https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/prumerne-emise-co2-u-novych-aut-v-cesku-loni-stouply-o-1-5-procenta
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Průměrné emise CO2 u nových aut v Česku loni stouply o 1,5 procenta

16.1.2023 00:50 | PRAHA (ČTK)
Foto | Andrea Ferrario / Unsplash
V Česku se loni zvýšily průměrné emise oxidu uhličitého (CO2) u nových osobních vozů o 1,5 procenta na 138 gramů na kilometr. Za posledních deset let emise CO2 klesly jen o tři gramy na kilometr. Vyplývá to z údajů Centra dopravního výzkumu.
 

"Za meziročním růstem průměrných emisí stojí pravděpodobně více faktorů: ať se jedná o opětovný růst podílu SUV a terénních vozidel na 44,6 procenta, pokles podílu malých vozidel na 13,4 procenta, ale také stále velmi nízký podíl vozidel s nulovými lokálními emisemi. Ty mají podíl dvě procenta trhu, což je ve srovnání mezi zeměmi Evropské unie jedním z nejnižších vůbec,“ uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.

Lídrem mezi 20 nejregistrovanějšími značkami v České republice v průměrných emisí CO2 byl v uplynulém roce Renault se 123 g/km, následoval Peugeot 125 g/km a Suzuki 125 g/km, které neobhájilo první pozici z roku 2021. Největší domácí značka Škoda Auto skončila na pátém místě se 130 g/km. Naopak nejvyšší průměrné emise měly značky Mercedes, Audi a nejhůře skončil se 183 g/km SsangYong.

Z 20 nejprodávanějších značek jich sedm emise CO2 meziročně snížilo, nejvíce Volvo, o 4,5 procenta. U této značky bylo téměř každé šesté nově registrované osobní vozidlo s externím dobíjením. Největší nárůst, o devět procent na 154 gramů, zaznamenala značka Cupra.

Český trh nových osobních vozů loni poklesl o sedm procent na na 192 087 aut.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (33)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ZK

Zan K.

16.1.2023 06:57
Tvrdím stále,m že řešením nejsou jakékoli nové technologie a úpravy stávajících vozidel, ale rapidní snížení jejich počtu a přechod k hospodárnějším byť na úkor rychlosti. Např. autobus má cca 3x větší spotřebu, ale uveze 10x víc lidí. Vlak ma podobně 3x větší spotřebu, ale uveze 50x víc než kamion, nehledě k tomu, že dnes jezdí většinou na elektřinu. Tady jde jen o změnu myšlení podléhající vyřvávaným reklamám a kšeftům. A na vině jsou pochopitelně hlavouni co řídí státy a jejich politiku. Prostě zblbnutí lidí. Bývalý kolega v práci to vystihl trefně. Po oné sociální demokracii, následné vyspělém komunistickém socializmu přijde poslední a nevjvyšší stadium a to je totální zpitomění. A už je tu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.1.2023 07:20 Reaguje na Zan K.
Řešením?
Není řešením spíš přestat "řešit" neexistující problémy?
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

16.1.2023 09:55 Reaguje na Viktor Šedivý
Mluvit dnes v souvislosti s emisemi CO2 jako o neexistujícím problému, to vyžaduje velkou míru ignorance.

Automobilová doprava je hypertrofovaná, to je viditelné na každém kroku. Její nezbytnost je také diskutabilní. Kdyby se uskutečnila řekněme polovina jízd co dnes, nikdo by o nic nepřišel a pozitivní efekt na životní prostředí a společnost by byl velmi citelný. Jenže lidé jsou ochotni pro automobily přinášet obrovské oběti. Je to svým způsobem stupidní, s potřebu dopravy to má málo společného, ale je to fakt.
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.1.2023 11:20 Reaguje na Šimon Špidla
Nevím, jestli jsou problémem "emise CO2" obecně, mám o této nepotvrzené hypotéze značné pochybnosti.

Jsem si ale zcela jist, že EVROPSKÉ emise CO2 jsou z celosvětového pohledu problém naprosto zanedbatelný.

- - -
Kdyby se polovina jízd neuskutečnila, nějací lidé či zboží by nebyli tam, kde by chtěli či měli být. A je otázka, zda by to neznamenalo větší škodu, než ta "ušetřená" přeprava.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

16.1.2023 11:39 Reaguje na Viktor Šedivý
Klimatická změna způsobená emisemi CO2 a dalšími skleníkovými plyny není nepotvrzená hypotéza. Je to vědecky dokázaný fakt. Vzhledem ke globálnímu rozsahu katastrofy je nanejvýš hloupé před tím zavírat oči a dělat, že se nic neděje.

Evropské emise jsou samozřejmě podstatné, i když ne nejvyšší. Navíc vše, v se v tomto ohledu v EU udělá, může být využito i jinde. Tento problém se řeší i u největších emitentů USA a Číny.

---
To si právě nemyslím. Část přepravy lidí a zboží je nesmyslná, část se dá uskutečnit snadno jiným způsobem (často mnohem snazé, ve městech je to markantní). Škody, které způsobuje automobilová doprava jsou tak velké, že je opravdu nejvyšší čas s tím něco dělat.
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.1.2023 13:29 Reaguje na Šimon Špidla
Evropské (EU) emise činí, pokud se nepletu, asi 8% světových. To je o něco méně než indické a ani ne třetina čínských. Ovšem ty asijské jdou brutálně nahoru - a nahoru i nadále půjdou. Samozřejmě že nás z Pekingu ujistí, že zlikvidovat si ekonomiku "bojem s CO2" je dobrý nápad, jen sami podobná opatření odloží až naprší a uschne. Nejsou blbí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 16:13 Reaguje na Viktor Šedivý
Jsou. Krupon se připaluje hlavně jim a způsobot katastrofu celoplanetárního dosahu nepovažuju rozhodně za nic chytrého.
Odpovědět
ZK

Zan K.

16.1.2023 22:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Bohužel, ale těch 2,5 mld a podobně v Indii hrozí něčím jako kdysi vpád barbarů do Římské říše. Ono některé ty výroky Sibylly nejsou až tak pohádkové či naivní....
Odpovědět
ZK

Zan K.

16.1.2023 23:14 Reaguje na Šimon Špidla
Tento problém se řeší i u největších emitentů USA a Číny....
Inu NEŘEŠÍ. Protože každá velmoc se chce velmocí udržet a to za každou cenu. Jak USA (nesmyslná zbrojní i jiná výroba) stejně tak jako v číně a dnes i v Indii.Je to stále jen o lidech.(Kolikpak toho CO2 vyprodukovala Čína před 100 roky?)
Odpovědět
ZK

Zan K.

16.1.2023 18:13 Reaguje na Viktor Šedivý
Ale ony ty problémy jsou. Např.zatížení silničních komunikací v Evropúě. Tan trend co začal v USA je špatně implementován i v Evropě a jinde, ovšem zatížitelnost v USA je neporovnatelná s dnešní Evropou. (Snad jen v onom NewYorku a pod. ale jinak ne). A dřív Evropa šla opravdu cestou hromadné dopravy hlavně železniční. Ale tlak autoprůmyslu a bank to dohnal jinam.
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.1.2023 18:18 Reaguje na Zan K.
Jenže veřejné dopravy je méně než před 30 lety a je to velký problém, to jste možnátakéužnekdy zjistil. A ministři dopravy o jejím rozvoji posledních XY let vůbec nemluví, tak zřejmě nemají zájem ji rozvíjet. Co pak s tím? Mobilita je nutná.
Odpovědět
ZK

Zan K.

16.1.2023 22:24 Reaguje na Jarka O.
Vždyť právě o tom brajglu tam nahoře píšu. A míra té mobility? Cožpak nepotkáváte kamiony s auty co jedni jezdí sem a druzí tam? Prostě těch zbytečných jízd je dost. I těch osobních. Kolik lidí se jezdí jen tak projet? A nebo - na dálnici kolem vás profrčí 200kou "borec" kterého za několik minut uvidíte sedět v motelu jak se baví s holkama a pokuřuje či pojídá aby vás za půl hodiny opět předjížděl. To je nutná mobilita jako hrom. A stejně tak s velkými náklady. Ono vše závisí na plánování a výrobě a prodeji. A dnes, kdy nemáte jistotu ani v jednom, tak je vám sebevětší rychlost a operativnost k ničemu.
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.1.2023 22:41 Reaguje na Zan K.
To nepopírám, ale myslím,že hlavouni a borci, co jezdí 200vkou, se aut nebudou muset vzdát. Budou jiní, co na tu vaši "rozezranost" doplatí, zhorší se např dostupnost služeb, zdravotní péče, práce, bude to jak za socíku, a na nákup pojede pro vesnici 1 člověk, který bude vlastnit auto. Kamiony ano, vlaky by byly mnohem lepší, ale jak píšu, byly naopak utlumeny. A transporty tam a sem jsou důsledek povinného tzv.volného EU trhu. Poslední vlaky z velkých měst do mého regionu jedou v 8 h. To si pak nezajedete do divadla, protože se nedostanete domů.
Odpovědět
ZK

Zan K.

16.1.2023 23:04 Reaguje na Jarka O.
A transporty tam a sem jsou důsledek povinného tzv.volného EU trhu...
Ano. Ale když jsme pitomí a respektujeme to...
APP. A třeba to divadlo konkretně je jen důsledkem individualizmu. Dřív prostě činovník ROH dělal nabídky, pro dostatek lidí objednal autobus a jelo se. A vesměs zadara či za pakatel. A vždy to bylo úspornější. Někde se to podobně řeší i dnes. Vždy je to o lidech a jejich sobeckosti či nenažranosti..
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.1.2023 19:22 Reaguje na Zan K.
No, umělá "inteligence" nás ovládá. ROH že by se vzkřísilo? Cesta do divadla je zbytečnost a individualidmus jako borec, co jede za holkama:)
Když jedou v autě 4 lidi, je to pořád rozežranost? A jak k doktorovi, bude se čekat s infarktem na autobus, který jezdí méně než před 30 roky? Hromadná doprava se dotuje, ale spoje chybí, zrušila se i některá praktická dálková spojení bez náhrady, to je to.
Odpovědět

Viktor Šedivý

17.1.2023 08:39 Reaguje na Zan K.
Aha. Asi žijeme v jiných sociálních bublinách - ale neznám nikoho, kdo by jezdil jen tak sem a tam.
Jo, občas jedem "jen tak na výlet" - to je také zbytná doprava, kterou bychom si měli odpustit? A na dovolenou, to je také "jen tak", takže zakázat mimo cest vlakem na rekreaci ROH?

Odpovědět
ZK

Zan K.

17.1.2023 13:17 Reaguje na Viktor Šedivý
Jaképak zakazování, když vlády na tohle mají jiné páky. Prostě daleko víc zvýhodňovat a dotovat železniční a hromadnou dopravu. A ono se to vyvrbí samo.
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.1.2023 07:24 Reaguje na Zan K.
Vlak sice uveze víc, ale nebydlí všichni na nádraží.

A autobus uveze sice víc lidí, ale když byste chtěl opravdu zajistit plnou dopravní obslužnost autobusy, najednou by vám přibylo velké množství jízd prázdných autobusů a efektivita by šla úplně do háje (zato cena do závratných výšin).
Odpovědět
ZK

Zan K.

16.1.2023 18:27 Reaguje na Viktor Šedivý
Ovšem ono je vše řešitelné i tohle. Uý ono finanční zvýhodnění a trvalé jízdenky dělají své, Jinak také jde o míru člověka jak moc chce či je pohodlnej lempl. Propstě je to otázka daleko širšího dosahu. A dí se istaisticky a početně modelovat a vyhodnocovaz. Netvrdím, že to jde všude. Ale řešit to jde.
Odpovědět

Viktor Šedivý

17.1.2023 08:42 Reaguje na Zan K.
Finanční zvýhodnění? To myslíte prohlubovat stav, kdy zatímco člověk používající individuální dopravu je zdaňován horem dolem, uživatel hromadné dopravy neplatí ani holé režijní náklady, v podobě "časových jízdenek" platí často jen zlomek.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.1.2023 08:03 Reaguje na Zan K.
Kdy se bude rapidně snižovat počet letadel a obřích námořních lodí ?
Odpovědět
ZK

Zan K.

16.1.2023 22:33 Reaguje na smějící se bestie
Ono k tomu možná jednou dojde. Třeba až najednou zmizí ropa a všude. A nebo 3/4 zemí světa bude ve válkách budou střílet na vše. A nebo až se lidé začnou opravdu dusit nedostatkem kyslíku, či co já vím. Prostě z dějin víme, že každá civilizace dospěje k nějakému vrcholu a exne. O příčinách a důvodech můžeme jen spekulovat, ale dějiny vědí své.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.1.2023 13:05 Reaguje na Zan K.
Já bych zakázal proplácení soukromých jízd a zakázal všem podnikajícím vlastnit vozidla . A je po ptákách.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 14:23 Reaguje na Slavomil Vinkler
A zákaz jíst, pít, bydlet a oblékat, by se už dělat nemusel, vyšlo by to samo.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.1.2023 14:48 Reaguje na Pavel Hanzl
👍
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 14:32 Reaguje na Zan K.
Výhodnost vlaku a autobusu pro osobní dopravu je stále omílaná chiméra. Samozřejmě se hodí na větší vzdálenosti, ale místní doprava je vždy individuální i kdybyste se postavil na hlavu.
Než vymýšlet stále dokola nesmysly, je lepší sledovat skutečné trendy.
A ten hlavní je individualismus. Žádné králíkárny ze kterých davy jedou makat do jedné fabriky, to už nebude.
Mladí chtějí vlastní domek se svou studnou a fve na střeše, práci na home ofice nebo vlastní živnost, dopravu elektroskútrem pro jednoho. Ajsou ochotní recyklovat i vršky od piva.
A tomu se nabídka i ekologe musí přizpůsobit, ne naopak.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

16.1.2023 14:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte, ekologie není řečenbo s Klausem třešnička na dortu. Jde nám o život. Takže je potřeba použít trochu rozumu a neoslavovat individualismus jako nedotknutelnou modlu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2023 16:11 Reaguje na Šimon Špidla
Já nic neoslavuju, já jen píšu, kam se vývoj ubírá a nehodnotím to. S výrazným poklesem populace v Evropě a šetrným vztahem k přírodě, což mladí chápou, to nemusí dopadnou tragicky. Ovšem mamonem zasažená Čína a jiné nablblé země to můžou zdupat celý.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.1.2023 19:42 Reaguje na Pavel Hanzl
To není vývoj, ale návrat zpět! Zastavění půdy
individuální výstavbou s komunikacemi a parkovišti
je pokrok? Odstřižení od sítí a spoléhat se na
vlastní zdroje je pokrok? Až vyschne ta studna,
nebude svítit slunce a foukat vítr, tak to budou
zálohovat benzínovou elektrocentrálou a vozit vodu
autem z města? Budou si vše chovat a pěstovat?
A dá se každá práce dělat na home office? Až vám
firma dodávající fotovoltaiku na dálku dá návod
na montáž svépomocí, tak ji za montáž zaplatíte?
Tu fotovoltaiku nedělali ve fabrice a splácali
ji někde v obýváku? Vzpamatujte se, vše má své mantinely a nejsou tu pouze zbohatlíci ochotni investovat do kompletního individualismu, ale i lidé závislí na hromadné dopravě a nebo opravdoví ekologové chápající, že nemůžou všichni dojet
někam auty a čekat, že tam bude tolik parkovacích míst. Oni se vzdají rádi pohodlí, aby ho měli ekologisté - individualisté. Individualisté ani netuší o co se okrádají, když při hromadném cestování poznají jiné lidi a žijí pouze ve své individuální bublině. Individualismus je nástroj
k rozdělení lidí, aby se spolu nedohodli k odporu. Rozděl a panuj a nástrojem je individualismus založený na chamtivosti a závisti, co mají jiní.
Mladí už jsou bohužel převychováni ke konzumu za KAŽDOU cenu a k sobectví. Já mám svůj proud, svoji vodu, svůj dům, svoje auto , svoje, svoje, svoje a
když to nemám, tak to MUSÍM mít. Občas pustí chlup na charitu a tím jejich zájem o druhé končí. Naše generace měla prd, ale uměla se radovat i z mála a taky si s tím málem vystačila. Na výlety se jezdilo
kolektivně hromadnou dopravou se zpěvem a bylo
nám mezi sobě rovnýma fajn. Separace bohatců
od chudších a chudých vyvolává závist a zlobu
na pochybně zbohatlé lidi. Vždyť i vy závidíte majetek Babišovi a nemůžete překousnout, že to jiným nevadí. Závidíte Číně a proč nezávidíte
taky USA, či Němcům, že jsou na tom lépe, než my? Jako správný politruk nerozlišujete lidi podle schopností, ale podle ideologie dnešního režimu. Jste stejný jako "generál" KAM VÍTR, TAM PLÁŠŤ, když vám se vám hodily bony za práci v Rusku, na které dnes dštíte oheň. Jste typický maloměšťácký prospěchář a je mi z vás k blití!
Odpovědět
ZK

Zan K.

16.1.2023 22:39 Reaguje na Břetislav Machaček
Souhlas. Je to obšírnější zhodnocení mých "kousavých" poznámek...
Odpovědět
ZK

Zan K.

16.1.2023 22:40 Reaguje na Zan K.
a onom posledním stadiu - ergo totálním zpitoměním....
Odpovědět

Viktor Šedivý

17.1.2023 08:29 Reaguje na Šimon Špidla
Třešnička na dortu to samozřejmě je - protože nejdřív musí fungovat ekonomika, pak teprve můžete utrácet za neproduktivní činnosti, byť vám připadají sebedůležitější.
Odpovědět
ZK

Zan K.

16.1.2023 22:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Inu není pravda. Nemusí. A ono se to vždy časem ukáže. Buďto válkou jako na UK či tajfuny jako na JM, či v USA, rostoucími záplavami, nenávistí a závistí lidí a důsledky z toho a t.d. Nakonec se vždy přizpůsobit musí člověk. Jen prostě někdo na to má své zálohy a jinej nic.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist