Německá ministryně je proti zmírnění emisních limitů
"Drtivá většina plicních doktorů a vědců ve zdravotnictví to tak vůbec nevidí," uvedla Schulzeová ke kontroverznímu vyjádření z minulého týdne. "Je široký vědecký konsensus o škodlivosti oxidu dusičitého a drobného polétavého prachu," míní.
Stejný názor vyjádřil i berlínský profesor a plicní lékař Christian Witt, podle něhož testy na zvířatech i lidech dokládají příčinou souvislost mezi množstvím oxidu dusičitého nebo polétavého prachu a zdravotními komplikacemi. Navíc nejnovější studie docházejí k tomu, že se rozhodně nedá říci, že by tyto látky nebyly nebezpečné i v nižších koncentracích, než jaké stanoví současné limity. Zdůraznil také, že tento názor sdílí hlavní sdružení německých plicních lékařů i podobné organizace v zahraničí.
Přečtěte si také |
Němečtí experti zpochybňují škodlivost polétavého prachuV Německu se o limitech diskutuje zejména proto, že kvůli jejich nedodržování už v některých městech platí zákazy jízdy starších dieselových aut, které jsou za velkou část emisí NO2 zodpovědné. V dalších městech mají začít platit během roku. I proto se už ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU) nechal slyšet, že téma otevře s evropskými kolegy a případně se bude zasazovat o zmírnění limitů.
Ministryně životního prostředí Schulzeová to jasně odmítá. "Řešením není to, že se vzdáme nároku na čisté ovzduší. Řešením je, že auta budou čistší," podotkla dnes.
O škodlivosti oxidu dusičitého nepochybují německé, ani zahraniční organizace. Podle studie, kterou loni představil Spolkový úřad pro životní prostředí, zemřelo jen v roce 2014 kolem 6000 lidí v Německu předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu způsobené oxidem dusičitým. Drobnému polétavému prachu přičítá studie 41.000 předčasných úmrtí v témže roce.
Podobný trend ukazují i loňské údaje Evropské agentury pro životní prostředí (EEA). Znečištění prachovými částicemi (PM10) podle ní v Evropě způsobuje 400.000 předčasných úmrtí ročně. U oxidu dusičitého je to asi 75.000 úmrtí ročně.
reklama