https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/lide-v-ceskem-raji-kritizuji-kaceni-stromu-u-silnic-podle-silnicaru-bylo-nutne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lidé v Českém ráji kritizují kácení stromů u silnic, podle silničářů bylo nutné

11.12.2025 18:07 | VŠEŇ (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Lidé v Českém ráji kritizují kácení stromů podél silnic v Libereckém kraji. Mezi Všení a Olešnicí na Semilsku tak padlo v minulých dnech stromořadí 23 topolů kanadských, už počátkem letošního roku nechali silničáři vykácet také 250 jasanů lemujících silnici mezi nedalekou obcí Žďár a rekreační osadou Příhrazy, informoval ČTK ekolog Jan Piňos z koalice spolků SOS Český ráj. Podle Krajské správy silnic Libereckého kraje bylo ale kácení nutné.
 
"Zdejší krásné a zbytečně pokácené mohutné topoly, které tvořily po desetiletí dominantu v krajině, leží nyní na poli a žalují na lidskou omezenost a přehnaný strach i na ignoraci či pohodlnost úřadů. Byly cenné mnoha hodnotami - biologickou, estetickou, při ochraně půdy, vody a místního klimatu. Topoly se přitom vůbec nemusely pokácet, kdyby Správa CHKO Český ráj lépe spolupracovala s vlastníky pozemků a obcemi a stromořadí dostalo alespoň minimální péči," uvedl Piňos.

Kritizoval i kácení stromořadí jasanů, které lemovalo místní slepou silnici od Žďáru k osadě Příhrazy, kde je po většinu roku minimální provoz. Kácení povolila obec Žďár, správa CHKO vydala obci doporučující odborné vyjádření. "Ačkoli zdravotní stav aleje byl za zenitem a část jasanů byla proschlá, stěží lze rozumně zdůvodnit tak masivní plošné kácení. Stromy bylo možné kácet výběrově," dodal Piňos.

Podle ředitele krajské správy silnic Jana Růžičky ale správa CHKO Český ráj nepatří k těm, kdo by schvaloval každé kácení. "Když ty stromy jde udržet, tak chtějí, abychom je udrželi. Jasanů ale kácíme stovky ročně, kácí se po celé zemi. Jasany jsou napadené houbou a stávají se vysoce nebezpečnými. Tam je zásadní problém v tom, že jim uhnijí kořeny a urve se celý kmen u země. Je to vysoce nebezpečné," řekl ČTK Růžička.

Podobné je to podle něj i v případě topolů, které nejsou dlouhověkými dřevinami. "Topoly po 60 letech začínají prosychat, padají z nich větve a jsou nebezpečné. My už v kraji podél silnic prakticky žádné nemáme. Třeba kolem silnice 262 na Českolipsku jsme místo nich sázeli pyramidální duby," dodal Růžička. I za stromy pokácené na Semilsku nechá podle něj správa silnic vysadit nové, jen to někdy nemusí být na stejném místě, většinou po dohodě s obcí a odborem životního prostředí.

Podle ekologického sdružení Arnika patří Liberecký kraj k regionům, kde se daří sázet podél komunikací víc stromů, než se jich kácí, výjimkou byl loňský rok, kdy bezmála 1200 pokácených stromů nahradilo jen 320 nových. Celkově se ale od roku 2003 do konce loňského roku v kraji vykácelo 11.391 stromů, které nahradilo 17.333 nových, což je o polovinu víc. Do ošetření a obnovy alejí kolem silnic druhých a třetích tříd dává Liberecký kraj každoročně miliony korun.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

11.12.2025 18:44
Tak zajisté budou vysazeny nové stromy, ti kritizující, se mohou k tomu připojit, že !
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.12.2025 22:01
A jsme u toho, že v CHKO a NP tohle jde, jinde ne.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

12.12.2025 03:07 Reaguje na Jan Šimůnek
Nějak nechápu co podle vás v CHKO a NP jde a nejde? V článku je krásně vidět , že ti různí ekologové co vše kritizují ( zde p. Piňos) by měli už konečně někam zalést a nevylízat. Ten topol( kříženec) se dožívá tak sta let. No a prosychající jasany? Místo obnovy celé aleje tu obnovu nesmyslným výběrem kdy se dlouhodobě stejně nic nevybere, protahovat a tím i prodražovat.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.12.2025 10:02 Reaguje na Jarek Schindler
Oponoval bych, topoly se už po cca 50/60 letech rozpadají a jsou nebezpečné.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

12.12.2025 10:25 Reaguje na Slavomil Vinkler
U nás alej asi 25 let topolů balsamových téměř celá proschla.Není kdo by uschlé dříví uklidil.O nové stromy by se rád postaral kamarád,důchodce,tramp.Ale ne již topoly.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

12.12.2025 11:06 Reaguje na Slavomil Vinkler
To stáří je trochu dál ale to neznamená, že není nutno začít s obnovou. Má reagce byla hlavně směrem k ekodesolátům co si říkají ekologové a co jim vadí každý pokácený strom. Jinak jsem se od vás nedověděl " co jde a nejde". No a ten kříženec topolu se těch +100 let běžně dožívá.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.12.2025 17:52 Reaguje na Jarek Schindler
Ale no, nehádejme se o nějakou desítku let. Pamatuji lesní výsadbu, která se začala hroutit už po 30 letech a byla vytěžena. Věřím, že některý strom vydrží i 100.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

12.12.2025 23:23 Reaguje na Jarek Schindler
Vadí jim sucho.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

12.12.2025 10:10
Pokud vysázejí a obstarají nové stromy, pak je to v pořádku. Bohužel v KHK se stromy u silnic vykácejí, ale nové nikdo nevysadí.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.12.2025 14:29
možná někdo s diskutujících od žďáru do příhraz někdy jel. alej byla jednak značně přestárlá, a druhak byly stromy u krajnice tak natěsno, že bylo problematické vyhýbání i osobních automobilů.

a minimální provoz je nesmysl, příhrazy jsou významná křižovatka turistických cest s parkovištěm pro cca 50 automobilů, je zde rekreační areál s kapacitou asi 80 lůžek, autokemp (asi 80 lůžek v chatách a kapacita asi 200 osob ve stanech), čás silnice mezi žďárem a příhrazy je velmi frekventovaná cyklostezka, pravidelná autobusová linka tam nezajíždí, ale autobus školy v přírodě/dětské tábory ano... setkání karavanu s autobusem bývalo vždy pěkné rodeo. posílení minimálně o výhybny po cca 200 metrech by bylo více než rozumné.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist