Německé dráhy DB chtějí skončit s dieselem, dají na to 1,5 miliardy eur
"Rozloučení se s dieselem je u Deutsche Bahn hotovou věcí. Děláme vše pro to, aby dráha byla ještě zelenější. Celkem proto do roku 2027 investujeme 1,5 miliardy eur do nových pohonů a paliv, a tím se krok za krokem přibližujeme ke klimaticky neutrální železnici," řekl předseda představenstva DB Richard Lutz.
Odchod od dieselu je pro DB důležitým krokem na cestě ke klimatické neutralitě, které chce koncern dosáhnout do roku 2040. To je o pět let dříve, než plánuje rovnováhu mezi emisemi oxidu uhličitého a opatřeními na jejich neutralizaci celé Německo.
Deutsche Bahn nyní oznámily, že ústup od dieselu jde rychleji, než společnost plánovala. "Se 17 miliony litry biopaliva HVO budou DB v roce 2023 používat ve svých dieselových lokomotivách dvojnásobné množství, než se původně počítalo. Koncern tak dosáhne vlastního stanoveného cíle pro rok 2025 o dva roky dříve," uvedly německé dráhy. HVO je hydrogenačně rafinovaný rostlinný olej, který jako alternativa k fosilnímu dieselu slibuje čistší spalování a emise CO2 nižší až o 90 procent.
Německé dráhy v loňském roce schválily zhruba 1000 dieselových lokomotiv pro používání HVO, v případě nákladní divize DB Cargo může toto biopalivo používat všech 800 dieselových lokomotiv. Do pěti let chce dopravce mít na HVO převedeno i zbývajících 2000 pohonných jednotek, které nyní využívají diesel. Jen do roku 2025 si DB od těchto opatření slibují emisní úsporu nejméně 50.000 tun oxidu uhličitého.
Zásadní výhrady proti biopalivům má ale ekologické hnutí Greenpeace. "Biopaliva se zavádějí kvůli ochraně klimatu a snížení závislosti na ropě. To jsou správné cíle, biopalivo je ale špatnou cestou," uvádí Greenpeace. Intenzivní pěstování energetických plodin totiž podle hnutí poškozuje klima a biologickou rozmanitost. Velkým problémem je podle aktivistů i to, že na biopaliva se zpracovávají plodiny jako obilí a olejniny. "Potraviny přece nepatří do nádrží a mobilita budoucnosti je v elektřině," dodává hnutí.
S tímto argumentem ale DB nesouhlasí a tvrdí, že biopaliva jako HVO se vyrábějí z biologických zbytků a odpadů. "K výrobě se nevyužívají žádné další pěstební plochy, které by konkurovaly produkci potravin a krmiv," uvádějí německé dráhy.
Na cestě k budoucnosti bez dieselu vsadily německé dráhy vedle biopaliv také na vodíkový pohon a bateriové vlaky. Dopravce společně s koncernem Siemens vyvíjejí vodíkový vlak Mireo Plus H a rovněž mobilní tankovací stanici s vodíkem. V rámci německého regionálního dopravního svazu Rýn-Mohan (RMV) pak jezdí vodíkové vlaky Coradia iLint od společnosti Alstom. Vodíkovou flotilu v RMV označují DB jako největší na světě, po dodání všech souprav ji bude tvořit 27 vlaků.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
Jaroslav Řezáč
5.1.2023 19:19Ján Prečuch
5.1.2023 20:10 Reaguje na Jaroslav ŘezáčSlavomil Vinkler
5.1.2023 19:48Miroslav Vinkler
5.1.2023 20:45Výsledek byl vždycky stejný - více škody než užitku.
Richard Vacek
5.1.2023 22:24Břetislav Machaček
5.1.2023 23:38za tři roky. Zblbnul tak, že do práce lezl přes plot, protože ho tam už
odmítali kvůli množství přesčasů pustit přes vrátnici. DB jsou taky takoví
úderníci, ale co hodnotím, tak to, že se to nelíbí už i aktivistům, kteří pochopili, že biopaliva jsou slepou uličkou.
sv
8.1.2023 11:36 Reaguje na Břetislav Machačeksv
8.1.2023 11:41 Reaguje na svPavel Januška
6.1.2023 10:13Někdo prostě věří, že peníze pocházejí z bankomatu, mléko z krabic a elektřina ze zásuvky.