Le Monde: Klimatizace a oteplování klimatu
"Daleko větším problémem je progresivní zavádění klimatizačních zařízení v automobilech, obydlích a kancelářských budovách," říká Alain Maugard, prezident Vědeckotechnického centra pro budovy (CSTB). "Klimatizace je vlastně tendenční jev moderního světa. Ve Francii je klimatizováno 50 % kancelářských budov, a to jak nových tak i starých."
"Tento vzestup se projevuje bezprostředně na spotřebě energie. Ve Spojených státech během velkých veder klimatizace zaujímá 30 % poptávky po elektrické energii. Ve Francii na Azurovém pobřeží na klimatizaci spadá 40 % příkonu elektrické energie uprostřed dne," podotýkají Thierry Salomon a Claude Aubert ve své knize nazvané Fraicheur sans clim` (Chládek bez klimatizace). Zvýšení spotřeby elektrické energie není jediným dopadem na skleníkový efekt. Klimatizační zařízení používají chladící směsi, které v případě úniku mají schopnost oteplit atmosféru zhruba dvoutisíckrát než samotný CO2. Záleží tedy na tom, aby při instalaci klimatizačního zařízení bylo vše dokonale utěsněno.
Každoročně v průměru klimatizovaná auta spotřebují o 5 % více energie. | |
Ilustrační foto: Hugo Charvát/EkoList |
Slunce umí i chladit
"To, že můžeme budovy klimatizovat, často povzbuzuje architekty navrhovat stále energeticky náročnější budovy s mnoha skleněnými prvky," říká Jean-Robert Millet, ředitel oddělení pro klimatizaci, ventilaci a vnitřní prostředí CSTB. Spotřeba energie na klimatizaci se tak zvyšuje a případné úniky chladících směsí jsou ještě škodlivější. Je to naprosto zvrácený vývoj. Navrhovat v nejteplejších oblastech budovy, které nemohou být přirozeně větrány a jsou zcela závislé na klimatizaci, je nesmyslné, míní Millet.
Tyto kritiky se samozřejmě týkají i automobilů. V roce 2003 byly tři čtvrtiny nově vyrobených vozů vybaveny klimatizací. V roce 2020 by mělo být klimatizací vybaveno až 90 % všech vozů. Klimatizace znamená také výrazné zvýšení spotřeby pohonných hmot. Dle údajů Agentury pro životní prostředí a energie (ADEME) při provozu ve městě činí energie spotřebovaná na klimatizaci 31 % (benzín) a 35 % (nafta), mimo město 16 %, respektive 20 %. Každoročně v průměru klimatizovaná auta spotřebují o 5 % více energie.
Situace zatím není beznadějná. Každý může snížit negativní vliv klimatizačních zařízení, pokud bude následovat jednoduché rady, které je možno najít například v příručkách vydávaných CSTB. CSTB mimo jiné slibuje koncepci energeticky bezztrátového domu, schopného díky solárním panelům a jiným zařízením navracet elektřinu do rozvodné sítě. Energie, kterou spotřebují budovy, dnes představuje 46 % francouzské spotřeby a způsobuje 25 % emisí plynů způsobujících skleníkový efekt. Již nyní je ale možné využít sluneční energii k osvěžení prostřednictvím zařízení na absorbci tepelné energie, která mohou snížit teplotu v budově o 7 až 12 °C. Náklady na tato opatření zůstávají stále vysoké.
Není však nutné se přivést na mizinu, aby člověk přežil vedra. Je ale třeba uvažovat o orientaci obydlí, postarat se o správné izolace a hledat chytrá vylepšení, například někdy může pomoci i jediný strom. To by ovšem mělo být také hlavními zásadami architektů a urbanistů. Existují i jednodušší systémy - záclony, ventilátor, odpařovač, malá fontána, parkovat auto ve stínu - tyto "drobnosti" také účinně pomáhají, znamenají minimální náklady a jsou téměř bez vlivu na životní prostředí.
Podle článku Hervé Morin Le Monde 04. 08. 2004.
reklama