https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/praha-pozadala-o-upravu-ekologickeho-posudku-k-dostavbe-mestskeho-okruhu
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha požádala o úpravu ekologického posudku k dostavbě městského okruhu

7.3.2025 20:04 | PRAHA (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
Pražský magistrát požádal o zjišťovací řízení k posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) projektu dostavby městského okruhu. ČTK to zjistila z databáze EIA. Projekt už kladné stanovisko EIA má, řízení je podle mluvčího města Víta Hofmana nutné kvůli úpravám projektu, které město od jeho vydání uskutečnilo. Městská rada bude v pondělí také schvalovat návrh na úpravu zákona, která by umožnila posudek EIA prodloužit po říjnu 2027, kdy jeho platnost vyprší.
 
"Jedná se o zjišťovací řízení na změny projektu městského okruhu oproti původní verzi, na kterou je vydané stávající stanovisko EIA. Především jde o navýšení tunelových úseků oproti povrchovému vedení trasy - například v ulici Povltavská, v oblasti Balabenky a v ulici Spojovací," uvedl Hofman. Dodal, že magistrát délku řízení odhaduje na šest až osm měsíců.

Město u přípravy dostavby vnitřního okruhu bojuje s časem, protože současná vláda novelou zákona vyřadila stavbu ze seznamu výjimek, u kterých bylo možné prodlužovat posudek EIA. Na podzim roku 2027 definitivně vyprší a do té doby musí magistrát pro stavbu získat povolení. Město kvůli časovému tlaku plánuje využít zákonodárnou iniciativu a navrhnout Sněmovně novelu liniového zákona, kterou by se okruh na seznam vrátil.

Chybějící úsek vnitřního okruhu na severovýchodě metropole bude měřit 11 kilometrů a bude se skládat ze tří staveb. První, 2,4 kilometru dlouhá část naváže na Pelc-Tyrolce na tunel Blanka a povede do Libně na křižovatku U Kříže, kde naváže další úsek z Balabenky do Strašnic. Třetí stavbou bude 2,1 kilometru dlouhá Libeňská spojka, která propojí Balabenku s D8.

Současná podoba projektu se poměrně výrazně liší od návrhu, na který město před lety získalo kladné stanovisko EIA. Minulé vedení magistrátu nechalo záměr výrazně přepracovat tak, aby z větší části vedl tunely. Budou tvořit asi 8,5 kilometru z celkové trasy. Aktuální odhad nákladů je 113 miliard korun bez DPH, za poslední dva roky vzrostl o zhruba 20 miliard. Primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti) opakovaně uvedl, že stavba je mimo finanční možnosti Prahy a bude na ni muset přispět stát.

Vedení města nedávno zadalo projektantům stavby v čele s firmou Satra, aby podle schválených změn upravili dokumentaci dostavby a pro povolení využili nového stavebního zákona, který umožňuje namísto odděleného územního a stavebního řízení získat povolení jen jedním povolovacím procesem. To předpokládá nové podání a úpravy dokumentace tak, aby novému zákonu vyhovovala. Podle Hřiba tak půjde stihnout povolení získat do vypršení stanoviska EIA, k čemuž je skeptická například opoziční Praha Sobě.

Městský nebo také vnitřní okruh staví město ze svých zdrojů. Funguje v úseku z Pelc-Tyrolky tunelem Blanka směrem na Prahu 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou k Barrandovskému mostu a dále po Jižní spojce. Na východě města končí Štěrboholskou radiálou. Uvnitř okruhu žije zhruba půl milionu obyvatel. První část okruhu začala fungovat v 80. letech minulého století, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist