Po městě jinak než autem? Nechceme drahá, ale chytrá řešení, tvrdí Auto*mat
Pořadatelé vytvořili na Mariánském náměstí improvizovanou kavárnu. | |
Foto: Hanka Hermová/EkoList |
"Praha utrácí miliardy ročně za silnice a tunely. Pro chodce, cyklisty, maminky s kočárky, seniory a lidi s handicapem jsou ale ulice pořád stejně málo přívětivé," říká režisér Martin Mareček z iniciativy Auto*mat. Chce proto vyzvat vedení Prahy, aby do září 2008 přistoupilo ke konkrétním krokům, jež pozitivní proměnu města nastartují. Zástupci Auto*matu tvrdí, že proměna města nemusí být drahá. Nemusí se prý utrácet další miliardy z veřejných rozpočtů, když by více pomohly promyšlené kroky a inspirace z okolních zemí.
Zástupci Auto*matu požadují, aby byla vypracována dlouhodobá koncepce pro podporu pěší a cyklistické dopravy za účasti veřejnosti. "Nechceme, aby to byla pouze další obecná koncepce a výplň úřednických šuplíků. Naopak tento generel má obsahovat konkrétní termíny a jasné vysvětlení pro vedení města, co chodce a cyklisty ve městě nejvíce trápí," říká Martin Mareček. Dále zástupci Auto*matu navrhují umožnit obousměrný průjezd cyklistů v pěti jednosměrných ulicích (Pařížské, Šeříkové, Opletalově, Křižíkově, Dejvické), aby bylo město průjezdnější.
V dalších bodech navrhují nechat zřídit představená stání cyklistů před automobily v pěti křižovatkách (U Bulhara, Dukelských Hrdinů x Veletržní, náměstí Kinských, Na Slupi – Albertov, Těšnov – Florenc). Optimalizovat interval zelené na 5 frekventovaných přechodech pro chodce v centru města (náměstí J. Palacha, Smetanovo nábřeží před Národním divadlem, I. P. Pavlova, J. Želivského x Vinohradská, Vršovická u Vršovického nádraží). A zahrnout prvky cyklistické infrastruktury do všech rekonstrukcí a nové výstavby komunikací (zejména: Štefánikův most, Václavské náměstí, Kaprova ulice, Libeňský most, Hlávkův most, Letenská pláň).
V souvislosti s posledním zmíněným bodem - myslet na cyklisty, když se něco staví nebo opravuje - Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*mat připomněl nedávné otevření Štefánikova mostu po několikaměsíční rekonstrukci. Tam cyklostezky nejsou i přes Usnesení rady hlavního města, které ukládá „zajišťovat při přípravě rekonstrukcí a nové výstavbě komunikací případně i při přípravě dalších investičních akcí vytváření vhodných podmínek pro cyklistickou dopravu.“
Akci podpořily i zpěvačka Tonya Graves a herečka Petra Špalková. | ||
Foto: Hanka Hermová/EkoList |
Michal Křivohlávek řekl, že tuto výzvu pro pražský magistrát může také podpořit veřejnost. "Podepsat výzvu bude možné na akcích programu Zažít město jinak anebo na internetových stránkách www.auto-mat.cz. Není to oficiální petice, ale bude mít její atributy. Na podzim pak podpisy předáme představitelům města." Křivohlávek tvrdí, že Auto*mat bude naplňování výzvy vyžadovat, kontrolovat a vyhodnocovat, protože se nechce spokojit s formálními proklamacemi politiků.
Auto*mat na tiskovou konferenci k představení Pěti bodů pro Prahu přišly podpořit i některé známé osobnosti. Spisovatel Michal Viewegh řekl, že si problémy s pražskou dopravou velmi dobře uvědomuje, protože občas cestuje po Praze s dvěma malými dětmi. "Hůře jsou na tom už jen v Moskvě. I proto jsem se rozhodl tuhle akci podpořit," řekl Viewegh. Herečka Petra Špalková poznamenala: "Já na kole po Praze nejezdím, protože se bojím o život." Kromě dalších na akci promluvila i zpěvačka Tonya Graves: "Praha má výbornou veřejnou dopravu a nevidím žádný důvod, proč by měla auta jezdit samým srdcem města."
Program Zažít město jinak pořádá sdružení Aut*mat v rámci Evropského týdne mobility letos již podruhé. Na každý den v období od 15. do 22. září je přichystána akce na podporu dopravy šetrné k městu, lidem a prostředí. V sobotu 15. září je například možné se vydat na pěší jednodenní výlet z Prahy na Karlštejn a ověřit si, zda jsou stávající turistické trasy stále průchozí a nezanikají pod nově budovanými dopravními stavbami. Tereza Vohryzková ze sdružení Motus, která program představovala, řekla: "Ve čtvrtek 20. září se budou po celý den v centru Prahy pohybovat Utukové, duchové zemřelých chodců, cyklistů a řidičů." Utukové nás chtějí varovat před nebezpečím, které silnice znamená, a svou přítomností se zasadit o bezpečnější silnice. Vrcholným bodem programu pak bude sobotní Velká podzimní cyklojízda. "Loni byla rekordní účast 1 300 lidí. Letos ale očekáváme účast ještě větší," řekla Tereza Vohryzková. Informace o všech akcích, které se budou v průběhu týdne konat, je možno nalézt na stránkách iniciativy Auto*mat.
reklama