https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/prvni-mesto-v-ceske-republice-zacina-tridit-a-vyuzivat-smesne-odpady
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

První město v České republice začíná třídit a využívat směsné odpady. Video zachycuje průběh výstavby

25.10.2023 16:06 | PRAHA (Ekolist.cz)
Nová automatická třídící linka směsných komunálních odpadů.
Nová automatická třídící linka směsných komunálních odpadů.
Městská odpadová společnost OZO Ostrava spouští do provozu novou automatickou třídicí linku na směsný komunální odpad za 280 milionů korun. Tato technologie, první svého druhu v České republice, dokáže i ze směsného odpadu vytřídit suroviny pro materiálové a energetické využití. Hlavním účelem nové technologie je, aby se co nejméně komunálního odpadu dostalo na skládky. Ostrava tak bude už s velkým předstihem připravena na zákaz skládkování směsného komunálního odpadu, který by měl podle zákona o odpadech začít platit v roce 2030. Informuje o tom ostravský magistrát.
 
Společnost OZO Ostrava začala projekt velké třídicí linky na směsný komunální odpad připravovat už před mnoha lety. „Bylo nám ale jasné, že bez spolupráce s energetiky by projekt nedával smysl. Věděli jsme totiž, že hlavní komoditou, kterou budeme schopni vytřídit, bude právě energeticky využitelný materiál,“ říká jednatel odpadové společnosti OZO Ostrava Karel Belda.

„Oproti energetickému využití směsného odpadu v klasické spalovně, která energii vyrábí spalováním neroztříděného směsného odpadu, má naše linka tu výhodu, že kromě energeticky využitelných složek dokáže ze směsného odpadu vyseparovat i určité množství materiálově využitelných surovin, jako jsou například PET lahve, hliníkové plechovky, polyetylén nebo papír,“ říká Belda. Linka je navíc unikátní v tom, že má více funkcí – kromě třídění směsného komunálního odpadu dokáže dotřiďovat i separované složky odpadu, které se sbírají do žlutých nádob, nebo například i směs plast-papír. Nová třídicí linka tak dokáže zajistit téměř 100 % vytřídění obalů (PET lahve, nápojové plechovky, tetrapak nebo polyetylen).

Stavbu nové třídicí linky zahájila společnost OZO Ostrava na podzim roku 2022 a letos v červnu byl na dokončené technologii zahájen zkušební provoz. Ten je takřka u konce. Už nyní linka pracuje ve dvousměnném provozu – v ranní směně třídí směsný komunální odpad z ostravských sídlišť, v odpolední pak dotřiďuje svezené plasty, sbírané v Ostravě spolu s nápojovými kartony a kovovými obaly. Kapacita linky za směnu činí 135 tun směsného komunálního odpadu a 30 tun plastů.

Do budoucna je plánován i třísměnný provoz linky, který by dokázal roztřídit až 66 tisíc tun směsného komunálního odpadu a 6 tisíc tun plastů ročně. Většinu třídění zajišťují automatické separátory, lidské ruce zde slouží na začátku linky k vybrání rozměrných předmětů, které by mohly linku zahlcovat, a dále k finálnímu dočištění již vytříděných surovin.

Materiálově využitelné suroviny tvoří PET lahve, polyetylenové duté obaly a fólie, polypropylén, Al a FE plechovky, nápojové kartony a papírová lepenka. „Ze spalitelných, dále již materiálově nevyužitelných odpadů, se vyrábí alternativní paliva, která jsou využívána v teplárenských zařízeních jako náhrada uhlí,“ vysvětluje Aleš Boháč, náměstek primátora.

„Zbytkové odpady (jen cca 25 % množství odpadu vstupujícího do linky) končí na skládce, což znamená nejen výrazně ekologičtější výsledek, ale také to otvírá cestu k hospodárnějšímu nakládání s energiemi a možnému využití alternativních paliv při vytápění bytů a snížení nákladů domácností na vytápění, obzvláště v době energetické krize a permanentního navyšování cen energií,“ říká Aleš Boháč, náměstek primátora.

„O energetické využívání směsného komunálního odpadu usilovalo město Ostrava spolu se svou odpadovou společností již dávno předtím, než vstoupil v platnost současný zákon o odpadech. Ostatně s ohledem na současné navyšování nákladů na energie jsou alternativní způsoby vytápění víc než aktuální,“ říká primátor Ostravy Jan Dohnal.

„Máme za sebou historicky tři projekty spaloven, které nevyšly. Proto se město rozhodlo jít jinou cestou a již před šesti lety oslovilo všechny u nás působící energetické a teplárenské společnosti s žádostí o pomoc při odklonu odpadu ze skládek,“ popisuje historii projektu Dohnal.

Výzvu města Ostravy vyslyšela teplárenská společnost Veolia Energie a svým příslibem a následně zahájením budování multipalivových kotlů schopných vytříděné odpady přeměnit v teplo a elektřinu umožnila městu a jeho odpadové společnosti pustit se do připraveného projektu linky na třídění směsný komunální odpad. Tato změna systému nakládání s komunálními odpady pomůže Ostravě výrazně zvýšit míru využití komunálních odpadů a prodlouží životnost ostravské skládky na mnoho dalších let.

Další změnou, kterou by město v souvislosti se spuštěním nové linky do provozu uvítalo, je společný sběr papíru s dalšími separovanými složkami komunálních odpadů do jedné nádoby. „Tento systém, tzv. single stream, zkoušíme už několik let v části Ostravy v zástavbě rodinných domů,“ říká náměstek primátora Ostravy Aleš Boháč.

„Pilotní projekt byl vyhodnocen jako úspěšný, množství směsného komunálního odpadu ve sledované oblasti se snížilo o cca 30 procent, množství využitelných odpadů v jednotlivých komoditách stouplo o 30–50 procent. Bylo ověřeno, že je to způsob, jak zvýšit efektivitu svozu a využití komunálních odpadů, zejména v návaznosti na moderní automatické třídící linky,“ říká Boháč.

„Přesto projekt do dalších oblastí nerozšiřujeme, protože tento způsob separovaného sběru komunálních odpadů dosud nebyl Ministerstvem životního prostředí ČR podporován a nyní nemá oporu v zákoně o odpadech. Nicméně komunikujeme s ministerstvem a snažíme se o rozšíření možností sběru a svozu tříděných odpadů, neboť jsme přesvědčeni o vyšší efektivitě sběru a svozu i větším komfortu pro občany,“ dodává Boháč.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

25.10.2023 17:12
To měla mít města/stát už dávno a nenechávat nejenom odpadové hospodářství soukromníkům !
Odpovědět
Pe

Pepa

25.10.2023 19:02 Reaguje na smějící se bestie
Jakože stát je lepším hospodarem než soukromnik?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.10.2023 19:22 Reaguje na Pepa
Musí být !
Odpovědět
Pe

Pepa

25.10.2023 21:04 Reaguje na smějící se bestie
Když musíš tak musíš?

2003 Třeštíková
Odpovědět
FF

Franta Frantíků

25.10.2023 20:23 Reaguje na smějící se bestie
Pozor na to, co si přejete!
Tato linka podle článku zpracuje max. 66 tisíc tun komunálního odpadu (když pojede na tři směny). Produkce komunálního odpadu v ČR byla v roce 2021 5,9 mil. tun. Pro jeho třídění by tedy bylo potřeba cca 90 těchto linek. To je necelých 30 miliard. A samozřejmě zvýšené náklady na provoz atd...

A výsledek?
Zbyde Vám téměř 1.5 mil. tun odpadu, který už opravdu musíte zaskládkovat, protože se s tím nic jiného nedá udělat (na spálení už bude mít příliš malou výhřevnost).

Za mne je tedy lepší to vše rovnou spálit, bez třídění. Ušetřím tím 30 miliard + vícenáklady a zároveň nebudu muset řešit, kam zaskládkuju 1,5 mil. tun ročně, když se nebude moci skládkovat. Pouze malá část komunálního odpadu je recyklovatelná, většina výstupu té linky skončí v kotli tak jako tak. Takhle se ten zbytek totiž bude vozit do Asie/Afriky a zbytek příběhu už asi každý zná.

Za mne to prostě není žádné řešení. Ušetříme možná nějaké primární zdroje, ale budeme vozit miliony tun odpadu přes půl zeměkoule jen proto, aby to pak někdo někde naházel do moře/řeky.
Odpovědět
Pe

Pepa

25.10.2023 21:07 Reaguje na Franta Frantíků
Jasný a navíc tím budeme vytápět všechny paneláky! Prostě geniální!!
Odpovědět
FF

Franta Frantíků

25.10.2023 21:30 Reaguje na Pepa
Vůbec ne, na to (naštěstí) produkujeme málo bince. V současnosti je kapacita spaloven tuším cca 700 tis., a to jich je v provozu jen několik (snad 4?).
Odpovědět
FF

Franta Frantíků

25.10.2023 21:31 Reaguje na Pepa
A ještě bych tedy dodal, že ke genialitě to má daleko. Jen je to ze všech řešení podle mého to nejméně špatné...
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

26.10.2023 07:52 Reaguje na Franta Frantíků
Ten zbytek se bude stejně vozit do afriky. Mělo se místo toho postavit spalovnu s účinnou filtrací spalin. Bohužel i Brno od spalovny utíká, neboť ji stát nepodporuje.
Odpovědět
Pe

Pepa

26.10.2023 10:37 Reaguje na Slavomil Vinkler
Vinklere vinklere, jak stát brněnskej kotel nepodporuje?
Brno mělo schválenou dotaci, veškeré finance zajištěny, včetně EIA.
Ale jedna strana kotel prostě nepodporila! A nebyli to zelení ani piráti, ti hlasovali pro kotel.
Prostě a jednoduše Brno stejně jako Ostrava nechtějí mít ještě více znečištěné ovzduší.
Výmluvy typu za to může stát tady vykladejte Frantovi!
Odpovědět

Jan Škrdla

26.10.2023 16:31 Reaguje na Pepa
Kdepak jedna strana, bylo jich více (prakticky celá Brněnská koalice kromě KDU a STAN). Byly to strany, které si na celostátní úrovni jdou po krku.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

26.10.2023 12:06
V článku se popisuje nová technologie třídění, ale zapomíná se na podstatné podmínky pro třídění a instalaci třídících linek:
1.) třídění kumunálního odpadu má smysl, jen pokud je vytříděný materiál použitelný pro další recyklaci. Tedy na výrobu polotovaru, nebo dokonce nového výrobku. V opačném případě, se hromada vytříděného materiálu musí uložit na skládku, spálit, nebo vyvézt mimo území státu (a vykázat ho jako recyklaci).
2.) vytříděný materiál musí mít kvalitu vhodnou pro další využití, zejména nesmí být znečištěn různými příměsemi, což v popelnici na směs domovního odpadu, ani ve svozovém "kuka" voze nedocílíte.
3.) vytříděný materiál sice lze upravit (briketovat) i na alternativní palivo (tzv. TAP), ale pořád to je z odpadu, a proto ho můžou spalovat jen zařízení, k tomu konstrukčně určená a upravená.
4.) pálení směsi plastů v teplárnách a elektrárnách je iluzí. Chlor, obsažený v některých druzích plastů, za vysoké spalovací teploty, způsobuje korozi ocelových konstrukcí kotle a tím i jeho zvýšenou poruchovost a snížení životnosti.
5.) Spalovna kumunálního odpadu (tzv. ZEVO), drahý předstupeň třídící linky nepotřebuje. Vše projde pecí, spalitelný odpad shoří a nespalitelný zbytek zůstane ve formě strusky, která je však působením vysoké teploty zbavena organických látek, je inertní a hygienizovaná. Celkem se pak na skládku uloží asi třetina vstupního množství odpadu, který však již ve skládce nevyhnívá a může se použít jako separační technologická vrstva, nebo i jako zásyp, např. ve stavebnictví...
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist