.
Pýcha a motor hospodářského růstu Německo se doslova zadřel díky fatálně chybné Enegriewende,která vedla k 3x-5x násobně vyšším cenám energií nez maji dnes v USA.
Čím tak chtějí konkurovat ? Prázdné fráze na chleba nenamažeš.
Michal Uhrovič
8.11.2024 09:47To chtějí místní diskutující na ekolist.cz?
Richard Vacek
8.11.2024 10:06 Reaguje na Michal UhrovičMichal Uhrovič
8.11.2024 10:12 Reaguje na Richard VacekTakže kolaps EU zabrání jen udržování špinavého nekonkurecenceschopného průmyslu, tak to myslíte?
Viktor Šedivý
8.11.2024 14:53 Reaguje na Michal UhrovičKdyž někdo přijde o práci a novou nemá, tak se holt nestravuje podle příručky ale podle slevových akcí.
A EU zanedlouho vlastním úsilím přijde o práci ...
Richard Vacek
8.11.2024 15:38 Reaguje na Michal UhrovičPetr Elias
8.11.2024 12:07 Reaguje na Richard VacekViktor Šedivý
9.11.2024 22:51 Reaguje na Petr EliasCo myslíte, že se stane například poté, co VW zavře zbytečnou fabriku v Boleslavi a vypoví smlouvy většině subdodavatelů?
Miroslav Vinkler
8.11.2024 10:42 Reaguje na Michal UhrovičCo tak chce stát vybrat na daních , když plátci hromadně odcházejí anebo nejsou v zisku .
A nezapomeňte, že ČR je těsně na Němce navázaná se svými subdodavateli , z čehož plyne , že německý problém se brzy stane problémem českým.
Michal Uhrovič
8.11.2024 10:56 Reaguje na Miroslav VinklerTakže neumíme mít konkurence schopné energie bez toho ,abychom kupovali mafiánské energie z Ruska.
Když na tom byl založen ekonomický zázrak Německa v podání paní Merkel, tak všichni čuměli a Paroubci a podobní se jen napojili na Německo a bili se v prsa, jak zachránili ČR. Ale napojení na Rusko je posun zpět do 20.století. To chcete?
Tím ale neříkám, že preregulovatelnost v EU je správně a neschopnost 100% spolupráce států v EU nám taky moc nepomáhá. Takže se tu můžeme hádat kdo za to může, ale samozřejmě je nejjednodušší vše hodit za zlý Brusel, který nám dává dotace na rozhledny a penziony (pardon, vyukové centra), namísto toho, aby dotoval energetickou infrastrukturu, a pomáhal ke konkurenceschopnosti průmyslu.
Češi samozřejmě za nic nemůžou a jejich cesta je správná :-D
Viktor Šedivý
8.11.2024 14:55 Reaguje na Michal UhrovičMichal Uhrovič
8.11.2024 11:00 Reaguje na Miroslav VinklerTímto má ČR konkurovat?
Zdenek Wenzel
9.11.2024 08:36 Reaguje na Michal UhrovičTady diskutuješ s bolševickými pohrobky a oni z toho mají velkou radost, když jim někdo na ty demagogické plky stále odpovídá.
Vinkler
Macháček
Smějící se bestie
Ukropec a další noví, vlastně ti stejní.
Karel Valenta
8.11.2024 12:33https://www.fonetech.cz/provozuschopna-auta-mozna-skonci-na-vrakovisti-evropska-komise-zvazuje-kontroverzni-regulaci-oprava-starsich-vozidel-nebude-mozna/
Dle ní by měla zmizet auta starší 15 let, u nás je prý průměrné stáří 16 let.
Viktor Šedivý
8.11.2024 15:27 Reaguje na Karel ValentaPavel Hanzl
8.11.2024 13:34Pokud se podaří dezolátům EU rozbít, vznikne ihned nová Unie bez zátěže propadlých hlupákistánů a my v ní už nebudeme.
A může to nastat velmi brzy, pokud se domluví pakt Putin - Trump a my samozřejmě spadneme do východního bloku. Poláci si asi vybojují prosperitu, ale my už ne.
Milan Milan
8.11.2024 20:59Břetislav Machaček
9.11.2024 09:28 Reaguje na Milan Milankteří je zase zvolili. Takže trpělivost, sice až na hranu krize,
ale jednou k tomu dojde a bude to mít radikální dopady. Urychlí to
asi i politika Trumpa, kdy Evropa pocítí vliv jeho politiky v USA
na hospodářství v EU. Pak se dostaví pud sobecké sebezáchovy na
úkor vznešených naivních cílů zachraňovat celý svět!
Miroslav Vinkler
9.11.2024 18:33Konflikt na Ukrajině se také blíží do finiše
a volby Německu budou znamenat konec
podpory zeleným fantaziím.
Komisař pro klima se bude moci leda vyfotit u parkovišť plných neprodejných elektro hejblat.
EU se začne sypat , protože na Američany a Číňany už ani nedohlédne.