https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/lide-souhlasi-se-zalohovanim-pet-lahvi-a-plechovek-podpora-klesa-s-vekem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lidé souhlasí se zálohováním PET lahví a plechovek, podpora klesá s věkem

26.11.2024 01:03 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Připravované zálohování plechovek a plastových lahví má podporu nadpoloviční většiny Čechů. Nejvíce ho podporují mladí lidé, naopak nejstarší generace se zavedením nesouhlasí. Výsledky průzkumu zveřejnila agentura NMS Market Research.
 
Vyplývá z něj také, že nově zálohované obaly by do obchodu vraceli i lidé, kteří v současnosti odpad netřídí. Novelu zákona o obalech, která zavádí zálohový systém na PET lahve a kovové plechovky, vláda schválila na začátku října. Pokud opatření schválí Parlament, mělo by začít platit v roce 2026.

Souhlas se zavedením zálohování PET lahví a plechovek vyjádřilo v průzkumu 55 procent respondentů. Opačný názor zastávalo 38 procent dotázaných a zbytek na věc neměl názor. O něco častěji se zálohováním souhlasily ženy než muži.

Odlišné byly postoje k zálohování v závislosti na věku dotazovaných. Zatímco osm z deseti příslušníků nejmladší generace opatření podporuje, s rostoucím věkem se míra souhlasu snižuje. I tak ale u většiny generací převažuje pozitivní názor na zálohování. Výjimku tvoří pouze nejstarší generace, kde bylo proti 53 procent respondentů.

Pokud budou plastové lahve a plechovky zálohované, většina lidí se tomu přizpůsobí. "V našem průzkumu uvedlo 69 procent dotázaných, že by plechovky a lahve vraceli vždy nebo ve většině případů. Dalších 11 procent by to pak dělalo alespoň v polovině případů. Pouze čtyři procenta lidí řekli, že by nikdy PET lahve a plechovky nevraceli," uvedl Adam Blišťan z NMS Market Research.

Z lidí, kteří v současnosti odpad netřídí, by zálohované plechovky a lahve vracelo do obchodu vždy nebo alespoň většinou 53 procent dotázaných. Dalších 12 procent by tak činilo zhruba v polovině případů. Ti, kdo nově zálohové obaly vracet neplánují, uvádějí jako důvod nedostatek prostoru na skladování nebo, že se jim nechce vracet se s použitými lahvemi a plechovkami do obchodu.

On-line průzkum provedla agentura NMS Market Research od 5. do 12. listopadu. Zúčastnilo se ho 1306 lidí, kteří reprezentují vzorek on-line populace ve věku od 18 let.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

TS

Tonda Selektoda

26.11.2024 07:48
Cožpak jsou před námi další důležité volby, že s těmi podivnými průzkumy již na Ekolistu nedáte pokoj? Nebo si snad na Ekolistu někdo zaplatil propagaci příštího lukrativního byznysu vybraných producentů chemicky obarvených a oslazených vod a nápojů?
Odpovědět
MM

M M

28.11.2024 11:03 Reaguje na Tonda Selektoda
Souhlas, nový a zbytečný tunel inspirovaný státem podporovaný pozoruhodný tunel Eco com. Až pan ministr Hladík předvede u vstřikolisu jak "snadno a mnohokrát" vyrobit preformu pro PET lahev byť jen s 10% tzv. čistého rPETu, smeknu klobouk. Neexistuje. Žádná z těch slavných ecologických společností mu nebude platit za zmetky a bez atestu potravinové nezávadnosti..
Odpovědět
pk

pepa knotek

26.11.2024 08:12
Výsledek průzkumu přeložený do češtiny: starší generace ví kam má plastový odpad odnést, zatímco mladší generace to neví a potřebuje stimulaci ve výši 4Kč za kus lahve, teprve pak jim to docvakne.
Odpovědět

Radek Čuda

26.11.2024 15:23 Reaguje na pepa knotek
Mladší čeká, že to za ní někam odtřídí rodiče ...
Odpovědět
HH

Honza Honza

26.11.2024 10:24
A ty 4% (podivných lidí) plně nahradí 0,1% bezdomovců. A žádný odpad nebude!
Odpovědět
ig

26.11.2024 13:46
Lidé si přejí aby je někdo pořádně držel pod krkem. Co na tom stále není jasného? :D :D :D
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

26.11.2024 14:07
očekávám poučení mladé generace a užitečných rad starších spoluočanů-) a už to začalo
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.11.2024 19:04
Myslím, že ta korelace s věkem platí i u diskutérů na ekolistu. U starých komentujících převažují i zde odpůrci zálohování, mladší jsou i tady většinou pro zálohování.
Odpovědět

Viktor Šedivý

27.11.2024 18:03 Reaguje na Majka Kletečková
Oni si ti starší už zažili několik kol okrádání státem, ti mladí si naivně představují, že mají příležitost udělat něco pro blaho lidstva.

Odpovědět
DJ

Don Juan

26.11.2024 22:12
S argumentem omezeni mnozstvi plastoveho odpadu nejen v prirode je to pochybne. Proc se tedy zalohuji jen napojove PET lahve?

Staci zajit do libovolne drogerie a podivat se po regalech. Jedna plastova lahev vedle druhe. Kdyz pominu chemicky obsah, ktery pres cisticky protece do potoku a rek, proc se nezalohuji i tyto obaly. Nejsou to jen lahve, jsou to i plastove sacky s tekutymi mydly a kosmetikou. A co napriklad plastove lahve od (nejen) automobilnich oleju? 5L kanystry na oleje a ostrikovaci kapalinu?

Proce tedy jen napojove PET? Nejedna se nahodou o levne ziskani znovupouzitelneho materialu, za ktery firmy doted musi platit (obcim)? Proc nemaji zajem i o ty ostatni plasty? Nebo jsou znecistene obaly prilis nakladne na 'recyklaci'? Kdo ji tedy zaplati? Danovy poplatnik?

Zda se mi, ze vlna popularity zalohovani JEN PET zavani ponekud greenwashingem..

Nejlepsi odpad je ten, ktery nevznikne.
Odpovědět
HH

Honza Honza

27.11.2024 08:00 Reaguje na Don Juan
Nejlepší by byl výkup všech plastů na kila jako papír, kolik by to stálo? Ale jak bychom ochránili přírodu!!!
Odpovědět

Viktor Šedivý

27.11.2024 18:02 Reaguje na Honza Honza
S výjimkou PETek by ta cena za plast byla nejspíš záporná.
Odpovědět
ig

27.11.2024 20:53 Reaguje na Honza Honza
Třeba pět korun za kilo. To je výkupní cena víček z lahví - jsou z PE, který se celkem jednoduše recykluje.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

27.11.2024 08:43 Reaguje na Don Juan
Tvrzení, že "Nejlepsi odpad je ten, ktery nevznikne.", je nesprávné. Nejlepší odpad je totiž ten odpad, který lze co nejvýhodněji se ziskem prodat. Váš příspěvek a třeštění jen kolem zálohování úzkého sortimentu PET a Al obalů, je toho příkladem.
Odpovědět
DJ

Don Juan

27.11.2024 21:37 Reaguje na Tonda Selektoda
Ano, to mate pravdu. Z pohledu barona obchodujiciho s odpady to tak urcite bude. Z pohledu druhe strany pravidelne sbirajici odpadky po lesich a skarpach zase spise ne ;(
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.11.2024 09:35
Nejjednodušší odpadové hospodářství by bylo odvážet k třídění do kriminálů
směsný odpad a tam by mohly třídící linky pracovat v režimu 7/24 hodin.
Počet druhů separovaných surovin může kopírovat požadavky odběratelů třeba pro 20 druhů surovin. . Vězni si nebudou válet šunky a třídění u pásu zvládne i invalidní vězeň, jak se dozvěděla kdysi má sousedka trpící bolestmi kyčlí, že u třídící linky ji povolí židli. A to třídila pouze plasty a papír, ale v tom byly pleny, zbytky jídla a mrtvá zvířata. V hale potkani a bez průvanu a voňavek na respirátorech smrad k zalknutí. Daleko
moudřejší je adresná separace odpadů, kdy domácnost separuje odpad podle
druhu do různobarevných pytlů, které se ve stanovené dny svážejí. U svozu
se namátkově zkontroluje druhová čistota odpadu a odpadá další třídění.
Pytel s nevyhovujícím obsahem zůstává neodvezen a fotograficky je obsah
zadokumentován, jako důkaz příčiny neodvezení. Výsledkem je čistota suroviny a její zmenšený objem, protože do pytle je třeba PETky pomačkat
a kartónové krabice rozebrat a poskládat na co nejmenší objem. Tohoto
nikdy u anonymního kontejneru nedosáhnete a hlavně ne čistoty suroviny.
Dobrou cestou jde společnost Marius Pedersen provádějící svoz ve vedlejší
vesnici, kde ve stanovený den vystavíte před dům pytel s odpadem a nový
vám tam připraví na další odpad. Žádné další popelnice, ale i ty mohou
být náhradou pytlů u adresného odvozu. Horší to ale bude na sídlištích,
kde je větší anonymita.
Jinak i já jsem zastánce vratných PETek, ale VŠECH a nejen těch s kódy
nepoškozenými. Stále tak bude spousta PETek nezálohovaných a nevratných,
které skončí bůhví kde. Třídící automat ve velkých obchodech by uživil
i brigádníka vykupujícího sporné a nekódované PETky a v menších obchodech
to bude stejně provádět fyzická osoba. Obávám se pouze hromadění PETek
v malých provozovnách někde v turistických oblastech, kam každý přijede
s PETkou plnou, prázdnou ji tam bude chtít vrátit a obchodník je nebude
moci kvůli úspoře skladování slisovat, ale čekat na odvoz objemného
odpadu. Pro mnohé to bude poslední hřebíček do rakve nadšení provozovat
prodejnu.
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.11.2024 11:10
Lidi souhlasí s jachtami nápojářů v Biarrizzu, „rychlou módou“ – módním oblečením z rPET, které se za 2 sezóny obnosí a vyhodí, běháním po různých obchodech s různými lahvemi, a nerozvojem nebo větším dotováním obcí ze státního dluhu? Jestli chtějí třídit, to mohou i dnes, ale třídění není recyklace.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.11.2024 17:42 Reaguje na Jarka O.
Právě o tom píšu výše, že třídit lze odpad i na 20 druhů surovin,
ale musí být o něho zájem. O surovinu ze zálohovaného výkupu asi
zájem je, kvůli jeho čistotě na rozdíl od směsných plastů, které
se musí dál třídit. Navíc při vrácení za zálohu si nikdo nedovolí
vracet PETku například znečištěnou oleji, nebo jinými látkami.
Navíc to budou pouze PETtky určitého typu z určitých druhů PET.
Podmínkou recyklace je totiž druhová čistota a ta je mnohdy
nejistá. Kilometr od mého bydliště je firma TOMA Recykling
drtící PET láhve na drť a granule. Mezi námi žádné terno,
když jdete kolem, jak to zpracování plastů smrdí chemií, ale
co, o dvě stě metrů vedle je Bochemie a v ní staví Asiaté
nový provoz na výrobu elektrolytu pro baterie. Už to asi
nějak dožiji i v to fenolovém smradu z výroby zateplovací
vlny Rockwool vzdálené 250 metrů. Toto vše je potřebné pro
záchranu planety. Jak ta recyklace PETek, tak ten elektrolyt
do elektromobilů, až po záchranu klimatu zateplením budov
minerální vlnou. Víte, že mi kdysi bylo milejší to spalování
uhlí a ropy, ale bez továren na záchranu klimatu a planety ?
Obojí smrdělo po celé republice a nyní to smrdí hlavně tady
a to nám chtějí přidat ještě Gigafaktory na výrobu baterií
vzdálenou 2 km. Prostě kraj obětovaný pro záchranu klimatu
a planety. Co tak se o ty "dary" podělit třeba s Prahou a
tu Gigafaktory postavit tam?
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.11.2024 22:43
P. Machačku, jisté je,že nejen plastového odpadu je víc než bývalo, stačí se podívat do obchodů plných zboží. Plasty podle mě patří po použití do spaloven, kde můžou dobře nahradit drahý plyn a uhlí. Ale to ekologové blokují.
Ono existuje několik systémů sběru a jsou i státy, kde se třídí centrálně.
Já bych změnila kontejner na obaly za kontejner jen na PET a další jen na hliník a zbytek plastů do popelnic na směs a do spaloven. V SRN můžete vracet jen lahve s nepoškozeným kódem do řetězce, kde jste je koupil, je to nepohodlné a zdlouhavé, a tento systém chtějí lobisti zavést. Zničí to cenami zároveň malou konkurenci. Bezdomovci v SRN v odpadkových koších hledají vratné lahve, tak to je super hygiena. V Dánsku jakoukoliv lahev, sklo, PET, hliník, i od cizího výrobce vrátíte v jakémkoliv obchodě, a to je lepší pro přírodu a pohodlné pro lidi. Jenže právě tenhle systém lobisti nechtějí, i když o něm moc dobře vědí! Viděla jsem bundy a plavky z rPET a myslím si o nich své. Pravá kožešina je fuj a tato, pro mě nadbytečná, výroba jen pro výrobu, má zachránit planetu asi. Těžba ropy neklesá, takže výroba PET taky nebude klesat. Dal by se o tom psát román... ještě si myslím, že bez výchovy lidí to nepůjde.
Jinak, fenol asi nebude z výroby minerální vlny. On moc nesmrdí.
A o SM novináři tvrdí, že je tam velká nezaměstnanost a proto je potřeba postavit baterkárnu na úrodném poli. Kdoví, jestli je to vůbec technologie budoucnosti, já bych byla fakt radši za výrobu léků a aktivního uhlí do filtrů na vzduch i vodu. Moc idealistické, viďte:)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist