https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/reditel-biologickeho-centra-oznacil-turkovu-nominaci-na-ministra-za-vysmech
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ředitel biologického centra označil Turkovu nominaci na ministra za výsměch

26.11.2025 19:11 | ČESKÉ BUDĚJOVICE (ČTK)
Ministerstvo životního prostředí
Ministerstvo životního prostředí
Ředitel českobudějovického biologického centra Akademie věd ČR Libor Grubhoffer označil nominaci Filipa Turka na ministra životního prostředí za výsměch. Jde podle něj o ubohost. Turek je nominantem Motoristů do vznikající vlády Andreje Babiše, předseda hnutí ANO dnes na Hradě nominace představil prezidentovi Petrovi Pavlovi. Motoristé původně chtěli Turka do čela diplomacie, v Černínském paláci by ale měl nově usednout předseda Motoristů Petr Macinka, který byl původně kandidátem na ministra životního prostředí.
 
"Vlastně je jedno, jestli bude ministrem životního prostředí Turek nebo Macinka. Oba dva na této pozici jsou výsměchem budoucí Babišovy vlády nejen odborníkům, ale i nejširší veřejnosti," řekl Grubhoffer, jenž v minulosti mimo jiné zastával místo rektora Jihočeské univerzity.

Podle něj je naprosto nelogické, aby resort životního prostředí vedl zástupce strany Motoristů. "Jejich postoj k ochraně životního prostředí je pro mě zcela nepřijatelný. Tento krok mi připadá naprosto absurdní," uvedl Grubhoffer. Obává se mimo jiné toho, že nastanou například personální výměny na vedoucích pozicích v národních parcích, což může změnit i směřování daných institucí.

Motoristé nejprve navrhovali na místo ministra životního prostředí Macinku, Turek měl vést ministerstvo zahraničí. Ale vzhledem k Turkově aféře, kdy se v médiích objevily některé jeho kontroverzní rasistické či homofobní příspěvky na sociálních sítích z minulosti, bylo nereálné, aby se stal šéfem diplomacie. "Fakt, že se s Macinkou jen vymění, mi připadá jako obyčejný handl," uvedl ředitel biologického centra.

Pravděpodobný příští premiér Babiš dnes přinesl prezidentovi seznam kandidátů ANO, SPD a Motoristů na ministry. Neformální konzultace s nominanty na ministry zahájí prezident v pátek, trvat by podle Hradu mohly do 10. prosince. Pavel je podle Hradu připraven jmenovat Babiše premiérem do týdne po zveřejnění způsobu řešení jeho střetu zájmů kvůli vlastnictví holdingu Agrofert a následně jmenovat do několika dní vládu jako celek.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (73)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JO

Jarka O.

26.11.2025 20:44
Jiní by zas za výsměch nejširší veřejnosti mohli považovat výdaje ze st. rozpočtu na NPŠ a stav lesů v ní po 35 letech od jejího vzniku.
Odpovědět
JO

Jarka O.

26.11.2025 21:00 Reaguje na Jarka O.
Omluva. ..v něm ..od jeho vzniku.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

27.11.2025 08:02 Reaguje na Jarka O.
někteří zkrátka nikdy nepochopí, že politika je skutečně handl... prezident však porušuje zákon.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

27.11.2025 08:56 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Takže Vy s jistotou víte, že PP nemá info od policie či tajných služeb, že je pan Turek riziko nebo porušuje zákon?
Až budeme znát důvody rozhodnutí PP, pak můžete psát závěry. Já zatím nikde ten důvod nečetl.
Odpovědět
sv

s v

27.11.2025 12:44 Reaguje na Jaroslav Řezáč
A pak ses probudil s rukou v burešově nočníku.
Odpovědět
JO

Jarka O.

27.11.2025 17:41 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Handl win win by nebyl nejhorší, ale tady to vypadá na loose loose, protože koalice a hrad na pravdu a lásku, ústavu i vlastní vymyšlené zákony jaksi zapomněly. Poškozují nejen zemi, i sebe.
Odpovědět
sv

s v

28.11.2025 06:15 Reaguje na Jarka O.
Prozatím to jardo vypadá, že na zákon třeba o střetu zájmů o ústavě nemluvě zapomněl bureš a jeho podržtašky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2025 08:06 Reaguje na Jarka O.
Šumava je neskutečné téma na nekonečné diskuse všech, kdo mají v zádeli díru a to minimálně 30 let. Možná se to řešilo už za komára, ale to nevím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2025 21:27
Výsměch je celá ta banda potáníků v čele s trestně stíhanými šmejdy.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

27.11.2025 06:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Zato Hladík je odborník, navíc křišťálově čistý.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

27.11.2025 08:04 Reaguje na Milan Dostál
jo, tak víte co...oba alparáčníci na Národní třídě, jeden za osumnáct, druhý bez dvou za dvacet, ale Babiš je fuj a Pavel je hvězda...
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

27.11.2025 08:57 Reaguje na Jaroslav Řezáč
PP je normální guma, co neumí nic jiného, než sloužit vlasti a dodržovat zákony a ústavu.
Mnoha lidem se to nelíbí, protože u nás lidé zákony moc nedodržují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2025 09:20 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Velmi hluboký omyl, každý člověk (natož politik) je úplně jiný, každý má jinou motivaci jít do politiky.
Jednopytlový systém je nesmyslný, dnes máme proti sobě dvě osobnosti a každou jinou už z podstaty osobnosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2025 08:04 Reaguje na Milan Dostál
Samozřejmě, normální stav, působil tam celkem standardně, pokud vím. Každopádně nikde nespouštěl žádnou zelenou krev.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

27.11.2025 09:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Ve vašem pojetí standardně, ale znamená nijak, tedy vlastně podle instrukcí a bez potřeby přemýšlet.
"Zelená krev" Asi každý s trochou rozumu chápe, že je to nadsázka.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2025 11:56 Reaguje na Milan Dostál
Nemáte tušení, co tam dělal a jak. Prosadil CHKO Soutok, což vidím jako pozitivní. Nevím o žádných instrukcích, z kremlu asi těžko.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

27.11.2025 08:00
Přečetl jsem si některé Turkovy názory. Stejné diletantství jako Macinka. Klausova líheň.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

27.11.2025 08:13 Reaguje na Ladislav Metelka
No možná, ale ti lepší politici se vyznačují hlavně schopností mluvit pěkná slova, opakovat floskule, ale vlastně nic neříct.
Odpovědět
sv

s v

27.11.2025 13:25 Reaguje na Milan Dostál
Ano, floskule jako "naši lidi" a "bude líp".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2025 08:17 Reaguje na Ladislav Metelka
Spíš ještě horší, to jsou doblblíci ruských demagogů, to se šíří jako rakovina.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

27.11.2025 08:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy máte co vyprávět. Vy tu šíříte demagogii již několik let.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

27.11.2025 09:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Máte dost jednoduché vidění světa. Kdo bezpodmínečně nejede podle EU špiček je automaticky proruský, to je primitivismus.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2025 12:04 Reaguje na Milan Dostál
Vůbec nejde o ničeho něčeho bezpodmínečného. V EU je normální opozice, jako třeba Konzervativci, kde je taky naše ODS. Ti kritizují EU normálně, konstruktivně. Podařilo se nám zablokovat Euro7, podařilo se zastropovat povolenky v ETS2, dělá se nějaká revize grýndýlu, zákaz spalováků v roce 35 (asi stejně zdechnou samy), řeší se úroveň dekarbonizace do roku 2030. My to nestíháme, tak se vyjednávají vyjímky, nebo změkčení, nejsme v tom sami, i když patříme k nejhorším. To je normální postup, musí to dělat ale profesionál.
Ale pitomci, kteří vůbec neví, o co jde, kdákají o zelené krvi tam udělají asi tak co?
Jedině průšvih a ostudu, tj. pokuty a vytlačení ČR směrem čobolákov. To chceme?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.11.2025 08:45
Rada EU i Evropský parlament rozhodují kterou kočku smí náš kocour při svých nočních toulkách .... . Zpráva 26.11.
Těším za zelenou krev.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2025 09:20 Reaguje na Emil Bernardy
A to vám nakukal kdo?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.11.2025 10:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Zpráva 26.11. v Ekolistu.Jinak ty šílenosti sleduji roky.Je to má profese.Pokud je to v plátcích jako tento,je to ok,nějaká diskuze,pokec,hospodské řeči.Ale vážně se uvažuje o centrální registraci koček,koček domácích.Pokud jste člověk městský,jste mimo.Šest let je povinné označení mikročipem u psů.Dosud není jejich evidence.Vyhazujeme peníze a šikanujeme občany za pitomosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2025 12:05 Reaguje na Emil Bernardy
Psíci se čipují normálně, tak nevím. Nechovám ani kanárka.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

27.11.2025 12:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Psi se čipují, ale povinná evidence neexistuje. Takže psovi zjistí čip - ale nic víc. Ani majitele (pokud ho sám nearegistroval v nějakém z několika privátních registrů). To jen tak na okraj...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2025 09:25
Máte auto, které normálně funguje, ale má různé nedostatky a chyby. Nejde mu klíma, čadí z výfuku, žere moc benzínu, blbě stírají stěrače atd.
Tak si pozvete opraváře, který neví o autě vůbec nic, neví ani to, jak se otvírá haubna. A předem hlásí, že do toho jebne krompáčem a že z toho poteče motoristickýá krev. Myslíte, že přeháním? Přesně tohle je Macinka na ministerstvu ŽP.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

27.11.2025 09:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Snad se nedomníváte, že výborný opravář bude také výborně vést opravnu s např. 200 dalšími zaměstnanci?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2025 09:27
Macinka nedávno v nějakém rozhovoru velmi vážně vysvětloval, že hlavní vada Fialovy vlády je, že nemá za ministry kompetentní lidi.
Mám pocit, že žiju na Paroubkově Marsu.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

27.11.2025 09:57 Reaguje na Pavel Hanzl
A má snad?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2025 12:06 Reaguje na Milan Dostál
SDamozřejmě, proč se ptáte? Výsledky za 4 roky hovoří za vše.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

27.11.2025 13:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, rekordní dluh, zfixlovaný rozpočet, velkolepě zahájené stavby se budou muset zastavit pro chybějící peníze, jinak, 4 roky vláda vytloukala klín klínem. Teď to vylezlo, cena: 1,2 bilionu vyšší dluh.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

27.11.2025 10:09
Udělal jsem si takovou rešerši výroků Macinky a Turka z poslední doby. Ani nerozlišuju, kdo co řekl, spousta věcí je jak přes kopírák (oni od sebe hodně opisují) a stejně je to všechno Klausova škola. Necituji úplně přesně, ale je to fakt síla:
Blbost 1: Vztah mězi CO2 a teplotou nebyl fyzikálně dokázán.
Blbost 2: Za oteplování může sluneční aktivita.
Blbost 3: Za zvyšování koncentrací CO2 může vulkanismus.
Blbost 4: Většinu CO2 uvolňuje do atmosféry oceán.

Takže hodí se cokoli, jen ne spalování fosilních paliv. Je to čirá ideologie, lži a dezinterpretace. A tohle má být na MŽP?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.11.2025 10:26 Reaguje na Ladislav Metelka

Nový film chce představit oheň jako součást přírodní dynamiky.24.11.2025 10:52 | PRAHA (Ekolist.cz)
Jde také o oheň zakládaný záměrně.Třeba v CHKO Brdy.
ne poslanec Macinka či Turek.

Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

27.11.2025 10:27 Reaguje na Ladislav Metelka
Podle mnoha lidí ano. Tak to je a buď budete na zjevné blbiny upozorňovat a lidi přesvědčovat, nebo rezignujete a smíříte se s tím, jako každý druhý Čech
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

27.11.2025 10:32 Reaguje na Michal Uhrovič
Reaguju a reagovat budu.
Blbost 1: https://blog.idnes.cz/ladislavmetelka/co2-versus-teplota-korelace-nebo-fyzikalni-kauzalita.Bg25110502
Blbost 2: https://blog.idnes.cz/ladislavmetelka/klima-muze-za-to-slunce.Bg25110690
Reakce na blbosti 3 a 4 připravuju. Blbost 3 tam rozeberu asi 1.12., blbost 4 8.12.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

27.11.2025 10:34 Reaguje na Ladislav Metelka
děkuji za vaši práci
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

27.11.2025 11:26 Reaguje na Ladislav Metelka
a potom přijde pán Šimůnek a napíše svoji pravdu z období propagandy SSSR. Je to těžký boj
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

28.11.2025 10:59 Reaguje na Ladislav Metelka
To jsou samozřejmě blbosti. Ale ti, co to chápu správně, to řeší tak blbě, že by bylo možná lepší řídit se názory motoristů.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.11.2025 11:15
Na MŽP potřebujeme kvalitního člověka, a ne ekofanatika bez mozku. To mohou splnit právě Motoristé.

to Ladislav Metelka 27.11.2025 10:09

Blbost 1: Vztah mezi CO2 a teplotou nebyl fyzikálně dokázán. Tady jde spíš o to, že atmosféra není kyveta, takže nelze brát za směrodatné to, co se děje v poměrně primitivním pokuse s kyvetou. Antropogenní CO2 s teplotou klimatu skutečně nijak nesouvisí. Za COVID byl obrovský výpad produkce CO2 lidstvem a teploty rostly jako by neexistoval. A byla období, kdy bez ohledu na produkci CO2 člověkem se oteplování zastavilo. Opět je tento jev neslučitelný s primitivní tézí: "Roste produkce CO2, roste teplota."

Blbost 2: Za oteplování může sluneční aktivita. Pravděpodobně ano, a to vícero mechanismy, ne jen prostým nárůstem tepelného příkonu pro Zemi.

Blbost 3: Za zvyšování koncentrací CO2 může vulkanismus. Vulkanismus může převýšit antropogenní faktory velmi výrazně. Ostatně, nedávný výbuch sopky v Pacifiku a jím provedený transport vodní páry (ne, CO2, tady se pan Turek mýlí), udělal skokový nárůst teplot.

Blbost 4: Většinu CO2 uvolňuje do atmosféry oceán. Zcela jednoznačně ano, platilo to také vždy v minulosti, kdy CO2 v atmosféře rostl jako následek, a nikoli příčina oteplování.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

27.11.2025 11:30 Reaguje na Jan Šimůnek
Blbost 1 a 2: přečtěte si ten blog.
Blbost 3 a 4: jděte se tam podívat i za pár dní, najdete tam odpovědi.
Ano, přesně pro tohle jsem si ten blog založil. Fakt nejde každému to všechno extra vysvětlovat znovu od začátku. Takže budu jen dávat odkazy.
Odpovědět
PE

Petr Elias

27.11.2025 13:18 Reaguje na Ladislav Metelka

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět

Jan Šimůnek

27.11.2025 11:21
to Pavel Hanzl 27.11.2025 08:06
Za komunistů tady byl pořádek. Kdyby někdo nechal záměrně sežrat pralesy kůrovcem, tak by šel na tvrdo sedět.

to Ladislav Metelka 27.11.2025 10:32
Není to tak trochu argumentační zoufalství, když nemůžete najít jiný vědecký pramen než blog.idnes?
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

27.11.2025 11:27 Reaguje na Jan Šimůnek
Pokud jste si nevšiml, já jsem na blogu iDnes argumenty nehledal, já jsem je tam dával. A odkazy na ty odborné prameny tam máte.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

27.11.2025 11:36 Reaguje na Ladislav Metelka
Pan Šimůnek není moc všímavý a nemá smysl s ním diskutovat. Je to nasazený troll do diskuze ekolistu.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

27.11.2025 11:41 Reaguje na Michal Uhrovič
Taky koukám. A ještě k tomu jasnovidec. Ani se na to nepodívá, ale hned ví, že je to špatně...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2025 12:21 Reaguje na Jan Šimůnek
"Za komunistů tady byl pořádek." Proto byly Severní Čechy největší totálně zdevastované území na světě, v Brně byl čerstvě napadaný sníh do rána černý. Krušky a půl Jizerek taky totálně otrávili komáři, nebo snad ne? Děkuji, už jsem blul.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

27.11.2025 12:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Šimůnkovi se stejská...
Odpovědět
JO

Jarka O.

27.11.2025 17:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Největší a nejdříve zdevastované území bylo Porůří, zbytek vysvětlil p. Šimůnek, a po odsíření už má sníh původní barvu, takže nemáte pravdu.
Odpovědět
PE

Petr Elias

27.11.2025 13:19 Reaguje na Jan Šimůnek
Jediný zoufalec tu jsi ty honzíku. Stále dokola opakuješ ty tvé kraviny a lidi se ti akorát smějí. :)
Odpovědět
JH

JH

27.11.2025 12:15
Když tohle říká ředitel Biologického centra, tak by se měl pan Turek nad sebou zamyslet. A nejen on.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2025 12:22 Reaguje na JH
Nemá čím. Jako těžký alfasamec má v kebuli duto, jako většina alfasamců.
Odpovědět
JH

JH

27.11.2025 12:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale nejspíš má občanku a řidičák. Takže by mohl mít dost rozumu, aby věděl, že má poslouchat lidi, kteří v té hlavě něco mají.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

27.11.2025 12:45 Reaguje na JH
On má ale taky noty z IVK...
Odpovědět
JH

JH

27.11.2025 12:47 Reaguje na Ladislav Metelka
Tak v tom případě platí, co napsal pan Hanzl ve 12:22.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

27.11.2025 12:50 Reaguje na JH
Asi tak...
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.11.2025 13:46
to Ladislav Metelka 27.11.2025 11:27
Minimálně blog.idnes není recenzovaný nebo dokonce impaktovaný vědecký časopis a může si tam napsat kdokoli prakticky cokoli.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

27.11.2025 14:03 Reaguje na Jan Šimůnek
Asi pořád nechápete. Na každém tom odkazu máte instituci, která se tím zabývá, jsou tam uvedené i zdroje informací, leckde odkazy na data, odkazy do literatury.
Celkem Vás ujišťuju, že kdybych sem dal link na nějaký odborný článek (recenzovaný, impaktovaný), tak, jak je, nebudete ani tušit, která bije.
Znáte to o těch perlách a vepřovém?
Odpovědět
JH

JH

27.11.2025 14:14 Reaguje na Ladislav Metelka
Jestli to zná o těch perlách? Vždyť je tam hlavní hrdina.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

27.11.2025 14:20 Reaguje na JH
Blbec, provokatér nebo obojí najednou...
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.11.2025 14:34
to Pavel Hanzl2 7.11.2025 12:21
Krušné a Jizerské hory nám devastovali Němci, s tím opravdu nemají tuzemští komunisté nic společného.
Ano, někdy byl v zimě čerstvý sníh do rána pokrytý sazemi z teplárny, ale za to měli lidé na ni připojení za relativně nízký peníz zabezpečené teplo. Prostě, něco za něco. A spousta lidí i dnes by dala přednost černému sněhu a lacinému teplu před bílým sněhem a Fialovou drahotou energií.

to Ladislav Metelka
K tomu bodu č. 1: Váš problém je, že Svante Arrhenius onen vztah na sklonku svého života označil za "svůj největší vědecký omyl".
Druhou věcí je, že atmosféra není nějaká kyveta plynového spektrofotometru, ale silně nestabilní systém, v němž mnoho faktorů souvisí mezi sebou navzájem, takže jednoduché vztahy asi jako v té kyvetě tam nebudou. A neřeší to ono přibývání CO2 v minulosti, kdy následovalo oteplení (na základě ryze fyzikálního jevu: Závislosti rozpustnosti CO2 ve vodě na její teplotě), a tento vliv těžko mohl nyní náhle "zmizet". A nejste s to vysvětlit i nesrovnalosti mezi růstem koncentrace CO2 a teploty, které jsem výše zmínil.

K tomu bodu č. 2: Problém vidím jednak v tom, že se mění i kvalita záření (a některá částicová záření se mohou promítnout do oblačnosti, tedy i albeda, přičemž ty čásdtice nemusejí létat přímo ze Slunce, ale s van Allenových pásů, jakse to ostatně děje v souvislosti se Sluncem vyvolanými polárními zářemi, viditelnými i u nás). Druhá věc je, že když jsem si váš obrázek přetáhl do xpaintu, schopného pozicovat pixely, tak mi dno SM4 oproti SM1 ukázal o několik pixelů výš. Faktem je, že je ten obrázek v mizerném rozlišení, a to i v originále, takže se víc z toho vyvěštit nedá. To by chtělo buď vstupní data, nebo obrázek o skutečně velkém rozlišení (jaký nemá ani vámi citovaný autor).
A musel byste se také vypořádat s oněmi výkyvy koncentrace izotopu Be10 jako ukazatele intenzity sluneční aktivity - viz https://www.osel.cz/13939-milankovicovy-cykly-v-klimatu-na-zemi.html, tedy s něčím, co je naměřeno, a ne vyfabulováno.
A, pochopitelně byste se musel vypořádat i s astronomií, která prokázala u hvězd podobných Slunci existenci i delších cyklů než je 11 letý (a Slunce má přinejmenším cyklické změny aktivity odpovídající střídání "malých dob ledových" a teplých období mezi nimi projevujícími se změnami počtu slunečních skvrn, čím méně skvrn, tím chladnější klima). MMCH "horkou novinkou", snad pár měsíců, je objev dosud neznámého průvodce hvězdy Betelgeuse, jehož perioda střídání peri a apostellárií "náhoudou" koreluje s cyklickými poklesy a vzestupy jasu této hvězdy (známými už dlouho).
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

27.11.2025 14:40 Reaguje na Jan Šimůnek
No tak tohle je spousta keců o všem možném. Spousta fyzikálních blbostí. Já vím, klimatologové zapomínají i na vliv víl a bludiček. Budeme se to snažit napravit, abyste měl klid. Stačí?
Ne, Vy nechápete vůbec nic. Syfilisovská práce.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.11.2025 14:37
to Ladislav Metelka 27.11.2025 14:03
Pokud takový článek není za paywallem nebo jinak znepřístupněný, nemám problém si s ním poradit.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

27.11.2025 14:56 Reaguje na Jan Šimůnek
Tak když už jsme u té radiace: základy máte třeba na https://en.wikipedia.org/wiki/Radiative_transfer. To je výtah z odborné literatury na tohle téma, abyste to neměl za paywallem. Ještě k tomu budete potřebovat absorpční spektra CO2 v IR oblasti, ta najdete na https://hitran.org/. No a pak nám na základě té fyziky a těch absorpčních spekter můžete ukázat, že CO2 nemá vliv na teplotu a že se Arrhenius mýlil.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

27.11.2025 15:46 Reaguje na Ladislav Metelka
Hádáte se o andělech na špičce jehly.
Vůbec není důležité, proč se otepluje, ale co se s tím dá dělat. Buď se spolehneme na vědu a techniku, jako doposud jsme uměli, ale to je dlouhá cesta, neb nejsou postupy vyvinuty viz: https://www.youtube.com/watch?v=3DdNIBy4pBw
A nebo podlehneme víře v bleskové odstranění emisí CO2 (GD), čím ztratíme energii co máme k dispozici nyní. Spasit svět pomocí občasníků a obětí jen Evropy? Každý kilovat výkonu je asi 5-10 otroků co na nás pracují. Bez nich budeme jako v těch nejchudších zemích.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

27.11.2025 15:50 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jen ČR potřebuje ročně asi 500 GW, to je asi 500 milionů otroků, 50 na 1 obyvatele.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.11.2025 16:30
to Pavel Hanzl 27.11.2025 12:04
I z dob komunistické totality pamatuji na "konstruktivní kritiku". Ta nešla na podstatu věci, byly to jen zmatené bláboly, a nemohla tudíž režim ohrozit. Proto byla režimem vyžadována.

to Ladislav Metelka
27.11.2025 12:09 K těm čipům: Pán měl čipovaného (povinně) ptáka. Úřednice krajského magistrátu při zápisu čísla čipu do dokladu udělala překlep (naprosto zjevný). A nastal obrovský problém, který byl přehazován jednou institucí na druhou. Dokonce to nějaký čas vypadalo, že pták bude muset být úředně utracen, že jiná možnost to řešit neexistuje. Nakonec až Brusel rozhodl o tom, že zápis v dokladu může být opraven. Trochu mi to připomíná Lemovu povídku Ananké, jak počítač chtěl taky rozhodovat o úplně všem, až se přemírou dat "zadusil" (a přestal být schopen zpracovávat údaje o letu v reálném čase) a raketa při přistávání na Marsu slítla z několika km a totálně se zničila, i s posádkou.
27.11.2025 14:56 K tomu záření: Fyzikální podstata je mi jasná. Tady jde o to, že se nedá atmosféra planety zredukovat na pouhou kyvetu, naplněnou definovanou a statickou směsí plynů. Když je navíc neřešena voda, překlápějící se mezi skleníkovým a antiskleníkovým faktorem natolik drobnými změnami vlastností atmosféry, že se to nedá predikovat. A současně těmi změnami mnohonásobně převyšující efekt oxidu uhličitého.

to Slavomil Vinkler 27.11.2025 15:46
Ten spor (scholastický) měl asi následující pointu: Pokud by se na špičku jehly vešlo nekonečné množství andělů, znamenalo by to, že anděl je cosi jako hmotný bod a nemůže ovlivňovat náš svět. Pokud by se tam vešlo jakékoli množství konečné, znamenalo by to, že anděl je více než hmotný bod a může náš svět ovlivňovat na základě onoho Archimédova: "Dejte mi pevný bod a já pohnu Zemí".
Pochopitelně, při těchto sporech padaly názory, při jejichž zaznamenání se inkvizitoři začínali shánět po slevách na dřevo.
Asi stejný je problém, zda se máme přizpůsobit změně klimatu (jakých bylo v historii klimatu obrovské množství), nebo osamoceně, jak blbci, "bojovat za klima" naprosto beznadějný boj. Tohle by asi mělo vyřešit referendum, protože to není odborná, ale ryze politická otázka.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.11.2025 16:35

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

27.11.2025 21:03 Reaguje na Jan Šimůnek
Lžete jako když Rudé právo tiskne. Omlouvá Vás jen to, že je to z blbossti, protože o tom víte kulový.
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.11.2025 09:48
to Ladislav Metelka 27.11.2025 21:03
Nejste schopen se vyrovnat s tím že zvýšená koncentrace "galaktického" izotopu berylium 10 odpovídá chladným obdobím a současně je známkou nízké aktivity Slunce (a naopak snížená koncentrace tohoto izotopu odpovídá obdobím teplým). Nejste schopen se vyrovnat s tím, že někdy od 16. století se sledují sluneční skvrny, a že jejich pokles byl vždy spojen s vlnami chladného klimatu (na začátku 17. století bylo Slunce dokonce několik let zcela beze skvrn, což souvisí s mimořádným ochlazením, známým jako "malá doba ledová", z hlediska lidstva katastrofální), zatímco nárůst zase s oteplením.
A mohl byste také vysvětlit, proč Ústav fyziky atmosféry Akademie věd ČR, jedna z hlavních tuzemských klimaalarmistických institucí, ignoruje německé negativní výsledky analýz chodu větrných elektráren, které dlouhodobě dosahují cca polovičních výkonů, než odpovídá prognózám podle "větrných map" (viz dnešní Neviditelný pes, hojně zdokumentovaný článek pana Smutného) a pořád prognózuje pro větrné elektrárny na území ČR naprosto nesmyslně vysoké výkony. A ignoruje dnes již obecně uznávané škodlivé vlivy těchto zařízení na zdraví lidí i přírodu (pochopitelně, o moratoriu na větrné elektrárny ve Francii, právě pro jejich zdravotně škodlivý potenciál na lidi a generování environmentálních škod, se z "veřejnoprávních" (des)informačních zdrojů taky nic nedozvíme).
Pak se nedivte, pokud "vědeckým" institucím a "vědcům" lidé přestávají věřit.

Prostě, pokud hraje antropogenní CO2 nějakou roli v klimatu, tak je to role naprosto minoritní, nedivil bych se ani tomu, pokud by se prokázalo, že je to méně než jedno procento. Další antropogenní vlivy na klima s tímto plynem nesouvisejí a pokud jsou "oteplovací", tak prakticky vždy jsou za nimi ekologové. Nicméně většina klimatických změn je ryze přírodní jev. Byly tu před námi a budou tu i po nás.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.11.2025 12:10
to Ladislav Metelka
Kdyby nebyly nepravidelnosti ve sluneční aktivitě, případně periody delší než jsou lidské záznamy, nebylo by nutno pro hodnocení analýzy C14 ohledně stáří organického materiálu používat tabulky, v podstatě by stačila logaritnická funkce.
A nepravidelnosti v insolaci se promítají také do dentrochronologických řad.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist