Novela drážního zákona zřejmě zvýší některá práva cestujících na železnici
Nová evropská úprava má podle důvodové zprávy pomoci zvýšit počet cestujících na železnici a zvýšit podíl železniční dopravy ve vztahu k ostatním druhům dopravy. "Vychází se ze skutečnosti, že cestující v železniční přepravě je slabší stranou přepravní smlouvy, a proto by měla být více chráněna jeho práva," stojí v důvodové zprávě. Původní nařízení z roku 2007 umožňovalo členským státům zavést některé výjimky, tuto možnost ale nové nařízení postupně ruší, což má vést k větší ochraně cestujících.
Předloha na návrh Sdružení dopravních podniků ČR také zužuje okruh podmínek pro vydání průkazu způsobilosti k řízení trolejbusu. Sdružení podle důvodové zprávy poukázalo na duplicitní požadavky na řidiče, kteří musí splnit požadavky týkající se řízení vozidel na pozemních komunikacích i řízení drážních vozidel. Uchazeči nebudou muset zvlášť prokazovat splnění požadavků obsažených v drážním zákoně, například pokud jde o věk nebo spolehlivost. Stačit bude, že splní podmínky pro řidičský průkaz skupiny D, tedy hlavně autobusů.
Novela zavádí i některé výjimky pro osobní drážní dopravu historickými vozidly, pokud se koná pro účely zážitkové jízdy. Na ně se některá ustanovení evropského nařízení vztahovat nebudou. Postupně se bude zkracovat lhůta pro zaslání žádosti o potřebě pomoci osobě se zdravotním postižením nebo s omezenou schopností pohybu a orientace o zajištění asistence v železniční stanici nebo ve vlaku. Od letošního června se zkrátí ze 48 hodin na 36 hodin a od 1. července 2026 až na 24 hodin. V důsledku evropského nařízení se právo cestujícího se zdravotním postižením nebo s omezenou schopností pohybu a orientace na pomoc při nastupování do vlaku a vystupování z něj rozšíří na všechna regionální a dálková spojení v EU.
Přestupkem bude, pokud železniční dopravě nezajistí v soupravě stanovený počet míst pro jízdní kola. Přestupkem bude také, pokud dopravce nezveřejní na internet podmínky pro přepravu kol a aktuální informace o dostupnosti kapacity pro jejich přepravu.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (4)
smějící se bestie
26.1.2023 13:34k tomu mělo patřit i ochranné pásmo kolem kolejí a jeho důsledné dodržování.