https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/prodej-elektromobilu-se-loni-ve-svete-zdvojnasobil-na-rekordnich-6-6-milionu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Prodej elektromobilů se loni ve světě zdvojnásobil na rekordních 6,6 milionu

23.5.2022 16:18 | PAŘÍŽ (ČTK)
Prodej elektromobilů se loni ve světě zhruba zdvojnásobil a vystoupil na rekordních 6,6 milionu. Ve své zprávě to dnes Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Zájmu o elektrická auta ale vedle nových modelů nahrává v mnoha zemích i státní podpora. IEA také upozorňuje na potřebu většího úsilí kvůli problémům v dodavatelských řetězcích a na nutnost zvýšení produkce surovin potřebných k výrobě elektromobilů.
 

Pokud má silný růst prodeje elektromobilů pokračovat, je nutné zajistit větší diverzifikaci při výrobě baterií a také spolehlivost v dodávkách nejdůležitějších surovin. Jedině tak se dají omezit těžkosti při plynulosti výroby a dodávek a zabránit skokovému zvyšování cen, uvádí zpráva.

Loni se každý týden prodávalo více elektromobilů, než kolik se jich prodalo za celý rok 2012. Navzdory problémům v dodavatelských řetězcích růst pokračuje i v letošním roce - v prvním čtvrtletí prodej elektromobilů dosáhl v celém světě dvou milionů. Proti stejnému čtvrtletí loni je to nárůst o 75 procent.

Na konci loňského roku jezdilo po světových silnicích asi 16,5 milionu elektrických aut. Proti roku 2018 je to trojnásobek. IEA do loňského počtu prodaných elektromobilů započítává jak plně elektrické vozy, tak i plug-in hybridy.

Český Svaz dovozců automobilů začátkem května uvedl, že prodej nových aut s hybridním pohonem od ledna do konce dubna v České republice meziročně vzrostl o 34 procent na 8830 vozů. Z toho bylo 985 plug-in hybridů, což byl pokles o čtvrtinu. Odbyt elektromobilů se naopak o 37,5 procenta zvýšil a dosáhl 1035 vozů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

23.5.2022 16:54
Kromě toho „vlády po celém světě utratily 14 miliard dolarů na podporu prodeje elektromobilů" , což je o 25 % více než v roce 2019.

Dotace, dotace a zase dotace - nekup to !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.5.2022 18:50 Reaguje na Miroslav Vinkler
Fosilní paliva se dotují daleko víc.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

25.5.2022 08:10 Reaguje na Miroslav Vinkler
Mirečku nezáviď a zadotuj si také nějaké to ekologicky čisté přibližovadlo.
Mluvíš z cesty a nejhorší je to, že tomuhle tématu nechceš porozumět.
Takovým se u nás říká Brouk Pytlík.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

23.5.2022 17:52
Pro všechny, kteří jásají nad elektrifikací automobilů:
Jak řekl šéftechnik Toyoty, na jeden elektromobil Toyota se spotřebuje tolik vzácných kovů jako na 36 Yarisů. Při masivní spotřebě jich bude nedostatek, čímž se docílí toho, že jejich cena vyšvihne do nebeských výšin. Takže řeči o tom, že díky masové výrobě se cena za vývoj rozpustí do velkého počtu aut, jsou akorát kecy. Pokud spotřeba vzácných kovů poroste řádově v desetitisících procent, adekvátně poroste i jejich cena. Dostaneme se tak do paradaxu, že masivní výroba elektromobilů bude zvyšovat jejich cenu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.5.2022 18:54 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ono to nebude tak žhavý. Těch vzácných kovů je tam minimum (to horší jsou mobily), pokud ovšem do toho nepočítáte lithium. Problémem byl kobalt, ale ten už nové baterky neobsahují. Atd. atd., navíc recyklace snižují poptávku po surovinách. V Grýndýlu je to celé popsané.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.5.2022 19:12 Reaguje na Pavel Hanzl
No jo, Gryndýl.
Akorát že se ukáže během 2.let, co ta auta vydrží, v porovnání s těmi klasickými
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.5.2022 11:30 Reaguje na smějící se bestie
Zatím jasně vedou, Tesla měla už před pár roky najeto přes milión majlí (asi 1.3 mil. km) s minimální údržbou. Dnes se garantuje i milión km na baterce, to za život najezdí málokdo.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

24.5.2022 11:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Tesla dává na baterii garanci 8 let nebo 100.000 mil = 160.000 km. Kde jste si vycucal ten milión kilometrů?
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.5.2022 13:01 Reaguje na Pavel Hanzl
S minimální údržbou, pouze se třikrát měnil motor a třikrát akumulátory. Aneb nic než tradiční Hanzlovy dojmy...
https://www.autosalon.tv/novinky/nova-auta/nemec-najezdil-s-teslou-1-2-milionu-kilometru-prvni-baterie-menil-uz-ve-300-000-km
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.5.2022 15:05 Reaguje na Emil Novák
Hanzl je na elektroauta odborník ... jak taky jinak, když je hrdým majitelem Nissanu Note:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.5.2022 15:56 Reaguje na Emil Novák
https://fdrive.cz/clanky/lexus-poskytne-u-sveho-prvniho-elektromobilu-zaruku-milion-kilometru-na-baterii-5355
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.5.2022 16:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, vy (a ani já) jste nepsal nic o tom co Lexus poskytne, ale o tom co už Tesla údajně dokázala. A jak je vidět, opět to byly jen vaše dojmy a zbožná přání. Třikrát měněný motor i baterie se totiž dají "minimální údržbou" nazvat dost těžko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.5.2022 16:08 Reaguje na Emil Novák
Jak dycky. Ten článek je 2 roky starý a jezdí s tím nějaký Němčour amatér. Za tu dobu má Tesla výsledky od testovacích vozů, má silně vylepšenou baterii i celé auto. Ten vývoj tam jede dost rychle, ale vy potřebujete pouze prudit.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.5.2022 17:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Hlavně ten článek ukazuje, že jsou Hanzlovy dojmy a zbožná přání "jak dycky" v rozporu s realitou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.5.2022 17:47 Reaguje na Emil Novák
Ten článek je DVA ROKY STARÝ!!!
Ani tohle nedáte?
Odpovědět
EN

Emil Novák

26.5.2022 20:11 Reaguje na Pavel Hanzl
A co to mění na faktu, že ta vaše "minimální údržba" je jen vaším zbožným přáním jako obvykle?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.5.2022 20:38 Reaguje na Emil Novák
Jenom to, že benzíňák spotřebuje na 300 tisících série oprav a pak jde došrotu. Mezitím spotřebuje vagón bezínu za statisíce, k tomu oleje atd. atd.
Pokud se za milión kiláků nemění ani baterie, je údržba výrazně jednodušší (ani brzdy se neojíždí) a to byste ojezdil ty benzíňáky tři. Jinak nic, klídek.
Odpovědět
EN

Emil Novák

26.5.2022 20:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Opět blábolíte nesmysly, Hanzle. Jednak o žádném benzíňáku vaše lživé tvrzení nebylo, a i obyčejná Oktávka s benzíňákem je schopná najet 1,7 milionu kilometrů, viz třeba zde:
https://www.cebia.cz/novinky/trh-s-automobily/takhle-vypada-octavia-s-najezdem-1-7-milionu-km-kilometry-jsou-na-ni-hodne-znat
A nejsou k tomu potřeba ani opravy přesahující hodnotu nového auta jako u té Tesly, vy minimální údržbo. Ale jestli se v těch vlastních exkrementech tak rád rýpete, můžeme klidně pokračovat dál.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

25.5.2022 08:13 Reaguje na smějící se bestie
To nemyslíš vážně, že tady na veřejnosti dokazuješ jak jsi hloupý.
a) https://www.youtube.com/watch?v=4TeT41uq4DY
b) https://www.youtube.com/watch?v=Ejr4qF9TEjQ
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

23.5.2022 19:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Elektromobily, to nejsou jenom baterky, ale taky spousta elektroniky. Ta spotřeba vzácných kovů je tam určitě mnohem větší než u mobilů. A to, že nějaký naiva sepsal Gryndýl, ještě neznamená, že to bude fungovat. EU se za 15 let nedokázala přinutit ani k tomu, aby prosadila takovou pitomost jako je jednotná nabíječka pro mobily.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.5.2022 11:27 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
EU není výrobce mobilů a to by se museli shodnout všichni výrobci. Když si odhadnete množství mobilů a elektroaut, tak budou mobily jasně vítězit. A hlavně: elektroauto půjde do recyklace, kdežto mobil se vyhodí kamkoliv.
A ten naiva v grýndýlu taky píše, co s tím, na rozdíl od vás.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

24.5.2022 11:39 Reaguje na Pavel Hanzl
EU není výrobce, ale může výrobcům nařídit tu jednotnou nabíječku. Takže to není o shodě, ale o nařízení, jako nám nařizují emisní povolenky a řadu dalších pitomostí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.5.2022 16:11 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
EU nařizování je přece buzrace z Bruseli a nové RVHP a eurosajuz, ne? Tak co se tím oháníte?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.5.2022 11:42
Kua, to je článek tohle ... něco si někde přečtu, co se mi hodí z toho použiju a co ne, o tom taktně pomlčím a doufám, že se nikdo nebude moc namáhat s přečtením si původní zprávy.

Třeba

... In China, electric car sales nearly tripled in 2021 to 3.3 million, accounting for about half of the global total. ... Chinese electric cars are typically smaller than in other markets. Alongside lower manufacturing costs, this has significantly reduced the price gap with traditional cars. The median price of an electric car in China was only 10% more than that of conventional offerings, compared with 45% to 50% on average in other major markets. By contrast, electric car sales are lagging in most emerging and developing economies where only a few models are often available and at prices that are unaffordable for mass-market consumers.

A je sice hezké, že v USA se jich prodalo dvakrát tolik, než rok předtím, ale i tak je to 630 000 kousků. To je jak když plivne.

A dalo by se pokračovat.
Beru, že ekolist je zadara a darovanému koni, nicméně takovýhle pokus o žurnalistiku je čistá haluz. Nebo lenost.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

25.5.2022 08:05 Reaguje na Svatá Prostoto
Sváťo Prostato, nemáš tam něco o zemi, kde včera bylo již pozdě?
Tématu vůbec nerozumíš a nikdy si ekonomicky na takové moderní BV nešáhneš. Budou ho mít skoro všichni, protože ho chtějí, ne proto, že jim ho někdo dá zadarmo, ale ty zarytý komunista raději budeš chodit pěšky, nebo dostaneš za výsluhy fízlování a kádrování tramvajenku zadara.
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.5.2022 09:50 Reaguje na Zdenek Wenzel
slušný člověk názorovým oponentům netyká (leda snad že by spolu husy pásali nebo se spolu dohodli) a rádobyvtipně nekomolí jejich jména/nicky. marná je snaha takovými čuňárnami maskovat argumentační prázdnotu. diskusi to hyzdí.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

25.5.2022 12:52 Reaguje na Lukas B.
Pan Wenzel může. Od něj to lze brát v podstatě jako lichotku, protože stačí trochu sledovat jeho příspěvky a je jasno.

Ať si to užije, nějak si musí udělat aspoň trochu radost:-).
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

27.5.2022 07:25 Reaguje na Svatá Prostoto
Díky Sváťo, palec nahoru a pak že nenajdeme společnou řeč.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

27.5.2022 07:36 Reaguje na Lukas B.
Luki, textu nerozumíš a nikdy rozumět nebudeš.
Odvádíš pozornost své hlouposti, tak jak chceš takové BV řídit popřípadě vlastnit ?
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

25.5.2022 08:28
Ševče Zbyňo Šeděnko. Drž se svého kopyta a pokud bys chtěl tomuhle tématu porozumět, něco si nastuduj a pak přijeď k nám do Jeseníků si něco prohlédnout a osahat. Když budeš empatický, už nikdy nic tak hloupého nenapíšeš. POZOR, řízení BV je hodně nakažlivé, ale bohužel hodně drahý vstup. V tom s vámi diškutéry zcela 100% souhlasím. Jinak je to jen závist, intolerance státu a házení klacků pod nohy mocipánů montoven spalováků lidem, kteří by si i tuhle alternativu chtěli pořídit.
To, co Klaus se Zemanem tady za 20 let zaseli, se bude těžko předělávat.
Odpovědět
 
reklama


Blíž přírodě

Pražská EVVOluce
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist