https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/na-benzin-ci-naftu-chteji-podle-pruzkumu-co-nejdele-jezdit-dve-tretiny-cechu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Na benzin či naftu chtějí podle průzkumu co nejdéle jezdit dvě třetiny Čechů

19.10.2023 01:15 (ČTK)
Čechy by k pořízení elektromobilu nejvíce motivovalo zlepšení dojezdové vzdálenosti.
Čechy by k pořízení elektromobilu nejvíce motivovalo zlepšení dojezdové vzdálenosti.
Foto | Breno Assis / Unsplash
Po roce 2035, kdy se mají na základě evropského nařízení přestat prodávat nová auta se spalovacím motorem, plánují dvě třetiny Čechů stále jezdit na benzin či naftu. S pořízením elektromobilu kolem tohoto roku počítá asi 18 procent lidí. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro společnost Raiffeisen - Leasing. K elektroautomobilům by podle něj lidi motivoval větší dojezd a nižší provozní náklady.
 

Zhruba třetina dotázaných plánuje jezdit svým autem na benzin či naftu co nejdéle, po roce 2035 pak koupit ojeté auto se spalovacím motorem. Podobné množství lidí plánuje těsně před začátkem platnosti evropského nařízení koupit kvalitní auto na tradiční paliva, aby co nejdéle vydrželo.

Naopak s pořízením elektromobilu vzhledem k nařízení Evropské unie počítá 18 procent lidí. Zhruba sedm procent lidí v průzkumu uvedlo, že bude po roce 2035 bez auta a bude využívat jiné způsoby dopravy. Asi procento oslovených chce využívat veřejně sdílené elektromobily.

Čechy by k pořízení elektromobilu nejvíce motivovalo zlepšení dojezdové vzdálenosti, vyplynulo z průzkumu. Jako motivaci pro jeho pořízení to uvedlo 72 procent respondentů. Následují nižší provozní náklady, které uvedlo asi 70 procent lidí, hustější síť dobíjecích stanic, nižší cena elektřiny na dobití vozu či nižší pořizovací ceny elektromobilů.

"Inovace v oblasti dojezdu jdou prudce vpřed. Výrobci elektromobilů neustále zvyšují kapacitu baterií, což se projevuje v prodloužení dojezdových vzdáleností elektromobilů a již dávno neplatí, že maximem je 300 kilometrů na jedno nabití. Na trhu se nyní nachází desítky modelů, které tento strop překonávají, a některé dokonce zdvojnásobují," uvedl ředitel oddělení autofinancování společnosti Raiffeisen - Leasing Jaroslav Kumbera.

Při výběru auta jsou pro Čechy hlavními rozhodujícími faktory cena, a to v 87 procentech případů, pak spolehlivost v 74 procentech a provozní náklady uvedlo 63 procent respondentů.

Unijní státy na konci března schválily normu, která prakticky znemožňuje prodej nových benzinových a naftových aut od roku 2035. Nadále ale bude možné využívat motory poháněné výhradně syntetickými palivy.

Sběr dat pro průzkum byl realizován on-line formou na konci srpna 2023. Celkem se ho zúčastnilo přes 520 řidičů z České republiky. 

Společnost Raiffeisen - Leasing je leasingová společnost, která poskytuje financování nemovitostí i movitých předmětů, zejména osobních i nákladních vozů. Raiffeisen - Leasing je součástí rakouské skupiny Raiffeisen a v České republice působí od roku 1994.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pp

pavel peregrin

19.10.2023 10:11
Já taky.
Odpovědět

Radek Čuda

19.10.2023 14:51 Reaguje na pavel peregrin
Takových nás bude.

Ne že bych vyloženě chtěl, ale sotva budu mít mega a víc na něco slušného v elektrice. Ale kdyby na tom Elon mocí mermo trval, tak já si od něj nějakou tu Teslu klidně vezmu:-))).
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.10.2023 17:55
Auto na elektriku, má delší historii, než ta s spalovacími motory a ještě si hodně let počkáme, než budou ty elektrický plechovky celkově lepší ve všech směrech, než klasická auta.
A také samozřejmě i lacinější, že !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2023 08:40 Reaguje na smějící se bestie
V hodně směrech už dávno lepší jsou a při vhodném používání vychází i levněji. Zatím nemají ale tu univerzálnost dýzlu, otázkou ale je, jestli je to nutné.
Odpovědět
OV

Oldřich Vašíček

19.10.2023 23:29
Naprostá většina aut se kupují jako ojetá. A to, většinou, nejsou ta, která mají ty super parametry nových moderních modelů s cenovkou atakující 3 mega. Většina aut je požadována do 300 tis. Mají ojetá eauta s touto cenovkou udávané parametry? Nehrozí výměna baterie nebo něco obdobně likvidačního? Pokud koupím Octávii s touto cenou, tak bude ez problémů sloužit ještě mnoho let a dojezd bude stále kolem 700km a natankuji do 5min.:)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2023 08:43 Reaguje na Oldřich Vašíček
To se asi dnes nedá ještě odhadnout. Baterie se už dělají na životnost auta a kolik vydrží, skutečně se ještě neví. Lexus i Tesla garantují snad milión kilometrů, čemuž nevěřím, ale i půlka stačí bohatě.
Odpovědět

Radek Čuda

24.10.2023 12:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Můžete dát odkaz na tu garanci. A myslím tím skutečně garanci výrobce, ne nějaké zbožné přání ... bo já o ničem takovém nevím, a jak jsem včera koukal na jednu reportáž, tak o tom neví ani CNBC.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.10.2023 08:40
Jestli to nebude tím, že nenabyli lehce peníze a tak je nechtějí ani lehce pozbýt?
Kupují prostě to, co se vyplatí a nebo alespoň to, u čeho prodělávají méně,
než u elektromobilů. Ono je třeba do nákladů na 1 km započítat veškeré
náklady, které obyčejný občan nemá možnost odepsat, jako třeba firmy, či stát. Občan platí plnou cenu a z plné ceny počítá a počítá, až se dopočítá,
že ojetý spalovák se mu vyplatí více, než nový a ten zase více, než ten
elektromobil. Elektromobily tak kupují pouze ti, co mají možnost odpisů
a nebo ti, u kterých nějaký ten milion nehraje žádnou roli. U nás stárnoucí manžel-podnikatel už nevěděl čím potěšit o generaci mladší partnerku a tak
ji koupil nový elektromobil. Ta se s ním producíruje po městě a kamarádkám
předvádí, že mají i na auto za 2 mega , se kterým pouze jezdí nakupovat
a vozí s ním děti do školy a školky. Je prostě in, na rozdíl od jejich
spolužaček jezdících ojetými spalováky a má plnou pusu ekologie. Prostě
slepice, která má své zlaté hnízdo a nechápe, že to není pro všechny.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist