https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/konec-prodeje-spalovacich-motoru-do-roku-2035-je-podle-autosap-velmi-ambiciozni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Konec prodeje spalovacích motorů do roku 2035 je podle AutoSAP velmi ambiciózní

31.10.2022 01:09 | PRAHA (ČTK)
Ke splnění cíle bude nutné splnění řady podmínek, jednou z nich je dostatečný rozvoj dobíjecí infrastruktury.
Ke splnění cíle bude nutné splnění řady podmínek, jednou z nich je dostatečný rozvoj dobíjecí infrastruktury.
Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) považuje zásadní omezení prodeje spalovacích motorů do roku 2035 za velmi ambiciózní cíl. K jeho splnění bude podle něj nutné splnění řady podmínek, jednou z nich je dostatečný rozvoj dobíjecí infrastruktury. V opačném případě hrozí ztráta konkurenceschopnosti a propouštění, informoval mluvčí AutoSAP Tomáš Jungwirth. Státy EU vedené českým předsednictvím ve čtvrtek dohodly s Evropským parlamentem podrobnosti nových pravidel, která od roku 2035 výrazně prodraží jakékoli emise z nových vozů.
 

Prezident AutoSAP Martin Jahn upozornil, že český automobilový průmysl se na přechod na čistou mobilitu intenzivně připravuje. Zhruba deset procent osobních vozidel se nyní vyrábí v bateriovém či plug-in hybridním provedení. Související investice firem podle něj dosahují vyšších desítek až stovek miliard korun. "Aby však přechod na čistou mobilitu neznamenal pro ČR ztrátu HDP či pracovních míst, potřebujeme společně s vládou pracovat na řadě strategických témat implementace této tranzice, od podpory změny výrobních programů firem, až po programy přeškolení tisíců zaměstnanců," uvedl Jahn.

Český automobilový průmysl upozorňuje zejména na to, že je potřeba zásadně zrychlit výstavbu dobíjecí a plnící infrastruktury. Nejde jen o ultrarychlé dobíjení na hlavních evropských silnicích, ale i pomalé dobíjení například v garážích či na sídlištích měst. Dosavadní rozvoj je podle AutoSAP nedostatečný. "Pokud se tempo výrazně nezrychlí, bude právě infrastruktura zásadní překážkou proto, aby nízkoemisní mobilita byla občany i firmami pozitivně akceptována," uvedlo sdružení.

Evropská komise má v první polovině listopadu zveřejnit finální podobu přísnější emisní normy Euro 7. "Pokud by tato norma prošla v podobě některých již zveřejněných návrhů, znamenalo by to přitom ohrožení výroby celé řady zejména levnějších modelů vozidel se spalovacími motory ještě před rokem 2035," míní sdružení. Znamenalo by to podle něj stárnutí vozového parku a zhoršení životního prostředí i bezpečnosti na silnicích. Devastující dopad by to pak mohlo mít na segment těžkých nákladních vozů a autobusů pro dálkovou dopravu.

Některé státy původně usilovaly o odklad zpoplatnění emisí, neboť se obávaly hospodářských dopadů tohoto kroku. Unijní instituce se shodly na tom, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit.

Nařízení počítá také s pobídkami pro automobilky, které rychle začnou vyrábět ekologické vozy. Pokud bude nějaká firma prodávat alespoň čtvrtinu nízkoemisních či bezemisních aut a 17 procent dodávek, budou pro ni do roku 2030 platit mírnější limity týkající se CO2. Tuto možnost AutoSAP oceňuje. "Podobně pozitivně vnímáme i zachování možnosti výroby spalovacích motorů i po roce 2035 za podmínky, že budou moci spalovat syntetická, nikoliv fosilní paliva, byť bude zapotřebí ještě dodatečného legislativního upřesnění v dohledné době tak, aby se výrobci stihli na takovou možnost realisticky připravit," dodalo sdružení.

Omezení prodeje spalovacích motorů je první z řady vyjednávaných částí klimatického balíku, kterou se českému předsednictví a europoslancům podařilo uzavřít. Podle diplomatů je šance na brzkou shodu také u normy stanovující národní emisní cíle nebo u pravidel týkajících se pohlcování emisí lesy. Naopak rozdílnější jsou postoje států a EP v otázce reformy trhu s emisními povolenkami a jejího rozšíření na silniční dopravu a provoz budov.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (48)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

31.10.2022 06:44
Spíše nesmyslné.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

31.10.2022 07:37
EK bude spokojená až náklady a osoby budou dopravovány rikši , tzn. pohublý Evropan pohánějící vlastní silou jednoduché mechanické zařízení importované zejména z Číny.
Sodovkáč se prostě musí utlouct za každou cenu !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2022 11:36 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pojem technický rozvoj vám asi nic neříká, že? Viete čo je také oné elektromobil, nebo vodík?
Kdybyste jel někdy do Norska (o čemž pochybuji) dejte si popzor, stále se tam rozšiřují oblasti, kde vůbec nemají benzínové pumpy.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

31.10.2022 14:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Ehm ... co si jako Hanzl představujte pod pojmem oblast? Bo třeba na Ořechovce není jediná benzínová pumpa, na Hanspaulce taky nic, na Babě to samé, Lysolaje taky bez ...

Prostě je to tady druhý Norsko:-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2022 17:54 Reaguje na Svatá Prostoto
Oblast, kde kamiony musely už dřív mít nádrže nadoraz, aby se mohly v klidu vrátit.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

1.11.2022 15:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Ehm ... víte kolik má objem nádrže běžný kamion a kolik na ní ujede?
Zjevně ani netušíte.
Odpovědět
ig

31.10.2022 16:09 Reaguje na Pavel Hanzl
ROTFL. Já jsem právě teď v Trondheimu a nějak jsem si nevšim :D
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

1.11.2022 15:06 Reaguje na
Hanzl má o světě vůbec zajímavé představy. Asi proto, že většinou sedí doma na prdeli.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

31.10.2022 09:55
Odkdy je slovo "ambiciózní" synonymem pro výraz "pitomost"?
Odpovědět
LB

Lukas B.

31.10.2022 12:44 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
v manažerštině, kdy správné pojmenování by bylo negativistické a mohlo by prostořekého ohrozit
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2022 11:11
Když EU zakázala žárovky, všichni tutani zuřili a nakupovali ve velkém zásoby. A na co je dnes mají? Koupil by někdo dnes žárovku? Max na zahřívání akváriium s rybičkami.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2022 11:12 Reaguje na Pavel Hanzl
A dýmající dýzláky dopadnou stejně. Koupil by si někdo v 50. letech sentinel? Nebo dnes foťák na film?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

31.10.2022 13:36 Reaguje na Pavel Hanzl
A v těch 50. letech ten sentinel někdo zakázal, nebo se o to postaral samotný technický a ekonomický vývoj?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2022 17:55 Reaguje na Jaroslav Studnička
To vyjde nastejno.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

31.10.2022 19:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to motáte jablka s hruškami, opět.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2022 19:35 Reaguje na Jaroslav Studnička
Já vím, že vy máte problém chápat.
Tak polopatě: v roce 2035 asi nikdo dýzlové auto chtít nebude. Jednoduše to neumím.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

31.10.2022 20:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Dojmologu Hanzle, to jste vyleštil svoji věšteckou kouli nebo můžete doložit seriózní průzkum uživatelů těchto aut?

Mimochodem, pokud by o spalovací auta nebyl zájem, nemusela by EU přistupovat k takovýmto direktivám. Vše by vyřešilo tržní prostředí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.11.2022 21:38 Reaguje na Jaroslav Studnička
Šak vyřeší, nebojte.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.11.2022 14:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste fakt jak malej parchant ve školce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.11.2022 09:19 Reaguje na Svatá Prostoto
Když vy mi pořád tak nádherně nahráváte....
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.10.2022 12:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Normálně jsou v prodeji - pod označením průmyslové žárovky v celé tradiční škále.
A lidé kupují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2022 13:04 Reaguje na smějící se bestie
Na co je kupují? Mají možná 50x vyšší spotřebu a svítí hůř.
LEDky máte v baňce od žárovky i se stejnou paticí. Stačí jen vyměnit.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

31.10.2022 13:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Třeba kvůli tomu, že spektrem světla jsou velice blízké slunečnímu záření, což jinými zdroji světla udělat nejde.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

31.10.2022 14:17 Reaguje na Pavel Hanzl
To záleží kde s tím budu svítit, pokud na chalupě ve sklepě, tak dát LEDku je cypovina, rozdíl v ceně by se mi zaplatil až poté, co by se ta LEDka rozpadla stářím. Pokud doma v kuchyni, kde to svítí denně a fest, tak tam úsporku samozřejmě mám.

A vo tom to je ... o možnosti volby ... kterou nám nablblá EU direktivně bere a výsledky jsou pak takovéhle ojeby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2022 17:56 Reaguje na Svatá Prostoto
Na chalupě ve sklepě vám vydrží několk generací.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

1.11.2022 15:08 Reaguje na Pavel Hanzl
To sotva, pokud teda nejste nějaký hraboš, co chvíli zdechne.
A pointa byla samozřejmě ta, že s ohledem kolik toho v tom sklepě prosvítím, tak se mi ten rozdíl v ušetřené elektřině vrátí až budu dávno v truhle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2022 07:37 Reaguje na Svatá Prostoto
Ovšem význam celého je absolutní nula.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.11.2022 14:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Pro vás rozhodně, ale nikdo nečekal, že by to mohlo ve vašem případě dopadnout jinak:-)
Odpovědět
ig

31.10.2022 16:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Není to tak úplně přesné. EU zakázala žárovky ještě před tím, než byly ledky dostatečně dobré a cenově přijatelné, takže jedinou alternativou byly ekologické zářivky s obsahem rtuti. A zakázala je proto, že Philips udělal obří investici do výroby kompaktních zářivek a nechtěl ji odepsat, protože viděl, že nástup ledek je během pár let neodvratný. Tak si prolobboval tohle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2022 17:57 Reaguje na
To nevím, ale ty úsporky byly nepovedený model a v podstatě většina lidí přecházela rovnou na ledky, já úsporku snad nekoupil (jen zářivkové trubice).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

31.10.2022 14:30
Ono by to chtělo taky v článku dopsat, jaké emise budou muset max mít od 2030 vozidla se spalovacím motorem. Skutečnost je taková, že to nesplní nic, co nebude velmi dobře udělaný ... nebo šikovně testy prohnaný:-) ... plug-in hybrid.

Což s ohledem na jejich ceny bude ve srovnání s tím e-mobilem z bláta do louže, ty ceny jsou velmi podobné a všechno je to fest raketa.

Buď se podaří tenhle diktát EU nakopat někam, nebo prostě budeme taková Kuba II. ... stará auta flikovaná nejšílenějším způsobem. A to je ten lepší případ, v horším zatrhnou i ta.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2022 17:59 Reaguje na Svatá Prostoto
A nebo po dýzláku už pes neštěkne, protože nafta bude stát majlant a pumpy taky zmizí.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

31.10.2022 20:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Ještě s láskou budete vzpomínat na dobu, kdy jste mohl využívat osobní motorové dopravy a nepoháněl e-auto třením liščího ohonu o ebonitovou tyč.
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.11.2022 08:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
jestli nebyla pitomost předloni vybourat v chlévě ty žlaby. dva-tři koně by se tam vešli.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.11.2022 21:41 Reaguje na Lukas B.
Snad jste neměl ty žlaby kamenné? Okamžitě bych je koupil!!
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

1.11.2022 15:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Zmizí tak akorát houno.
A osobák má mít valná většina lidí na benál ... pokud teda nenalítají +25k km ročně, pak ještě má smysl ta nafta.

A když jsme u toho dýzláku ... že vy jste si tenkrát koupil tu Oktávku ausgerechte v naftě? No? Povídejte, svěřte se nám s tokem vašich myšlenek:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.11.2022 21:44 Reaguje na Svatá Prostoto
Pokud bude delkára za podobný kačák jak dýzl, bude dost nabíječek a domácích - firmních fve a benzín nebo nafta za stovku, tak to fakt nikdo chtít nebude a tak začnou mizet pumpy.
Stejně, jak vodní stojany na našich nádražích.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.11.2022 14:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud pokud a až možná ... jo, a laskavě ne norskou cestou, kde ceny srovnaly takovým zdaněním spalováků, že blbý Polo tam stojí v přepočtu 800 litrů.

A jak to bylo s tou vaší Oktávkou v naftě, nezakecávejte to:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.11.2022 07:05 Reaguje na Svatá Prostoto
To nebude potřeba. To zdechne samo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.11.2022 07:12 Reaguje na Svatá Prostoto
Kupoval jsem ji před 15 lety, kdy jsem jezdil dost a delší štreky. Ale další byl malý Nissan Note, atmosfér benzín, se kterým jezdím doteď zcela bez závad.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.11.2022 12:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdyby vám jí nečórli, tak v ní drandíte dodnes:-).

A ona měla před 15 lety nějaké jiné emise? Nebo tehdy na tom nezáleželo?

Prostě klasický Hanzl ... když se mu něco hodí, tak je to ok, ať je to co je to. Když ne, tak si hraje na svatouška.

Vy o nějakých ropácích buďte zticha.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.11.2022 09:23 Reaguje na Svatá Prostoto
Brum, brum jak dycky. Kdyby mi oktáfku nečórli, drandím v ní dodnes, žrala 5.1 nafty a byla naprosto supr.
A protože nejsem ropák, nekupuju si každých 5 let novou plechovku a udržuju funkční věci v dobrém stavu, aby sloužily co nejdýl.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

1.11.2022 15:19
Ono se tu furt chlácholí 2035 a jak je to daleko a tak. Realita je ale trochu jiná ... "Automobilky mají do roku 2030 snížit emise nově prodávaných osobních vozů o 55 procent pod úroveň roku 2021."

https://www.respekt.cz/agenda/konec-spalovacich-motoru-a-ods-v-cele-zeleneho-silenstvi

2021 byl emisní limit 95 g/km ... to máme v 2030 cca 42,5 g/km. A každý se může podívat která auta to splňují a hlavně kolik stojí. Jen pro ilustraci, krátká Fabka má min 113 g/km.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2022 07:39 Reaguje na Svatá Prostoto
Tady máte fakt pravdu, to blbnutí s emisemi u osobáků skutečně přehání a je to naprostok k hounu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.11.2022 14:47 Reaguje na Pavel Hanzl
K hovnu jak pro koho, protože jsou dvě možnosti. Buď jsou tak naivní že věří, že nízkoemisní a následně bezemisní auta zlevní tak, že budou cca za cenu dnešních spalováků ... ale v tom případě na to nemusí takto kurevsky tlačit, já si plug-in Scalu za půl míče koupím i bez té jejich buzerace ... a nebo kua dobře tuší, že to prostě nepůjde a je to pokus brutálně omezit možnost sprostého lidu mít nějaké auto.

Další možnost prostě neexistuje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.11.2022 07:09 Reaguje na Svatá Prostoto
Cha cha, existuje semozřejmě řada dalších možností.
celý ten emisní šikan je od zeleňáků, kteří chtějí maximálně poškodit Německo, které na autech dost žije. Což zase vede linky do Kremlu.
Je to trochu konspirační, ale určitě na tom něco je.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.11.2022 13:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Cywe ... takže vlastně Timmermans je agent Kremlu:-))).

A to bylo fakt pěkný:-)))))))))))))))))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.11.2022 09:25 Reaguje na Svatá Prostoto
To není, stejně jako vy, a přitom hlásáte jejich demagogie.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist