https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/ministerstva-nesouhlasi-s-navrhem-exministra-hladika-zalohovat-lahve
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ministerstva nesouhlasí s návrhem exministra Hladíka zálohovat lahve

12.1.2026 12:15 (ČTK)
Automat na vrácení petek a plechovek ve Švédsku.
Automat na vrácení petek a plechovek ve Švédsku.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | mulevich / Depositphotos
S návrhem bývalého ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) zavést zálohování PET lahví a nápojových plechovek a také poplatky za reklamní letáky nesouhlasí ministerstva. Pod návrhem, který Hladík předložil ve Sněmovně jako poslaneckou předlohu, je podepsaný také jeho spolustraník Václav Pláteník a poslankyně Gabriela Svárovská (Piráti/Zelení). Nesouhlasné stanovisko vyslovilo například ministerstvo životního prostředí nebo ministerstvo průmyslu a odvolalo se přitom na programové prohlášení vlády.
 
S obdobným návrhem, který se týkal PET lahví a nápojových plechovek, přišla v minulém období vláda Petra Fialy (ODS), v níž byl Hladík ministrem. Sněmovna tehdy nedokončila ani první čtení návrhu.

Ministerstvo životního prostředí vedené reprezentantem Motoristů Petrem Macinkou uvádí mimo jiné, že v případě poplatků za reklamní letáky je návrh v přímém rozporu s programovým prohlášením vlády. V něm stojí: "Systém zálohování PET lahví a plechovek bude zaveden jen při prokázání jednoznačného ekologického přínosu, a bude-li zajištěno, že nenaruší funkční obecní systémy třídění odpadů. Nezavedeme recyklační poplatky zatěžující tisk a distribuci reklamních letáků, které jsou důležitým zdrojem informací o slevách a nabídce zboží zejména pro seniory."

Obdobně argumentuje též ministerstvo průmyslu. "Navrhované zavedení poplatků za reklamní letáky, které jsou důležitým zdrojem informací a slevách a nabídce zboží zejména pro seniory, je v rozporu s Programovým prohlášení vlády," uvedlo mimo jiné.

Odmítavě se postavila k návrhu i Hospodářská komora ČR. Podle komory jde o zásadně koncepčně chybný, ekonomicky neodůvodněný a systémově destabilizující zásah do fungujícího nakládání s odpady. Řadu výhrad vyslovil i antimonopolní úřad. Podle něj se za současné ekonomické i právní situace se zavedení zálohového systému nejeví jako opodstatněné a žádoucí.

Předkladatelé uvádějí, že zálohové systémy vedou ke zvýšení míry zpětného odběru a recyklace, což přispívá k ochraně životního prostředí tím, že se snižuje množství odpadu končícího na skládkách nebo v přírodě. Hladík ještě jako ministr řekl loni v březnu poslancům, že unijní směrnice požaduje, aby do roku 2029 bylo zpětně odebráno minimálně 90 procent hmotnosti plastových nápojových lahví. Česko se podle něj pohybuje pod touto hranicí, a to jak u plastových lahví, tak u plechovek.

V důvodové zprávě ke svému nynějšímu návrhu uvedl, že ročně se v Česku dostane na trh asi 1,8 miliardy PET lahví, což je asi 47.000 tun ročně, a asi 0,8 miliardy plechovek, což představuje zhruba 15.000 tun ročně. Mimo tříděný odpad podle něj skončí asi každá pátá PET lahev. V důvodové zprávě také stojí, že plechovka i PET lahev z recyklátu mají až pětinásobně nižší uhlíkovou stopu než stejný obal z panenského materiálu, tedy ze suroviny, která nebyla nikdy předtím recyklována.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

12.1.2026 14:04
Máme, přes snahy rudých rozvědčíků, to, co jsme si zvolili: Vládu, která pracuje pro občany, a ne pro ty, kteří je chtějí okrádat.
Odpovědět
Pe

Pepa

12.1.2026 14:28
Neboli vláda souhlasí se 100 mil obalu ročně odhozenych mimo odpadovy systém a 1 mld Kč pokuty placených ročně EU!
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

13.1.2026 06:58 Reaguje na Pepa
Nikoliv Pepíku. To jen špatně čteš mezi řádky.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.1.2026 14:58
"V důvodové zprávě také stojí, že plechovka i PET lahev z recyklátu mají až pětinásobně nižší uhlíkovou stopu než stejný obal z panenského materiálu, tedy ze suroviny, která nebyla nikdy předtím recyklována."

Když má něco až pětinásobně nižší uhlíkovou stopu, znamená to, že ji klidně může mít i dvakrát vyšší. Uvedl se ten nejoptimističtější limit, ale neuvedl ten nejpesimističtější. To je vadná argumentace.
Odpovědět
pk

pepa knotek

12.1.2026 15:10
Někdo možná bude vláčet prázdné PETky, aby je mohl odevzdat v nějakém výkupním automatu, většina to raději odhodí do první žluté popelnice, kterou potkají u cesty. A jako bonus je třeba dát víčkům svobodu a vyslat tím zeleným jasný signál.
Odpovědět

Jan Šimůnek

12.1.2026 15:13
to Pepa 12.1.2026 14:28
Nepředpokládám, že by existoval seriózní počet PET lahví, které jdou do sběru via žluté kontejnery. Jsou pomačkané, zdupané a někdy i rozřezané. A plačky tak nějak neevidují, že prázdné PET láhve mají i smysluplné využití, od plašení krtků přes zalévací systémy na zahradách až po větrné vrtule pro potěchu dětí. Z PET lahví lze postavit i "skleník".

to Jiří Svoboda 12.1.2026 14:58
Pokud je mi známo, tak z recyklátu se PET láhve nedělají, spíš různé tašky, plachty apod. Takže zase jen nesmysl od lidí, co nás chtějí okrádat.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

13.1.2026 06:53 Reaguje na Jan Šimůnek
https://www.recyklace.cz/
Výrobky používáme roky.Zatravňovací dlažbu,posledně kompostéry.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

12.1.2026 17:14
Je třeba aby to někdo řekl nahlas:

nejde vůbec o ekologii, ale jenom o peníze!!!

Všechno ostatní je jenom divadlo, které má odvést pozornost.

Systém zpětného odběru je hodně předražená systémová duplicita, svojí skutečnou funkcí připomínající spíše trojského koně:

investiční náklad činí zhruba 5 miliard na zálohový systém PET a provozní náklady cca 1,5 mld. Kč (náklady se určitě zvýší, jako když stát staví dálnice).

Je to vlastně odstrašující ukázka naprosté nepřiměřenosti systémových opatření státu, která za asi 6,5 miliardy Kč údajně vrátí do oběhu o směšných 10 % více plastových lahví tím, že je prostě ukradne obcím, jejichž občané je poctivě sbírají (ve lhůtě do pěti let od spuštění systému).

A o co se nejvíce bojuje?

O výnos z nevrácených záloh!

Pojďme si odpovědět na dvě zásadní otázky:

1) Proč by měl všechny náklady financovat stát, ale výnos z nevrácených záloh by měl mít z 85% nestátní operátor?

Slovenský ministr Taraba před časem kritizoval monopolní zálohový systém na lahve na Slovensku. Ministr mimo jiné chtěl, aby se nápojářskému operátorovi zálohování dávalo méně peněz z nevrácených záloh. Na Slovensku měl v té době operátor nárok na 50 %. Ministr Taraba to chtěl snížit na 20 %.

To v ČR ministr Hladík prosazoval, aby nápojářský operátor měl dokonce neuvěřitelných 85 % ze všech peněz za nevrácené PETky a plechovky. Tedy 1 - 2 miliardy korun ročně navíc. Peněz, které jsou ale lidí, co zálohu poctivě zaplatili. Dnes to tlačí pan Hladík přes jiné kanály znovu, ale nic podstatného nezměnil.

2) Takže se počítá s tím, že to nebude fungovat, když hlavní boj je o peníze z nevrácených záloh - tedy peníze spotřebitelů, které zálohované obaly nevrátí do systému?

Ano, pochopili jste to velmi přesně!

nevrácené zálohy = zpětná vazba o skutečné účinnosti systému
čím více peněz z nevrácených záloh, tím větší operátorův výnos

Myslím, že jsou to snadné počty...
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.1.2026 20:29
Tak hlavně aby ministerstva dodržela, co slíbila a dál odmítala tunel. Supermarkety můžou PET vybírat dobrovolně jako nyní, není potřeba měnit zákon, hliník se dá bez zálohy vybírat na váhu a do kontejnerů. Centrální systém třídění odpadů funguje např. v Norsku.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

13.1.2026 09:23 Reaguje na Jarka O.
Máte pravdu v tom, že myšlenka záloh obalů (nejenom PET lahví) je v konkrétních podmínkách ČR naprostý nesmysl!

25 let jsme lidi učili dávat plasty do žlutých kontejnerů a teď, když to docela obstojně funguje, jim to začneme překopávat na zálohový systém?

Vydávat nový zákon o zálohách je zcela zbytečné, protože stávající zákon č.477/2001 Sb. (o obalech) již od 1.1.2002 takový systém umožňuje jako jednu z možných variant.

Existuje to více než 20 let a proč se to ve větším měřítku neujalo? Protože je to ekonomická sebevražda! Sama Coca-Cola už to jednou zkoušela a byl to naprostý debakl.

Tak na to šla iniciativa obchodníků s nápojovými obaly jinak - chce prosadit, aby to bylo povinné a museli se do toho zapojit obce. V ten moment to ekonomicky netáhnou jen výrobci sdružení v iniciativě, ale rozloží se to na více objektů ve veřejném prostoru.

Využívají odborné neznalosti MŽP, které tomu nesmyslu není schopno smysluplně oponovat. Je to ve skutečnosti nevyhlášená obchodní válka autorizované obalové společnosti EKOKOM, která má výsadní postavení na trhu a zcela ovládá sběr na úrovni obcí (ty kontejnery na obalové odpady jsou všechny v jejich majetku a obcím je pouze pronajímají - tím jsou na nich obce zcela závislé).

Tak to jenom na doplnění.
Odpovědět

Radek Čuda

13.1.2026 14:59 Reaguje na Jiří Kvítek
Technická ... fakt CC? Já si pamatuji někdy v devadesátkách vratné 2l lahve od Pepsi, ale od CC si je nějak nevybavuji.

Akorát že ty od Pepsi byly poměrně masivní, s klasickou PETkou se to nedá srovnávat.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

13.1.2026 18:34 Reaguje na Radek Čuda
Mám zafixovánu CC, ani nevím proč.

Ale je to spoustu let - uznávám, že tento detail si už úplně přesně nevybavuji. Byl to asi průzkum bojem, klasika.

Děkuji Vám za upřesnění.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

13.1.2026 07:41
Hliník a PET nejsou jediné materiály, vhodné na balení nápojů. Pokud jde nápojářům tak moc o tu ekologii a o vymýcení zahazování jejich obalů v přírodě a na skládku, můžou ty své nápoje stáčet do typizovaných zálohovaných obalů. Třeba do sklenic.
Odpovědět
LB

Lukas B.

13.1.2026 09:21
samozřejmě je to jen můj povrchní dojem, kdybych měl nějaký důkaz, tak o tom nebreptám na ekolistu, ale mažu podat trestní oznámení, ale domnívám se, že starého psa novým kouskům nenaučíš, kdo jednou podivně kšeftoval v Brně, bude pravděpodobně podobné kousky provádět i ve vládě, a příliš bych se nedivil, kdyby celý ten humbuk okolo zálohování nebyl jen silný ekonomický zájem páně Hladíkových pasáků.
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.1.2026 09:46
to Lukas B. 13.1.2026 09:21
Vzhledem k tomu, jak tento systém fungoval v Německu, jste s vysokou pravděpodobností hodně blízký realitě.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.1.2026 16:54
Souhlasím s výkupem, ale ne s takovým, který byl plánován. Vracet pouze
nepoškozené obaly znamená nosit zbytečně vzduch například z výletu. Obaly by mělo být ale možné odevzdat i zmačkané a bez identifikačních znaků.
Při poškození přichází ztráta zálohy a pokud nakoupím zboží se zálohou
a mám s prázdným nezmačkaným obalem putovat až do místa výkupu, tak to
mnohé odradí. Uvedu příklad mít batoh plný prázdných nezmačkaných PET,
do kterého už nic nevleze pouze proto, že je nesmím zmačkat, abych je
mohl zálohově vrátit. Pokud to automat nezvládne, tak má existovat i
náhradní výkup s fyzickou kontrolou člověkem. Malé provozovny budou
mít výkup jaký? Drahým automatem a nebo fyzicky a nebo žádný? Musí
být možnost i fyzického výkupu člověkem a nespoléhat se pouze na
automaty.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

13.1.2026 18:58 Reaguje na Břetislav Machaček
Dovolte abych doplnil ještě jeden zajímavý aspekt:

lidé z plzeňského kraje, kteří bydlí blízko u hranic s Bavorskem, využívají možnosti nákupů v Německu.

Když si koupí například lacinější plzeňské pivo, zpravidla berou celou bednu piva, aby se jim to vyplatilo.

Ale pak tam musí vrátit tu bednu lahví, která byla fyzicky zakoupena v Německu!

Když tam chcete vrátit bednu prázdných lahví koupenou v ČR, tak Vám to automat vyřadí a odmítne přijmout - označení bedny a lahví kódem si hlídá, kde jste ji koupili! Takže ji můžete zase naložit a vezete to domů.

Docela potupa, jak jsem slyšel...
Odpovědět
JO

Jarka O.

13.1.2026 20:31 Reaguje na Břetislav Machaček
Pokud by automaty byly přímo v obchodě, tak někdy byste mohl mít štěstí a natrefit na zaměstnance, který by lahev vzal a vrátil Vám peníze, podle pokynů zaměstnavatele. Třeba by nesměl. Pokud by byly venku na parkovišti, tak máte smůlu a peníze zůstanou firmě. Žádná lahev s poškozeným kódem např.deštěm, hlínou, tedy ani ta, kterou byste chtěl přinést třeba z příkopu, se nebude dát vrátit. Takže pokud půjde o čisté prostředí, budou muset zůstat i kontejnery, ale s výrazně nižším ziskem. Možná se tento svoz pak nevyplatí a nevratný pet ztratí odběratele krom spalovnen, kdo ví. A možná pak % sběru přestanou zajímat, protože cizí nápojáři si své vydělají.
@ P. Kvítku, ty systémy jsou jen národní, to, co píšete, nikde nejde. Dřív to šlo :), ale už je to ošéfované. Souhlasím, že je to boj o trh opět schovaný za ekologii. Jen mám dojem, že noví borci na ministerstvu řeší sebe a skutečná práce zapláče, je mi líto.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist