Nepohodlí a počasí. Důvody, proč nechceme používat kolo jako dopravní prostředek
„V zemích jako je Irsko, Velká Británie či Spojené státy americké je cyklistika coby druh dopravy málo populární,“ konstatuje Marius C. Claudy z dublinské Univerzity College, který spolu s Markem Petersonem z Univerzity of Wyoming výzkum vedl.
Vědci se proto obyvatel irského Dublinu zeptali na plusy a mínusy používání jízdního kola coby dopravního prostředku. Řada respondentů odpověděla, že cestování na kole považují za nepohodlné, nebezpečné a navíc dublinské počasí cyklodopravě moc nepřeje.
Statistiky dopravních nehod podle vědců přitom ukazují, že používání kola je mnohem bezpečnější než chůze či jízda autem. A počasí v Dublinu je ve srovnání s cyklistickým Nizozemím mnohem sušší.
Pokud Irové hovořili o pozitivech používání jízdních kol, pak zmiňovali úsporu peněz a času, zlepšení fyzičky a zdraví. Irové si také uvědomují, že používání jízdních kol je ohleduplné k lokálnímu i globálnímu životnímu prostředí. Jako pozitivum také uváděli, že coby cyklisté by byli součástí široké komunity podobně smýšlejících lidí.
Claudy a Peterson ze svého výzkumu vyvozují tradiční doporučení pro podporu cyklistiky: motivovat zaměstnavatele, aby cyklistům poskytli zázemí pro uložení kol a sprchy. Zmiňují aplikace pro mobilní telefony, které by v závislosti na předpovědi počasí pomohli lidem plánovat, jaký dopravní prostředek použít.
Jednou z důležitých motivací ale může být i pocit souručenství a sounáležitosti se společenstvím cyklistů, říkají vědci. „Někteří lidé se mohou cítit hrdí na to, že také jezdí po městě na kole. A tato emoce může cyklistickou komunitu víc zatraktivnit pro ostatní lidi,“ říká Claudy. „Jednou z efektivních cest podpory cyklistiky je rozvíjení lokálních cyklokomunit, které pak působí na ostatní lidi a pomáhají jim přehodnotit jejich postoje a usnadní sebeidentifikaci coby nového cyklisty.“
reklama