https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/nehod-po-srazce-se-zveri-pribyva-letos-pocet-stoupl-o-ctvrtinu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nehod po srážce se zvěří přibývá, letos počet stoupl o čtvrtinu

27.8.2019 00:25 (ČTK)
Dopravních nehod po srážce s lesní zvěří a domácím zvířectvem přibývá. Do konce letošního července počet stoupl meziročně o čtvrtinu na 8500, loňský rok byl s počtem 12.871 nehod rekordní. / Ilustrační foto
Dopravních nehod po srážce s lesní zvěří a domácím zvířectvem přibývá. Do konce letošního července počet stoupl meziročně o čtvrtinu na 8500, loňský rok byl s počtem 12.871 nehod rekordní. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Dopravních nehod po srážce s lesní zvěří a domácím zvířectvem přibývá. Do konce letošního července počet stoupl meziročně o čtvrtinu na 8500, loňský rok byl s počtem 12.871 nehod rekordní. Loni při těchto nehodách zemřeli tři lidé a 19 lidí bylo těžce zraněno. Letos si zatím nehody nevyžádaly lidský život, těžce zraněno bylo za sedm měsíců devět lidí. Nejvíce střetů se zvěří je v posledních letech evidováno v říjnu a listopadu. Vyplývá to z informací Centra dopravního výzkumu a BESIP. Za posledních pět let se počet srážek se zvěří téměř zdvojnásobil.
 

"Ačkoli závažnost těchto nehod nepatří k nejvyšším, většinou se jedná převážně o nehody s hmotnou škodou, nárůst počtu srážek se zvěří je alarmující," uvedl vedoucí samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Nejvíce nehod s lesní zvěří a zároveň s největším počtem zraněných centrum v posledních třech letech eviduje na silnicích druhých tříd. Nejčastěji se stávají na přímých úsecích silnic, dále v zatáčkách, minimum na křižovatkách.

Řidiči by se měli především věnovat řízení, aby zabránili střetům se zvěří nebo alespoň zmírnili jejich následky. Pokud zvíře na silnici zaregistrují, měli by zpomalit nebo zastavit auto a zatroubit, aby ho vyplašili. Centrum upozorňuje na to, že se zvěř často pohybuje ve skupinách a první zvíře je varováním pro možný výskyt dalších. Při nevyhnutelném střetu se zvěří by řidiči neměli reflexivně strhávat řízení, při kterém hrozí smyk nebo náraz do stromu. Pokud v okolí silnice nejsou překážky a na silnici není velký provoz, mohou se řidiči pokusit zvířeti vyhnout.

Dopravních nehod po srážce vozidla se zvěří přibývá zejména kvůli přemnožení některých druhů, zejména divočáků. Každým dnem jsou na silnicích a železnicích v Česku usmrceny desítky až stovky zvířat, uvedlo CDV. Jejich počty podle údajů mysliveckých sdružení, dopravní policie, pojišťoven a řidičů sjednocuje aplikace Srážky se zvěří. Podle výsledků patří k úsekům s nejvyšší hustotou srážek se zvěří třeba dálnice D10 mezi Benátkami nad Jizerou a Mnichovým Hradištěm či silnice I/9 poblíž Máchova jezera a mezi Českou Lípou a Novým Borem, některé silnice v Plzeňském a Moravskoslezském kraji. Podle analýz CDV jsou střety se zvěří častější tam, kde je kolem silnic vzrostlá vegetace nebo potrava pro zvěř.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

27.8.2019 12:39
Jelikož většina řidičů jezdí jako prasata, a také že ŘSD z vysoka kašle na opravu plotů kolem dálnic (když už je nějaká nehoda zničí) není se čemu divit... než aby řešili toto, tak raději neustále sekají trávu a způsobují tím další negativa...

Státní firmy jsou prostě černá díra na naděje, že se v tomto státě něco zlepší...
Odpovědět
VM

Vladimír Mašek

28.8.2019 06:38 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Jedná se o obecné ohrožení ze strany "Loveckých spolků" se všemi důsledky. Zvěř cíleně chovají a udržet stavy na relativně neškodných počtech nedokáží.
Zvěř škodí v lesích okusem mladých stromků takže přirozená obnova lesa je téměř znemožněna.
Kvůli škodám na lesích a úrodě byla historicky zvěř více v oborách,kde panstvo mohlo snáze ukájet své lovecké choutky.
Dnes je lovecká lobby všemocná naprosto bez zodpovědnosti za způsobené škody.
Odpovědět
ČM

Čech M.

27.8.2019 21:22
Není divu že počty stoupají, když spárkatá je přemnožená a to nejspíš záměrně.
Polovina těch škod jde na vrub ČMMJ a měli by to platit, ale toho se nikdy nedočkáme. Takže buď se můžete připojistit, nebo máte smůlu. Když srazíte zvěř, tak máte povinnost zavolat policii , pak přijede myslivec naloží srnku a sbohem, škodu na autě si uhraď. Když srnu odvezete vy, jste pytlák.
Odpovědět
mr

27.8.2019 22:20 Reaguje na Čech M.
Vystihl jste to naprosto přesně. Název článku je zavádějící asi záměrně. Počty nehod stoupají, jelikož je spárkatá úmyslně velmi přemnožená.
Odpovědět
VN

Vlastimil Nevrkla

29.8.2019 23:41
Příčinou četnějších srážek se zvěří je přemnožená zvěř a fragmentace krajiny, ale na to si stěžovat nemůžeme, to se bude pouze zhoršovat, stěžujme si na to, co dělá státní správa proto, abychom si každým rokem neříkali, že počet srážek se zvěří opět vzrostl o 15% a zase nic. Problémem jsou opět peníze na pachové ohradníky, které jsou rozdělovány naprosto nekoordinovaně, na dálnicích se soutěží o instalaci určených úseků, výsledkem jsou nefunkční pachové ohradníky, na instalaci pachových ohradníků na silnicích I. a II. třídy dostávají dotace cestou KÚ okresní myslivecké spolky, ale pouze některé, myslíte si, že tomuto státu jde o snižování počtu srážek se zvěří, k čemu je zřízen fond zábrany škod (3% z každé pojistky) a kam mizí 160 mil. Kč každým rokem, když z něho není možno financovat instalace pachových ohradníků a tam ty peníze jsou na to určené.Toto je pouze vršek ledovce, to, co je dole nechci vůbec komentovat.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist