https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/prumerny-najezd-elektromobilu-byl-loni-vyssi-nez-u-benzinovych-aut
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Průměrný nájezd elektromobilů byl loni vyšší než u benzinových aut

19.6.2023 11:13 (ČTK)
K 31. březnu bylo v České republice registrováno 15 984 elektromobilů. Ilustrační foto
K 31. březnu bylo v České republice registrováno 15 984 elektromobilů. Ilustrační foto
Průměrná vzdálenost, kterou loni najely elektromobily v Česku, stoupla o sedm procent na 12 386 km. Byla tak o 600 km vyšší než u benzinových vozů. Stále to bylo přibližně na poloviční úrovni proti vozům na CNG a o třetinu nižší než u aut na naftu. Vyplývá to z údajů Centra dopravního výzkumu.
 

Důvodů vyššího počtu ujetých kilometrů u elektromobilů je podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu více. Patří mezi ně prudké zdražení pohonných hmot v minulém roce, ale i skladba vozového parku. Zatímco u elektromobilů převládají větší vozy, jako je Škoda Enyaq nebo Tesla, u kterých se předpokládá, že s nimi majitelé jezdí na delší vzdálenosti, velkou část benzinových aut tvoří malé vozy typu Škoda Fabia, se kterými se jezdí méně.

Průměrná ujetá vzdálenost všech moderních vozidel plnících emisní normu Euro 6 na českých silnicích klesla o 1,9 procenta na 14 569 km. Norma Euro 6 je platná od začátku roku 2015. Vyžaduje zejména, aby všechna menší vozidla obsahovala speciální filtr na oxid dusíku.

Z pohledu jednotlivých paliv podle Centra dopravního výzkumu nejvíc narostla průměrná ujetá vzdálenost u bateriových elektrických vozidel, a to o 7,1 procenta. Naopak nejvíce, o 8,2 procenta, klesla u LPG vozidel. "Průměrné kapacity baterií, a tím i dojezdové vzdálenosti elektromobilů, se v čase zvyšují, proto lze předpokládat, že bateriové elektromobily budou v čím dál větší míře využívány jako běžná konvenční vozidla, což se odrazí také na jejich ročním nájezdu," dodal ředitel centra Jindřich Frič.

K 31. březnu bylo v České republice registrováno 15 984 elektromobilů. Za první kvartál se jejich počet zvýšil o 1788, čtvrtinu letošních registrací evidovala Tesla s počtem 448, následoval Volkswagen s 232 a Škoda s 222. Celkem bylo v registru 6,4 milionu osobních aut, z toho 1,8 milionu plní normu Euro 6, tedy jsou vyrobena od roku 2015.

Počet dobíjecích stanic v České republice se za čtyři měsíce letošního roku zvýšil o 140, respektive 250 dobíjecích bodů na 2051 stanic s 3830 dobíjecími body. Nejvíce veřejných dobíjecích bodů provozuje Pražská energetika, která jich má 1252, tedy 32,7 procenta celkového počtu, následuje ČEZ s 1084 body a E.ON Drive s 340 dobíjecími body.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (53)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

19.6.2023 12:53
Je to logické, jezdí to velmi levně. Ale největší nájezd se dá čekat, až na elektriky přejdou ti, pro které je to nejvýhodnější. Dodávky, kurýrní služby, pošty, taxikáři, sanitky, řemeslníci, MHD, popeláři atd. atd., tj. ti, kteří jezdí denně po městě a okolí. Nejlépe v noci. Vhodná auta už vyrábí každá normální automobilka.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.6.2023 13:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Ježděním po městě se ve skutečnosti největší nájezd vůbec čekat nedá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.6.2023 14:02 Reaguje na Emil Novák
V souhrnu možná jo, 90% aut prý město prakticky neopouští. Ale to je celkem fuk, to městské ježdění vytváří nejvíc exhalací a pro elkáry je nejvýhodnější, tam tu výhodu vidím jako největší. Taky trolejáky byly často nejspolehlivější, hlavně v zimě. Autobusům museli nechat běžet motory i na parkovišti a tramvajím zamrzaly vyhýbky.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.6.2023 14:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Ani v souhrnu ani nijak jinak. Největší nájezdy se opravdu nedělají ve městě. Ty další pindy nekomentuji.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.6.2023 21:55 Reaguje na Emil Novák
Cha cha, vy jste zase hnidopišil a vůbec jste nepochopil, co jsem chtěl sdělit, že? Tak znovu: elkáry jsou nejvýhodnější ve městě, bo nesmrdí a nenajezdí tisíc kilometrů, každý den se nabíjí a tak nepotřebují megabaterii. Což je nejdražší komponenta.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.6.2023 22:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, Hanzle, já jsem vás pouze upozornil, že jste jako obvykle plácal nesmysly, když jste tvrdil, že největší nájezd se dá čekat, až na elektriky přejdou Dodávky, kurýrní služby, pošty, taxikáři, sanitky, řemeslníci, MHD, popeláři atd. atd., tj. ti, kteří jezdí denně po městě a okolí. Nic takového se totiž čekat nedá, protože se po městě a okolí největší nájezdy opravdu nedělají.
O smrdění, nabíjení, megabateriích, "trolejácích" a dalších nesouvisejících nesmyslech, které jste vyplodil jen abyste zamluvil ten první nesmysl, jsem nepsal vůbec nic.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.6.2023 07:45 Reaguje na Emil Novák
Co nastane je jen Vůle Boží, já vím, vy jste ještě chytřejší a tak mě dupete na tom, co se dá čekat. Ono se dá taky čekat, že spadneme zpátky pod ruský bič a pak bude všechno úplně jinak.
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.6.2023 08:12 Reaguje na Pavel Hanzl
"Vůle Boží", "ruský bič", takhle přesně to vypadá, když Hanzlovi dojdou argumenty.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

20.6.2023 08:56 Reaguje na Emil Novák
P.S.:
Hanzl nikdy argumenty neměl.
Spíše to takto dopadá, když Hanzlovi dojde dojmologie :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.6.2023 11:44 Reaguje na Emil Novák
Já vím, vy musíte mít "argumenty", ale nikdy nevíte, k čemu vám jsou. Můžete mlátit tabulkami a grafy, ale vždy vám vyjde,že to nejde. Čili nic.
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.6.2023 11:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, Hanzle, vždy mi vyjde že plácáte nesmysly, stejně jako v tomto případě, to je rozdíl.
Odpovědět

Radek Čuda

20.6.2023 12:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Č istě technická ... ve skutečnosti téměř vždy vyjde, že to jde ... ale je otázkou za kolik. A ano, prostě jsou věci, které jsou realizovatelné po technické stránce, ale holt si je konkrétní subjekt nemůže dovolit.
Vy ten svůj barák taky nemáte zateplený, že? Pročpak asi:-)?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.6.2023 12:33 Reaguje na Radek Čuda
Novákovi VŽDYCKY A ZÁSADNĚ vyjde, že to nejde. On má tak naprogramovanou koblihu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.6.2023 12:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, Novákovi vždycky a zásadně vyjde, že Hanzl plácá nesmysly. Hanzl má tak naprogramovanou koblihu, že si není schopen informace ověřovat ani je chápat, takže vždycky pochopí maximálně půlku sdělení a druhou si domyslí, jak by chtěl aby to fungovalo podle jeho představ.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.6.2023 07:42 Reaguje na Emil Novák
Vy jste vyhnidopišil, že největší nájezd elaut nebude tehdy, když přejdou na to dodávky....atd. tj. městský provoz. Tak kde? Na dlouhé štreky je elektrika stále ještě nevýhodná. Pan Filip píše, že po měst najezdí 60 tisíc ročně. Zase jste se zacyklil, že?
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.6.2023 08:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, zacyklil jste se vy, Hanzle. O tom co je kde nejvýhodnější si rozhodne každý uživatel sám a nepotřebuje k tomu Hanzla, aby mu to od klávesnice určil. Že něco napsal pan Filip nevypovídá nic o ničem. Nejvyšších nájezdů se prostě v průměru nedosahuje ve městě ale mimo město.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.6.2023 07:34 Reaguje na Radek Čuda
Je památkově chráněný (teda celá oblast).
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

20.6.2023 00:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Většina aut, co jezdí po velkém meste, tam obvykle přijela úplně odjinud, často z 50 až 100 kilometrove vzdálenosti.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

19.6.2023 18:40 Reaguje na Pavel Hanzl
55% obyvatel republiky žije v bytových domech. Pro ty je elektromobil fikce, protože přes noc nabíjet nemohou a přes den jsou v práci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.6.2023 21:50 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Proč by se nemohly nabíjet přes noc? Auto stráví snad 90% své životnosti na parkovišti, tam se má nabíjet. Už dávno některé fabriky dávají panely nad parkoviště pro zaměstnance. Ráno přijedete, odpoledne jedete domů s plnou. Obchodňáky to samé parkoviště, nabíječky v kandelábrech VO atd. atd. možností je něurékom.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

19.6.2023 23:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Všechny panely v CR během noci nenabiji ani jedno dětské autíčko, hanzloidni dezolate a lhaní.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

20.6.2023 00:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Ty panely mají zajišťují osvětlení toho parkoviště přes den, nikoli nabíjení, hlupaku. Nabíječky na parkovištích pro zaměstnance nemá ani LEAG.
Odpovědět

vladimír šmídl

19.6.2023 20:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Cvaknutí foťákem každé ráno vám řekne, že polovina aut jezdí jen některé dny.Pokud k tomu přidáme vaše hodnocení, že 90% aut neopustí město, pak přijde otázka: Proč se tak hlesitě poukazovalo na to, že elektromobil neujede 400 kilometrů na jeden zátah?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.6.2023 21:47 Reaguje na vladimír šmídl
Bo na to neměly baterie. Je to tak složitý?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

20.6.2023 00:18 Reaguje na Pavel Hanzl
90 procent aut neopustí město tak možná ve vaší dezolatske kotrbe.
Odpovědět
FB

Filip Brněnský

20.6.2023 18:25 Reaguje na Emil Novák
Proč by ne? Jako kurýr najezdím po městě běžně za den 200-300 km, což je okolo 60 000 km ročně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.6.2023 12:40 Reaguje na Filip Brněnský
přesně tak, právě pro vás by byla elektrika skoro ideální. Za benzín dnes zaplatíte asi 220 tisíc ročně a o kolik by byla vaše dodávka v elektrice dražší, než v dýzlu? Nebylo by to náhodou za 2 roky zpátky? Otázka ale je, jak draho budete kupovat elektřinu, pokud z vlastní fve, máte to hodně levné.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.6.2023 13:02 Reaguje na Filip Brněnský
Já najezdím a proto tolik určitě najezdí i všichni ostatní...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.6.2023 14:27 Reaguje na Emil Novák
Kolik máme jen v praze nebo brně kurýrů, dodávek, pošťáků, zásilkovek, sanitek MHD a td. atd.? Kteří jezdí podobně, jak pan Filip? Desítky tisíc?
Píšu znovu: právě pro tenhle typ provozu se elekrika velmi hodí, fakt to nedáte?
Na dlouhé cesty smozřejmě NE!! Fakt to není složitý.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.6.2023 14:42 Reaguje na Pavel Hanzl
A na to jste přišel jak, že "jezdí podobně, jak pan Filip"?
O tom co se pro tenhle typ provozu hodí nebo nehodí jsem nepsal vůbec nic, už jsme zase u toho vašeho problému s chápáním psaného textu. Fakt to není složitý.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.6.2023 07:47 Reaguje na Emil Novák
Stačí se podívat na městský provoz a nabídku dopravních služeb. Vy určitě můžete vygůglit, kolik dělá tahle doprava kilometrů v porovnání s dálkovou (mimo kamiónů).
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.6.2023 08:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, to opravdu nestačí, Hanzle, to jsou opět jen vaše ničím nepodložené dojmy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.6.2023 16:00 Reaguje na Emil Novák
Vy jste fakt komik. Vy musíte mít potvrzení, že to nejde. Do té doby nedáte pokoj, že?
Odpovědět
EN

Emil Novák

27.6.2023 16:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, já musím mít potvrzení že nejde jen o vaše ničím nepodložené dojmy, protože vy nic jiného než své dojmy nemáte. Cucáte si "fakta" z prstu neustále, mnohokrát vám to bylo dokázáno, tak se pak nedivte. Nic co nejste schopen prokázat odkazem na zdroj nemá od vás vůbec žádnou validitu.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

20.6.2023 00:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Spalování jezdí levněji. Barel ropy je za 70 dolacu, tedy litr za 45 centů. Spotřeba 4.5 litrů na 100, tedy řekněme 2.5 dolace na 100, a to to auto umí i topit. Zbytek jsou daně.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

20.6.2023 00:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Každá normální automobilka......Vy považujete za normální automobilky ty čínské????
Odpovědět
TZ

Tomáš Zeman

19.6.2023 14:00
Tyhle výzkumy mají pochybnou výpovědní hodnotu a je to víc o umělé zaměstnanosti a lobování než objektivitě. Podle čeho zjišťují, kolik kdo najel km ? Mě ani nikohom koho znám se neptali :-)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.6.2023 14:29 Reaguje na Tomáš Zeman
1*
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

19.6.2023 23:54 Reaguje na Tomáš Zeman
Ten výzkum je taková smrduta podpasovka. Každá statistika potvrdí, že největší nájezd mají nová auta. No, a prumerne stáří auta je jaké, prumerne stáří elektromobilu je jaké???? Pokud srovnáme diesely do stáří 3 let a elektromobily do 3 let, tak to ty baterka projedou na celé Care.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

20.6.2023 00:22 Reaguje na Tomáš Zeman
Tipnul bych knihy jízd.....jsou na to cloudove aplikace, a dokáží to vyhodnotit na pár kliknuti.
Odpovědět

Radek Čuda

19.6.2023 14:35
Ono je taky dobré si uvědomit, že více než polovina e-mobilů jsou služebáky a ty samozřejmě jezdí výrazně více, než soukromá auta fyz osob. Takže by bylo spíš hodně divné, kdyby tomu bylo naopak.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.6.2023 15:03 Reaguje na Radek Čuda
Přesně tak, o tom ta hra je. 16 tis aut v rukou vyvolených, tak se to musí také patřičně prodat. Jezdit s tím mimo měst a dostat se do kolony po nehodě, nevím, asi bych na to neměl nervy. Ale pracháči si odtahovku zavolají, o tom žádná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.6.2023 21:56 Reaguje na Karel Zvářal
Vás někdy odtahovali z kolony po nehodě? A proč?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

19.6.2023 23:56 Reaguje na Pavel Hanzl
S ellektromobilem jej tahat pochopitelně budou, na rozdíl od spalovaku, hlupaku.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

19.6.2023 18:37
Je to o zvolení vzorku respondentů. Jako o volbách v politice. Když se budu ptát zaměstnanců Agrofertu, Babiš bude mít nadpoloviční preference, pokud zamířím mezi studenty, tam i Babiš ani neškrtne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.6.2023 21:59
Jezdím na elektrokole a dřív byla běžné dotazy: co když ti v půlce kopce dojde elktrika? Odpověď zní: kolikrát v životě se ti stalo na motorce nebo v autě, že by ti v půlce kopce došel benzín?
Odpovědět

Radek Čuda

20.6.2023 12:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Já vím, že na vás je to trochu složitá úvaha, ale zkuste se zamyslet nad tím, jestli je snazší se někam dokodrcat s vybitou baterkou na kole, nebo v e-mobilu.
A pokud budete ve formě, tak zkuste promyslet, jaký by byl z pohledu dojezdu ekvivalent blbého 5 l kanystru s benzínem/naftou s něčím, co tomu e-zázraku umožní v podstatě okamžitě zvýšit dojezd min o 70-80 km.
Pak dejte vědět.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.6.2023 12:45 Reaguje na Radek Čuda
To se už přece vyrábí. Máte čistě elektrické auto a někde v rožku máte malý benzíňák jen na dobíjení baterie jedoucí na optimální otáčky. K tomu 10 litrů benzínu jako záloha, na kterou vůbec nesaháte. Prostě jen rezerva, jako kanystr v kufru u nodmálního dýzlu.
Odpovědět
MM

Milan Milan

19.6.2023 22:15
Skvělé. No a teď ještě prosím informaci, jak se to promítlo v Evropě např. do kvality ovzduší, (nebo jinde) oproti roku 2021?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.6.2023 07:48 Reaguje na Milan Milan
Úměrně. Tj. neměřitelně. Až zmizí polovina spalováků,už to poznat bude fest.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

21.6.2023 09:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Teď si představte, jaká změna v kvalitě ovzduší by teprve nastala, kdyby po Evropě jezdila auta s min. euro 5. Pro EU by to bylo levnější(i kdyby, pro potřebné ty auta rozdávala) a pro živ. prostředí opravdový počin.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

21.6.2023 09:42 Reaguje na Milan Dostál
Jěště dodám, místo nařizování euro 7, zákazu spalováků a násilným protlačováním elektromobility.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.6.2023 07:52 Reaguje na Milan Dostál
Nevím, jestli euro 5 je nějaký výrazný zlom, ale pořád produkuje stejné množtví CO2. A o tom se točí nejvíc, ta čistota je asi už celkem dobrá.
Nic násilného tam není, elauta se rozvíjí mimo Evropu daleko rychleji (třeba v Číně) a my už dost zaostáváme.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist