https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/osm-kraju-a-praha-ziskaji-na-nove-vlaky-15-miliard-korun-z-modernizacniho-fondu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Osm krajů a Praha získají na nové vlaky 15 miliard korun z Modernizačního fondu

7.11.2025 16:12 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Jedenáct projektů na podporu ekologické železniční dopravy z osmi krajů a Prahy si rozdělí 15 miliard korun z Modernizačního fondu, který využívá výnosy z emisních povolenek. Projekty schválil Státní fond životního prostředí ČR a peníze půjdou na výměnu osobních dieselových či zastaralých elektrických vlaků za nové vozy s moderním elektrickým pohonem. Ministerstvo životního prostředí o tom informovalo v tiskové zprávě.
 
Projekty mohly v programu TransGov, který slouží pro rozvoj a modernizaci veřejné dopravy, předkládat kraje a hlavní město jako objednatelé regionální železniční dopravy. Úspěšní žadatelé o dotaci uzavřou do konce roku 2026 smlouvy s dopravci, kteří se zavážou pořídit a provozovat nové vlaky. Pokud kraje nevyužijí externí dopravce, zajistí pořízení vlaků samy, uvedlo ministerstvo.

Podle něj lze za dotaci pořídit vozy s moderním elektrickým pohonem napájeným z trakčního vedení, s elektrickým pohonem a bateriemi nebo s elektrickým vodíkovým pohonem. Žadatelé mohli ve výzvě získat na výměnu dieslových vlaků až 70 procent z celkových výdajů a na výměnu starších elektrických vlaků 40 procent.

"Dotace na nákup nových vlaků, které rychle zvýší komfort pro cestující jsou fajn. Základem je ale infrastruktura a její elektrizace. Pevně věříme, že se prostředky z Modernizačního fondu podaří časem prosadit i na elektrizaci tratí," řekl dnes výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) Petr Moravec.

Regiony do prvního kola výzvy původně podaly 17 projektů za 26,5 miliardy korun. Podle MŽP všechny splnily parametry a fond je seřadil podle míry dosažených energetických úspor vůči požadované výši dotace. Do vyčleněných 15 miliard se pak vešlo 11 projektů, které vedle Prahy podal Plzeňský, Moravskoslezský, Zlínský, Ústecký, Jihočeský, Královéhradecký a Pardubický kraj a Vysočina.

"Zbylé projekty jsou zařazeny v zásobníku žádostí, a pokud se bude snižovat potřebná alokace u aktuálně doporučených projektů, například vlivem tendrů nebo odstoupením od záměru v rámci druhého kola, ty nejlepší z nich budou moci být také podpořeny," uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Od prosince do konce března roku 2027 pak ministerstvo plánuje přijímat žádosti o dotace ve druhém kole výzvy.

Modernizační fond podporuje přechod k bezemisní ekonomice a modernizaci energetiky. Pomáhá firmám, veřejným institucím i domácnostem s úsporou energie a využitím obnovitelných zdrojů. V Česku z jeho programů a podprogramů bylo k loňskému listopadu rozděleno přes 111 miliard korun.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

vladimír šmídl

9.11.2025 11:28
České dráhy vyřadí lokomotivy Emil Zátopaek typ 380 a nakoupí stroje Siemens.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.11.2025 19:10
Ony ty dotace jsou podmíněny spoluúčastí a kraje a dopravci se spoluúčastí
neustále více a více zadlužují a co až dojde na splátky? Budou to splácet
z čeho? Z dopravného a nebo z prodeje majetku? Myslím si, že je zaděláno
na malér obrovských rozměrů a může dojít až na kolaps veřejné dopravy.
Za vysoké dopravné nebudou cestující vlaky využívat a prodávat budou co?
Pokud budou dopravní prostředky nezcizitelné kvůli podmínkám dotací, tak
hrozí prodej celých firem a na ty si už brousí zuby ti, co do takového
rizika nešli. Splatnost některých vozidel přesahuje životnost baterií
a záruční servis. Pak dojde na nákup baterií a servisních služeb, ale
za co? Opět na dluh a nebo dojde na prodej, či na zdražení jízdného?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist