https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/praha-chce-zavest-bikesharing-zvazovalo-ho-i-minule-vedeni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha chce zavést bikesharing, zvažovalo ho i minulé vedení

26.2.2016 14:58 | PRAHA (Ekolist.cz)
Půjčovny kol jsou v evropských městech vcelku běžné. Na snímku půjčovna kol v Bruselu.
Půjčovny kol jsou v evropských městech vcelku běžné. Na snímku půjčovna kol v Bruselu.
Foto | Jan Stejskal / Ekolist
Rada hlavního města Prahy dnes schválila studii technické proveditelnosti zavedení systému veřejného půjčování kol, kterou předložil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek, a uložila Dopravnímu podniku, aby realizoval výběrové řízení na dodavatele. Informuje o tom Vít Hofman, tiskový mluvčí Magistrátu hl. m. Prahy.
 

Dodavatele bikesharingu vybere Dopravní podnik formou soutěžního dialogu. Vybraný dodavatel bude zodpovědný za komplexní vytvoření a navazující provoz a údržbu systému. Dodavatel také zajistí výrobu kol, vybudování stojanů pro kola, vytvoří aplikaci umožňující platby za užívání kol, zajistí potřebný hardware a software pro monitoring kapacit a komunikaci s uživateli.

Finanční model bikesharingu v Praze bude vytvořen až po určení konkrétní podoby systému, který vzejde ze soutěžního dialogu. Podle předběžných předpokladů by se Praha finančně podílela na vstupní investici a provozních nákladech, které jí budou v budoucnu zpětně kompenzovány prostřednictvím uživatelských poplatků za užití kol a z reklamy sponzorů.

„O bikesharingu se v Praze mluví už roky, ale zatím proběhly jen menší nepovedené pokusy. Byl bych rád, kdyby se tato služba, která je v západní Evropě už obvyklá a populární, chytla i u nás. Je to další alternativa přesunu po městě zejména na kratší vzdálenost, která je ekologická a tichá,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Dolínek si je vědom i úskalí, která bikesharing přinese zejména ve specifickém prostředí historického centra Prahy. „Je jasné, že v úzkých uličkách centra bude nutné například stojany instalovat velmi citlivě. Jsem připraven vše konzultovat s vedením Prahy 1 a věřím, že se dočkám vstřícnosti i z jeho strany. Zároveň je důležité si uvědomit, že projekt městského bikesharingu není ani zdaleka koncipován jen do centra a pro turisty. Záměr je mnohem širší. Chceme, aby bikesharing hojně využívali i Pražané i jiných částech města,“ doplnil Dolínek. Území, na kterém budou sdílená kola k dispozici, je plánováno tak, aby pokrývalo alespoň části městských částí Praha 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 a Praha Troja.

Úvahy o možném bikesharingu rozvádělo i předchozí vedení města. Už tehdy zaznělo, že postoj Prahy 1 bude klíčový. "Nemá cenu budovat systém automatických půjčoven mimo centrum. Praha 1 ale dosud byla k podobným návrhům skeptická,“ řekl tehdy Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist