https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/kupka-nastup-elektromobility-bude-rychlejsi-nez-doposud-podporime-dalsi-rozvoj
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kupka: Nástup elektromobility bude rychlejší než doposud, podpoříme další rozvoj

29.3.2024 01:05 | PRAHA (ČTK)
Nástup elektromobility v Česku bude rychlejší než doposud, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). V Česku je nyní 4313 dobíjecích bodů umístěných ve 2313 stanicích, podle pověřence ministra pro čistou mobilitu Jana Bezděkovského tento počet dále roste. Aktuální počet dobíjecích bodů zvládne obsloužit přes 90 000 elektromobilů, v Česku je přitom v tuhle chvíli 22 000 plně bateriových osobních vozidel, řekl Kupka. Aktuální stav dobíjecí infrastruktury hodnotí jako dobrý.
 

Aktuální počet dobíjecích stanic je zhruba o dvě třetiny vyšší než na konci předloňska. Tehdy stát podle statistik ministerstva průmyslu a obchodu evidoval 1364 stanic, které byly rozmístěny ve 1200 lokalitách. Podle Centra dopravního výzkumu bylo Česko loni v listopadu v počtu dobíjecích míst na 13. místě z 27 států Evropské unie, tedy zhruba v polovině.

Web Čistá doprava aktuálně eviduje 34 000 registrovaných bateriových elektrických vozidel všech kategorií. V Česku bylo loni podle webu Svazu dovozců automobilů registrovaných téměř devět milionů vozidel, bateriová elektrická vozidla tedy tvoří necelé 0,4 procenta všech vozidel. Osobní elektrická auta pak tvoří zhruba 0,3 procenta všech osobních vozidel.

Vznik 2600 dobíjecích bodů podpořilo ministerstvo dopravy z výzev evropských operačních programů. Aktuálně mohou zájemci podávat žádosti u výzev na podporu budování běžných dobíjecích stanic ve městech a obcích, rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní a osobní vozidla nebo rozvoje dobíjecí infrastruktury s bateriovým úložištěm, které ministerstvo podpoří skrze Operační program Doprava III.

Ministerstvo bude podle Kupky rozvoj dobíjecí infrastruktury podporovat i dále. "Stejně jako jiné státy v Evropě bychom měli zajistit, že každých 60 kilometrů na hlavní síti silniční bude takový dobíjecí bod," řekl. Podle Kupky investice do elektromobility nejsou diktátem Bruselu. "To by se nejvíc elektrických vozidel neprodávalo a nevyrábělo v Číně," uvedl. Rostoucí zájem o elektromobilitu je podle něj výsledkem tlaku nových technologií a přirozeného zájmu snižovat negativní dopady dopravy na životní prostředí. "I v ČR pro to musíme vytvořit realistické podmínky," dodal.

Kupka také předpokládá, že ceny elektrických vozidel se v následujících letech budou významně snižovat. Zájem o elektromobilitu by se tedy měl společně s nástupem nových, cenově dostupnějších modelů rychle zvyšovat. Například Škoda Auto v příštím roce plánuje představit nový cenově dostupný model elektrického auta, uvedl ředitel českého zastoupení Škody Auto Jiří Maláček.

V říjnu 2021 podepsalo ministerstvo dopravy a další zástupci státu memorandum o spolupráci v oblasti elektromobility mezi veřejným a soukromým sektorem se společností Škoda Auto. Dokument stanovil hlavní výzvy a strategii pro osvětu čisté mobility, rozvoj dobíjecích bodů nebo informační systém dobíjecí infrastruktury. Cílem memoranda bylo podpořit firmy v plnění cílů stanovených evropským nařízením o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva AFIR a Národního plánu čisté mobility na rok 2025. To se podle Maláčka zatím daří.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

kk

karel krasensky

29.3.2024 15:50

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
MU

Michal Ukropec

29.3.2024 19:28
Joo. Před 5 ti lety podepsal Bureš Green deal, a Kupka pokračuje. Smutné.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

29.3.2024 19:35
Snad tento pošetilý sen skončí probuzením do reality.
Odpovědět
pk

pepa knotek

29.3.2024 20:12
Měl by se nejprve zeptat kolegy bankovního úředníka, kde vezme za pár let elektriku do těch nabíječek - zřejmě následujeme Uttrecht náš zelený vzor.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

29.3.2024 21:06
Takže ti, kteří na elektromobily nemají peníze, v daních zaplatí tato auta těm movitějším. Socialismus naruby.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

30.3.2024 19:40
V článku je nám předložena světlá budoucnost, jak ministerstvo bude podporovat zvýšení počtu nabíjecích bodů. Jak postupně stoupne i počet registrovaných el-aut.
Kde všechnu tu elektřinu do těch nabíjecích bodů vezmeme, když uhlí, plyn a jádro jsou podle grindílu „fuj!“, a s jakou účinností tu elektřinu v těch el-autech budeme masově využívat, článek již neřeší.
Až v důsledku grindílu a el-mobility vznikne v rozvodné síti nedostatek elektřiny, stanou se ta el-auta pro majitele a jejich domácnosti „powerbankami“ na kolečkách.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist