https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/precizni-zemedelstvi-prinasi-mozne-uspory-penez-i-pudy-nutne-je-dobre-mapovani
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Precizní zemědělství přináší možné úspory peněz i půdy, nutné je dobré mapování

3.3.2024 01:14 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Precizní zemědělství přináší stále více možností jak ušetřit peníze a starat se šetrněji o půdu jako klíčový výrobní prostředek. Pro maximální užitek je potřeba celoplošné mapování půdy, stavů porostů a výnosů, řekl na konferenci přispěvatelů a uživatelů projektu Intersucho Vojtěch Lukas z Agronomické fakulty Mendelovy univerzity. Precizní zemědělství zahrnuje postupy, které využívají navigace propojené s družicemi, výbavu mechanizace různými senzory či dokonce roboty pracující na poli bez přímého řízení obsluhou.
 

Možnosti mapování a sledování porostů výrazně vzrostly v posledních deseti letech například díky provozu družic Sentinel. Zemědělci díky nim mohou získat řadu dat zdarma. Stále se také vyvíjí a vzniká zemědělská technika, která snižuje podíl pojížděné a tedy utužené půdy. Nové možnosti mapování pozemku ve spojení s dalšími technologiemi zase umožňují mnohem lépe dávkovat hnojení či aplikaci pesticidů.

Potřeba a využití precizního zemědělství vychází z toho, že prakticky o žádném pozemku nelze říct, že je homogenní a že každá jeho část má stejné podmínky. "Proto je potřeba na pozemcích hospodařit neuniformně, nehomogenně a je potřeba respektovat variabilitu pozemku," řekl Lukas.

Utužení půdy na polích je dlouhodobým problémem, který mohl postihovat až 90 procent plochy. Pro minimalizaci pojížděné půdy je potřeba především udržet techniku ve vyježděných kolejích. "Dnes už jsou běžně v technice autopiloti. Nová zemědělská technika má široký rozchod a úzkou stopu a zhutněno už může zůstat jen pět procent půdy," poznamenal Lukas. Díky pojíždění podle navigace se také daří šetřit čas, pohonné hmoty, hnojiva či osiva.

Možnosti precizního zemědělství umožňují také dávkovat rostlinám hnojení tak, aby měly vyrovnanou bilanci živin. Je možné chystat operace podle toho, zda je vlhký či suchý rok a hodně hnojiva lze ušetřit tím, že se dávkuje jen na těch částech pozemků, kde má smysl. "Hnojení není obvykle tím, co ovlivňuje výnos. Z výzkumů jsme zjistili, že ve slabších zónách pozemku spousta dusíku zůstala, protože ho rostliny nevyužily, takže se hodí upravit hnojení na základě znalosti slabých výnosových míst," řekl Lukas. V některých místech je možné hnojení dokonce zcela vypustit, aniž by se to negativně podepsalo na výnosech.

Podobně lze cíleně aplikovat pesticidy a omezit tak jejich nadměrné dávkování. "Pokud si zemědělec připraví mapu plevelů, může uspořit plošně až 60 procent postřiku. Úspora může být významná hlavně u selektivních aplikací, které jsou dražší," řekl Lukas.

Dobrá znalost pozemků a výnosových map může zemědělcům také dobře posloužit při rozhodování, kam umístí neprodukční plochy. Musejí je nechávat na části pozemků ze zákona, pokud nechtějí přijít o dotace. "Díky této znalosti mohou vyčlenit ty části pozemků, kde je to bude bolet ekonomicky nejméně," řekl Lukas.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (41)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

3.3.2024 08:04
Neprodukční plochy ovšem taky vyžadují obhospodařování (mozaikové sekání). To jsou velké vícenáklady bez výnosu. V zákonech EU se o náhradách nic nepraví. To mají zemědělci dát na oltář vlasti Evropy?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.3.2024 08:16 Reaguje na Slavomil Vinkler
pokud nemá někdo živočišnou výrobu, tak je to jeho problém. Ať si někoho sežene.
Komu není zhůry dáno, tomu není pomoci. Sezením v traktoru možná seženete dotace ale o pole se nepostaráte, to je potřeba trochu kreativity ne jen brečet.
Odpovědět
pk

pepa knotek

3.3.2024 08:34 Reaguje na Jaroslav Řezáč
K čemu by vám ta živočišná výroba byla, když jatka a potravinářské fabriky byly po převratu zlikvidovány a nahrazeny markety - všechno dovezeme. Proč se dřít s pěstováním brambor, když se daj koupit v kauflandu - no ni ?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.3.2024 11:45 Reaguje na pepa knotek
1*
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.3.2024 11:47 Reaguje na pepa knotek
Jo, zlikvidovány co by komunistický přežitek i když mnohé byly už od monarchie, 1.republiky.
Odpovědět
sv

sv

3.3.2024 12:49 Reaguje na pepa knotek
Po tom co se ti převrátilo v hlavě jsi chtěl říct, pepíčku. Ony totiž žádné fabriky ani jatka "zlikvidována" nebyla. Buť byly v tak mizerném stavu, protože bolševik do nich, po té co je ukrad právoplatným vlastníkům, neinvestoval 40 let ani korunu, že v normálním tržním prostředí přežít nemohla a nebo si nějakém zázrakem udržela slušnou úroveň i za bolševika tak funguje dodnes.
Odpovědět
pk

pepa knotek

3.3.2024 19:08 Reaguje na sv
Evidentně jste žádnou potravinářskou fabriku neviděl, kvalita potravin jimi produkovaná byla na vyšší rovni než dnes, proč myslíte, že byly zrušeny ČSN ?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

3.3.2024 08:37 Reaguje na Slavomil Vinkler
Přesně tak. Proto "precizní zemědělství" si představuji tak, že bude věnována stejná péče i neprodukčním plochám (zemi). Pro přírodu mají nepoměrně větší význam, než několikrát za rok zpracovávaná/ pojížděná půda. Až toto bruselští byrokrati rozdávající dotace pochopí a patřičně zohlední, půjdu se opít.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.3.2024 08:11
technokratický přístup, který vše měří, váží a zbytečně zkoumá odporuje často selskému rozumu.
Úřičemž sami vědí, že používají nadměrně těžkou techniku.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.3.2024 08:18
každý na traktoru je předseda zeměkoule, tak ať se naučí spolupracovat.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

3.3.2024 08:59 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Každý v této diskuzi je předseda zeměkoule, stačí mu k tomu klávesnice počítače.
Každý z vás má tu možnost podnikat a to dokonce i v zemědělství. Ale samozřejmě, že jednodušší je o tom žvanit.
Že bude jezdit velká technika je jasné, protože většina lidí jsou jako vy, nechce se uvázat u práce v zemědělství a to ani nemusíte mít živočišnou výrobu, kde se to ještě mnohem násobí.
Ale k článku. Podporujeme myšlenku precizního zemědělství ve smyslu dokonalého přehledu o stavu plodin a jejího následného dokonalého ošetření. Ale zásadně nesouhlasíme se systémem kolejí (v Evropě je to opět propagace f. Horsch). Daleko lepší je používání širokých pneuamatik, dvojmontáží (viz úvodní foto), nebo pásových podvozků. Samozřejmostí k tomu je pravidelná hluboká kultivace půdy.
U těchto jejich teorií se bohužel stává, že traktory jezdí ve stejných stopách mnoho let. A to nejsou pouze stopy v rozteči postřikovače (okolo 30m), ale mezi tím jezdí stroje na zpracování půdy a sečky. Kdežto v normálním režimu se snažíme každou operaci dělat trochu na šikmo, abychom právě tu minulou stopu rozrušili.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.3.2024 09:41 Reaguje na Petr Blažek
nejsem sice odborník na půdu, ale systém trvalých stop odporuje selskému rozumu (minimalizace vsaku maximalizace výparu). Místo toho by se mělo podporovat (a hlavě našimi všeználky z EU) maximalizace zapravování uhlíku do půdy jak organického tak anorganického (místo spalování štěpky výroba dřevěného uhlí). Jednak je to levný způsob likvidace CO2 a jednak výrazně zlepšuje půdu.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

3.3.2024 09:55 Reaguje na Slavomil Vinkler
Když si vyhledáte mé příspěvky i pár let dozadu, tak zjistíte, že právě na to snažím trvale upozorňovat.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.3.2024 10:00 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já si pro svou zahradu jen za letošní topnou sezónu
díky nedokonalému spalování dřeva vyrobil cca půl
m3 dřevěného uhlí+ popel ze dřeva plný různých prvků.
To je ale možné v malém a díky tomu, že nespaluji
dřevo dokonale. To už ale nebude možné a musel bych si dřevěné uhlí kupovat a nebo ho vyrábět nějakou
složitou EKO technologií, což vzdávám. Je to další
EKO klacek pod nohy i nám zahrádkářům, kteří tak
konáme řadu let a na půdě to je znát. Vždyť dnes už
některým ekologistům vadí kompostování kvůli metanu
vznikajícího při tlení a sousedům zápach. Kdysi jsem
koupil takzvaný horký kompost, kde převažovaly ty
zbytky zuhelnatělého dřeva a dodnes v půdě ty zbytky
plní svoji funkci zadržovat vodu a vylehčovat půdu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.3.2024 17:48 Reaguje na Břetislav Machaček
Jen si nepřehnojte zahradu draslíkem.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.3.2024 09:47 Reaguje na Petr Blažek
Mám obavu, že naprogramování počítače řídícího stroj po poli
bude tak drahé, že bude právě pouze jezdit stále stejně bez
těch změn o kterých píšete. U nás třeba ti velcí zemědělci
na velkých polích nakonec po orbě i setí pole dokola přes
úvratě obkrouží a chrání tím půdu před udusáním na úvratích. U malých polí to je ale iluzí a u nich se jezdí pořád ve
stejných stopách několik let. Jezdit po nějaké nudli bude podle zastánců agrolesnictví taky nutností, když budou kolem pole řady stromů a meze. Tam bude půda dusána navěky stejně,
ale tam to asi těm mudralům nevadí. Mi se strašně líbí kolik
nápadů ekologové mají a jak si ty nápady vzájemně odporují.
Prostě co "vědec" to nápad a jeden pitomější jak druhý. Jít
alespoň na rok do praxe, tak by mnohé pochopili a hlavně to,
že se do zemědělství pracovat nikdo nehrne a nelze jim tu
práci stále více komplikovat místo ji usnadňovat. Fandí vám
a zbytku praktiků a braňte se nesmyslům, které vám vnucují
teoretici bez praxe v oboru.
Odpovědět
Ra

Radek

3.3.2024 10:01
Stačí přestat kecat myslivcům do myslivosti a hned máte pár mudrlantu pryč . Tak jako je myslivost životní styl, tak je životní styl zemědělství . Ani v jednom oboru to pátkem nekončí a pondělkem nezačíná .
Odpovědět
PB

Petr Blažek

3.3.2024 10:17 Reaguje na Radek
Nevím jak jste v tématu precizního zemědělství dospěl k myslivosti.
Ale zásadní rozdíl mezi myslivci a zemědělci je v tom, že myslivci prakticky za nic nezodpovídají. Kdežto zemědělci - podnikatelé ručí za své podnikání celým svým majetkem , což mnohdy při nepravidelnosti počasí a výnosů opravdu není závidění hodná situace.
Odpovědět
Ra

Radek

3.3.2024 10:46 Reaguje na Petr Blažek
Bohužel z mojí MS praxe vím že za nic neodpovídají zemědělci, ti jen křičí a natahují ruce na peníze za škody a přitom právě oni jsou u samotného začátku. Pokud jsme jim my chtěli a umožnili právo lovu , nikdo z nich to dlouho nevydržel. A převážná většina se odmítla myslivosti , lovu věnovat , s tím že oni na ti nemají čas . Velké zemědělské firmy ždimou zem za účelem zisků, o nic jiného jim nejde , teď mají v hledáčku zvěř . Jen pár malých co hospodaří na svém , se zapojili a nemají s náma problém , jsme za jedno. A jak že jsem na to přišel u tématu precizního zemědělství , jedno bez druhého nejde dělat dobře , vy to nevíte
Odpovědět
pp

pavel peregrin

3.3.2024 12:50
Tento článek je jedna velká teorie, ale praxe je jiná.
Odpovědět
JH

JH

3.3.2024 14:00 Reaguje na pavel peregrin
V podání pana Lukase to zase úplná teorie není, některé z těch technologií zaváděl v reálném poli s reálnými zemědělci.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

3.3.2024 18:59 Reaguje na JH
Já vím, a vím taky, jak to obvykle končí.
Odpovědět
JH

JH

3.3.2024 19:09 Reaguje na pavel peregrin
Já jsem myslel zemědělce, kteří nemají v úmyslu s něčím končit.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

4.3.2024 09:57 Reaguje na JH
Je to pouze dobrý byznys. Nedaleko od nás hospodaří Horsch a právě on byl průkopníkem těchto technologií.
Nějak ztichl.
Odpovědět
JH

JH

4.3.2024 12:44 Reaguje na pavel peregrin
Já myslím, že za 10 let budou precizní technologie používat všichni. Některé věci bez toho nedokážete, pokud máte větší pole než Přemysl Oráč.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

4.3.2024 12:50 Reaguje na JH
Jaké konkrétně?
Odpovědět
JH

JH

4.3.2024 13:49 Reaguje na pavel peregrin
Třeba variabilní hnojení, to si myslím, že je velmi smysluplná technologie. Při heterogenitě půdy v našich podmínkách se nároky rostlin můžou značně lišit v rámci pole a pokud se to podaří zmapovat a podchytit, věřím tomu, že to někde zvýší výnos nebo ušetří hnojivo. Nebo optimalizace přejezdů po poli - od ruky se trefíte se soupravou na 0,5 m, podle navigace na centimetry, což ušetří přejezdy, čas a naftu. To jsem si nevymyslel, to tvrdí praktik, který to používá.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

4.3.2024 16:09 Reaguje na JH
Co se variabilního hnojení týká, tak nejsem o tom tak přesvědčen- ale to by bylo na delší povídání. Stručně řečeno, variabilní hnojení v heterogenních podmínkách má jisté opodstatnění u dusíku, ale podle mě již v žádném případě u P, K, Mg etc. Protože logicky vzato, ta špatná půda by byla neustále ochuzována a když to vezmu ad absurdum, pak by se na ní nevyplatilo již nic pěstovat.
Naopak, je třeba na takových místech uplatnit dosycovací hnojení, aby se poměry vyrovnávaly, ale to precizní zemědělství jde spíš opačnou cestou- na takových místech s hnojivem šetří.
Navigace- to máte pravdu, ale kolik stojí ten ušetřený půlmetr nafty v poměru k ceně navigace?
To zdaleka nejsou jednoznačné počty.
Odpovědět
JH

JH

4.3.2024 17:34 Reaguje na pavel peregrin
Variabilní hnojení znamená, že každou část pole hnojíte jinak. Není nijak dáno, že musíte na špatné půdě šetřit, volba strategie je do značné míry závislá na rozhodnutí zemědělce. Pokud jde o navigaci, asi se vyplatí, pokud těch hektarů uděláte hodně. A znalci tvrdí, že současné stroje mají tyhle technologie ve výbavě, jenom je použít.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

4.3.2024 18:04 Reaguje na JH
Částečně vám odpověděl p. Blažek, jinak ještě dodám jednu věc, která se nebere v potaz- hnojením nedodáváme živiny pouze k plodině, to by byl velký omyl a koneckonců, z přímého hnojení hlavně P, K, Mg rostliny v tomtéž roce vezmou pouze malou část, ale vytváříme si tzv.starou půdní sílu. A co je možná pro někoho překvapivé, totéž platí i u dusíku, ne v takovém množství, ale depozitní dusík v sorpčním komplexu je žádoucí.
Ta navigace práci trochu zrychlí, to určitě, ale ta otázka peněz není zanedbatelná.
Odpovědět
JH

JH

4.3.2024 18:14 Reaguje na pavel peregrin
Je pravda, že hnojením hlavně přikrmujete půdní zásoby, nehnojíte přímo rostlinu. Což ale nijak neodporuje diskutované variabilní aplikaci živin - musíte prostě vědět, kolik je toho potřeba a jak to rozdělit v rámci pole. Pokud jde o dusík, tam je trochu problém krmit sorpční komplex, dusík v půdě váže jen biologická sorpce, která nejde úplně kontrolovat.
Odpovědět
JH

JH

4.3.2024 18:14 Reaguje na pavel peregrin
Je pravda, že hnojením hlavně přikrmujete půdní zásoby, nehnojíte přímo rostlinu. Což ale nijak neodporuje diskutované variabilní aplikaci živin - musíte prostě vědět, kolik je toho potřeba a jak to rozdělit v rámci pole. Pokud jde o dusík, tam je trochu problém krmit sorpční komplex, dusík v půdě váže jen biologická sorpce, která nejde úplně kontrolovat.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

4.3.2024 20:02 Reaguje na JH
Mýlíte se, sorpční komplex lze sytit kationty NH4. Samozřejmě, že do určité míry. A hlavně jde o dusík přístupný rostlinám, což z organických vazeb přímo nejde.
Odpovědět
JH

JH

4.3.2024 20:43 Reaguje na pavel peregrin
Sorpční komplex lze sice sytit ionty NH4+, ale ty se postupně oxidují na NO3-, takže vám to nasycení dlouho nevydrží.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.3.2024 06:40 Reaguje na JH
Ano, v tom máte pravdu, jenže zdaleka ne všechny NH4 se oxidují na NO3 najednou. Tudíž stav určitého nasycení trvá a jde pak hlavně o zdroj pohotového dusíku pro následnou plodinu.
Odpovědět
JH

JH

5.3.2024 07:07 Reaguje na pavel peregrin
Tomu můžete věřit, ale neumíte to změřit. Když takhle pohnojíte před sezónou, tak asi ano, ale že by NH4+ vydržel i pro následnou plodinu, to se mi nezdá. Já si spíš myslím, že následná plodina si z půdy natáhne ten NO3-, pokud ten dříve neuteče, nebo se v půdě objeví nově mineralizovaný NH4+.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.3.2024 09:30 Reaguje na JH
Já to pochopitelně změřit neumím, ale v tomto byly již dávno konány pokusy. Můžeme to pojmout ještě jinak, a sice tak, že v půdním roztoku se udržuje více či méně rovnovážné prostředí mezi vznikajícími NH4 kationty a NO3 anionty. Tím částečným "přehnojení" hnojivy s amonnou N -složkou je saturován sorpční komplex, tudíž následná plodina, konkrétně třeba řepka po sklizni obiloviny, "nehladoví" po dusíku. Je třeba říct a měl jsem to napsat, že samozřejmě nelze očekávat trvalé dosycení, ale zajišťujeme si určitou průběžnou optimální hladinu dusíku.
Odpovědět
JH

JH

5.3.2024 10:53 Reaguje na pavel peregrin
Nevím, jak dlouho vám vydrží NH4+ v sorpčním komplexu. Když ho nasypete do půdy po pšenici, následná řepka ho asi využije. V každém případě když přehnojíte amonným, sklidíte nejspíš nitrát.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

4.3.2024 17:39 Reaguje na JH
Ono je to daleko složitější než se na první pohled zdá. Satelitní mapa (nebo mapa z dronu, nebo výnosová mapa) vám ukáže kde je plodina slabší a kde silnější. Ale stejně to musí uchopit člověk agronom aby z toho vytáhl smysluplné informace.
Musí určit proč je to tam slabší. Je to proto, že je tam málo hnojiva? Nebo proto, že je tam slabší podloží a méně vody anebo moc vody, nebo proto, že se tam v loni vyvážela cukrovka nebo kukuřice a podloží je zhutněné a tudíž rostliny neprospívají.
Z našeho pohledu tyto mapy mají spíše význam pro aplikaci regulátorů růstu, na silnější porost více, na slabší méně, čímž bychom si zajistili rovnoměrnější porost pro pozdější ošetření.
Odpovědět
JH

JH

4.3.2024 18:06 Reaguje na Petr Blažek
Jednoduché to není a musí to vždycky korigovat člověk agronom. A i mezi odborníky na variabilní aplikaci se vedou diskuse, jestli víc hnojit slabší místa nebo naopak atd. Ale když to někdo umí používat, tak může cíleně přisypat tam kde něco chybí a ubrat, kde je přehnojeno, což jinak jde dost těžko.
Odpovědět
Ra

Radek

3.3.2024 20:08
Tihle jedinci tady jedou pouze na zisk takže precizní zemědělství sice dobře pro přírodu , dokud ale nebudou dotace tak nebude zájem
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist