Kritika cyklostezek je vlastně šance, říká cyklokoordinátor
NKÚ kritizoval i tzv. Národní cyklostrategii, což je první koncepční materiál týkající se cyklodopravy. Přijatý byl v roce 2004 za ministra dopravy Milana Šimonovského (KDU-ČSL). Nejvyšší kontrolní úřad mimo jiné cyklostrategii vytýká, že neobsahuje žádný systém ukazatelů, podle kterých by bylo možné vyhodnotit, jak je materiál naplňován. To Jaroslav Martinek, který je jedním z hlavních autorů dokumentu, uznává. „Tehdy jsme byli rádi, že se nám podařilo vůbec nějaký dokument o cyklodopravě předložit a prosadit. Hlavní cíl bylo upozornit politiky a úřady, že vůbec něco jako cyklodoprava existuje,“ říká dnes Jaroslav Martinek. Kritická zpráva NKÚ je podle něho šance s vnímání cyklodopravy pohnout a vytvořit koncepci, která bude brána vážně.
Že se věcí mění naznačuje i tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. „NKÚ nám vytýká neexistenci koordinace projektů. Nyní však vzniká zcela nová koncepce národní cyklistické dopravy, která se bude těmito výtkami mimo jiné zabývat. V nové koncepci bude řešena i zpětná kontrola projektů,“ říká Martin Novák.
Pro Martinka nebyla zpráva NKÚ žádné překvapení, s kontrolory byl v kontaktu po celý rok 2011 a jejich výhrady znal dopředu. „A celý rok tlačím ministerstvo dopravy, aby se nová koncepce řešila jinak. Jasné priority, jasné cíle,“ říká Martinek.
To, že cyklodoprava není u nás brána jako priorita, ilustruje i nález NKÚ. Národní cyklostrategie z roku 2004 se měla dočkat aktualizace v roce 2008. Nestalo se tak, tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček to nepovažoval za důležité. Jako další termín pro předložení aktualizace byl určen termín prosinec 2010. Stav je takový, že na nové koncepci se začalo pracovat loni. Jak objasňuje Martinek, v minulých letech byly priority ministerstva dopravy jinde. Nyní je návrh nové cyklostrategie na roky 2012-2015 v připomínkovacím řízení a podle Martinka, který se opět na její podobě podílel, půjde o dokument, který kromě cílů obsahuje i indikátory pro posouzení jejich plnění.
Podle Martinka bude nový dokument odváženější. „Oproti době před osmi lety se dnes dá otevřeně hovořit o tom, že existuje něco jako cyklodoprava,“ říká Jaroslav Martinek. Jaká bude ale výsledná podoba je teď otázka. I cyklistická doprava je politika, dodává Martinek.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
jeste jsem chtel napsat k minule diskuzi - 19. 3. 2012 - fafnirRostislav Adampředpisy jsou nastaveny universálně,pro všechny.I pro Rostislavy Adamy,přestože se cítí jako nadlidé protože oni jedou na kole.Vyjádřil jsem se špatně,do klece by neměli být dávány cyklostezky ale právě takoví cyklističtí nadlidé. A mimochodem,v Praze jezdí denně přes milion aut,a pár tisíc cyklistů,a to jen je li pěkné počasí.Jinak jejich počet klesá,a to ještě více než polovinu z nich tvoří kurýři.Proč se mají vyhazovat peníze na úkor té většiny,která jezdí auty,platí silniční daň a zvýšenou daň z PHM.Dopravní infrastruktura by se tedy logicky měla přizpůsobit nejčastějšímu dopravnímu prostředku,a těm co platí.Naproti tomu cyklista neplatí ani poviné ručení,a způsobí li nehodu,nebo dokonce vážnou nehodu při střetu s chodcem,třeba na přechodu,neručí za nic,zvláště ujede li a je neindetifikovatelný. |



