https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/nemecko-bude-v-eu-prosazovat-zmirneni-zakazu-aut-se-spalovacimi-motory
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Německo bude v EU prosazovat zmírnění zákazu aut se spalovacími motory

28.11.2025 11:30 | BERLÍN (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | microolga / Depositphotos
Německá vláda bude v Evropské unii prosazovat zmírnění zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Dohodly se na tom strany vládní koalice - konzervativní unie CDU/CSU a sociální demokracie (SPD). Na tiskové konferenci o tom dnes informovali jejich předsedové. Dosáhnout chce Německo mimo jiné toho, aby bylo nadále možné prodávat automobily s vysoce efektivními spalovacími motory či vozy s hybridním pohonem.
 
Kancléř Friedrich Merz po dohodě koaličních partnerů zašle dopis předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové, ve kterém ji bude informovat o nové německé pozici. V poslední době kancléř opakovaně říkal, že by si přál, aby EU od plánu upustila. Sociální demokracie se ovšem dlouho stavěla proti snahám nabourat dojednaný kompromis, jehož cílem je snížit emise skleníkových plynů, a bojovat tak proti klimatickým změnám.

Merz na tiskové konferenci řekl, že Evropskou komisi vyzve, aby upravila dohodnutá pravidla, a to především v zájmu konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu. Zdůraznil, že ochrana klimatu se nesmí relativizovat. "Chceme (klimatických) cílů dosáhnout tím, že budeme otevření novým technologiím," uvedl. Německo podle něj mimo jiné chce, aby bylo nadále možné prodávat vozy s hybridním pohonem a s vysoce efektivním spalovacím motorem. Také předseda SPD Lars Klingbeil a předseda bavorské CSU Markus Söder vyjádřili spokojenost s dojednaným kompromisem. "Auto je a bude ústředním výrobkem naší země," zdůraznil Söder.

Evropská komise, Evropský parlament a Rada EU, která zastupuje členské státy, se před třemi lety dohodly, že se od roku 2035 přestanou v unii prodávat auta se spalovacími motory. Součástí dohody byla klauzule, že unijní exekutiva v roce 2026 přezkoumá, zda je dohoda v současné podobě dosažitelná s ohledem na situaci na trhu, vývoj nových technologií, ale i ekonomické dopady. Komise nedávno informovala, že reformu předpisu přesune již na konec letošního roku. Uspíšení revize žádalo několik členských států EU včetně Česka či Slovenska. Podle prozatímního plánu by komise měla revizi předložit ve středu 10. prosince.

Na počátku října Merz uspořádal setkání se zástupci automobilového průmyslu. Po něm řekl, že udělá vše pro to, aby v roce 2035 nenastal "tvrdý předěl". Německo má podle něj strategický zájem na tom, aby udrželo konkurenceschopnost svého automobilového průmyslu. Zároveň kancléř zdůraznil, že podporuje rozvoj elektromobility. Auta na elektrický pohon jsou "hlavní ulice, po které se jede".

Německo je největší ekonomikou v Evropě a největším obchodním partnerem České republiky. Řada českých firem je na výkonu německého hospodářství závislá. Mnoho českých firem patří mezi subdodavatele německých automobilek, které se potýkají s konkurencí z Číny i s potížemi při přechodu k elektromobilitě.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pk

pepa knotek

28.11.2025 11:52
I kdyby všechny evropské automobilky díky politice EU krachly, tak to ve zbývajícím světě nikomu vadit nebude, evropani ať si chodí třeba pěšky, green deal for ever, je to jejich volba. Řeší snad tady někdo jestli vozejk v Africe táhne mula nebo nějaký motor ?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.11.2025 15:23
Že by se Němci konečně probudili ?
To mají ale, minimálně 15let zpoždění,
že - ten nesmysl neměl vůbec vzniknout !
Odpovědět
RV

Richard Vacek

28.11.2025 19:17
Eko hujeři narazili na zeď.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.11.2025 19:21 Reaguje na Richard Vacek
Ale pomalu - měli padnou na hu bu !
Odpovědět
Anyr

Anyr

29.11.2025 17:53 Reaguje na smějící se bestie
Ne - celý je to postavený jen na tom, že drtivá většina politiků je závislá na dárcích, ne o nějakém "skutečně správném rozhodnutí". Stačí šikovný lobbista a strany začnou prosazovat klidně povinná hovna na hlavách.
Ergo všem jde vždycky jen o prachy, o nic jinýho.
Tohle jistě chápou i primitivové a socky ze zdejších "diskuzí", kterým jde úplně o totéž.
Odpovědět
va

vaber

30.11.2025 10:31 Reaguje na Anyr
Přišel jsi na to ,že způsob vládnutí je špatný, ale to nesváděj na diskutující. Ti za to opravdu nemohou.
Někdo je hloupý a někdo chytřejší, tak to ve společnosti lidí je. Obvykle ti co se sami pasují mezi chytřejší, bývají hloupější.
Odpovědět

Jan Šimůnek

30.11.2025 09:33
to Anyr 29.11.2025 17:53
Váženosti, je mi líto, ale podle vašich příspěvků tuším, že patříte mezi lidi, kteří si ani nedokáží představit, že někdo má práci (a je rád, že ji sehnal, byť v sousedním okrese a desítky km daleko) a prostě do ní autem dojíždět musí, protože veřejná doprava není natolik funkční, aby byla k tomuto účelu použitelná.
Mám kolegu, který jezdí autem z vesnice, kde bydlí, do většího města, tam auto zaparkuje a dojede autobusem. A zpět jede autobusem do onoho města, a zbytek autem. Protože těch cca 20 km mezi jeho bydlištěm a městem s autobusovým terminálem se veřejnou dopravou realizovat nedá. Já mám ostatně podobné problémy s cestou na chalupu. Ta by se sice asi dvakrát denně realizovat dala (ne o víkendu), ale neuvezl bych s sebou počítač a další propriety a nemohl bych cestou realizovat týdenní nákup pro celou rodinu.
A elektromobil, prosazovaný ekology, je jen bezcenný šrot.
Navíc, pokud by na vesnici přijeli v pátek všichni lufťáci a dali elektromobil do zásuvky, tak by nastala v celé vsi tma, protože by buď shořely hlavní pojistky nebo rovnou trafo pro vesnici. A nepomohlo by silnější trafo, protože omezenou kapacitu má i vedení, takže by se muselo postavit nové, nejlépe až k elektrárně. A pokud by se tohle udělalo po celém venkově, tak by prostě nestačily elektrárny v celém Česku. A je docela možné, že by na shození toho trafa stačili místní, dojíždějící za prací, pokud by byli nuceni dojíždět elektromobily.
Prostě, bezcenným nesmyslům, jako je zákaz skutečných aut, je třeba se vzepřít a když to nepůjde jinak, tak z EU, ideálně v co největším počtu států, odejít.
Odpovědět
va

vaber

30.11.2025 10:19
Když německá vláda bude v Evropské unii prosazovat zmírnění zákazu prodeje aut se spalovacími motory , kdo je potom ten kdo spalovací motory zakazuje. Nějaká anonymní vláda EU bez podpory vlád zemí?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist