Praha požádala o úpravu ekologického posudku k dostavbě městského okruhu
Město u přípravy dostavby vnitřního okruhu bojuje s časem, protože současná vláda novelou zákona vyřadila stavbu ze seznamu výjimek, u kterých bylo možné prodlužovat posudek EIA. Na podzim roku 2027 definitivně vyprší a do té doby musí magistrát pro stavbu získat povolení. Město kvůli časovému tlaku plánuje využít zákonodárnou iniciativu a navrhnout Sněmovně novelu liniového zákona, kterou by se okruh na seznam vrátil.
Chybějící úsek vnitřního okruhu na severovýchodě metropole bude měřit 11 kilometrů a bude se skládat ze tří staveb. První, 2,4 kilometru dlouhá část naváže na Pelc-Tyrolce na tunel Blanka a povede do Libně na křižovatku U Kříže, kde naváže další úsek z Balabenky do Strašnic. Třetí stavbou bude 2,1 kilometru dlouhá Libeňská spojka, která propojí Balabenku s D8.
Současná podoba projektu se poměrně výrazně liší od návrhu, na který město před lety získalo kladné stanovisko EIA. Minulé vedení magistrátu nechalo záměr výrazně přepracovat tak, aby z větší části vedl tunely. Budou tvořit asi 8,5 kilometru z celkové trasy. Aktuální odhad nákladů je 113 miliard korun bez DPH, za poslední dva roky vzrostl o zhruba 20 miliard. Primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti) opakovaně uvedl, že stavba je mimo finanční možnosti Prahy a bude na ni muset přispět stát.
Vedení města nedávno zadalo projektantům stavby v čele s firmou Satra, aby podle schválených změn upravili dokumentaci dostavby a pro povolení využili nového stavebního zákona, který umožňuje namísto odděleného územního a stavebního řízení získat povolení jen jedním povolovacím procesem. To předpokládá nové podání a úpravy dokumentace tak, aby novému zákonu vyhovovala. Podle Hřiba tak půjde stihnout povolení získat do vypršení stanoviska EIA, k čemuž je skeptická například opoziční Praha Sobě.
Městský nebo také vnitřní okruh staví město ze svých zdrojů. Funguje v úseku z Pelc-Tyrolky tunelem Blanka směrem na Prahu 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou k Barrandovskému mostu a dále po Jižní spojce. Na východě města končí Štěrboholskou radiálou. Uvnitř okruhu žije zhruba půl milionu obyvatel. První část okruhu začala fungovat v 80. letech minulého století, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka.
reklama