https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/obchodni-retezce-rozsiruji-sit-dobijecich-stanic-pro-elektromobily
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Obchodní řetězce rozšiřují síť dobíjecích stanic pro elektromobily

27.12.2024 00:50 (ČTK)
Dobíjecí stanice pro elektromobily
Dobíjecí stanice pro elektromobily
Tuzemské obchodní řetězce letos rozšířily síť dobíjecích stanic pro elektromobily u svých poboček. Další instalace plánují i v příštích letech, podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) je k tomu váže i aktualizovaná evropská směrnice o energetické náročnosti budov (EPBD). Do financování sítě by se měl více zapojit stát, míní svaz. Ministerstvo dopravy (MD) příští rok vyhlásí několik dotačních výzev na podporu infrastruktury alternativních paliv v minimální výši 1,3 miliardy korun. Vyplývá to z odpovědí řetězců, SOCR a ministerstva na dotazy ČTK.
 
Například již existující prodejny, nákupní parky a nákupní centra s více než 20 parkovacími místy musí mít do roku 2027 podle směrnice EPBD alespoň jeden dobíjecí bod na každých deset míst, uvádí SOCR.

"Požadavek postavit na parkovištích co největší počet nabíjecích stanic bez ohledu na to, jestli je budou zákazníci reálně využívat, smysl nedává. Lidé stráví v supermarketu v průměru 30 minut," řekl prezident SOCR Tomáš Prouza. "Proto má, v případě parkovišť u obchodů, smysl investovat do menšího počtu rychlých dobíjecích stanic než budovat mnoho pomalých dobíjecích bodů, které nebude dávat zákazníkům smysl během krátkého nákupu využívat," doplnil.

Řetězec Lidl nabíjecí stanice nabízí u 74 prodejen z celkových 320. Vždy jednu rychlodobíjecí stanici letos firma instalovala u osmi poboček. Rozšiřování sítě firma podle mluvčí Elišky Froschové Stehlíkové financuje z vlastních zdrojů. Doplnila, že jedna dobíjecí stanice ročně spotřebuje průměrně 26 megawatthodin elektřiny, což představuje asi pět procent z celkové spotřeby prodejny za rok.

Kaufland aktuální nabízí 142 dobíjecích stanic, zákazníci je najdou u 97 prodejen z více než 130. Dobíjecí stanice letos řetězec zavedl u 11 prodejen. V případě možnosti rychlého nabíjení lze za hodinu nabít 60 až 90 procent kapacity průměrného elektromobilu, uvedla mluvčí Renata Maierl. U pomalého nabití se doba nabití prodlužuje na trojnásobek, doplnila.

Průměrné nabití auta za hodinu stojí u Penny Marketu kolem 250 korun. "Společnost Penny výstavbu nabíjecích stanic nefinancuje, pouze poskytuje prostor k jejich instalaci," uvedl vedoucí stavebního oddělení v Penny Václav Šíma. Dobíjecích stanic je u prodejen Penny 61.

"Na příští rok máme s partnerem E.ON velké plány, dojde k rozšíření nabíjecí sítě o ultrarychlé nabíjecí stojany u většiny hypermarketů a počet nabíjecích míst se více než zdvojnásobí," řekla mluvčí Globusu Aneta Turnovská. Dobíjecích stanic má Globus 64, letos jich přibylo 16. U dvou hypermarketů Globus ze 16 jsou rychlodobíjecí stanice. Na instalaci nových dobíjecích stanic chce pracovat také Albert.

S počtem nabíječek pro elektromobily je ČR v porovnání s ostatními zeměmi EU na 14. místě, sdělilo ministerstvo dopravy. Na posílení sítě je podle něj aktuálně vyhlášeno pět dotačních výzev za více než dvě miliardy Kč. Operačním program Doprava 2021 až 2027 (OPD3) rozdělí až šest miliard Kč, uvedlo MD.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Zejména zájmena

Zejména zájmena

27.12.2024 10:26
Hmm, a v mém okresním městě na nemá ani jeden supermarket ani jednu. A teď zde město zrekonstruovalo parkoviště a dobíječka opět nikde. Tady a nutno přiznat, že nejen tady bude převážně mix ODSácké a ANOistické radnice razit fosil do roztrhání těla. Leckde v Česku by trochu toho progresivismu v dopravě opravdu neuškodilo a to říkám jako někdo, kdo je jinak spíš konzervativní a zase nemá rád progresivismus na kulturní scéně, ale to je jiné téma.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

27.12.2024 18:59 Reaguje na Zejména zájmena
to není jiné téma, ale věc názoru.
Odpovědět

Viktor Šedivý

28.12.2024 01:03 Reaguje na Zejména zájmena
Musel někdo dotovat výstavbu benzínek? Spíš brzdit, že?

Takž tohle je jasný signál, že dobíjecí stanice nejsou podnikatelská příležitost a díra na trhu, ale vynucená zbytečnost.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist