https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/po-meste-jinak-nez-autem-nechceme-draha-ale-chytra-reseni-tvrdi-automat
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Po městě jinak než autem? Nechceme drahá, ale chytrá řešení, tvrdí Auto*mat

30.8.2007 15:13 | PRAHA (EkoList)
Ulice a náměstí plné aut, nedůstojně dlouhé čekací doby na přechodech pro chodce, nebezpečná místa pro cyklisty. To je smutná realita hlavního města, ačkoli se pražský magistrát neustále chlubí tím, jak cyklistickou dopravu podporuje. Proto dnes projekt Auto*mat představil iniciativu Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům.
 

Pořadatelé vytvořili na Mariánském náměstí improvizovanou kavárnu.
Pořadatelé vytvořili na Mariánském náměstí improvizovanou kavárnu.
Foto: Hanka Hermová/EkoList

"Praha utrácí miliardy ročně za silnice a tunely. Pro chodce, cyklisty, maminky s kočárky, seniory a lidi s handicapem jsou ale ulice pořád stejně málo přívětivé," říká režisér Martin Mareček z iniciativy Auto*mat. Chce proto vyzvat vedení Prahy, aby do září 2008 přistoupilo ke konkrétním krokům, jež pozitivní proměnu města nastartují. Zástupci Auto*matu tvrdí, že proměna města nemusí být drahá. Nemusí se prý utrácet další miliardy z veřejných rozpočtů, když by více pomohly promyšlené kroky a inspirace z okolních zemí.

Zástupci Auto*matu požadují, aby byla vypracována dlouhodobá koncepce pro podporu pěší a cyklistické dopravy za účasti veřejnosti. "Nechceme, aby to byla pouze další obecná koncepce a výplň úřednických šuplíků. Naopak tento generel má obsahovat konkrétní termíny a jasné vysvětlení pro vedení města, co chodce a cyklisty ve městě nejvíce trápí," říká Martin Mareček. Dále zástupci Auto*matu navrhují umožnit obousměrný průjezd cyklistů v pěti jednosměrných ulicích (Pařížské, Šeříkové, Opletalově, Křižíkově, Dejvické), aby bylo město průjezdnější.

V dalších bodech navrhují nechat zřídit představená stání cyklistů před automobily v pěti křižovatkách (U Bulhara, Dukelských Hrdinů x Veletržní, náměstí Kinských, Na Slupi – Albertov, Těšnov – Florenc). Optimalizovat interval zelené na 5 frekventovaných přechodech pro chodce v centru města (náměstí J. Palacha, Smetanovo nábřeží před Národním divadlem, I. P. Pavlova, J. Želivského x Vinohradská, Vršovická u Vršovického nádraží). A zahrnout prvky cyklistické infrastruktury do všech rekonstrukcí a nové výstavby komunikací (zejména: Štefánikův most, Václavské náměstí, Kaprova ulice, Libeňský most, Hlávkův most, Letenská pláň).

V souvislosti s posledním zmíněným bodem - myslet na cyklisty, když se něco staví nebo opravuje - Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*mat připomněl nedávné otevření Štefánikova mostu po několikaměsíční rekonstrukci. Tam cyklostezky nejsou i přes Usnesení rady hlavního města, které ukládá „zajišťovat při přípravě rekonstrukcí a nové výstavbě komunikací případně i při přípravě dalších investičních akcí vytváření vhodných podmínek pro cyklistickou dopravu.“

Akci podpořily i Tonya Graves a Petra Špalková.
Akci podpořily i zpěvačka Tonya Graves a herečka Petra Špalková.
Foto: Hanka Hermová/EkoList

Michal Křivohlávek řekl, že tuto výzvu pro pražský magistrát může také podpořit veřejnost. "Podepsat výzvu bude možné na akcích programu Zažít město jinak anebo na internetových stránkách www.auto-mat.cz. Není to oficiální petice, ale bude mít její atributy. Na podzim pak podpisy předáme představitelům města." Křivohlávek tvrdí, že Auto*mat bude naplňování výzvy vyžadovat, kontrolovat a vyhodnocovat, protože se nechce spokojit s formálními proklamacemi politiků.

Auto*mat na tiskovou konferenci k představení Pěti bodů pro Prahu přišly podpořit i některé známé osobnosti. Spisovatel Michal Viewegh řekl, že si problémy s pražskou dopravou velmi dobře uvědomuje, protože občas cestuje po Praze s dvěma malými dětmi. "Hůře jsou na tom už jen v Moskvě. I proto jsem se rozhodl tuhle akci podpořit," řekl Viewegh. Herečka Petra Špalková poznamenala: "Já na kole po Praze nejezdím, protože se bojím o život." Kromě dalších na akci promluvila i zpěvačka Tonya Graves: "Praha má výbornou veřejnou dopravu a nevidím žádný důvod, proč by měla auta jezdit samým srdcem města."

Program Zažít město jinak pořádá sdružení Aut*mat v rámci Evropského týdne mobility letos již podruhé. Na každý den v období od 15. do 22. září je přichystána akce na podporu dopravy šetrné k městu, lidem a prostředí. V sobotu 15. září je například možné se vydat na pěší jednodenní výlet z Prahy na Karlštejn a ověřit si, zda jsou stávající turistické trasy stále průchozí a nezanikají pod nově budovanými dopravními stavbami. Tereza Vohryzková ze sdružení Motus, která program představovala, řekla: "Ve čtvrtek 20. září se budou po celý den v centru Prahy pohybovat Utukové, duchové zemřelých chodců, cyklistů a řidičů." Utukové nás chtějí varovat před nebezpečím, které silnice znamená, a svou přítomností se zasadit o bezpečnější silnice. Vrcholným bodem programu pak bude sobotní Velká podzimní cyklojízda. "Loni byla rekordní účast 1 300 lidí. Letos ale očekáváme účast ještě větší," řekla Tereza Vohryzková. Informace o všech akcích, které se budou v průběhu týdne konat, je možno nalézt na stránkách iniciativy Auto*mat.


reklama

 
Hanka Hermová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist