Osm krajů a Praha získají na nové vlaky 15 miliard korun z Modernizačního fondu
Podle něj lze za dotaci pořídit vozy s moderním elektrickým pohonem napájeným z trakčního vedení, s elektrickým pohonem a bateriemi nebo s elektrickým vodíkovým pohonem. Žadatelé mohli ve výzvě získat na výměnu dieslových vlaků až 70 procent z celkových výdajů a na výměnu starších elektrických vlaků 40 procent.
"Dotace na nákup nových vlaků, které rychle zvýší komfort pro cestující jsou fajn. Základem je ale infrastruktura a její elektrizace. Pevně věříme, že se prostředky z Modernizačního fondu podaří časem prosadit i na elektrizaci tratí," řekl dnes výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) Petr Moravec.
Regiony do prvního kola výzvy původně podaly 17 projektů za 26,5 miliardy korun. Podle MŽP všechny splnily parametry a fond je seřadil podle míry dosažených energetických úspor vůči požadované výši dotace. Do vyčleněných 15 miliard se pak vešlo 11 projektů, které vedle Prahy podal Plzeňský, Moravskoslezský, Zlínský, Ústecký, Jihočeský, Královéhradecký a Pardubický kraj a Vysočina.
"Zbylé projekty jsou zařazeny v zásobníku žádostí, a pokud se bude snižovat potřebná alokace u aktuálně doporučených projektů, například vlivem tendrů nebo odstoupením od záměru v rámci druhého kola, ty nejlepší z nich budou moci být také podpořeny," uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Od prosince do konce března roku 2027 pak ministerstvo plánuje přijímat žádosti o dotace ve druhém kole výzvy.
Modernizační fond podporuje přechod k bezemisní ekonomice a modernizaci energetiky. Pomáhá firmám, veřejným institucím i domácnostem s úsporou energie a využitím obnovitelných zdrojů. V Česku z jeho programů a podprogramů bylo k loňskému listopadu rozděleno přes 111 miliard korun.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (2)
vladimír šmídl
9.11.2025 11:28Břetislav Machaček
9.11.2025 19:10neustále více a více zadlužují a co až dojde na splátky? Budou to splácet
z čeho? Z dopravného a nebo z prodeje majetku? Myslím si, že je zaděláno
na malér obrovských rozměrů a může dojít až na kolaps veřejné dopravy.
Za vysoké dopravné nebudou cestující vlaky využívat a prodávat budou co?
Pokud budou dopravní prostředky nezcizitelné kvůli podmínkám dotací, tak
hrozí prodej celých firem a na ty si už brousí zuby ti, co do takového
rizika nešli. Splatnost některých vozidel přesahuje životnost baterií
a záruční servis. Pak dojde na nákup baterií a servisních služeb, ale
za co? Opět na dluh a nebo dojde na prodej, či na zdražení jízdného?

Cestující v Ústeckém kraji se svezli tichými bateriovými vlaky
V Ústeckém kraji budou jezdit díky dotaci bateriové vlaky na čtyřech linkách
Jedenáct projektů na modernizaci železniční dopravy si rozdělí 15 miliard z Modernizačního fondu