Macron hájil ekologickou politiku, která vyvolala protestní hnutí Video
Ekologická opatření byla jedním z hlavních slibů Macrona během prezidentské kampaně v roce 2017. Jeho vláda však sklidila kritiku za údajnou nečinnost poté, co v letos v srpnu odstoupil populární ministr životního prostředí Nicolas Hulot, který se prý v kabinetu cítil "osamocený". Aktuální plány s cílem motivovat Francouze k ekologičtějšímu životnímu stylu nicméně vyvolaly vlnu místy i násilných protestů. Jejich účastníci, zpravidla oděni v neonově žlutých reflexních vestách z povinné výbavy automobilistů, nesouhlasí hlavně s úmyslem zvýšit od Nového roku spotřební daň na ropné produkty.
Macron včera v dlouhém projevu o víceleté energetické politice zdůraznil, že Francie potřebuje s ohledem na využití ropy či uhlí "podstoupit detoxikační kůru". Reakce na "urgentní situaci" v podobě globálních klimatických změn podle něj v zemi není dostatečně rychlá. "Nemůžete být v pondělí pro životní prostředí a v úterý proti zvyšování ceny benzinu," řekl Macron.
"Musíme opustit fosilní paliva, musíme do roku 2050 přejít od Francie, kde 75 procent spotřeby tvoří energie fosilního původu, k výrobě a spotřebě zcela zbavené uhlíku," prohlásil. Prezident dále zopakoval úmysl zavřít do roku 2022 všechny uhelné elektrárny v zemi a oznámil, že vláda do konce jeho pětiletého funkčního období zprovozní první větrnou elektrárnu na moři. Investice do obnovitelných zdrojů se mají zvýšit z pěti miliard na sedm až osm miliard eur (kolem 200 miliard korun) ročně.
Ohledně aktuálních protestů Macron uvedl, že chápe občany, kteří mají pocit, že "ekologickou transformaci zaplatí, ale nebudou z ní těžit". Konkrétní metody přechodu od fosilních paliv podle něj tyto obavy musí brát v potaz. Navrhl například, aby se daň na pohonné hmoty odvíjela od kolísání ceny ropy. Macron zároveň zdůraznil, že "si občany a jejich požadavky neplete s násilníky". "Nebudu v ničem ustupovat těm, kdo chtějí zkázu a chaos," prohlásil.
"Doufám, že v následujících třech měsících uvidíme celonárodní debatu, která pronikne do všech regionů. Doufám, že zástupci žlutých vest se jí budou moci účastnit," dodal francouzský prezident. Elysejský palác následně naznačil, že ministr životního prostředí François de Rugy odpoledne na žádost Macrona přijme představitele protestního hnutí.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (7)
Milan Milan
28.11.2018 13:48Jiří Svoboda
28.11.2018 18:16 Reaguje na Šimon ŠpidlaŠimon Špidla
28.11.2018 22:14 Reaguje na Jiří SvobodaMartin Jasan
28.11.2018 22:05 Reaguje na Milan MilanPředpokldám, že to Macron ví.
Evidentně jsou, ale tací, kteří si nedokáží dát dvě a dvě dohromady.
Jan Šimůnek
29.11.2018 09:40O tom je veškerý "zelený" boj proti "znečišťujícím" autům, včetně hlásání fikce o škodlivosti aut s dieselovými motory. MMCH kdyby se zcela zastavila veškerá silniční doprava, klesly by emise CO2 o cca 5 procent, jakákoli redukce individuální autodopravy musí tedy mít naprosto zanedbatelný efekt.
2. Přesun dopravy na vlaky je totální nesmysl, jednak ty objemy, které se dnes transportují po silnicích, by se na trati jednoduše nevešly, jednak většinu těch transportovaných věcí tvoří komodity, které by se při delší přepravě po železnici zkazily.
3. V naprosté většině západních států (výjimku žádnou neznám, ale nevylučuji, že existuje) jsou lidé mimo velké sídelní aglomerace zcela odkázáni na individuální dopravu, pokud nemají zaměstnání v místě bydliště. To se po roce 1989 začalo týkat i nás, protože veřejná doprava mimo spoje mezi největšími centry byla zredukována do totální nepoužitelnosti (znám z vlastní zkušenosti, blekotání, že tomu tak není, neberu).
Na druhé straně je individuální doprava levnější než dotace do veřejné dopravy (kdy pak jezdí desítky procent zcela prázdných prostředků).
4. Spotřební daň na PHM naštěstí nelze zvednout v celé Evropě, protože by to asi vedlo k vítězství euroskeptických stran ve většině států a buď k masovému vystupování z EU nebo k jejímu cílenému rozbití.
Martin Jasan
29.11.2018 17:11 Reaguje na Jan Šimůnek2. Zdražení pohonných hmot vede k hledání efektivnější alternativ. Ať už MHD nebo alternativních pohonů nebo jen šetření km.