Lidé v Kladně mohou využívat sdílená kola s elektrickým pohonem
Město podle primátora Milana Volfa (Volba pro Kladno) hledalo systém, který by odpovídal jeho členitosti a rozlehlosti i vyhovoval obyvatelům. Elektropohon ocení jak lidé při cestě do práce, tak například méně zdatní cyklisté napříč všemi generacemi. "Kladno je první v Česku, které využívá náš systém," uvedl Charles Butler, zakladatel společnosti Homeport, která nový systém elektrokol vyvinula a do Kladna dodala. Přestože jde o český výrobek, dosud tato kola jezdila více mimo republiku.
Po městě jsou vyznačeny více než čtyři desítky bodů, kde je možné kolo "zaparkovat" ve virtuálních stanicích. Uživatel do nich bicykl bezplatně odloží, aniž by ho musel jakkoliv upevňovat. I vracení kola je podle radnice jednoduché, stačí po odstavení opakovaně stisknout brzdu a tím se kolo zamkne. Připraveny jsou i dvě pevné stanice na Sletišti nebo na Havlíčkově náměstí ve Švermově, které jsou opatřeny dobíjecím systémem.
Pokud cyklisté nechají kolo mimo vyznačená parkoviště, zaplatí parkovné deset korun. Jestliže ho uživatel odloží někam, kde by překáželo, obsluha nebo strážníci ho přes čip lokalizují a mohou elektrokolo bez problémů okamžitě přesunout na lepší místo.
Výpujčka kola na dobu kratší než 20 minut je zdarma, za dobu delší už zájemci zaplatí, například hodina stojí 20 korun, dvě hodiny jsou za 50 korun.
Pilotní projekt sdílení kol s GPS modulem testovalo Kladno už loni od srpna do listopadu. K dispozici bylo tehdy ve městě 60 kol, zájem lidí byl podle radnice vysoký. Počet výpůjček v některých dnech překročil hranici 150. Vedení města na základě testování začalo řešit, kolik kol a jaký typ je třeba pořídit.
Sdílení kol funguje také v Praze, Brně, Olomouci, Teplicích nebo Českých Budějovicích. Půjčovny kol provozují ve středních Čechách i České dráhy, velký zájem o kola je například v Poděbradech a Nymburku.
reklama