Německo bude v EU prosazovat zmírnění zákazu aut se spalovacími motory
Merz na tiskové konferenci řekl, že Evropskou komisi vyzve, aby upravila dohodnutá pravidla, a to především v zájmu konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu. Zdůraznil, že ochrana klimatu se nesmí relativizovat. "Chceme (klimatických) cílů dosáhnout tím, že budeme otevření novým technologiím," uvedl. Německo podle něj mimo jiné chce, aby bylo nadále možné prodávat vozy s hybridním pohonem a s vysoce efektivním spalovacím motorem. Také předseda SPD Lars Klingbeil a předseda bavorské CSU Markus Söder vyjádřili spokojenost s dojednaným kompromisem. "Auto je a bude ústředním výrobkem naší země," zdůraznil Söder.
Evropská komise, Evropský parlament a Rada EU, která zastupuje členské státy, se před třemi lety dohodly, že se od roku 2035 přestanou v unii prodávat auta se spalovacími motory. Součástí dohody byla klauzule, že unijní exekutiva v roce 2026 přezkoumá, zda je dohoda v současné podobě dosažitelná s ohledem na situaci na trhu, vývoj nových technologií, ale i ekonomické dopady. Komise nedávno informovala, že reformu předpisu přesune již na konec letošního roku. Uspíšení revize žádalo několik členských států EU včetně Česka či Slovenska. Podle prozatímního plánu by komise měla revizi předložit ve středu 10. prosince.
Na počátku října Merz uspořádal setkání se zástupci automobilového průmyslu. Po něm řekl, že udělá vše pro to, aby v roce 2035 nenastal "tvrdý předěl". Německo má podle něj strategický zájem na tom, aby udrželo konkurenceschopnost svého automobilového průmyslu. Zároveň kancléř zdůraznil, že podporuje rozvoj elektromobility. Auta na elektrický pohon jsou "hlavní ulice, po které se jede".
Německo je největší ekonomikou v Evropě a největším obchodním partnerem České republiky. Řada českých firem je na výkonu německého hospodářství závislá. Mnoho českých firem patří mezi subdodavatele německých automobilek, které se potýkají s konkurencí z Číny i s potížemi při přechodu k elektromobilitě.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (8)
pepa knotek
28.11.2025 11:52smějící se bestie
28.11.2025 15:23To mají ale, minimálně 15let zpoždění,
že - ten nesmysl neměl vůbec vzniknout !
smějící se bestie
28.11.2025 19:21 Reaguje na Richard VacekAnyr
29.11.2025 17:53 Reaguje na smějící se bestieErgo všem jde vždycky jen o prachy, o nic jinýho.
Tohle jistě chápou i primitivové a socky ze zdejších "diskuzí", kterým jde úplně o totéž.
vaber
30.11.2025 10:31 Reaguje na AnyrNěkdo je hloupý a někdo chytřejší, tak to ve společnosti lidí je. Obvykle ti co se sami pasují mezi chytřejší, bývají hloupější.
Jan Šimůnek
30.11.2025 09:33Váženosti, je mi líto, ale podle vašich příspěvků tuším, že patříte mezi lidi, kteří si ani nedokáží představit, že někdo má práci (a je rád, že ji sehnal, byť v sousedním okrese a desítky km daleko) a prostě do ní autem dojíždět musí, protože veřejná doprava není natolik funkční, aby byla k tomuto účelu použitelná.
Mám kolegu, který jezdí autem z vesnice, kde bydlí, do většího města, tam auto zaparkuje a dojede autobusem. A zpět jede autobusem do onoho města, a zbytek autem. Protože těch cca 20 km mezi jeho bydlištěm a městem s autobusovým terminálem se veřejnou dopravou realizovat nedá. Já mám ostatně podobné problémy s cestou na chalupu. Ta by se sice asi dvakrát denně realizovat dala (ne o víkendu), ale neuvezl bych s sebou počítač a další propriety a nemohl bych cestou realizovat týdenní nákup pro celou rodinu.
A elektromobil, prosazovaný ekology, je jen bezcenný šrot.
Navíc, pokud by na vesnici přijeli v pátek všichni lufťáci a dali elektromobil do zásuvky, tak by nastala v celé vsi tma, protože by buď shořely hlavní pojistky nebo rovnou trafo pro vesnici. A nepomohlo by silnější trafo, protože omezenou kapacitu má i vedení, takže by se muselo postavit nové, nejlépe až k elektrárně. A pokud by se tohle udělalo po celém venkově, tak by prostě nestačily elektrárny v celém Česku. A je docela možné, že by na shození toho trafa stačili místní, dojíždějící za prací, pokud by byli nuceni dojíždět elektromobily.
Prostě, bezcenným nesmyslům, jako je zákaz skutečných aut, je třeba se vzepřít a když to nepůjde jinak, tak z EU, ideálně v co největším počtu států, odejít.

Česko v Bruselu opět prosazovalo zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od 2035
Handelsblatt: Brusel se chystá prolomit zákaz prodeje aut se spalovacími motory
Ředitelství silnic pokračuje v přípravě přeložky I/9 na Českolipsku, doplní podmínky ekologů