https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/retezec-tesco-letos-poprve-neumozni-prodej-kapru-z-kadi-doplni-lidl-a-billu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Řetězec Tesco letos poprvé neumožní prodej kaprů z kádí, doplní Lidl a Billu

20.11.2024 23:58 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Řetězec Tesco letos poprvé neumožní prodej kaprů z kádí před svými obchody. Přidá se tak ke konkurenčním řetězcům Lidl a Billa, které prodej kaprů z kádí nepovolily už v minulých letech. ČTK to řekla mluvčí Tesca Iva Pavlousková. Proti prodeji živých kaprů dlouhodobě vystupují organizace na ochranu zvířat.
 
"Chceme inspirovat ostatní k odpovědnějšímu a ohleduplnějšímu přístupu. Věříme, že péče a zájem o okolí, kde podnikáme, a hledání udržitelnějších řešení jsou správnou cestou," uvedla Pavlousková. Přímo v prodejnách si podle ní zákazníci budou moci koupit už naporcovaného kapra, do nabídky ho řetězec zařadí dva týdny před Štědrým dnem.

Loni poprvé prodej kaprů z kádí před svými obchody nepovolil řetězec Billa, letos v tom bude pokračovat. U Lidlu si zákazníci kapra z kádě nebudou moci koupit třetím rokem. I tyto řetězce odůvodňují své rozhodnutí snahou o odpovědnější podnikání a nabízejí naporcovaného baleného kapra.

Naopak před ostatními velkými obchodními řetězci kádě s kapry budou. "Jedná se o jednu z českých tradic, na kterou jsou zákazníci zvyklí," uvedl mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík. Prodej kaprů z kádí začíná pár dní před Vánoci, například u Kauflandu letos 17. prosince a u hypermarketů Globus o den později.

Proti prodeji živých kaprů bojuje například organizace Compassion in World Farming. Problémem je podle ní mimo jiné to, že kádě jsou často přeplněné, a ryby tak nemají dostatek prostoru. Kapři ale trpí i při přepravě do kádí nebo následně do domácností. V igelitové tašce a ve vaně mají totiž málo kyslíku, neodborné omráčení jim pak způsobuje velkou bolest.

Organizaci se nelíbí ani případné vypuštění ryby zpět do vody, jelikož je ryba podle ní vyčerpaná a dlouho nepřežije. Kampaň na toto téma organizace plánuje i letos, řekla ČTK její zástupkyně Romana Šonková.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (37)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

21.11.2024 08:17
Kdo chce koupit kapra na Vánoce, vždy někde koupí.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

22.11.2024 10:08 Reaguje na smějící se bestie
Pred veľa rokmi u nás Tesco nepredané kapre na Štedrý deň pred obedom rozdávalo zadarmo.
Odpovědět
VK

Vl K

21.11.2024 08:52
Odpovědnější přístup je prý nakupovat kapra naporcovaného, tj. plno dalšího jednorázového obalu, zvláště pokud chce koupit pro větší rodinu a v obchodech jsem viděl mini a menší porce každou zabalenou zvlášť.
Když si člověk kapra koupí u kádě, může si ho tam nechat rovnou zabít, vykuchat a hlavně si donést vlastní obal, ideální je kyblík.
Viděl bych za tím spíš to, že že takhle mají víc peněz z prodeje, než co mají z pronájmu.
Odpovědět
LB

Lukas B.

21.11.2024 11:39 Reaguje na Vl K
povšimněte si, že občas prodávají supermarketry rybu (a nejen rybu) jakoby čerstvou, ale maličkým písmem je uvedeno, že se jedná o chlazenou rozmrazenou rybu. senzoricky je to znát, ryba je potom jaksi blátivé konzistence.

no a kapr; přes rok jej nekupuje skoro nikdo, během těch tří dnů před štědrým dnem skoro každý. to znamená, že rybu nezabíjejí, nekuchají, nefiletují a neporcují jen zruční rybáři, ale kdejaká vohrábla brigádnická, a jednomu se až protáčejí panenky, jak je slušné surovině ublíženo a jak je naporcováno blbě (ne podél žeber ale skrz žebra, ryba je fakticky kontaminována úštěpky kostí). to se dá tak smažit ve friťáku, ale na pánev se to moc nehodí. i průměrně zručný člověk naporcuje kapra mnohem lépe než brigádník, který to neumí a má na jednoho kapra sotva minutu (podívejte se u kádí, někdy radost pohledět na fortel rybáře porcujícího rybu, jindy děs a bída brigádníka).
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

21.11.2024 12:08 Reaguje na Lukas B.
To je len prechodný stav. V ďalšej fázi vývoja sa určite počíta s výjazdom ekoúderky do "porážkarne vianočných kaprov"s natočením desivého videa a následným úplným zákazom tejto vianočnej neľudskosti. Prípadný zánik rybníkárstva sa odbije ako nutná daň za pokrok.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

22.11.2024 09:39 Reaguje na Peter Sládek
1***
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.11.2024 11:32 Reaguje na Peter Sládek
I já dávám 1***
Odpovědět
RP

Radim Polášek

22.11.2024 09:47 Reaguje na Lukas B.
Proč by přes rok kupovali obyčejného kapra v obchodě za 250 nebo i víc za kilo, když mohou koupit spoustu kvalitnějších mořských ryb a filet levněji od asi 140 za kilo.
Když už koupí sladkovodní rybu, tak si třeba připlatí za candáta nebo naopak koupí levnějšího pstruha.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

21.11.2024 10:13
tahle tradice stejně jednou zmizí komplet, mladá generace většinově stejně kapry na Vánoce nekupuje ani nejí
Odpovědět

Viktor Šedivý

21.11.2024 11:07 Reaguje na Robert Jirman
A všichni budou žrát průmyslově vysoce zpracované blevajzy místo skutečných potravin.
Odpovědět
LB

Lukas B.

21.11.2024 11:40 Reaguje na Robert Jirman
protože mnoho je způsobů úpravy kapra, ale ten nejméně vhodný je tučnou pětikilovou rybu z které teče sádlo jak z kohoutku obalit v trojobalu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

21.11.2024 14:55 Reaguje na Lukas B.
Ne každý kapr je tučný.
Odpovědět
LB

Lukas B.

21.11.2024 15:36 Reaguje na Viktor Šedivý
to ne, ale intenzivně chovaný pětikilový kapr má poměr tuku ke svalovině srovnatelný s velrybou gronskou nebo třímetrákovým přeštíkem. takový půldruhakilový kapr z přehrady, řeky nebo aspoň méně intenzivního chovu je samozřejmě něco jiného.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

22.11.2024 09:39 Reaguje na Lukas B.
Vánoční kapři tuční moc nebývají, protože rybáři je v sádkách vyhladoví. A tím toho tuku zbaví.
A rybí tuk je zdravý a pokud kapr nerostl ve smradlavé vodě, přidá masu i dobrou chuť.
Jsem jednou koupil naporcovaného kapra z Polska z těch jejich velkých přírodních jezer, která by měla být poměrně čistá a chuť pečeného kapra byla mnohem lepší než těch vánočních.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.11.2024 11:33 Reaguje na Viktor Šedivý
A ne každý ho smaží v trojobalu.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.11.2024 11:35 Reaguje na Viktor Šedivý
A ne každý tuk je zlo.
Tuků bychom obecně měli jíst méně - ale konkrétně rybího jíme mnohem méně, než bychom měli!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.11.2024 18:33 Reaguje na Robert Jirman
Ono je nutné z lidí vykořenit tradice, národní hrdost, jazyk i
kulturu a teprve potom budeme správnými SVĚTOOBČANY. Pomalu ale
jistě k tomu spějeme a ještě tomu mnozí tleskají a nemohou se
už toho dočkat. Ne, děkuji, ale já kapra nevyměním za krocana,
Ježíška za Santa Klause a vánoční cukroví za anglický vánoční pudink. Stáčí, že už lidé vyměnili vánoční pohodu za honbu při
nákupech dárků a opičí se po cizácích v kultuře.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.11.2024 11:39 Reaguje na Břetislav Machaček
Není ono to tím, že kapr koupený z kádě není halal?
Při té míře potrhlosti, ke které jsme se dopracovali, ani tomu bych se už nedivil...
Odpovědět
PE

Petr Elias

22.11.2024 12:05 Reaguje na Břetislav Machaček
Nikdo to po tobě ani nechce. Každému je putna čím se láduješ. A ty zase nekecej druhým do toho co jí. ;)
Odpovědět
pk

pepa knotek

22.11.2024 08:59 Reaguje na Robert Jirman
to máte pravdu, že to mladí nechtějí, raději si koupí lososa, protože je v akci - kdyby věděli co jedí, komu není rady, tomu není pomoci
Odpovědět
PE

Petr Elias

22.11.2024 12:03 Reaguje na Robert Jirman
Ať si každý jí co chce ne? :D U nás nikdo kapra nejí - ani staří, ani mladí(protože nám ta ryba přijde strašně hnusná). Už x let na vánoce kupuji mořského vlka. Má mnohem lepší chuť než prase z rybníku a má minimum kostí.;)
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

23.11.2024 00:02 Reaguje na Robert Jirman
To je pravda, kapra na vánoce jí čím dál méně Čechů, hlavně těch mladých. Pozoruji to ve své vlastní rodině i u známých. Od doby, co jsem viděla, jakým způsobem se zachází při podzimních výlovech s kapry určenými pro vánoční trhy, se pro mne stal kapr smutným symbolem českých vánoc. Kromě toho mi vadí přerybnění kaprem u většiny jihočeských rybníků. Do těchto rybníků jsou sypány tuny krmiva, chlévské mrvy a kejdy a velké množství kaprů způsobuje menší výskyt spousty druhů ptáků, obojživelníků, hmyzu a rostlin.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

22.11.2024 09:44
Ono se spíš jedná o peníze.
Naporcovaný kapr v supermarketu jsem včera viděl cenu 330 za kilo, u stánku vyjde na asi třetinu.
Kdyby jenom desetina lidí, co před obchodem stojí frontu na kapra, koupila toho kapra za těch 330 z chlaďáku obchodu, obchod si přijde na slušné peníze.
A lidi už jsou dostatečně zpracovaní, aby obchod naopak netratil na tom, že lidi půjdou nakoupit do obchodu, kde je stánek.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

22.11.2024 11:09 Reaguje na Radim Polášek
Tak si myslím, že zveřejněné kecy o inspiraci k odpovědnějšímu a ohleduplnějšímu přístupu, i to údajné hledání udržitelnějších řešení, jsou nejapným zdůvodněním konkurenčního boje nadnárodního obchodního řetězce, s domácími maloprodejci živých ryb. Účelem je, přimět lidi v předvánočním shonu k nákupu svého předraženého sezonního zboží, a to nejlépe i včetně strouhanky a oleje na jeho usmažení. Žádné ušlechtilé myšlenky - jde jen o byznys a o peníze.
Odpovědět
sv

s v

24.11.2024 10:42 Reaguje na Tonda Selektoda
A ono něco brání rybářům postavit stánek a káď někde jinde, toníku? Samozřejmě, že motivací je kšeft. Řetězce nestaví ty obludné kostky a neplatí prodavačkám, aby makaly do desíti do večera jen pro tvé modré oči. Dělají to, protože chtějí vydělat. Ale to je jejich legitimní zájem.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

23.11.2024 07:42
Prodej živých kaprů by neměl být možný. Jaký je důvod nosit domu živého kapra ?
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

23.11.2024 11:07 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Třeba zajištění čerstvosti jeho masa při kuchyňské úpravě.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

23.11.2024 11:17 Reaguje na Tonda Selektoda
Jasně, to je určitě důvod. Zvlášť když lidi kupují většinou jiné maso balené, tak kapra budou chtít čerstvýho. Nevěřim.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

23.11.2024 11:51 Reaguje na Jindřich Štěpánek
A co vám brání, postavit se vedle kádě s kapry a zeptat se kupujících, proč chtějí raději živou rybu, než by si šli koupit balený kus zabité a očištěné ryby do supermarketu? Pak se pochlubte, co jste zjistil...
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

23.11.2024 12:25 Reaguje na Tonda Selektoda
No čàst lidí má potřebu potřebu pár dní týrat kapra ve vaně v teple a ve chlórované vodě.
Kuře se kupuje taky běžně živé, aby každý lojza ho mohl x min mordovat než ho konečně zabije ?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.11.2024 17:21 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Přál bych vám vidět průmyslový mořský rybolov,
kdy jsou ryby v sítích doslova umačkány k smrti tlakem těch ostatních ryb. Ty ryby nikdo ani jako toho kapra neomráčí a nevykrví, aby bylo maso chutnější. Kamarádů syn si šel kdysi přivydělat do stánku s kapry a byl podroben instruktáži co dělat s leklými kapry. Prý má jimi při vytahování z kádě třepat, jako že se brání, klepnout a podřezat blbům, co si kapra nechají "zabít" . Víte třeba zda se totéž neděje na zpracovatelské lince balených kaprů?
Není to tím, že jste líný rybu zabít a taky zpracovat a nebo jste zbabělý cokoliv zabít?
Já nezabíjím nic z plezíru, ale pouze z nutnosti a pokud možno rychle bez týrání.
To, že má kapra někdo několik dní doma je
často proto, že se obávají, aby ho koupili
v den přípravy a chtějí ho čerstvého.
Gurmán prostě pozná, zda je ryba čerstvá
a nebo leklá a pokud vám to nevadí, tak
"dobrou chuť" při konzumaci zdechliny.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

24.11.2024 06:58 Reaguje na Břetislav Machaček
Kritizuješ správně mořský rybolov, současně obhajuješ týrání kaprů přenášením v igelitce a jejich pobytem v teple a ve troše chlorované vody ve vaně. Zvláštní.

Kapra si nechám zabít na místě. Těch cca 15 min cesty domu na kvalitu vliv mít nemůže.

A gurmáni mě rozesmáli. Většina lidí nakupuje v akci a to, co je levné. Takže to budou opravdu znalci kvality.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

24.11.2024 09:59 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Myslím, Jindřichu, že patnáct minut po vytažení z kádě, v chladu a bez vody, v otevřené igelitce, živému a zdravému kaprovi neublíží. A následný pobyt ve studené pitné vodě ve vaně též ne. Jestli tu hygienicky nezávadnou vodu můžou pít lidé, a kapr si v ní ve vaně plave i pár dní, asi mu její kvalita též moc nevadí. V zabahněném rybníku tako čistou vodu jistě neměl. Navíc, ten chlor, na který upozorňuješ, je prchavý plyn, který po uvolnění tlaku vody při napouštění vany, rychle z vody odvětrá. Nevím co tady prudíš, co si tady chceš dokazovat, vždyť tě nikdo nenutí kupovat si před supermarketem živého kapra.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.11.2024 11:04 Reaguje na Tonda Selektoda
Je to tak. Ať si lidé kupují
"zabité" leklé ryby, ale já
si rybu pořídím raději živou
a zabiju a zpracuji sám. Já sice ryby nekupuji, protože
si je ulovím, ale kdybych je
kupoval, tak pouze živé
a nikoliv napůl leklé a pouze
doražené někde u stánku a nebo
na zpracovatelské lince. Jinak
naši předci převáželi kapry
pouze na povozech v mokré slámě z Třeboňska až do Vídně a na
vorech až do Saska. Už jsem se
setkal s názorem, že sádkování
je zbytečné, ale pouze od lidí,
co kapry nejedí a nebo kteří
kapří řízek nerozeznají od
řízku z pangasia. Jeden takový
mudrala opěvoval obalované rybí prsty a když jsem mu poslal
video z jejich výroby, tak ten
zbytek koupený v akci dal mým
slepicím. Jó gurmáni!
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

26.11.2024 11:02 Reaguje na Tonda Selektoda
Doporučuji, Tondo, věnovat chvíli času a něco si o životních podmínkách kaprů nastudovat. Pak poučuj druhé.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

26.11.2024 12:54 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Jindřichu, máš snad na mysli životní podmínky kapra po jeho výlovu z rybníka a jeho předvánoční přepravu do místa prodeje, prodeji z kádě s vodou na náměstí zákazníkovi, který si ho, ještě živého, vloží do doby spotřeby do vany s čistou vodou? Nebo máš snad na mysli, přepravou kádě s kapry od rybníka do zpracovatelského podniku, kam z náměstí není vidět na způsob velkovýroby toho předraženého chlazeného polotovaru, vhodného po dobu několika dnů ke skladování a prodeji v supermarketu? Nebo ti jde ve skutečnosti o konkurenční boj při prodeji kaprů: předražený polotovar kapra v supermarketu, versus levnější živá ryba stánkaře před supermarketem, a to včetně hlavy na rybí polévku?
Ryby bývají němé, ty mi to nepoví.
Odpovědět
MM

Milan Milan

27.11.2024 19:20
Jasně, přece jim nebudou kazit kšefty nějaké rybářské spolky. Uvnitř v supmrktech bude jistě rybiček k dostání požehnaně.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist