https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/nenechavejte-losy-olizovat-auta-zadaji-kanadske-urady-ridice.losi-na-vozech-nasli-snadny-zdroj-soli
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nenechávejte losy olizovat auta, žádají kanadské úřady řidiče. Losi na vozech našli snadný zdroj soli

25.11.2020 10:51 | OTTAWA (ČTK)
Losi sůl a další minerály obvykle získávají z lizů, které jsou pro ně a další zvířata nachystaná na území parku, ale přišli na to, že se mohou dostat i k posypové soli, která zůstává na autech.
Losi sůl a další minerály obvykle získávají z lizů, které jsou pro ně a další zvířata nachystaná na území parku, ale přišli na to, že se mohou dostat i k posypové soli, která zůstává na autech.
Foto | bcameron54 / Wikimedia Commons
Úřady v kanadské provincii Alberta se obrátily na řidiče se žádostí, aby nenechali losy olizovat jejich auta. Tato výzva může sice znít kuriózně, ale jde o to, aby si tito sudokopytníci nezvykli na auta a neztratili před nimi respekt, uvádí na svých internetových stránkách americká televize CNN.
 

"Jsou solí posedlí, potřebují ji kvůli minerálům," řekl mluvčí Jasperova národního parku Steve Young. Losi sůl a další minerály obvykle získávají z lizů, které jsou pro ně a další zvířata nachystaná na území parku, ale přišli na to, že se mohou dostat i k posypové soli, která zůstává na autech.

V Jasperově národním parku lidé často zastavují u krajů silnic v naději, že nějakého losa uvidí. Proto se tam nyní objevily světelné tabule s výzvou, aby nenechávali losy olizovat auta. Ochranáři varují, že pokud si zvířata zvyknou na přítomnost aut, bude to nebezpečné jak pro ně, tak pro motoristy. Nejlepší, co mohou udělat, když uvidí, že se k jejich autu los blíží, je odjet pryč, doporučuje Young.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jirka Černý

25.11.2020 11:34
Myslím že už je pozdě, jak se zvířata něco naučí tak se to z nich jen tak nedostane a vyžadovalo by to opravdu železnou disciplínu od návštěvníků a řidičů. Naše kočka přišla na to že auto které přijede má teplý motor a to z ní nedostanete, navíc je ta zkušenost nějak přenosná na ostatní. Njak mi to nevadí, auto už je stejně hnusný tak nemá co poškrábat, ale bojím se chvíle kdy ji dojde že ke zdroji tepla se dá dostat blíž.
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.11.2020 12:03 Reaguje na Jirka Černý
někdy před dvaceti lety se mi od motoru auta linul odporný puch, a příčinou byla mrtvola kuny pečená a škvařená na motoru. jestli se tam zaklínila a upekla, zaklínila a pošla hlady či vyděšením nebo tam pokojně uhynula sešlostí věkem, to netuším.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

25.11.2020 13:43 Reaguje na Jirka Černý
Kamrád takhle nechtěně rozvážel po vsi koťata. Přijel z práce domů, pak ještě zajel do obchodu a když se vrátil zpátky, přišla k němu sousedka, že vytratil u obchodu kotě.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.11.2020 09:25
U nás už je tomu taky tak, protože zvěř vyhledává slané kaluže u silnic
a pijí z nich dokonce včely a jiný hmyz. Ty tisíce tun soli se už taky
projevují na zasolení okolních pozemků omezením na výskyt rostlin snášejících to zasolení. Takže se není často ani čemu divit, že zvěř
pouze silnice nepřebíhá, ale že je používá jako slanisko a dopravní tepnu mezi ploty a jinými překážkami. Jinak srážka s losem je fatální i pro lokomotivu. Na opravu k nám dojela lokomotiva zapůjčená polským drahám
PKP a byla po srážce s losem. Čelo lokomotivy bylo zdevastované a škoda
se šplhala ke sto tisícům na stroji 30 .let starém a už téměř odepsaném.
Být to vozidlo novější provenience, tak to mohlo dopadnout pro obsluhu
tragicky a čelo mohlo být na odpis včetně primární deformační zóny.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist