Proč se zavádí ekologická daň za stará auta a co to vlastně je
Cílem podle ministerstva je, aby lidé nekupovali starší auta s vyššími emisemi. Mělo by tak dojít k postupnému omlazení vozového parku. Znečištěné ovzduší je problém, který se dlouhodobě nelepší a rozšíření poplatku na Euro 3 je jeden z mnoha kroků, které mají vést k lepšímu ovzduší. A podle ministerstva je to krok, který funguje.
„Zkušenost z roku 2009, kdy byl zaveden poplatek při registraci vozidel, ukazuje, že zavedení poplatku významným způsobem snížilo počet registrovaných starých vozidel v ČR,“ říká Petra Roubíčková, tisková mluvčí ministerstva životního prostředí. V roce 2008 bylo registrováno 230 974 ojetých vozidel, v roce 2009, kdy vstoupil v platnost poplatek, to bylo 144 602 ojetých vozidel.
Přidanou hodnotou podle ministerstva je, že omlazením vozového parku se zlepší i bezpečnost silničního provozu. Podle statistik se právě starší vozidla větší měrou podílejí na počtu dopravních nehod.
Od roku 2017 by mělo dojít i ke zvýšení poplatků za Euro 1 (a to z pěti na deset tisíc Kč) a Euro2 (ze tří tisíc na pět tisíc Kč). Za auto s Euro 3 by se podle návrhu měly platit tři tisíce Kč.
Poplatek za auta s vyššími emisemi má více jak 15 evropských zemí: Rakousko, Belgie, Kypr, Francie, Řecko, Chorvatsko, Irsko, Lucembursko, Litva, Malta, Nizozemí, Portugalsko, Rumunsko, Švédsko, Slovinsko, Velká Británie. Naopak Slovensko a Rumunsko zavedly poplatek podle výkonu motoru, bez ohledu na vypouštěné emise.
reklama