https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/novela-drazniho-zakona-zrejme-zvysi-nektera-prava-cestujicich-na-zeleznici
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Novela drážního zákona zřejmě zvýší některá práva cestujících na železnici

26.1.2023 11:20 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | kaprikM / Depositphotos
Zvýšit některá práva cestujících na železnici má novela drážního zákona, kterou v úvodním kole podpořila Sněmovna. Může například usnadnit přepravu handicapovaných cestujících nebo jízdních kol. Předloha kromě jiného rozšiřuje možnost všech cestujících koupit si jízdenku bez doplatku, pokud v železniční stanici není pokladna nebo například automat a ani jiný dostupný způsob, jak si jízdenku nebo přepravní doklad zastoupit. Jak ale upozornil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka, v tomto směru zachovává již existující stav v ČR. Novela také stanoví přestupky a pokuty za nedodržení nově zavedených povinností.
 
Novela má vstoupit v účinnost letos 7. června. Zavádí do českého zákona pravidla z nového evropského nařízení z roku 2021 o právech a povinnostech cestujících v železniční dopravě. "Měníme tedy zákon o dráhách tak, aby vyhovoval všem požadavkům evropské legislativy," řekl poslancům ministr dopravy Martin Kupka (ODS). "Je to zákon, který nepovažujeme za konfliktní," uvedl stínový ministr dopravy a poslanec ANO Martin Kolovratník.

Nová evropská úprava má podle důvodové zprávy pomoci zvýšit počet cestujících na železnici a zvýšit podíl železniční dopravy ve vztahu k ostatním druhům dopravy. "Vychází se ze skutečnosti, že cestující v železniční přepravě je slabší stranou přepravní smlouvy, a proto by měla být více chráněna jeho práva," stojí v důvodové zprávě. Původní nařízení z roku 2007 umožňovalo členským státům zavést některé výjimky, tuto možnost ale nové nařízení postupně ruší, což má vést k větší ochraně cestujících.

Předloha na návrh Sdružení dopravních podniků ČR také zužuje okruh podmínek pro vydání průkazu způsobilosti k řízení trolejbusu. Sdružení podle důvodové zprávy poukázalo na duplicitní požadavky na řidiče, kteří musí splnit požadavky týkající se řízení vozidel na pozemních komunikacích i řízení drážních vozidel. Uchazeči nebudou muset zvlášť prokazovat splnění požadavků obsažených v drážním zákoně, například pokud jde o věk nebo spolehlivost. Stačit bude, že splní podmínky pro řidičský průkaz skupiny D, tedy hlavně autobusů.

Novela zavádí i některé výjimky pro osobní drážní dopravu historickými vozidly, pokud se koná pro účely zážitkové jízdy. Na ně se některá ustanovení evropského nařízení vztahovat nebudou. Postupně se bude zkracovat lhůta pro zaslání žádosti o potřebě pomoci osobě se zdravotním postižením nebo s omezenou schopností pohybu a orientace o zajištění asistence v železniční stanici nebo ve vlaku. Od letošního června se zkrátí ze 48 hodin na 36 hodin a od 1. července 2026 až na 24 hodin. V důsledku evropského nařízení se právo cestujícího se zdravotním postižením nebo s omezenou schopností pohybu a orientace na pomoc při nastupování do vlaku a vystupování z něj rozšíří na všechna regionální a dálková spojení v EU.

Přestupkem bude, pokud železniční dopravě nezajistí v soupravě stanovený počet míst pro jízdní kola. Přestupkem bude také, pokud dopravce nezveřejní na internet podmínky pro přepravu kol a aktuální informace o dostupnosti kapacity pro jejich přepravu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

26.1.2023 13:34
Drážní zákon -
k tomu mělo patřit i ochranné pásmo kolem kolejí a jeho důsledné dodržování.
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

27.1.2023 11:05
no, já bych průvodčímu doplatek k jízdnému nezaplatil ani kdyby se posral a botky rozkousal, když bych nastoupil ve stanici kde není pokladna aj.!!! ten jízdenkový automat bere bankovky i mince ? také bych přivítal aby začali vyplácet i náhrady za zpoždění vlaku, třeba 30min.
Odpovědět
ZK

Zan K.

28.1.2023 14:19 Reaguje na radim buffalo tobias
POZOR. Já mám zato, že ono navýšení má nahradit ony černé pasažíry, které pochopitelně průvodčí odhalit nemůže. Jednodušší by byly, automaty na jízdenky v každém vagoně a nebo prostě pořídit kartu ČSD kterou by si aktivovali cestující při vstupu dle pásem. A nebo vůbec výrazně podpořit slevou ony slevové jízdenky na úkor jednorázových. V úvahu by možná také přicházelo pořizopvání jízdenek dle pásem např.i na poštách a pod. jako ony dálniční známky. V budoucnosti se možná dočkáme toho, že se budou finance odečítat mobilem z kreditu podle ujetých km při nástupu a výstupu z vlaku.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

29.1.2023 00:19 Reaguje na Zan K.
Vy jste prosimpekne vyučen na telatko z rosti???? CSD neexistuje už 30 let.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist