https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/milion-obcanu-eu-hlasuje-pro-konec-doby-klecove
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Milion občanů EU hlasuje pro Konec doby klecové

8.6.2019 01:15 | PRAHA (Ekolist.cz)
Více než 300 milionů slepic, králíků, křepelek, prasnic, hus, kachen a telat se vězní v různých typech klecí po celé EU. / Ilustrační foto
Více než 300 milionů slepic, králíků, křepelek, prasnic, hus, kachen a telat se vězní v různých typech klecí po celé EU. / Ilustrační foto
Milion občanů Evropské unie již podepsal evropskou občanskou iniciativu Konec doby klecové, historicky největší kampaň za zlepšení životní pohody hospodářských zvířat.
 
Konec doby klecové.
Konec doby klecové.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Compassion in World Farming (CIWF) / Evropská občanská iniciativa (EOI)

Mezinárodní nevládní organizace Compassion in World Farming (CIWF, Soucit ve světovém zemědělství) spojila síly s více než 170 dalšími organizacemi na ochranu zvířat a životního prostředí po celé EU, aby společně prostřednictvím evropské občanské iniciativy ukončily používání klecí ve velkochovech hospodářských zvířat v EU. Tato iniciativa již získala podporu milionu obyvatel členských zemí EU včetně České republiky.

„Život v kleci není žádný život. Je čas na evoluci. Evropa potřebuje udělat zásadní krok na cestě k transformaci průmyslových velkochovů v udržitelné zemědělské hospodaření, šetrné nejen ke zvířatům, ale také k přírodě, lidem a celé planetě,” říká Romana Šonková, zástupkyně CIWF v České republice.

Více než 300 milionů slepic, králíků, křepelek, prasnic, hus, kachen a telat se vězní v různých typech klecí po celé EU. Většina klecí je holá, přeplněná a všechny klece zvířatům znemožňuje naplňovat i ty nejzákladnější životní potřeby, jako je volný pohyb, vyhledání pohodlného místa k odpočinku, stavění hnízda či péči o mláďata. To vše vede k nesmírnému utrpení, které se projevuje poruchami pohybového aparátu, zhoršenou imunitou, atypickým stereotypním chováním, sebepoškozováním či vzájemnou agresivitou, případně naprostou apatií. Chov v klecích je tedy velmi krutý, a přitom je naprosto zbytečný, protože existují šetrnější a ekonomicky schůdné alternativy.

„Je to obrovský triumf historicky největšího hnutí za zlepšení života hospodářských zvířat. Jsme nesmírně hrdí na tento společný úspěch. Boj za vysvobození zvířat z klecí však nekončí. Podpisy budeme sbírat až do 11. září, kdy vyprší stanovená roční lhůta,” říká Emma Slawinski, ředitelka kampaní CIWF. „Čím víc nás bude, tím spíš přesvědčíme evropské instituce, že si evropští občané skutečně přejí ukončit dobu klecovou pro všechna hospodářská zvířata,” dodává Emma Slawinski.

Evropskou občanskou iniciativu Konec doby klecové můžete podepsat na www.konecdobyklecove.cz.

Evropská občanská iniciativa (EOI) Konec doby klecové sdružuje více než 170 organizací z celé EU, které sdílejí stejný cíl zbavit EU jednou provždy všech klecových chovů hospodářských zvířat. Je to poprvé v historii EU, co se tak velký počet organizací spojuje ve společné kampani na ochranu hospodářských zvířat. EOI iniciovala mezinárodní nevládní organizace Compassion in World Farming. V ČR jsou v EOI zapojeny tyto organizace (dle abecedy): Hlas zvířat, Home4Pets, Nadace na ochranu zvířat, NESEHNUTÍ, OBRAZ, Platforma pro udržitelný rozvoj a etiku, Plicka & Partners, advokátní kancelář, s.r.o., Slepice v nouzi, Společnost pro zvířata a Svoboda zvířat. Oficiální registraci EOI naleznete ec.europa.eu.

Compassion in World Farming (CIWF) založil v roce 1967 britský chovatel dojnic, který byl znepokojen rozvojem průmyslových velkochovů. Dnes je CIWF přední mezinárodní organizace na ochranu hospodářských zvířat, odhodlaná ukončit průmyslové velkochovy a docílit humánního a udržitelného zemědělského hospodaření a výroby potravin. Ústředí má ve Spojeném království, kanceláře ve Francii, Itálii, Nizozemí, Polsku, Belgii a USA a své zástupce v České republice, Španělsku, Švédsku, Číně a Jihoafrické republice. Více o CIWF naleznete www.ciwf.cz.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (20)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

8.6.2019 06:03
Ja hlasuju proti klecovym chovum uz dlouho a opakovane - napriklad kdyz kupuju vajicka, pridam nekolik Kc a vezmu ta, jak k nim vzdycky delnice na konci balici linky prihodi pericko. To je imho nejucinnejsi a nejdemokratictejsi zpusob hlasovani. Kdyby to vsichni misto petic delali taky tak, uz davno jsou klecove chovy zrusene.
Odpovědět
ZU

Zbynek Ulcak

8.6.2019 16:07 Reaguje na
Dobrý den - myslím, že jste to skutečně vystihnul - každý z nás hlasujeme každodenně mnohokrát - peněženkou nebo kartou. Jen bych dodal, že možná taková petice upozorní více lidí na to, že mužou taky hlasovat tím, co kupují... tak jako to děláte Vy.
P.S. Když už živý tvor (slepice, králík, ovce, býk etc.) zemře proto, aby se stal částí mého těla - proč s ním nezacházet slušně? (slušně - whatever it means...)
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.6.2019 08:16
Ryzí fašismus.
V EU je přes půl miliardy obyvatel, z toho cca 400 milionů jsou občané s hlasovacím právem. Takže cca 1/4 procenta extrémistů se snaží vnutit své extrémistické nazírání na svět cca 99,75 procentům.
Odpovědět
MM

Milan Milan

8.6.2019 08:42
Nejde vůbec o klece, ty ať klidně zmizí. Ale tristní je, že se to má dít na základě nějaké petice (rád bych ji viděl) nepatrného procenta obyvatel evropy, i když se milion zdá býti velké číslo. A tak je to v podstatě se vším. Pár blbů se rozhodne, že změní to a to a vždy najde užitečného id..ta s razítkem, který to posvětí. Vlci dáví na co přijdou a nic se neděje. Zabijáci pobíhají českou krajinou, že se lidi budou za chvíli bát v přírodě stanovat, nebo jít na houby. Kdo o tom hlasoval???? Ale zvířata v cirkusech vadí. Kdo o tom hlasoval. Nějaká neziskovka se domnívá......a je to.
Odpovědět
mr

9.6.2019 10:34 Reaguje na Milan Milan
Jo, jo, vystihl jste to naprosto přesně, cit.:"Zabijáci pobíhají českou krajinou, že se lidi budou za chvíli bát v přírodě stanovat, nebo jít na houby. Kdo o tom hlasoval????" Jenže je to celé v zákonech. Když toho zabijáka totiž dostanou k soudu, snaží se ho nějak z toho zločinu vraždy omluvit, třeba to nazvou "usmrcení z nedbalosti". A taky je dnes vrah, místo v base, na pionýrské besídce:

https://www.idnes.cz/brno/zpravy/nejvyssi-soud-potvrdil-trest-myslivci-jenz-zastrelil-space-na-poli.A160921_092959_brno-zpravy_daj
Odpovědět
Sl

Slovan

9.6.2019 20:13 Reaguje na Milan Milan
Udělejme o vlcích, cirkusech i klecích referendum. Jenže to byste psychicky neunesl, protože většina národa by hlasovala přesně naopak, než byste si vy přál. A to byste pak tu vaši popagandu nemohl dál šířit a věřit ji - stejně jako komuuši v jejich posledních dnech ;)
Odpovědět
LL

Lemra Líná

8.6.2019 10:32
Petice je vyjádřením názoru ve svobodné společnosti. Nevidím na tom nic špatného. Pořád raději uvidím zábor místa volným chovem než dalším super/hyper marketem. I maso pak může být výrazně lepší.
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.6.2019 13:05 Reaguje na Lemra Líná
Problém spočívá v tom, že Brusel je obsazen nekompetentními lidmi, kteří jsou ochotni na základě takovéto pochybné petice udělat opatření, s nímž nesouhlasí zbylých 99 % a něco obyvatel EU.
Odpovědět
LL

Lemra Líná

8.6.2019 13:32 Reaguje na Jan Šimůnek
A to pozor! Ti jsou zatraceně kompetentní, když jim z toho něco kápne ;-)
Odpovědět

Jan Škrdla

8.6.2019 15:37 Reaguje na Jan Šimůnek
Jak jste přišel na to, že 99% obyvatel EU nesouhlasí s rušením klecových chovů? Podle hesla - kdo není s námi, je proti nám?
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.6.2019 08:26 Reaguje na Jan Škrdla
Trochu zjednodušeně, ale vycházím z počtu petentů.

Jinak budiž řečeno ošklivě ale reálně: Klecové chovy jsou ekologičtější a mají výrazně menší uhlíkovou stopu.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.6.2019 10:06 Reaguje na Jan Šimůnek
No nevím, tady se evidentně mísí demagogie s neznalostí, jen těžko hádat, čeho je víc. Tak klecové chovy jsou ekologické? Bomba, to jsem nevěděl! Já myslel, že nejlíp bylo slepicím na dvorku s výběhem do humen. A malá uhlíková stopa??? Rudu vytěžit, dovézt, zpracovat, vyrobit klece, dovézt na místo... tolik spotřebované energie, a ještě slepici neviděly. Souhlas, ryzí fašismus, koncentrák jako "pokrok" v zemědělství. V těch volných výbězích jim bude určitě lépe, jen se trochu zhorší produktivita práce, to je celé. V klecových chovech byly rychlé prachy, jako většinou v lidské společnosti. Ekologie ani náhodou. Kdo tam někdy strčil nos, ví své. Smrad a prach, když pominu stres slepic.
Odpovědět
mr

9.6.2019 10:22 Reaguje na Karel Zvářal
Nevím, nevím ... Ruku na srdce - dvorek až na humna měly ty slepice tak před více než 50-i + lety, kdy E neměla 400 mil. obyv. a celý svět byl možná tak 2x větší. Dnes je díky různým pošukům-množičům prostě mnohem menší a někteří Marxisti tu chtějí ještě řešit přelidnění ostatního světa - přečtěte si řádně ty pitominy od SV. Takže nevím, jak chcete pro tu nesmyslně přemrštěnou populaci zajistit leda ta vejce a maso méně produktivní metodou.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.6.2019 10:33 Reaguje na
Kdo není... (viz. nicka jednoho z přispivajích), dávno už se zařídil jako za "starých časů". Jsme to, co jíme.
Odpovědět
ig

9.6.2019 10:42 Reaguje na Karel Zvářal
Nj ale jakmile jsou slepice v tom klecostroji, vsechno bezi automaticky, obsluhuje to jeden clovek (jeho stopa se musi tez zahrnout), energeticke naklady na jedno vejce klesnou (jinak by je to ani nenapadlo delat). Osobne beru ten ne-klecovy chov jako trochu spotrebitelsky luxus za ktery se priplaci a ktery, jako kazdy luxus, vic spotrebovava zdroje a je mene ekologicky. Ale jsme bohati, muzem si to dovolit, tak proc ne. Ja si to dopravam.
Odpovědět
ig

9.6.2019 10:43 Reaguje na
To melo jit o prispevek vyse
Odpovědět
LB

Lukas B.

9.6.2019 16:52 Reaguje na
ano, klecový chov má bezesporu nižší "uhlíkovou stopu" na kilo masa. na druhou stranu je na štíru s etikou. a teď babo raď. kterého zajíce budeme chytat?
(zesnulé babičky taky nebaštíme, uhlíková stopa není zlaté tele, tedy, neměla by být)
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.6.2019 06:05 Reaguje na Karel Zvářal
Ty klece jsou investice "jednou pro vždy", podíl na jedno vejce je nepatrný. V klecových chovech je nižší riziko nákazy a je i nižší riziko úniku nákazy z takového chovu. Je i menší riziko, že ve vejcích budou salmonely (ty jsou spíš ve vejcích z volných výběhů nebo domácích chovů). I "uhlíkovou stopu" nemocného konzumenta musíte vzít v úvahu.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.6.2019 10:35
např.: https://zvirata.bazos.cz/inzerat/104026473/domaci-vejce.php
Odpovědět
Hu

Hunter

9.6.2019 22:19
Dobrá hysterie.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist