https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/koncem-ledna-byl-v-usa-licencovan-prvni-maly-modularni-reaktor
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Koncem ledna byl v USA licencován první malý modulární reaktor

4.2.2023 05:07 | PRAHA (Ekolist.cz)
Na ilustračním snímku model malého modulárního reaktoru reaktoru.
Na ilustračním snímku model malého modulárního reaktoru reaktoru.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Americká Komise pro jadernou regulaci (Nuclear Regulatory Commission) certifikovala koncem ledna 2023 v historii první malý modulární reaktor (Small Modular Reactor – SMR). Jde o reaktor společnosti NuScale Power. Informuje o tom České vysoké učení technické v Praze, které k tématu modulárních reaktorů připravilo konferenci Malé a modulární reaktory.
 
„Vývoj SMR v posledních letech opravdu akceleruje a řada výrobců finišuje se svými koncepty. Vlastně už nyní čekáme na první komerční instalace,“ vysvětluje Jan Rataj, vedoucí Katedry jaderných reaktorů FJFI. Na konferenci by měli být zástupci prakticky všech významných firem pracujících na SMR, kteří veřejnost seznámí s aktuálním stavem svých projektů.

Malý modulární reaktor umožňuje postavit jadernou elektrárnu v podstatě jako stavebnici. Reaktory se vyrábějí unifikovaně v prostorách výrobce a následně se jednotlivé stavební moduly skládají podle potřeb uživatele.

Jednotné moduly umožňují jednodušší a rychlejší schvalování, výstavbu a samozřejmě i následný provoz. Díky malým rozměrům, velké flexibilitě a nižšímu výkonu je možné SMR umístit přímo tam, kde je vyrobená elektřina či teplo potřeba, což snižuje nároky na přenosovou síť.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (90)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

4.2.2023 07:29
První dobrá zpráva v r. 2023.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.2.2023 08:44 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Jenom to má tak 40let zpoždění !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 08:27
Zvláštní je, že se tu stále tvrdí, že SMR se dostanou do komerčního provozu nejdřív koncem dekády. A já byl vždycky zdupán (Novákem a Studničkou) že jsem tvrdil, že Američani jsou rychlí a bude to daleko dříve, za 4 - 6 let. A zrazu plesk! Píše se rok 23 a už se čeká první komerční provoz!!
Takže se dá odhadnout, že třeba v roce 25 by se něco mohlo začít stavět i u nás! To by Nováka voriginál řóchlo.
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.2.2023 09:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to zase blábolíte, Hanzle? Tento krok samozřejmě na tom, že se SMR do komerčního provozu dostanou nejdřív koncem dekády, vůbec nic nemění. Obzvlášť když tento licenční proces byl na výkon modulu 50 MWe, který NuScale už nikde stavět nehodlá a průběžně probíhá další licenční proces na výkon 77 MWe, který ještě ukončený není. NuScale samotný očekává spuštění prvního svého SMR v roce 2029, takže není žádný důvod se domnívat, že to bude dříve, zvlášť když jde o prototyp.
V roce 2025 se těžko může začít stavět u nás, když zatím není vybrán dodavatel, natož aby byl zahájen povolovací proces podle atomového a stavebního zákona, který bude probíhat podle stejných pravidel jako licenční proces na velký blok, takže rozhodně nebude rychlejší, spíš naopak, když SMR není licencován v žádné zemi EU.
Mimochodem reakce Dany Drábové na možnost stavět NuScale u nás byla: "My tady nejsme žádná pokusná země, až budete mít licenci od US NRC a budete mít demo, na kterém bude vidět že funguje, tak přijďte do Česka."
Odpovědět
va

vaber

4.2.2023 09:15 Reaguje na Emil Novák
licencování ? to je jen obchodí tah,
kdo si myslí ,že malé reaktory zachrání energetiku je blázen,
kolik by se takových 50MW muselo u nás postavit ? dvacet ,nebo víc a kde, u jakých měst? a kolik by těch 20 SMR stálo stálo peněz a místa,
dopadne to jak s tím úžasným ,drahým plynem z USA,
jsou to jen bláboly kterým věří jen |Hanzl
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.2.2023 09:26 Reaguje na vaber
Takhle: energetiku 50 MW reaktory nezachrání, mohou časem "zachránit" teplárenství, ale bude to ještě trvat. Dnes se za SMR vydávají i reaktory o výkonu dukovanského bloku, na kterých sice není nic "small", ale jako rebrand se ta škatulka hodí, pohled na ně je pak úplně jiný.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.2.2023 20:00 Reaguje na Emil Novák
https://www.teplator.cz/?gclid=Cj0KCQiAofieBhDXARIsAHTTldqu09R_KabrWSufH9Yu0AEazUg3ku1LcVvQ6K_Gdd-r8a5cdZbx7mIaArmJEALw_wcB
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.2.2023 20:11 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Tak ten jsem zrovna nemyslel. To navíc nemá být teplárna ale jen výtopna.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 09:36 Reaguje na vaber
Ten "drahý" plyn z USA je 5x levnější, než z Ruska (max. asi 350 eur) a pokud se budou SMR vyrábět na lince jak auta, může jít cena velmi výrazně dolů.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.2.2023 20:02 Reaguje na vaber
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3041787-maly-jaderny-reaktor-vedcu-z-reze-mohl-v-budoucnu-zasobovat-odlehla-mista
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 09:33 Reaguje na Emil Novák
„Vývoj SMR v posledních letech opravdu akceleruje a řada výrobců finišuje se svými koncepty. Vlastně už nyní čekáme na první komerční instalace,“ vysvětluje Jan Rataj, vedoucí Katedry jaderných reaktorů FJFI.
Tak já su z teho celé blbé. Mám věřit vám, který nedá ani kachňála a netuší, co znamená 1000 litrů nafty spálených za rok os. autem, nebo panu vedoucímu katedry?
U nás se to samozřejmě zkomplikuje z byrokratických důvodů. Pokud by se dostali k moci dezoláti, je to tutovka a nepostavíme ani ťok. Ale při rozumném přístupu (tj. i se změnou atomového zákona) by to snad šlo. čort znajet.
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.2.2023 09:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to zase melete, Hanzle? Jaký "kachňál"? Jakých 1000 litrů nafty? A v čem konkrétně pan Rataj tvrdí něco jiného než já? Řada výrobců finišuje s koncepty, čekáme na první komerční instalace, což vůbec nic nemění na tom, že budou nejdříve na konci dekády, vždyť to ti výrobci sami uvádějí - NuScale chce mít první hotový v roce 2029, GE-Hitachi v roce 2028, další hovoří až o začátku 30. let.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 12:36 Reaguje na Emil Novák
"Vlastně už nyní čekáme na první komerční instalace,“
Čekáme, čekáme a budeme čekat ještě 7 let, bo nám čas neběží, bo čekáme. Voni sou hlava....
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.2.2023 12:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, čekáme a budeme ještě v případě NuScale čekat ještě minimálně 6 let, než bude ta první komerční instalace hotová. Protože několik let bude ještě trvat povolovací proces a dalších několik let samotná výstavba. Vy si myslíte, že NuScale neví jak dlouhou to bude trvat, a vy to víte lépe než oni?
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.2.2023 13:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Ještě pro info: v roce 2018 očekával NuScale spuštění prvního modulu v roce 2025, teď doufá že do roku 2025 bude dokončen povolovací proces a bude moci začít stavět se spuštěním prvního modulu v roce 2029.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

4.2.2023 09:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Analfabet Hanzle, nejprve si něco dohledejte na internetu, co znamená koncept jaderného bloku a co vše je nutné udělat, aby se z konceptu stala jaderná elektrárna pro komerční využití.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

4.2.2023 09:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak se Hanzl opět střelil do vlastních kolen 😀.
To je tak když někdo s elementární neznalostí energetiky se snaží být chytrákem a zůstane opět hlupákem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 12:37 Reaguje na Jaroslav Studnička
Přednastavený kdák č.4, význam absolutní nula, jak dycky.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

4.2.2023 13:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Chováte se jako malý fracek, kterého přistihli při krádeži bonbónů :-))).

Místo uznání chyby tu budete blábolit další várku příspěvků...
Odpovědět
Sl

Slovan

4.2.2023 09:19
Potvrzení toho, že jsou US technologicky nejvyspělejší stát světa. Tohle je budoucnost energetiky!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.2.2023 11:29 Reaguje na Slovan
nepřechválit
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 12:37 Reaguje na Slovan
Přednastavený kdák č.4, význam absolutní nula, jak dycky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 12:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Sorry jako, to patřilo Studničkovi.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

4.2.2023 13:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, někdy je méně více...ve vašem případě to platí stonásobně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 14:13 Reaguje na Jaroslav Studnička
Muhehehhehe vy zase prskáte jako křečík džungarský a sdělení absolutní nula, jak dycky.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

4.2.2023 14:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to jste dneska již vytáhnul téměř všechny trumfy: křečík, kachňál. Ještě chybí vytáhnout MERO :-))).

Hanzle, přečtěte si všechny svoje příspěvky ještě jednou a zjistíte, že to je jeden velký blábol.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 15:35 Reaguje na Jaroslav Studnička
Když vy tak kouzelně prskáte a furt kdákáte urážky a cypoviny....
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

4.2.2023 16:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Jako na příkladu, kdy vám bylo několikrát argumentováno, že nikdy nechybělo 20 GWe výkonu francouzských jaderek a stejně dokážete stejnou lež opakovat dokola?
Naposledy ve čtvrtek v rámci jiného článku.

Vše, co jsem o vás napsal je prokázaná pravda...jste lhář, demagog, hlupák a energetický analfabet.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.2.2023 08:16 Reaguje na Jaroslav Studnička
Výpadek francouzského jádra během minulého roku byl způsobem dlouhodobými odstávkami na údržbu. Kvůli těm byla k dispozici pouze přibližně polovina francouzské jaderné kapacity.
Podle jeho slov je "velmi nepravděpodobné", že by francouzský výrobce elektřiny, společnost EDF mohla dosáhnout svého cíle, kterým je zprovoznění 45 GW výkonu jaderných bloků do začátku ledna.

https://oenergetice.cz/plyn/studie-eu-musi-prodlouzit-omezeni-poptavky-po-plynu-aby-zvladla-pristi-zimu
https://oenergetice.cz/trh-s-elektrinou/vyhled-dodavek-francouzske-jaderne-energie-nadale-klesa-francie-planuje-snizovat-spotrebu-a-spolehat-na-import
Odpovědět
va

vaber

5.2.2023 08:45 Reaguje na Pavel Hanzl
když jim vizionáři z EU nablekotali ,že bude hodně energie z obnovitelných zdrojů ,tak si naplánovali odstávky ale ono je vše jinak,
zřejmě klesla i ta oslavovaná výroba elektřiny z paroplynových elektráren
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.2.2023 08:18 Reaguje na Jaroslav Studnička
Sorry jako, dělá to 45 GW a v tom článku je i graf výkonu za posledních pár let. Žvaníte urážíte a chováte se jak debil.
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.2.2023 08:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Žvaníte sám, Hanzle, kolikrát jsem vám už vysvětloval, že se v létě ve Francii jaderné reaktory odstavují každoročně, takže se nikdy nepočítá a nepočítalo s tím, že pojedou všechny najednou? Takže nemohlo chybět žádných 20 GW, chyběla sotva polovina těch 20 GW! Několikrát jsem vám to již napsal, žádný protiargument jste na to nikdy neměl, přesto se nestydíte tento nesmysl opakovat znovu a znovu. Takhle se přesně chová internetový troll (nebo ten debil, jak píšete).
Odpovědět
va

vaber

5.2.2023 09:27 Reaguje na Emil Novák
jaká je spotřeba celé Francie?
možná je to jen o trochu víc než 40GW
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.2.2023 09:46 Reaguje na vaber
Dobrá poznámka, loni bylo nejnižší zatížení ve Francii 30,3 GW a do těch 45 GW se v pohodě celé léto vejdou, takže logicky nemohlo chybět 20 GW, tolik by ani neměli kde spotřebovat.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.2.2023 09:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Jééé, tak Hanzl opět předvedl svou neznalost základních věcí v energetice, tak že oslovení "Analfabet Hanzl" není urážka, ale prostý fakt.

Teď tedy k faktům...

Druhý graf ve vámi uvedeném článku uvádí porovnání výroby el. energie za rok 2021 a 2022.
Když si porovnáme poslední uvedený měsíc, tedy říjen, bylo v roce 2022 vyrobeno o 69,3 TWh el. energie.

Toto množství dokážou vyrobit bloky o výkonu cca 10 GWe.
Tedy důkaz toho, že nikdy nechyběl vámi neustále uváděný výkon 20 GWe.

Můžeme si také porovnat leden 2023 s lednem 2021.

Leden 2023: 30,8 GWh
Leden 2021: 37,0 GWh
Tedy opět totožný trend.

Vše tedy potvrzuje to, že já a Emil Novák máme pravdu a vy tu pouze dokola lžete !!!
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.2.2023 09:51 Reaguje na Jaroslav Studnička
Doplním, aby bylo jasné i Hanzlovi:
- graf uvádí porovnání výroby jaderných elektráren.
- vyrobeno o 69,3 TWh el. energie méně.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

4.2.2023 12:47
Jeden krok k solidnímu zdroji elektřiny a tepla.
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.2.2023 13:10 Reaguje na Radim Polášek
Jen je to zbytečně mnohem méně efektivní, než velké jaderné bloky.

Jediná výhoda (z pohledu zelených kazišuků) je v tom, že budou až za dlouho, takže se mezitím podaří energetiku definitivně zničit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 14:11 Reaguje na Viktor Šedivý
Není. To by nikdo nedělal. Má to být stavebně ryché, bude to stát i ve městech místo výtopen a KVET a mělo by to být snad i dost levné. Pokud se to bude dělat na lince jak auta, tak by to vycházelo supr. čort znajet.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.2.2023 16:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Jsem zvědav na vaši reakci, když by vám to měli
postavit za plotem. Požadavky na bezpečnost budou
stejné jako u velkých JE a odpor proti jejich
výstavbě taky stejný. Už vidím ty odpůrce, kteří
řeknou ano, ale na druhé straně města, ale tu ne!
A už vidím i to riziko možné havárie letadel.
Nad JE jsou bezletové zóny a jsou tam supr chráněné reaktorové haly a ne nějaké kontejnery podle vašich
představ. Myslím, že jucháte předčasně, protože
jako městské teplárny to bude utopie a budou to
spíše soustavy malých bloků produkujících totéž
co ty velké a úspora financí se teprve ukáže v
praxi. Zatím platí, že jakákoliv velkovýroba je
efektivnější, než desítky továrniček a to platí
i pro energetiku. Koukejte na ty větrníky, kde
je trend je neustále dělat výkonnější. Pročpak
asi nejdou cestou malých větřáků ke každému domu?
Pročpak podnikatelé nestavějí stovky rozptýlených solárních panelů, ale stavějí solární parky? Ty
malé SMR budou spíše vhodnými zdroji pro odlehlé
oblasti, ale u nás je při již vybudované rozvodné
síti lépe zdroje centralizovat, než rozptylovat
i s těmi všemi riziky z havárií a teroristických
útoků. Na Dukovany by vám nestačil bagr, jako na
nějakou SMR za jedním plotem na sídlišti. O to
tu jde především, až si půjčí někdo bagr, aby
vyhladil město zničením zranitelného reaktoru.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 17:34 Reaguje na Břetislav Machaček
Větřáky se staví velké i malé a fve panely se dávají na střechy rodiných domků. Žádné odlehlé oblasti u nád nemáme a přečtěte si něco o tom, jak SMR funguje a co to je. Např NuScale.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

4.2.2023 17:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy tu někoho nabádejte zjištění si informací o SMR :-))).
Vaše neznalosti jsou plné této diskuze.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 17:50 Reaguje na Jaroslav Studnička
Vám fakt praskne žilka, nepodceňujte to.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

4.2.2023 17:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Starejte se raději o sebe, abyste tu ze sebe nedělal denně hlupáka :-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 17:49 Reaguje na Pavel Hanzl
https://www.osel.cz/10930-jadro-vraci-uder-startup-nuscale-vyviji-prevratny-maly-reaktor.html
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.2.2023 08:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Přečtěte si ten článek na Oslovi, je sice dost starý, ale základní informace v něm jsou. Bezpečnost je tam daleko vyšší.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.2.2023 15:00
Máme tady normální jaderné reaktory u kterých výstavba trvá do deseti let. Spoléhání na chiméru v podobě malých reaktorů nemá moc opodstatnění. Vlastní provoz bude nákladnější - malý výkon, ale lidí okolo téměř stejně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 15:42 Reaguje na Richard Vacek
Proč?
Investor si postaví bazén, (jede to pod vodou), plus různá připojení atd. a dodavatel doveze díly a smontuje to. Jede to plně automaticky.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.2.2023 15:52 Reaguje na Pavel Hanzl
To si pletete s něčím jiným. Jen nevím s čím. Jaderný reaktor vyžaduje spoustu lidí okolo. A je celkem jedno, jestli je malý, nebo velký. Myslíte, že objekt s takovým malým reaktorem nebude potřebovat oplocení, ochranku, ...? A že bude sloužit jako prostřený stůl případným pošukům, kteří touží po kusu radioaktivity?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 17:27 Reaguje na Richard Vacek
SMR NuScale je velký jak 2 autobusy nad sebou a jede pod vodou, samozřejmě je kolem hafo trubek a drátů, ale může to být v areálu teplárny či čeho.
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.2.2023 17:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Celá elektrárna je podstatně větší než dva autobusy nad sebou, zase jedete ty svoje stokrát vyvrácené nesmysly.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 17:47 Reaguje na Emil Novák
Samozřejmě se nebavím o elektrárně i s komínem, ale o rektoru.
"Oproti současným civilním reaktorům je skutečně malý. Svými rozměry odpovídá dvěma autobusům postaveným vertikálně na sebe."
https://www.osel.cz/10930-jadro-vraci-uder-startup-nuscale-vyviji-prevratny-maly-reaktor.html
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.2.2023 17:53 Reaguje na Pavel Hanzl
A k čemu je takový údaj dobrý, Hanzle, když je to jen část celé elektrárny? On je oproti současným civilním reaktorům skutečně malý nejen rozměry ale i výkonem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 18:39 Reaguje na Emil Novák
Je to dobré jen k tomu, abych vám dokázal, že nekecám.
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.2.2023 19:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale vy kecáte, protože to není skutečná velikost té elektrárny, která je pochopitelně podstatná. Nejde o to jak velká je nějaká její část.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.2.2023 08:03 Reaguje na Emil Novák
Reaktor....já vím, to čtení...
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.2.2023 08:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, to čtení vám dělá dlouhodobě problémy, to víme. Jestli jste si nevšiml, tak pan Vacek zmiňoval reaktor ve smyslu reaktorový blok, ve které se běžně používá. A vy tu začnete točit tím svým kolovrátkem s dvěma autobusy, který o velikosti reaktorového bloku vůbec nic neříká.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.2.2023 09:17 Reaguje na Emil Novák
V kličkování jste čím dál lepší. Jenže já jen citoval z článku z Oslovi, nic jiného. Kdo co jak myslel skutečně netuším, vy ano?
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.2.2023 09:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, tuší to každý kdo nemá problém s chápáním textu. A to je právě váš problém, že bezmyšlenkovitě tapetujete diskuse, aniž byste se byl schopen zamyslet nad smyslem. Pan Vacek psal o velikosti celé elektrárny včetně plotu a vy tu začnete šermovat velikostí samotného reaktoru.
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.2.2023 15:55 Reaguje na Pavel Hanzl
To jsou zase pohádky, Hanzle, co tu vyprávíte. Samotný NuScale píše na svých stránkách o 36 měsících výstavby, tj. třech letech, tak si přestaňte vymýšlet.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 17:28 Reaguje na Emil Novák
A Temelín jsme stavěli 20 let?
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.2.2023 17:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Nestavěli jsme Temelín 20 let a proč sem zase taháte Temelín? Vaše duševní pochody jsou opravdu pozoruhodné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 17:49 Reaguje na Emil Novák
3 roky vám připadá moc? Fakt?
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.2.2023 17:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Já jsem nikde nepsal co mi připdaá moc nebo málo, Hanzle. Už jsme zase u toho vaše problému s chápáním psaného textu. Já jsem reagoval na vaše zavádějící tvrzení, že "Investor si postaví bazén, (jede to pod vodou), plus různá připojení atd. a dodavatel doveze díly a smontuje to." Zase si to představujete jako Hurvínek válku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2023 18:47 Reaguje na Emil Novák
Vy máte určitě naprosto houno co na práci, že se hnidopišíte v mých příspěvcích. Vás to fakt baví? Nemáte nějaký hloubkový kompex, to není přece normální.
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.2.2023 19:23 Reaguje na Pavel Hanzl
O tom co má kdo na práci tu mudruje ten pravý, Hanzle. Vás baví tu neustále chrlit jeden nesmysl za druhým? Ten komplex hledejte spíš u sebe. Přestaňte psát nesmysly a já na vás přestanu reagovat, takhle je to jednoduché.
Mimochodem všimněte si, kdu tuto celou diskusi vyvolal, když jste se tu o mě začal otírat! A pak se divíte že na vás reaguji?
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

4.2.2023 20:14 Reaguje na Emil Novák
Pane Novák, Vy musíte vzít na vědomí, že důchodoví Všeználci mají potřebu vyjadřovat se ke všemu.Nereagujte, nikdo soudný to nebude brát jako Vaši prohru nebo nedostatek argumentů, zbytečně Vás to vytáčí.Jinak díky za Vaše realistické a podložené příspěvky.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.2.2023 08:23 Reaguje na Jarda Bobr
👍👍👍
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.2.2023 09:14 Reaguje na Jarda Bobr
To vidím jako rozumný názor, jenom netuším, proč se pan Novák tak vytáčí. Kvůli citaci přímo z tohoto článku by mě zabil. Proč?
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.2.2023 09:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Ze kterého článku jste citoval: "Investor si postaví bazén, (jede to pod vodou), plus různá připojení atd. a dodavatel doveze díly a smontuje to"? Z žádného. To je pořád dokola, Hanzle, svoje výmysly vydáváte za fakta a pak se divíte, že si někdo dovolí vám je omlátit o hlavu. Zvlášť když ještě k tomu sám provokujete, viz vaše úvodní: "To by Nováka voriginál řóchlo".
Přestaňte se chovat jako troll a budete mít klid, do té doby rozhodně ne. Ale vy troll jste a v těch provokacích a hádkách se přímo vyžíváte, že?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.2.2023 14:10 Reaguje na Emil Novák
Tohle je lidová diskuse, kam patří názory, odhady, humor i někdy špičkování a jen vy se Studničkou jste tak zaprdění, že NIKDY nepochopíte, co vlastně píšu a jen pícháte hnidy. Přitom informačních webů je kopa a velmi často píše každý něco jiného. Což vás přivádí k zuřivosti, já za to fakt nemožu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.2.2023 14:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, chrlíte tu jeden nesmysl za druhým, protože máte problém s chápáním psaného textu a špatnou paměť k tomu. To tu naopak chápe úplně každý kromě vás.
Informačních webů je kopa ale žádný nepíše ty nesmysly které vy si cucáte z prstu.
Začněte si ověřovat svoje informace než je někam napíšete a nebudu na vás reagovat vůbec, ale to je pro vás bohužel nadlidský úkol, takže se pak nedivte, když vám ty vaše nesmysly někdo omlátí o hlavu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.2.2023 16:39 Reaguje na Emil Novák
Mám svoje údaje samozřejmě někde načerpané (3x ověřit z nezávislách zdrojů jak v redakci BBC skutečně nedokážu), ale každou cypopvinu si neukládám.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.2.2023 17:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Svoje údaje máte "načerpané" tak, že si vždycky někde něco přečetete, nepochopíte to a zbytek si domyslíte. To už jste tu předvedl mockrát.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.2.2023 14:21
Nedávno jsem dal příspěvek, že energetickou krizi vyvolal především zablokovýní ruského plynu, taky si přisadil výpadek 20 GW francouzských jaderek.
Studnička mě mohutně zdupal, že lžu, že to bylo jen 12. Tak jsem uznal, že to bylo 12, ale význam příspěvku se tím nemění. Zdupal mě zas, že lžu, že jsem psal 20. Tak jsem mu poslal článek, kde píšou o 45 GW.
Ještě neodpověděl, ale předpokládám, že mě zdupe na doby, že lžu, že jsem psal 20...... článek "Podíl uhlí na výrobě elektřiny je nižší..."
Já vím,život není procházka kremelskou zahradou...
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.2.2023 14:26 Reaguje na Pavel Hanzl
... "tak jsem uznal, že to bylo 12" (to "uznání" žádám doložit konkrétní citací, protože se vsadím že ve skutečnosti to "uznání" byly nejspíš obvyklé nadávky do hnidopichů), ale příště už zase melu o 20 GW - viz tato diskuse o kousek výše. Prostě Hanzl v kostce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.2.2023 16:20 Reaguje na Emil Novák
"Dobře, 12 GW. To je asi 6 celých Temelínů. Je vám to furt málo? A propad 80 miliard kubíků je pořád v laláču?
A kolik si teda přisadil grýndýl, který dělá skoro polovinu spotřeby normálních zemích, ten taky vypadl? Určitě nekecáte?" Mrkněte se na to sám, bo pořád lžu.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

6.2.2023 14:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Odpovědět jste dostal hned včera, stačí si to přečíst. Ale to je zase to vaše, natrollujete desítky příspěvků a pak se v tom ztratíte.

Ze 100x opakované lži se pravda nestane, ani ve vašem případě. Že se vymlouváte na uváděný článek vás neomlouvá, šířite lži.
Ve vašem případě se jedná již o záměr.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.2.2023 16:30 Reaguje na Jaroslav Studnička
Pavel Hanzl5.2.2023 09:51 Reaguje na Jaroslav Studnička
Výpadek francouzského jádra během minulého roku byl způsobem dlouhodobými odstávkami na údržbu. Kvůli těm byla k dispozici pouze přibližně polovina francouzské jaderné kapacity.
Podle jeho slov je "velmi nepravděpodobné", že by francouzský výrobce elektřiny, společnost EDF mohla dosáhnout svého cíle, kterým je zprovoznění 45 GW výkonu jaderných bloků do začátku ledna."
Pak jsou tam odkazy. Na tohle jste odpovědět neráčil, kopíroval jsem to teď.

Takže se potvrzuje, že když najdete x podkladů k jedné věci, máte k dispozoci x zcela odlišných čísel.
Takže to řeším tak, že čísla beru jen jako orientační údaj (každopádně propad těch jaderek byl v rámci Evropy významný), za což jsem dupán, bo Novák má někde údaj třeba 12.428 GW a přes to nejede vlak.
Ale pochopit, PROČ jsem tam ten údaj dával, to je už mimo možnosti vašich koblih.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.2.2023 16:35 Reaguje na Jaroslav Studnička
"Že se vymlouváte na uváděný článek vás neomlouvá, šířite lži." Muhehehhe vy jste fakt komik. Když teda doložím svá slova článkem ze seriozního zdroje (oenergetice.cz), tak se jen vymlouvám a lžu.
Kouzelný svět páně Studničkův je plný fantazie a úžasných přemetů, ne jak Vinlkerův, který je jen naopak.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

6.2.2023 17:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak že zase shrnu a uvedu na pravou míru vaše výplody...

Níže uvedená data z mého textu jsou z druhého grafu vašeho odkazu:
"Když si porovnáme poslední uvedený měsíc, tedy říjen, bylo v roce 2022 vyrobeno o 69,3 TWh el. energie. (doplním méně).
Toto množství dokážou vyrobit bloky o výkonu cca 10 GWe. Tedy důkaz toho, že nikdy nechyběl vámi neustále uváděný výkon 20 GWe."

Tedy pokud byste chápal psaný text a základy energetiky, nikdy byste na základě tohoto článku nemohl tvrdit, že chybělo 20 GWe výkonu.

Tak že jste se opět střelil do vlastních kolen a smát se můžete maximálně své hlouposti :-)))).


Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.2.2023 18:53 Reaguje na Jaroslav Studnička
Tak proč se chtějí vracet o 45 GW? Vy jste expert, tak to vysvětlete. Máte to v odkazu.

Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

6.2.2023 19:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Dle článku chtěli mít začátkem ledna 2023 dostupných 45 GWe. Ve skutečnosti začátkem ledna vyráběly bloky o výkonu 41,5 GWe.

Tedy opět potvrzení toho, že žádných 20 GWe nechybělo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.2.2023 08:20 Reaguje na Jaroslav Studnička
V tom odkazu je i graf výkonů, tam je to přece jasně vidět.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.2.2023 09:13 Reaguje na Pavel Hanzl
V tomto odkazu žádný graf výkonů není.

První graf je spotřeba elektřiny ve Francii.
Druhý graf je souhrnná výroba elektřiny z jaderných elektráren od počátku roku k říjnu 2022 s porovnáním za stejné období roku 2021.

Každý se základním povědomím v energetice ví, že vyrobená el. energie se nerovná výkonu zdroje.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.2.2023 09:16 Reaguje na Jaroslav Studnička
Tedy již poněkolikáté v rámci píšu.
Vámi uvedený odkaz koresponduje s informacemi, které jsem vám již dříve uváděl já a také Emil Novák.
Zároveň uvedený odkaz vylučuje vámi uváděnou lež, že chybělo 20 GWe výkonu francouzských jaderných elektráren.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.2.2023 08:00 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jasně tam hovoří o polovině odstaveného výkonu. Ale mě fakt nebaví se s vámi přetahovat pořád dokola o hnidy....
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.2.2023 09:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl to už tlačí z tlustých do tenkých...:-)))
Když se netrefil s uvedenými grafy, nebo hodnotou 45 GW, tak to zkouší s formulaci "Během letošního roku ovšem musela být téměř polovina stárnoucí jaderné flotily v zemi odstavena kvůli korozi, vysokým letním teplotám nebo odložené údržbě."

Tato formulace opět nic neříká o tom, že by chybělo 20 GWe francouzských jaderek.

Hanzle, to není o nějakých vašich hnidách, ale o jasných faktech a argumentech.
Vy tu taháte nějaké informace z vámi uvedeného článku jak králíky z klobouku a já vám tu zcela jasně na základě informací v článku uvádím argumenty, že jste ten článek vůbec nepochopil a vaše tvrzení jsou chybná.

Klidně se stavte na hlavu, nebo skákejte až ke stropu, ale toto je prostě fakt.
Odpovědět
va

vaber

8.2.2023 09:48
až dnes jsem si prohlédl ilustrační foto s modelem malého reaktoru,
nevím kolik má výkon ,ale taková nádoba reaktoru v klasické JE je velice podobná a zdali má průměr 2m nebo 4m není podstatné pro velikost celé elektrárny,
navíc tam nikde nevidím ,jak by se nádoba otevřela a mohlo se vyměnit palivo
Odpovědět
va

vaber

8.2.2023 09:53 Reaguje na vaber
asi tam nahoře je víko ,kde je možno nádobu otevřít
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist