Někteří Pražané se obávají, že Radlická radiála zhorší ovzduší
Radiála přivede desítky tisíc aut na břeh Vltavy k Barrandovskému mostu, kde jsou již nyní časté kolony. "Já jsem upozorňoval na to, že zachování průjezdnosti městského okruhu není otázka pouze spojená s Radlickou radiálou, ale s fungováním městského okruhu jako takového," řekl projektant Alexandr Butovič. Připravuje se podle něj řešení pro Pelc-Tyrolku a Barrandovský most. Radiála nicméně zklidní dopravu v oblasti Jinonic, Butovic, Radlic, Košíř a Smíchova, protože posbírá řidiče z ostatních silnic, dodal projektant.
"Co se týče znečištění ovzduší, tak příspěvek Radlické radiály je podlimitní. Tím, že se vstupuje na území, kde je nadlimitně překročený benzoapyren, tak je navrženo kompenzační opatření formou výsadby 400 stromů. Je to nad rámec toho, co je požadováno za to, že se tam vůbec bude kácet," řekla Olga Šambergerová ze sdružení Pudis-Satra, které stavbu připravuje. Reagovala tak na obavy, že radiála zhorší životní prostředí. Projekt se podle ní vedle ovzduší věnuje také hlukovému znečištění. Navržena je protihluková stěna v délce 3500 metrů.
Stavba ohrožuje existenci Výtopny Zlíchov z roku 1873, na jejímž místě by mělo být stavební zázemí. Ředitel odboru strategických investic magistrátu Karel Prajer včera uvedl, že se pokusí s dodavatelem vyjednat situaci tak, aby budova výtopny zůstala zachována. "Jsme si vědomi, že to je zájmový spolek, který dává lokalitě nějakého ducha," dodal Prajer.
Společnost SANEP provedla průzkum mezi obyvateli Prahy 5 a 13 ohledně dopravy v oblasti a Radlické radiály. Celkem 68 procent z 1000 dotázaných vyjádřilo nespokojenost s nynější dopravní situací v Radlicích a Jinonicích. Nadějné řešení spatřuje v radiále 73 procent, zhruba 65 procent účastníků průzkumu věří tomu, že radiála sníží tranzitní dopravu.
Urychlenou výstavbu spojky podporují mimo jiné městské části Praha 5 a 13. Na Smíchově uleví ulicím Vrchlického, Plzeňská, Duškova, Bucharova, Radlická, Jinonická, Řeporyjská, Karlštejnská, K Barrandovu a Peroutkova. Proti se staví například iniciativa Auto*Mat, podle které nová silnice jen přivede víc aut do centra.
Původní koncepce rozvoje pražské komunikační sítě zvaná Základní komunikační systém (ZÁKOS) vznikla v 60. a 70. letech a počítala s celou řadou radiál. Část z nich již existuje, například část Vysočanské či Štěrboholská. Od budování dalších se po revoluci upustilo. To se týká například Žižkovské radiály, která měla po demolici velké části původní zástavby propojit Olšanskou ulici s magistrálou.
reklama